Slut med försäkringsskydd från Folksam på SMC-kursdagar

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
Jag fick två priser av L-F igår.

13500 kr av handläggare som påpekade fulleffektsförsäkring
4500 kr av deras internetköp som försäkrade på 25KW :va

Jag valde det senare =D

På tal om att det kan variera lite :)

Har för mig att dom är hårdare på det där med 25kw försäkring, till och med att den inte gäller längre som jag antar att handläggaren påpekade. Skaffar man försäkringen genom internet tror jag du själv har större ansvar att det blir rätt. Jag skulle verkligen inte känna mig säker, genom det sättet du försäkrat. Men nu kanske du bara har trafik eller något så då gör det kanske inte så mycket.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har för mig att dom är hårdare på det där med 25kw försäkring, till och med att den inte gäller längre som jag antar att handläggaren påpekade. Skaffar man försäkringen genom internet tror jag du själv har större ansvar att det blir rätt. Jag skulle verkligen inte känna mig säker, genom det sättet du försäkrat. Men nu kanske du bara har trafik eller något så då gör det kanske inte så mycket.

Handläggaren påpekade att de bara försäkrar på fulleffekt via telefon.
Dock vet jag inget om det.
Samt att jag har papper på att den är försäkrad, och står som försäkrad på transportstyrelsen.
Har de ett system som inte fungerar så är det ju inte mitt fel.


Min är halvförsäkrad, och är reggad som 25kw :)
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Har de ett system som inte fungerar så är det ju inte mitt fel.

Njaa..

I deras försäkringsvillkor finns punkterna 812 "Upplysningsplikt" och 813 "Skyldighet att anmäla riskökning".

Punkt 84 säger att om du inte gör det kan ersättningen vid skada minskas eller helt utebli. Om jag vore du skulle inte jag sova lugnt..
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Njaa..

I deras försäkringsvillkor finns punkterna 812 "Upplysningsplikt" och 813 "Skyldighet att anmäla riskökning".

Punkt 84 säger att om du inte gör det kan ersättningen vid skada minskas eller helt utebli. Om jag vore du skulle inte jag sova lugnt..

Vad räknas som en riskökning :va
Att försäkra en hoj på 25kw som en hoj på 25 kw :va
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kolla igen det räcker att han frågade chefen har vi samarbete med SMC och den andre svarade på det snarare än att Gäller försäkringen för Fortbildning på bana arrangerad av SMC....
Ring igen alltså...

Finns en rad okunniga försäkrings mäklare...


De som svarar på såna samtal är inte försäkringsmäklare, eller ens "rådgivare" som det så vackert heter.
De är kundtjänst-slavar som inte kan mer än svaret på de frågor de får 2< ggr per dag.

Var likadant när jag jobbade på IF. De flesta kunde hem & villa rätt bra, bilförs också för den delen. Men barn-, mc-, liv- och båtförsäkringar var katastrof. Problemet är att det inte direkt är några jurister som sitter där, och få blivande för den delen. Så istället för att svara att de inte vet, be att få återkomma och kolla upp det, så chansas det lite efter vad de TROR är mest sannolikt.

Läs villkoren själva, ring och få svaret från "Pris & Produkt" om ni vill vara säkra. Eller i F-sams fall, ring SMC-kansliet som faktiskt har suttit i förhandlingarna med dem.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
jag var i kontakt med folksam i mitten av mars och gjorde en prisförfrågan då frågade jag om SMC trafiksäkerhetskurser och då sa dom att försäkringen gäller:va
 

Kneedrag

Guest
Jag fick två priser av L-F igår.

13500 kr av handläggare som påpekade fulleffektsförsäkring
4500 kr av deras internetköp som försäkrade på 25KW :va

Jag valde det senare =D

På tal om att det kan variera lite :)


LF är roliga!

Har en hoj försäkrad där just nu.

För halv/helår betalar jag 12 000 kr men om jag tecknar suzuki märkesförsäkring som igentligen är LF så blir hel/hel 9088 kr med en självrisk på 25 000.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
seriöst, jag tycker inte det är något konstigt att försäkringen inte gäller på bana, oavsett vad det är för typ av aktivitet.. det är som att bada i badhuset.. man gör det på egenrisk.
 
Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Villkoren varierar vansinnigt men just för mig har alltid Länsförsäkringar varit vettigast, har dock bara använt mig av trafik pga vansinniga priser men i går fick jag detta mindre vansinninga från Suzuki märkes (LF)

Då givet: "Farbror" på 43 i Norrland :yoparty
Suzuki GSXR1000 2007

Helförsäkring helår ej avställningsbar: 6063kr

Självrisker:
Trafik 4000kr
Delkasko 5000kr
Vagnskada 5000kr

Fick nyss "erbjudandet" att få avställningsbar trafikförsäkring av LF Norrbotten för 9823kr, känns ju "sådär" med tanke på att det är samma bolag som tar "risken", Försäkringsbolag är banne mig rövare och banditer hela bunten :mad:
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006

Det ENDA tipset som är något att ha är:

Ring runt till ett par olika bolag och kolla.

kolla med typ If, Trygg hansa och LF. Tips är att minst If har internetrabatt, så om du tecknar den på nätet får du några hundringar rabatt. Kanske fler bolag som har det.

