SMC Steg 6 Gelleråsen 25-26 april 2015

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Aj aj aj Ragge.
Inte bra alls. Hoppas du blir bra snart. Hade räknat med att få lite råd av dig kommande helg.
Inte kul alls med nyckelben. Gör ont lääänge....

Läk ihop fort så ses vi snart igen. :hej

/Patrick

Du lär väl inte behöva råd av mig, du kom ju på pallen:tummenupp
Jo, jag hoppas verkligen att det blir nåt race i år i alla fall.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Tack för alla vänliga ord från alla. Har precis kommit hem till Göteborg efter buss och tågresa!? Landstinget i Västra Götaland ville inte bekosta en sjukresa hem, så det fick bli allmänna färdmedel. Svettigt värre...

Ja, precis som du tror jag också killen gjorde en felbedömning. Det lustiga är att jag tänkte på att det var en 125 jag kommit ikapp, så jag väntade med avsikt till rakan innan jag körde om. För att få lite avstånd till honom innan sväng. Men det hjälpte alltså inte. Shit happens, den här gången var det min tur. Jag hoppas killen inte mår för dåligt. Motorcyklar går att laga även om det är dyrt (måste wina lite...), huvudsaken är att varken han eller jag får bestående men. Däremot tror jag att han har fel beträffande var han träffa mig - enligt min kompis som tog hem min hoj var det däcksmärken mitt på kåpan på höger sida.

Nån som vet om man kan få ersättning för sjukresa, sveda och värk etc?
Vart vänder jag mig - Förenade Liv där jag har en olycksfallsförsäkring via jobbet, eller SVEMO för att det var licensträning, eller SMC för att de var arrangör?

Jag har ju just gjort detta... Prata med Svemo och få reda på nummer till Folksam som är försäkringsbolaget. Du ska få ut för alla sjulvårdskostnader inkl mediciner samt för sönderklippta kläder och förstörd hjälm.

Har du egna olycksfallsförsäkringar och hemförsäkringar anmäl skadan dit också. Man kan få från fler ställen. Spara alla kvitton och fotografera förstörd utrustning.

Jag fick ut på hemförsäkringen för hjälm och skinnställ som komplement till Svemos försäkring...

Prata med SMC också. De måste skriva på skadeanmälan...
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Jag har ju just gjort detta... Prata med Svemo och få reda på nummer till Folksam som är försäkringsbolaget. Du ska få ut för alla sjulvårdskostnader inkl mediciner samt för sönderklippta kläder och förstörd hjälm.

Har du egna olycksfallsförsäkringar och hemförsäkringar anmäl skadan dit också. Man kan få från fler ställen. Spara alla kvitton och fotografera förstörd utrustning.

Jag fick ut på hemförsäkringen för hjälm och skinnställ som komplement till Svemos försäkring...

Prata med SMC också. De måste skriva på skadeanmälan...

Plötsligt ser världen lite ljusare ut igen:)
Tack för goda råd.
Det kanske blir nåt race i år ändå.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tack för alla vänliga ord från alla. Har precis kommit hem till Göteborg efter buss och tågresa!? Landstinget i Västra Götaland ville inte bekosta en sjukresa hem, så det fick bli allmänna färdmedel. Svettigt värre...

Ja, precis som du tror jag också killen gjorde en felbedömning. Det lustiga är att jag tänkte på att det var en 125 jag kommit ikapp, så jag väntade med avsikt till rakan innan jag körde om. För att få lite avstånd till honom innan sväng. Men det hjälpte alltså inte. Shit happens, den här gången var det min tur. Jag hoppas killen inte mår för dåligt. Motorcyklar går att laga även om det är dyrt (måste wina lite...), huvudsaken är att varken han eller jag får bestående men. Däremot tror jag att han har fel beträffande var han träffa mig - enligt min kompis som tog hem min hoj var det däcksmärken mitt på kåpan på höger sida.

