roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
EDIT - såg att Dansken besvarat de flesta frågorna - Tack
Vi är helt överens om att statistik är knepigt. Till de grepp Du radar upp får Du dessutom lägga att denna typ av statistik är behäftad med en stor dos mänsklig faktor, alltifrån olycksplatsen ändå fram till dess att rapporten är sorterat i någon av forskarens alla fållor.
Paradoxalt nog är även det statistiska underlaget rätt lågt, vilket kan ge ett rätt intressant resonemang i förlängningen.
Men - jag är inte säker på att de osäkerheter som finns i den officiella statistiken i alla lägen enbart missgynnar hojåkarna...
Ibland driver vi nog foliehattsresonemanget för långt, jag är långt ifrån övertygad om att det finns någon ondsint, anonym sammansvärjning mot motorcyklister i allmänhet och sporthojsåkare i synnerhet. Okunskap - ja. Tveksamhet - möjligen. Men - inte illvilja. Så länge vi orkar med att besvara alla remisser med något så när vettiga argument tror jag dessutom vi pressar tillbaka de två förstnämnda reaktionerna.
Har Ni träffat någon illasinnad trafikforskare? Jag har träffat ett par stycken trafikforskare IRL, varav en vid en bana i samband med att denne rastade sin Fireblade. Jag kan lova att de inte önskade hojkollektivet något ont, däremot kan vi inte heller förvänta sig att de ska åsidosätta sin forskaretik och manipulera resultaten till vår fördel. Eller?
Det handlar väl i slutänden om att rädda människoliv, inte att bibehålla status quo?
Därför tror jag inte vi ska krångla till det för mycket, i mina ögon och med min begränsade erfarenhet kan jag tycka att det finns ett antal över tid hyfsade slutsatser att dra från det officiella resultaten. Du skjuter in Dig på att mötesrelaterade olyckor. Jag vill påstå att Du i exemplet (som jag förstår det) själv manipulerar statistiken - en singelolycka är ju per definition en olycka utan annat fordon inblandat oavsett om den sker i kurva, på raksträcka eller i en (för tillfället) fordonsfri korsning. Dessutom - med ett begränsat statistiskt underlag ökar osäkerheterna än mer ju fler sorteringsnivåer Du lägger in.
Den mer än sextio sidor omfattande statistik som presenteras i samband med strategin är naturligtvis en sammanfattande presentation, forskarna kan säkert i detalj utveckla detta på längden och tvären om frågorna är tydligt ställda.
Så - ta gärna en debatt med Trafikverkets forskare eller besök ett seminarium om tillfälle ges. Det är rätt intressant och ger säkert en hel del - till bägge parter

Vi är helt överens om att statistik är knepigt. Till de grepp Du radar upp får Du dessutom lägga att denna typ av statistik är behäftad med en stor dos mänsklig faktor, alltifrån olycksplatsen ändå fram till dess att rapporten är sorterat i någon av forskarens alla fållor.
Paradoxalt nog är även det statistiska underlaget rätt lågt, vilket kan ge ett rätt intressant resonemang i förlängningen.
Men - jag är inte säker på att de osäkerheter som finns i den officiella statistiken i alla lägen enbart missgynnar hojåkarna...
Ibland driver vi nog foliehattsresonemanget för långt, jag är långt ifrån övertygad om att det finns någon ondsint, anonym sammansvärjning mot motorcyklister i allmänhet och sporthojsåkare i synnerhet. Okunskap - ja. Tveksamhet - möjligen. Men - inte illvilja. Så länge vi orkar med att besvara alla remisser med något så när vettiga argument tror jag dessutom vi pressar tillbaka de två förstnämnda reaktionerna.
Har Ni träffat någon illasinnad trafikforskare? Jag har träffat ett par stycken trafikforskare IRL, varav en vid en bana i samband med att denne rastade sin Fireblade. Jag kan lova att de inte önskade hojkollektivet något ont, däremot kan vi inte heller förvänta sig att de ska åsidosätta sin forskaretik och manipulera resultaten till vår fördel. Eller?
Det handlar väl i slutänden om att rädda människoliv, inte att bibehålla status quo?
Därför tror jag inte vi ska krångla till det för mycket, i mina ögon och med min begränsade erfarenhet kan jag tycka att det finns ett antal över tid hyfsade slutsatser att dra från det officiella resultaten. Du skjuter in Dig på att mötesrelaterade olyckor. Jag vill påstå att Du i exemplet (som jag förstår det) själv manipulerar statistiken - en singelolycka är ju per definition en olycka utan annat fordon inblandat oavsett om den sker i kurva, på raksträcka eller i en (för tillfället) fordonsfri korsning. Dessutom - med ett begränsat statistiskt underlag ökar osäkerheterna än mer ju fler sorteringsnivåer Du lägger in.
Den mer än sextio sidor omfattande statistik som presenteras i samband med strategin är naturligtvis en sammanfattande presentation, forskarna kan säkert i detalj utveckla detta på längden och tvären om frågorna är tydligt ställda.
Så - ta gärna en debatt med Trafikverkets forskare eller besök ett seminarium om tillfälle ges. Det är rätt intressant och ger säkert en hel del - till bägge parter

Jag tror vi behöver bena upp vad statistik är och, framför allt, vad det inte är...
Last edited: