Slut med försäkringsskydd från Folksam på SMC-kursdagar

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ringde nyss och kollade med Folksam angående min försäkring. Till min förskräckelse så var det idel negativa nyheter. Premien (som jag fick offert på i höstas på 17700 kr hel/hel avställningsbar inklusive SMC-rabatt) landade på >35000 vilket är betydlige mer än jag har betalat på Folksam de två senaste säsongerna med samma hoj. Jag blir äldre (+35 nu) och hojen blir äldre, men det blir ändå dyrare för varje år att försäkra den ::va

Andra förskräckelsen kom när jag frågade om försäkringen gäller på SMCs kursdagar. Han kunde inte svara direkt utan kollade upp detta med chefen för skederegleringen och fick svaret att det är borttaget från och med i år. Så om man går omkull på en kursdag så är man alltså inte längre skyddad av försäkringen om man har Folksam!

Detta var droppen för min del. Jag kommer iallafall att leta med ljus och lykta efter ett bättre alternativ till Folksam som bara försämrat villkoren de tre senaste säsongerna. Tips mottages tacksamt!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag fick 36000:- för avställningsbar helförsäkring på min. Jag fyller 31 om en månad och bor i Sthlm.

Däremot hade halvförsäkringen gått ner med nästan 500:- från förra säsongen.. betalar 1415:- /mån för avställningsbar halvförsäkring. Detta hos Folksam, alla andra bolag var 400-500:- dyrare.

Frågade du vilken försäkring som slutat gälla på SMC's kurser?
Var det bara vagnskadan eller även trafikförsäkringen?
 

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Kolla igen det räcker att han frågade chefen har vi samarbete med SMC och den andre svarade på det snarare än att Gäller försäkringen för Fortbildning på bana arrangerad av SMC....
Ring igen alltså...

Finns en rad okunniga försäkrings mäklare...
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Kan säga att när jag ställde på sommarbilen förra veckan, fick jag två helt olika pris på försäkringen från samma bolag. Olika handläggare, enda skillnaden.
En gav mig ett pris på 7300:-, nästa gång jag ringde kostade samma försäkring (med _lägre_ självrisk) 5100:-

Det var f.ö. hos If...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det var just det jag frågade om. Alltså, ifall försäkringen fortfarande gäller för kursdagar med SMC på bana som den gjort tidigare. Jag frågade eftersom jag läste detta i deras villkor:
"Vi betalar inte skada som hänt under
tävling, träning, uppvisning, övningskörning
eller liknande användning
av motorcykeln inom inhägnat
tävlingsområde samt annat avlyst
område eller väg avsett för sådan
användning eller som hänt under
hastighetskörning med motorcykeln
såsom till exempel streetrace eller
bankörning. Detta gäller brand-,
glasrute-, maskin- och elektronikskade-
samt vagnskadeförsäkring."


Jag tolkade det som att endast trafik gäller för bandagar med SMC och därför frågade jag detta specifikt. Om chefen för skaderegleringen har fel så är det ju bara bra.

Försäkringen gäller på kurs som arrangeras av SMC. Står t.o.m. på Folksams egen hemsida:
http://www.folksam.se/forsakringar/mcforsakring/tungmc/1.70824
Kolla de gula inläggen i högerkolumnen.

/Helena

Jag ser det nu. Dåligt som fan av skaderegleraren att inte ha koll...
Då är det bara de ständigt ökade premierna som gör mig förbaskad :)
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Och jag måste bara säga det att antingen är det sjukt svårt att sälja försälringar till kunder som ringer in eller så är de som sitter i telefon helt bakom flötet.

När jag ringde runt för några veckor sedan fick jag själv påpeka att de hade fel i det de sa... På tre olika bolag!!! :va
Och jag visste enbart för att jag läste på respektive bolags sida, inget annat.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Låter konstigt att man skulle avbryta SMC samarbetet. Det skulle jag undersöka en gång till med någon produktansvarig på försäkringsbolaget. Stämmer det kommer de att förlora många kunder som regelbundet kör kurser med SMC under säsong. Jag tror att din säljare förklarat för sin skadereglerare att det rörde sig om renodlad bankörning och då bör svaret bli det du fick.

Jag tror inte att olyckorna kostar försäkringsbolagen särskilt mycket trots att det enligt min egen erfarenhet är 1-2 avåkningar per gång. Nästan inga personskador mer än stukat självförtroende. Alla utnyttjar inte ens sin försäkring så de har kraschpuckar och kraschkåpor eller en rat bike de inte bryr sig så mycket om ifall den får lite kosmetiska men.
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Hmm stämmer nog inte, du råkade nog ut för en okunnig säljare...läste just idag på deras hemsida:

"Utökad giltighet vid SMC-utbildning
Vid mc-utbildning anordnad eller godkänd av SMC tillämpas inte de undantag i mc-försäkringarna som normalt gäller vid bankörning.

Våra mc-försäkringar gäller alltså som vid vanlig körning. "

Hoppas verkligen inte att dom ändrat förmkt för jag planerar att teckna hos dom nu i dagarna :gnissla
 

Frulla

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
06- ktm 660
Folksam är det sämsta överlag..
Gäller även deras allriskförsäkring för tex lösöre.

Detta är dock inte mc relaterat..

Fick en fuktskada på mobilen, ringde till en skade reglerare.
Är det din telefon,ja svarar, ja det är min
Hon igen, vart har du köpt den, jag svarar, på en annons helt ny med orginal kvitto etc.
Ja ha men har du ett kvitto på att den är din. nae svara ja då ja har orginal kvittot.
Då vill ja att du skaffar fram det,, ja svarar, vaaa faaan ja har ju köpt den på blocket för 1 år sen. ska ja ringa människan o be dom skriva ett o skicka hit det med posten. Nae säger hon då för man kan inte skriva ett kvitto i efterhand.
Men vad ska ja göra då, hon pratar med sin chef, sen svarar hon.
Tycker inte att din historia stämmer säger, man brukar aldrig sälja nya telefoner på blocket.
Ja svarar, han/hon som ja köpte den av förlänge sitt abone.. o fick en telefon som denne inte ville ha o sålde den.
Hon svarar,, ja kan inte hjälpa dig om du inte kan bevisa att det är din telefon.

Ja la på o åkte o köpte en ny. har även bytt försäkrings bolag.
Folksam ALDRIG mer...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Folksam är det sämsta överlag..
Gäller även deras allriskförsäkring för tex lösöre.

Detta är dock inte mc relaterat..

Fick en fuktskada på mobilen, ringde till en skade reglerare.
Är det din telefon,ja svarar, ja det är min
Hon igen, vart har du köpt den, jag svarar, på en annons helt ny med orginal kvitto etc.
Ja ha men har du ett kvitto på att den är din. nae svara ja då ja har orginal kvittot.
Då vill ja att du skaffar fram det,, ja svarar, vaaa faaan ja har ju köpt den på blocket för 1 år sen. ska ja ringa människan o be dom skriva ett o skicka hit det med posten. Nae säger hon då för man kan inte skriva ett kvitto i efterhand.
Men vad ska ja göra då, hon pratar med sin chef, sen svarar hon.
Tycker inte att din historia stämmer säger, man brukar aldrig sälja nya telefoner på blocket.
Ja svarar, han/hon som ja köpte den av förlänge sitt abone.. o fick en telefon som denne inte ville ha o sålde den.
Hon svarar,, ja kan inte hjälpa dig om du inte kan bevisa att det är din telefon.

Ja la på o åkte o köpte en ny. har även bytt försäkrings bolag.
Folksam ALDRIG mer...

Offtopic, men ändå...det är väl rätt oväntat att de kräver ett kvitto på telefonen om du förväntar dig få ut något på försäkringen?

Annars vore det ju bara att vittja skrotlådan hos närmaste elektronikhandlare och börja ringa in skador. ;)


On-topic igen - varför tillåts denna inkompetens hos försäkringsmäklare? Det är ju samma elände överallt, oavsett vilket bolag man ringer?
Man kan inte lita på något de hasplar ur sig i ivern att få in en till kund, utan måste lusläsa kontrakten, och framförallt nya kontrakt som ramlar in till årsförfallodatumet...

3 år på raken har jag bytt personlig olycksfallsförsäkring pga att man petar in undantag för mc (i mitt fall mx och enduro för motionsåkning, ingen tävling med licens - och mc på bana, även smc-kurser).

Jävla pack är vad det är. :basta
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Folksam är det sämsta överlag..
Gäller även deras allriskförsäkring för tex lösöre.

Detta är dock inte mc relaterat..

Jag tror inte att bedömningarna skiljer sig åt särskilt mycket mellan bolagen utan mycket beror på hur man själv uppfattats när man kontaktat bolaget och vilken handläggare man sedan får tilldelad sig. Resultatet vid negativt besked blir dock ofta att man verkställer sina hot av avslutar alla försäkringarna som du nu gjorde. Var dock inte säker på att du får bättre bemötande av ditt nya bolag. Det är samma typ av personer som arbetar där med utredningarna av skador. Det enda som kan skilja sig åt är vilka försäkringsvillkor man har och det kan göra all skillnad i världen.

Läs igenom era villkor innan ni tecknar försäkringar. Ofta har bolagen tilläggsförsäkringar vilket kan vara värt att teckna beroende på vilken typ av ägodelar man har.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
I stort sett varje gång jag ringer försäkringsbolagen så snackar dom strunt, varje gång får man påpeka saker.

Hoppas det bara gäller försäljningen som kanske är outsourcad till något callcenter och inte skadeavdelningen för om dom har lika noll koll där börjar det fan bli illa.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
On-topic igen - varför tillåts denna inkompetens hos försäkringsmäklare? Det är ju samma elände överallt, oavsett vilket bolag man ringer?
Man kan inte lita på något de hasplar ur sig i ivern att få in en till kund, utan måste lusläsa kontrakten, och framförallt nya kontrakt som ramlar in till årsförfallodatumet...

Jag tar numera alltid kontakt med en produktansvarig eller skadereglerare beroende på vilken fråga jag har angående villkoren och begär skriftliga svar tillbaka där jag känner att det kan komma till användning.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Om ni har funderingar kring försäkringar på SMC körningar, ring smc kansliet så berättar dom vilka som det är samarbeten med just nu.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag fick två priser av L-F igår.

13500 kr av handläggare som påpekade fulleffektsförsäkring
4500 kr av deras internetköp som försäkrade på 25KW :va

Jag valde det senare =D

På tal om att det kan variera lite :)
 

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
Man vet inte vad man ska tro.. en kompis till mig fick sin årspremie höjd med 10 000 hos Folksam medans min är oförändrad. vi båda kör 1000cc sport 06:eek:r och vi är båda två 40+
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ja, det verkar bra rena löjan. När jag i höstas kollade hur min försäkringspremie skulle landa i år (fyllde 35 i vintras och hojen fyller 5 i dagarna) så blev beskedet straxt över 17000 hel hel avställningsbar (dvs samma försäking som jag haft sedan jag köpte cykeln). Jag blev överraskad och frågade om det verkligen stämde eftersom jag betalade 30000 för samma sak under 2010. Men det stämde sa säljaren. Den stora skillnaden var både att kg fyllt 35 och att hojen blivit 5 år som tydligen var någon gräns.

Nu idag så gäller alltså detta inte längre, utan de drämmer till med 35000 istället. 3000 av det kan man iofs förklara med att SMC-rabatten är väck, men ändå.

Jag vill gärna byta bolag för att visa att det inte känns ok att få en sådan behandling.
Det djävliga är bara att det är svårt att hitta något bättre. Jag får kolla ett varv i år igen, men hittills har Folksam varit billigast trots det hutlösa priset. Tipsa gärna!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top