Nån som vet om man kan få ersättning för sjukresa, sveda och värk etc?
Vart vänder jag mig - Förenade Liv där jag har en olycksfallsförsäkring via jobbet, eller SVEMO för att det var licensträning, eller SMC för att de var arrangör?

Inte visste jag att Landstinget i VG var så snåla... :rolleyes:

När det gäller incidenten måste jag säga att killen på 125:an har rätt. Picmans bildsekvens visar hur han kommer på din högra sida (insidan i svängen), låser blicken på dig, har höger fot i luften bakom fotpinnen och kör in i ditt bakdäcks högra sida. Efter det kommer en obehaglig bild på dig vars bakdel trycks ut åt vänster och honom som har benen i en konstig vinkel bakom din hoj. Sedan tumlar ni och hojarna runt och min gissning är att det är då som hans däck har målat din hoj. Första kontakten ser dock ut att ha varit framdäck-bakdäck (som Rossi/Marquez nästan). Om hans hoj hade prickat din hojs sidokåpor borde du väl ha ont i högerbenet också?

Jag hoppas du läker fort och rehabiliterar dig bra. Och tills du och hojen är redo får du se till att komma och hänga med oss i tältlägret i alla fall. :krama
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte visste jag att Landstinget i VG var så snåla... :rolleyes:

När det gäller incidenten måste jag säga att killen på 125:an har rätt. Picmans bildsekvens visar hur han kommer på din högra sida (insidan i svängen), låser blicken på dig, har höger fot i luften bakom fotpinnen och kör in i ditt bakdäcks högra sida. Efter det kommer en obehaglig bild på dig vars bakdel trycks ut åt vänster och honom som har benen i en konstig vinkel bakom din hoj. Sedan tumlar ni och hojarna runt och min gissning är att det är då som hans däck har målat din hoj. Första kontakten ser dock ut att ha varit framdäck-bakdäck (som Rossi/Marquez nästan). Om hans hoj hade prickat din hojs sidokåpor borde du väl ha ont i högerbenet också?

Jag hoppas du läker fort och rehabiliterar dig bra. Och tills du och hojen är redo får du se till att komma och hänga med oss i tältlägret i alla fall. :krama

Jag tänkte ju försöka dyka upp på några race och hetsa er lite i depån med, så han kan få prova att köra wheelies på en rulle med. :hihi
Premiären verkar jag dock missa. :gnissla
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Trist med dom många krascherna, tur att det inte gick värre än det gjorde!

För egen del var lördagen katastrof, allt kändes skit. Söndagen gick bättre, första gången ja testat att rejsa lite och det gav ju mersmak :) Den som lever får se vad framtiden bär med sig...
Tack till funktionärer, instruktörer och deltagare för en väl genomförd helg. Enda negativa jag kan känna är att jag inte är ett fan av 4-gruppsdagar. Det blir mycket väntetid mellan passen! Skulle det gå att genomföra steg 5/6-dagar med 3 grupper vore det jävlans gött!
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Inte visste jag att Landstinget i VG var så snåla... :rolleyes:

När det gäller incidenten måste jag säga att killen på 125:an har rätt. Picmans bildsekvens visar hur han kommer på din högra sida (insidan i svängen), låser blicken på dig, har höger fot i luften bakom fotpinnen och kör in i ditt bakdäcks högra sida. Efter det kommer en obehaglig bild på dig vars bakdel trycks ut åt vänster och honom som har benen i en konstig vinkel bakom din hoj. Sedan tumlar ni och hojarna runt och min gissning är att det är då som hans däck har målat din hoj. Första kontakten ser dock ut att ha varit framdäck-bakdäck (som Rossi/Marquez nästan). Om hans hoj hade prickat din hojs sidokåpor borde du väl ha ont i högerbenet också?

Jag hoppas du läker fort och rehabiliterar dig bra. Och tills du och hojen är redo får du se till att komma och hänga med oss i tältlägret i alla fall. :krama

Ok, då förstår jag lite mer.
Högerbenet har klarat sig, så du har väl rätt.
Konstigt att Rossi inte gick omkull, men att jag gjorde det...

