SMC-medlem? Folksam 10% rabatt utan kurskrav

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
-
Tänkte bara dela med mig av något jag inte visste:

Är man medlem i SMC får 10% rabatt på Folksams MC-försäkringar, dock ej avställningsförsäkringen. Du behöver inte ha gått SMC-kurs!

Ungdomsmedlemskap i SMC: 225kr
Vanligt medlemskap: 350kr

Dvs. man tjänar in SMC-avgiften ganska fort!

Bara ett tips!

Så här står det under SMC's sida för försäkringsinformation:

Se förmåner

Folksam 10 procent rabatt på mc-försäkring; basförsäkring, året runt-försäkring och 35-årsförsäkring exklusive grundpremien på 100 kronor. Godkänd fortbildning genom SMC ger lägre premie för SMC-försäkringen. Tel: 0771-950 950.

Bilsport & MC, ger oxå 10% i rabatt på försäkringen, om man är SMC medlem.

Folksam, har med SMC med hjälp av tagit fram en special försäkring med ett väldigt lågt pris. Självrisken är 25%, och ifall av skada - kan reducera sina kostnader vid att f.ex handla reservdelar via internet och kanske även mecka delar av skadan själv.
Över tid, kommer ett sånt system att reducera bolagets kostnader - och vi kommer få även billigare försäkringar.

Som SMC medlem, kan man få kostnadsfrit VISA (efter vanlig kreditprövning), i kortet ingår bl.a;

• Försäkring v. ehandel (så blåsas du på reservdeler från E-Bay, täcker VISA försäkringen)
  • Fri bärgning, av din MC och även din bil
  • Rabatt på bensin, OKQ8
  • etc..

Jag tjäner hem medlemskapet flera gångar årligen, och på toppen går mina pengar till SMCs jobb mott tokiga lagstiftningsförslag... :tummenupp

min försäkring hos SalusAnsvar är bättre än Folksams SMC försäkring för mindel, dock skall jag vara med i SMC iaf för att kunna köra lite på rörken osv.

Det verkar ju himla bra detta, men jag såg några saker värda att tänka på angående VISA-kortet:

- Självriskskydd vid bärgning och assistans för din mc och bil
Innebär väl att det täcker självrisken om du har assistansförsäkring, inte att de betalar hela faderittan?

- Kontantuttag: 2% av uttagsbelopp (lägst 40 kr)
Om man som jag tar ut mindre belopp ofta blir det nog dyrt i längden...

Det verkar ju himla bra detta, men jag såg några saker värda att tänka på angående VISA-kortet:

- Självriskskydd vid bärgning och assistans för din mc och bil
Innebär väl att det täcker självrisken om du har assistansförsäkring, inte att de betalar hela faderittan?

- Kontantuttag: 2% av uttagsbelopp (lägst 40 kr)
Om man som jag tar ut mindre belopp ofta blir det nog dyrt i längden...

Kortet är till för inköp, inte kontantuttag. Det blir dyrt i längden. Vanligtvis har man ju inte ett positivt saldo på ett kredikort, dvs. man har inte pengar insatta på det kontot så egentligen är det bara bra att det kostar lite att ta ut pengar. Då låter man bli pengar man inte har!

/HW

Eller så tecknar man en försäkring hos Salus Ansvar så betalar man mindre i vilket fall, OCH betalar endast 3000:- i självrisk ifall att olyckan skulle vara framme.

Eller så tecknar man en försäkring hos Salus Ansvar så betalar man mindre i vilket fall, OCH betalar endast 3000:- i självrisk ifall att olyckan skulle vara framme.
självklart kan man göra det, dock är de inte billigast på alla försäkringar. Som vanligt får man kolla hos olika bolag och då kan det ju vara bra och veta att man får 10% rabatt hos folksam.