... Det blev visst två tips trots allt :D
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
seriöst, jag tycker inte det är något konstigt att försäkringen inte gäller på bana, oavsett vad det är för typ av aktivitet.. det är som att bada i badhuset.. man gör det på egenrisk.

Men nu har vi ju kommit fram till att försäkringen faktiskt gäller för bankörning på SMC:s kursdagar, så den delen av ämnet är uttömt redan.
Dock så kvarstår det faktum att min försäkring blir dyrare och dyrare för varje år trots att jag blir äldre, hojen blir äldre och dessutom har jag aldrig någonsin utnyttjat försäkringen till något annat än att fylla pappersåtervinningen med.

Trist tycker jag.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
LF är roliga!

Har en hoj försäkrad där just nu.

För halv/helår betalar jag 12 000 kr men om jag tecknar suzuki märkesförsäkring som igentligen är LF så blir hel/hel 9088 kr med en självrisk på 25 000.

Självrisken var ju som hittad.

Det finns väll knappast någon som tecknar en sådan :va
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Men nu har vi ju kommit fram till att försäkringen faktiskt gäller för bankörning på SMC:s kursdagar, så den delen av ämnet är uttömt redan.
Dock så kvarstår det faktum att min försäkring blir dyrare och dyrare för varje år trots att jag blir äldre, hojen blir äldre och dessutom har jag aldrig någonsin utnyttjat försäkringen till något annat än att fylla pappersåtervinningen med.

Trist tycker jag.

Har du frågat dom varför det är så? dom kan ju faktiskt gjort nått fel för jag har aldrig hört om att försäkringar blir dyrare ju äldre man blir:)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Japp. Jag frågade och fick till svar att de har höjt risknivån på mitt postnummer :eek:
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
i går fick jag detta mindre vansinninga från Suzuki märkes (LF)

Då givet: "Farbror" på 43 i Norrland :yoparty
Suzuki GSXR1000 2007

Helförsäkring helår ej avställningsbar: 6063kr

Självrisker:
Trafik 4000kr
Delkasko 5000kr
Vagnskada 5000kr

Fast självriskerna stämmer väl inte? Det är väl 25000 kr sjr på GSX-R modellerna?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Dock så kvarstår det faktum att min försäkring blir dyrare och dyrare för varje år trots att jag blir äldre, hojen blir äldre och dessutom har jag aldrig någonsin utnyttjat försäkringen till något annat än att fylla pappersåtervinningen med.

Trist tycker jag.

Trist realitet tyvärr som jag tror att många kommer att upptäcka. Enda sättet att få ner premierna är att byta så fort något annat bolag erbjuder lägre premie. Tyvärr var IF billigast för mig under många år så jag blev det bolaget troget under allt för lång tid. Inte bara på mc utan även hem och bilförsäkringar samt företagsförsäkringar. På motorcykeln sänkte de aldrig min premie. Inte på min bil heller som jag ägde under 8 års tid. Endast motorcykeln kvar av dåvarande fordonsinnehavet. Förra året erbjöd plötsligt Folksam bättre premie och jag bestämde mig för att byta bolag på motorcykeln.

Att sitta och förvänta sig att ens bolag som man varit trogen många år utan incidenter är bara dumt. De kommer aldrig att göra det. Har man ägt en motorcykel sedan början på 2000 talet och betalt in dyra premier år ut och år in så antar de nog att man nått någon form av acceptens när man tecknat den och fortfarande har kvar den sju eller åtta år senare.

Enda tipset jag kan ge dig är att ringa runt och jämföra premier och villkor och hoppa på om ett bättre erbjudande dyker upp och att du har förtroende för det bolaget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För halv/helår betalar jag 12 000 kr men om jag tecknar suzuki märkesförsäkring som igentligen är LF så blir hel/hel 9088 kr med en självrisk på 25 000.
Fick liknande erbjudande 12000kr/år med självrisk 25000kr på en GSX-R 750 2000 som var till salu för 40000kr. (LF-Suzuki märkesförsäkring)
På nått kändes det inte rätt att om nått hände första året totalt betalt 37000kr i försäkring för nått som kostat 40000:-. Så det blev en Sprint RS och Svedea Säker istället. Alla i familjen (och andra om jag vill) kan köra den.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Fast självriskerna stämmer väl inte? Det är väl 25000 kr sjr på GSX-R modellerna?

Skrev bara av vad som står på "Erbjudandet" jag fått i brevlådan som då är kopplat till min MC, mig och min adress. Ingen stans står det om ngn självrisk på 25kkr, det enda som står är ett * med hänvisning till mer info på www.suzkimcforsakring.se har dock nte hunnit kolla upp vad som står där ännu
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top