Kommer gärna och hänger i tältlägret med er.
Letade efter er i söndags morse, men såg er inte.
Men jag hittade Fordon och tjôtade lite med honom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Maximalt antal varv innan man blev jättetrött :D



...



Sex varv..:brinnerup

Pfft, jag var minsann jättetrött och flåsade som en blåsbälg redan på varv 3 när jag körde rejs. Och sen var det 15 varv kvar.. Eller jaaa.. 12-13 pga att jag kör så jävla långsamt. :hihi
Spännande hur stor skillnad det är på hur jobbigt att köra träning och att köra rejs.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Pfft, jag var minsann jättetrött och flåsade som en blåsbälg redan på varv 3 när jag körde rejs. Och sen var det 15 varv kvar.. Eller jaaa.. 12-13 pga att jag kör så jävla långsamt. :hihi
Spännande hur stor skillnad det är på hur jobbigt att köra träning och att köra rejs.

Vänta lite.. HUR MÅNGA VARV HAR JAG FRAMFÖR MIG NÄSTA HELG?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ok, då förstår jag lite mer.
Högerbenet har klarat sig, så du har väl rätt.
Konstigt att Rossi inte gick omkull, men att jag gjorde det...

Kommer gärna och hänger i tältlägret med er.
Letade efter er i söndags morse, men såg er inte.
Men jag hittade Fordon och tjôtade lite med honom.

Min teori:
Rossi lade om från höger till vänster precis när Marquez touchade hans bakdäck på högersidan, alltså var det svårt att rubba Rossis hoj åt vänster men Marquez fick framhjulssläpp.
Du låg kvar i högersväng när 125:an träffade ditt bakdäck, alltså var det relativt lätt att ge ditt bakhjul en kraftvektor åt vänster och det släppte. 125:an fälldes också av träffen.

Vi hade vårt tältläger i triangeln mellan besiktningshallen - box 1 - norra åkern. Håll utkik efter Team Black Mambas-skyltar, myshörna, bra musik och glada män i mogen ålder.

Hur många varv var KM-rejsen på om förresten?

I helgen var det "max 6 varv eller till varvning eller rödflagg". Alla fyra loppen gick 6 varv. Ingen varvning, ingen rödflagg.
 
Last edited:

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Min teori:
Rossi lade om från höger till vänster precis när Marquez touchade hans bakdäck på högersidan, alltså var det svårt att rubba Rossis hoj åt vänster men Marquez fick framhjulssläpp.
Du låg kvar i högersväng när 125:an träffade ditt bakdäck, alltså var det relativt lätt att ge ditt bakhjul en kraftvektor åt vänster och det släppte. 125:an fälldes också av träffen.

Vi hade vårt tältläger i triangeln mellan besiktningshallen - box 1 - norra åkern. Håll utkik efter Team Black Mambas-skyltar, myshörna, bra musik och glada män i mogen ålder.



I helgen var det "max 6 varv eller till varvning eller rödflagg". Alla fyra loppen gick 6 varv. Ingen varvning, ingen rödflagg.

Mamba Camp!

IMG_1302.jpg

Yamaha-team med KTM-klocka... :va
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
6 varv / race är lite kort tyckte ju jag som är lite seg i starten och satte personbästa på sista varvet :crash
 
Last edited:

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Jag var huvudinstruktör i gruppen med 125:an och raggeerz. Om ni har filmer eller köpte loss Picmans bilder på sekvensen med sammanstötningen i kurva #1 så är jag intresserad av att ta del av materialet, eller om ni lägger upp det här i tråden direkt förståss. Detta med att raggeerz blev träffad på högersida går inte i linje med vad jag minns från Picmans bildsekvens. Jag tyckte mig se en blicklåsning från 125:an och att 125:an flög till vänster om raggeerz hoj. Men jag kan minnas galet..
 
Last edited:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top