Folksam, har med SMC med hjälp av tagit fram en special försäkring med ett väldigt lågt pris. Självrisken är 25%, och ifall av skada - kan reducera sina kostnader vid att f.ex handla reservdelar via internet och kanske även mecka delar av skadan själv.
Över tid, kommer ett sånt system att reducera bolagets kostnader - och vi kommer få även billigare försäkringar.

Jag förstår inte hur man kan lyfta fram 25% självrisk som något positivt?
Det kan ju bli exakt hur dyrt somhelst om man total kvaddar och det är väl ändå därför man har helförsäkring, för att ha råd att repa hojen om man krashar?

Pratade med Folksam igår och då sa dom dessutom att det är 25% och minimum 3000kr, om det stämmer så blir det hela ännu mer oförståeligt. då kan det ju aldrig bli billigare självrisk än andra bolag, bara dyrare.

Försäkringspremien måste vara bra mycket billigare för att det ska löna sig att ha en självrisk på 25%, eller?

Förklara gärna hur ni resonerar, jag vill gärna bli överbevisad :)

Och vad gäller att köpa delar själv så går det bra på andra bolag också.
Jag ringde LF när jag hade lagt hojen och frågade om jag fick köpa en dämpare själv och lämna in kvittot och det sa dom skulle gå bra.

Nu behöver jag lyckligtvis inte ens fundera över Folksams försärkring för den var 5300:- dyrare än min tjejförsäkring på LF. Ibland är det bra att vara tjej :D

Galne Dansken skrev:
Jag tjäner hem medlemskapet flera gångar årligen, och på toppen går mina pengar till SMCs jobb mott tokiga lagstiftningsförslag..
Ja, och för att undvika eventuella missförstånd så är mitt inlägg inte ett argument mot att vara med i SMC, jag tycker att man ska vara med i SMC vare sig om man tjänar ekonomiskt på det eller inte just för att SMC jobbar för oss motorcyklister!

Last edited:
Nu behöver jag lyckligtvis inte ens fundera över Folksams försärkring för den var 5300:- dyrare än min tjejförsäkring på LF. Ibland är det bra att vara tjej :D
Om jag då bara hade läst ditt inlägg för flera månader sedan!:) Kollade med LF och kunna få halvförsäkring för 4481,- :tummenupp Betalar just nu 9048,- hos Folksams smc försäkring! Och nu tillåter Folksam inte längre banåkning (utom med SMC):mad: F#n vad länga där är till årsskiftet så jag kan byta:huvet

Och nu tillåter Folksam inte längre banåkning (utom med SMC):mad: F#n vad länga där är till årsskiftet så jag kan byta:huvet
De tillåter inte längre bankörning för försäkringar tecknade efter 1 maj 2008. Har man tecknat försäkrigen innan det så gäller de gamla reglerna tills din huvudförfallodag.

Sen kanske de strular ifall man skulle lägga omkull på en bankörning men det skall vara deras gamla regler som gäller tills huvudförfallodagen.

De tillåter inte längre bankörning för försäkringar tecknade efter 1 maj 2008. Har man tecknat försäkrigen innan det så gäller de gamla reglerna tills din huvudförfallodag.
Ha ha, det verker inte att de själv vet. Har pratat med 2 handläggare i dag från Folksam och ingen sa nåt om detta, utan de bara sa att försäkringen inte längra gällte banåkning. Har nu uppsagt min försäkring med hänvisning till ändrade villkår och fått LF i stället till halva prämien:tummenupp

Ha ha, det verker inte att de själv vet. Har pratat med 2 handläggare i dag från Folksam och ingen sa nåt om detta, utan de bara sa att försäkringen inte längra gällte banåkning. Har nu uppsagt min försäkring med hänvisning till ändrade villkår och fått LF i stället till halva prämien:tummenupp
Ja tyvärr verkar det ofta som att handläggarna inte har koll på reglerna. Står på min senaste räkning från folksam att det är ändrade regler från 1:a maj och det gäller alla försäkringar som har huvudförfallodag efter 1:a maj.

Gäller LF försäkringen på bana? Kan du ställa av och på hojjen?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park