SMC kurs på Arlanda Test Track 17-18/8

Har idag varit på min första heldags kurs med SMC på Arlanda Test Track. Stort tack till alla instruktörer som lägger sin fritid för att lära oss andra att köra hoj! Ser redan fram emot nästa tillfälle att köra på denna bana. :tummenupp

Grymt kul att köra, perfekt väder. Förstår inte hur det kan vara så att vi har en grymt kul bana i Stockholm, och så får det bara arrangeras två stycken helger på en hel säsong. Kom igen, banan ligger bredvid Sveriges största flygplats, där plan lyfter var 20min dygnet runt, hur kan man då klaga på att det körs lite motorcykel dagtid på helgen.

OT: För er två som jag skulle samkört med till Väsby, orkade inte stå i köer, så sicksackade mig fram. Fattade det som att ni bodde i norrort också, bara höra av er om nu ska ut och åka.

Grymt kul att köra, perfekt väder. Förstår inte hur det kan vara så att vi har en grymt kul bana i Stockholm, och så får det bara arrangeras två stycken helger på en hel säsong. Kom igen, banan ligger bredvid Sveriges största flygplats, där plan lyfter var 20min dygnet runt, hur kan man då klaga på att det körs lite motorcykel dagtid på helgen.

OT: För er två som jag skulle samkört med till Väsby, orkade inte stå i köer, så sicksackade mig fram. Fattade det som att ni bodde i norrort också, bara höra av er om nu ska ut och åka.

Två det har väl varit fyra helger? Helgen 11-12 maj, runt första juni, veckan efter det och denna helg? Men håller med om att det hade kunnat vara betydligt mer. Fast å andra sidan är det lika konstigt att det knappt finns avåkningszoner då det är en trafikövningsplats.
Jag håller med Anni, stort tack! Det är tur att ni finns och imponerande att ni faktiskt lägger pengar(slitage,däck osv) på att lära oss!

Tack för två väldigt bra dagar! Söndagen var bättre än lördagen, åtminstone för mig. Mer aktiv instruktör plus jämnare fart i gruppen andra dagen. Den stora learningen är att jag måste träna mer ben i vinter. Helvete vilken träningsvärk idag!

IMG_1599.JPG

Och tack för grymma bilder alla som plåtade, Peter med flra! :tummenupp

Edit: Hur kunde jag glömma - stort tack även till MC Gruppen & Chrille som ställde upp i vått & torrt, sålde billiga däck, bytte sjukt snabbt och fixade rätt tryck!

Last edited:

Två det har väl varit fyra helger? Helgen 11-12 maj, runt första juni, veckan efter det och denna helg? Men håller med om att det hade kunnat vara betydligt mer. Fast å andra sidan är det lika konstigt att det knappt finns avåkningszoner då det är en trafikövningsplats.
Jag håller med Anni, stort tack! Det är tur att ni finns och imponerande att ni faktiskt lägger pengar(slitage,däck osv) på att lära oss!

Ett år körde vi kurs nästan varannan helg men det var inte så många som dök upp.

Finns intresset så kan man såklart utöka antalet kursdagar men som anmälningsläget har sett ut i år är det alldeles för riskabelt rent ekonomiskt.

Kanske erbjuda bättre pris om man bokar i god tid i förväg... och förhandla till bättre pris med banägaren (jag inser att det inte är helt lätt). Vore trist om det inte blev fler körningar på Arlanda. Det är ju en väldigt bra bana särskilt som trafikövningsplats.

Ett år körde vi kurs nästan varannan helg men det var inte så många som dök upp.

Finns intresset så kan man såklart utöka antalet kursdagar men som anmälningsläget har sett ut i år är det alldeles för riskabelt rent ekonomiskt.

Självklart innan man hade körkortet :huvet Har det inte varit typ fullt i år?

Har det inte varit typ fullt i år?

Väderprognoserna har sett "lite" annorlunda ut i år jämfört med t ex förra säsongen, och tyvärr anpassar sig inte kostnaderna för banhyra, mat, ambulans osv till vädret på samma sätt som anmälningarna gör :tummenupp

Last edited:
Självklart innan man hade körkortet :huvet Har det inte varit typ fullt i år?

En av dagarna var det drygt 30 deltagare, annars har det varit i stort sett fullt ja.
Men samtidigt har över hälften anmält sig sista 5 dagarna, dvs beroende på vädret... Det går inte att planera för sånt i längden med instruktörer, flaggisar och mat.

Moment 22.. För dyrt för att anmäla sig tidigt och riskera att två dagar "regnar bort" (missförstå mig rätt, som trafikövning är det självklart supernyttigt att köra i regn...men är det lika kul?) och för få anmälningar i tid för att man ska kunna få ner priserna/köra fler dagar... Ngn som har en lösning?

Bygg ett tak över hela banjäveln.

Ja då lär det bli ännu billigare att köra där :va

Eller så får vi en kanonsommar som vi har haft i år även nästa år :yoparty

Måste tacka alla deltagare, resurser och instruktörer (ok även den där jobbiga träningsledaren) för året på Arlanda :tummenupp

Jag har alltid sjukt roligt och givande för mig personligen varje gång man får äran att vara med :Bugar

Ja då lär det bli ännu billigare att köra där :va

Nja men det kan ju knappast bli dyrare heller med de nuvarande ockerpriserna :rolleyes:

Om jag ska vara lite allvarlig så är det synd att denna roliga aktivitet ska vara så sjukt väderberoende. :(

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman