SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
VBK, det handlar inte om någon ny lagstiftning, det handlar om att tillämpa befintlig. Som jag förstått det hela är det den som idag begagnas då en förare vid upprepade tillfällen inom relativt kort tid blir tagen för grova rattfyllor. Alltså - en missbrukare som inte förmår ändra sitt beteende.

Jag vet att jag skulle (liksom jag tror att Du skulle) ta mig en duktig funderare och hålla mig oerhört väl i skinnet om jag t ex åkte två ggr únder samma säsong för så höga farter att det tangerade vårdslöshets-begreppet. Möjligen helt ägna mig åt bana. Därigenom ser jag ingen större fara för mig själv med att den lagstiftningen tillämpas mer strikt än idag, och även för andra trafikbrott än droger. Och med tanke på att hastigheten i nuläget verkar vara ett större problem än droger, så länge vi talar mc-kortsinnehavare, så har jag svårt att hitta argument för att man silar mygg i diskussionen.

Extremt är extremt, d v s det som en statistiker skulle kalla t ex 5%-fraktilen. I min värld betyder det per definition att det aldrig kan bli frågan om någon masstillämpning på den breda massan...

Jag känner Dig inte och vet inte hur Du kör. Därför väljer jag att fråga. Och lyssna på svaret. Det brukar bli bäst så:)

...Men om du kan ge mig en rimlig förklaring på hur samsynen på vad ett extremt betende är skall sättas hos dom berörda myndigheterna så kan jag ändra uppfattning.

Och åsikten flera har att jag skulle vara någon fartidiot bara för att jag är skeptisk i diskutionen är faktiskt oklädsam.

Viking Park vore en fin sak, helt klart. Tack för Dina funderingar och bra idé, blir intressant att se resultatet! Jag har också röstat...:tummenupp
...Delade bara med mig av mina tankar och skapade även en poll för att se hur många en kommer bry sig om detta förslag om det går igenom.

Last edited:
Antar förresten att man blir extrem även vid upprepade mindre förteelser, som felplacerad regplåt, felaktiga körriktingsvisare, mindre hastighetsöverträdelser mm, precis som det funkar idag med att de har rätt att dra körkort om de känner för det vid tre "prickar" inom kort tid?
Vilket fordon tar dom, det man senast gjorde bort sig på eller alla fem?

VBK, det handlar inte om någon ny lagstiftning, det handlar om att tillämpa befintlig. Som jag förstått det hela är det den som idag begagnas då en förare vid upprepade tillfällen inom relativt kort tid blir tagen för grova rattfyllor. Alltså - en missbrukare som inte förmår ändra sitt beteende.

Jag vet att jag skulle (liksom jag tror att Du skulle) ta mig en duktig funderare och hålla mig oerhört väl i skinnet om jag t ex åkte två ggr únder samma säsong för så höga farter att det tangerade vårdslöshets-begreppet. Möjligen helt ägna mig åt bana. Därigenom ser jag ingen större fara för mig själv med att den lagstiftningen tillämpas mer strikt än idag, och även för andra trafikbrott än droger. Och med tanke på att hastigheten i nuläget verkar vara ett större problem än droger, så länge vi talar mc-kortsinnehavare, så har jag svårt att hitta argument för att man silar mygg i diskussionen.

Extremt är extremt, d v s det som en statistiker skulle kalla t ex 5%-fraktilen. I min värld betyder det per definition att det aldrig kan bli frågan om någon masstillämpning på den breda massan...

Jag känner Dig inte och vet inte hur Du kör. Därför väljer jag att fråga. Och lyssna på svaret. Det brukar bli bäst så:)

Nädå jag vet att lagstiftningen inte är ny, här i HBG har det i sommar vad jag vet redan beslagtagits hoj/hojar från det riktiga buset:tummenupp

Och det är väl ingen som vid sina sinnesfulla bruk kan ifågasätta detta, och vad jag minns så har jag inte gjort det i denna tråden heller.

Och du måste missförstå mig rätt, jag förespråkar absolut inte bus och vansinneskörningar på allmän väg men måste samtidigt erkänna att det ibland kan gå lite fortare än vad lagen säger dvs en helt normal hojpilot:rolleyes:.

Och det jag hela tiden varit ute efter är ju att finns det en lagstiftning så vill det till att dom som skall dömma inte missar målet.

Ett väldigt OT och kanske uruselt exempel där en tingsrätt enligt mig inte förstått meningen med vad en specifik lag är till för.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/article54838.ece

Nu är jag absolut inte en förespråkare för fildelning heller!!!!!!!!!!!!!!
Men jag tror helt ärligt inte det var den här killen lagstiftarna var ute efter.

Och till ALLA, innan ni anklagar mig för att vara en en EXTREM fildelare så vill jag bara säga att jag inte ens vet hur man gör.
Och det är samma sak med att köra på slangen, jag försökte mig på det en gång och det blev dyrt, inte i böter men i reparation.

Last edited:
VBK, jag förstår dina farhågor. Jag har också reservationer när det gäller vårt rättsväsende. Man måste ha varit med och bevittnat hur det kan gå till i en rättegång för att förstå hur snett saker kan tolkas. Om jag fått bestämma hade man slopat de politiskt tillsatta nämndemän helt och hållet. Tyvärr är de inte särskilt lämpade alla gångerna för sin uppgift.

VBK, jag förstår dina farhågor. Jag har också reservationer när det gäller vårt rättsväsende. Man måste ha varit med och bevittnat hur det kan gå till i en rättegång för att förstå hur snett saker kan tolkas. Om jag fått bestämma hade man slopat de politiskt tillsatta nämndemän helt och hållet. Tyvärr är de inte särskilt lämpade alla gångerna för sin uppgift.

Politiskt tillsatta nämndemän kommer strax efter snabelbilen och vajerräcken när det gäller dåliga ideer.

Last edited:
Jag har suttit och letat efter statistik på hur många procent som förolyckats med ett körkort taget innan 1976 men hittar inget, någon som har nån aning?

Igår så hade jag jobb i Borås, under den korta sträckan (jag höll 115km/h) så drog det om ungefär 7 bilar som lätt höll 40-50 över laglig fart varav 2st taxi med passagerare. Senare på kvällen snek en flådig BMW fronten på min när han flög från vänsterfil på söderleden och drog spärrfältet mot Särö.
Bara undrar vart dom skall ställa alla beslagtagna bilar o taxi??

om dom via detta regelverk kan få tag i stulna hojar som framförs av körkortslösa/fulla/knarkpåverkade piloter som inte har en koll så fine men dom stannar ju inte heller..dom krashar iof oftast och om man då omhändertar deras hoj så knycker dom ju bara en till och jag skulle tro att polisen inte ser mellan fingrarna för killen som en onsdag på en öde 90 väg råkade gasa till 140 och blir av med sin hoj.
alla ska ju vara lika inför lagen utom dom själva oftast..:fakta

Ett väldigt OT och kanske uruselt exempel där en tingsrätt enligt mig inte förstått meningen med vad en specifik lag är till för.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/article54838.ece

Nu är jag absolut inte en förespråkare för fildelning heller!!!!!!!!!!!!!!
Men jag tror helt ärligt inte det var den här killen lagstiftarna var ute efter.

Och till ALLA, innan ni anklagar mig för att vara en en EXTREM fildelare så vill jag bara säga att jag inte ens vet hur man gör.
Och det är samma sak med att köra på slangen, jag försökte mig på det en gång och det blev dyrt, inte i böter men i reparation.

Det där var fem år sedan och ett av dom första fildelningsmålen här i Sverige och den där artikeln ger inte hela bilden. På samma sätt som i Pirate Bay-målet så åtalades han för en liten del av det han gjort tillgängligt. IFPI/skivbolagen åtalade honom för fyra aktuella/nysläppta låtar men det handlade om en jävla massa fler låtar som man valde att hålla utanför själva åtalet. Pirate Bay-målet handlade i stort om 7 filmer, en tv-serie och 24 låtar men i själva verket hade dom tillgängliggjort miljontals verk, vilket också påvisades. Men det var ett litet antal verk som själva rättegången omfattade. Samma här. I jämförelse med motorcyklar så vore det som att du åkt dit för (extrem) fortkörning och åtalades för det men åklagaren valde att vara snäll i och med att du aldrig hamnat i klammeri med rättvisan tidigare så han sket i att samtidigt inkludera att däcken inte hade tillräckligt mönsterdjup, att framlampan vart trasig, att bromsarna inte funkade, obesiktad hoj, att du uppträtt olämpligt mot polisen och att du kört utan hjälm. Dålig jämförelse men det var så det gick till i stort. Han åtalades för en fragmentarisk liten del av det han tillgängliggjort. Samma sak i Pirate Bay-målet. I USA är man MYCKET hårdare och inkluderar mer material och skadestånden kan bli astronomiska. 80 dagsböter är inte direkt hårt för en yrkesarbetande 44-åring.....

Last edited:
Ptjaa, den ger sig liksom själv, det är gränsen för körkortsindragning och det är den statistiken man sammanställt från myndigheternas sida. Jag tror inte SMC verkat för just den definitionen.

Mina egna tankar?
+ Synbarhet för MC i trafik är fortfarande ett viktigt område.
+ Med eller utan körkort gör en skillnad. Till viss del en kostnadsfråga.
+ Kurvteknik är viktigt för att minska mötesolyckorna.
- Hög hastighet är en dominerande faktor när det gäller dödsolyckor.
- Supersporthojarna utmärker sig oerhört mycket när det gäller hög hastighet i dödsolyckor.

Några av mina egna tankar. Fyll gärna på med egna slutsatser - har vi ett problem eller inte?

Du verkar inte alls förstå problematiken med ändåmålsglidning!
Eller inte vill i din naviditet förstå.
Oavsett vad annars som står, så kommer just det där med 30+ att utnjyttas för att sätta dit svennso som ligger i 125 på en tom 2 el 3 filig 90's motorväg! (finns massor med just 90 begränsade motorvägar i ytterområderna Sthlm, Gbg och Malmö)
Fattar ni inte det på SMC är det dags för er att hoppa av!
Eller så kommer alla som äger kåphojar (vilket verkar vara definitionen av supersport... att den har kåpor:huvet )
att gå ur SMC på några års sikt. Det räcker med att en eller två poliser som KOMMER att använda sig av att det går beslagta på +31km/h.
Efter det har hännt kommer det att hända två saker.
1) Massor kommer att gå ur SMC (för att ni vägrar erkänna att ni KLANTAT er)
2) Dödsolyckorna & de allvarliga olyckorna kommer att skjuta i höjden pga många kommer att vrida på rullen (för att inte bli av med hojen) istället för att stanna o ta 3-4 månaders körkorts indragning.

Allvarligt talat ... tar inte SMC och direkt börjar motverka just den formuleringen ... då är ni (enl mitt tycke) inkompeteta.

Det som ska bort är just 30+ formuleringen!
FATTA!!!!!!!!!!!!!!!!!

För att jag skall kunna begripa.

Är det så att lagen redan finns och används mot kriminella, körkortslösa, påverkade och galningar m.m redan, men smc vill sänka ribban med motivering att lagen kan användas mot dom som den redan används mot?

Skäggot, med vissa nyanseringar - Ja, lagen finns, tillämpas idag till största delen när brotten är missbruksrelaterade.

Då grova hastighetsöverträdelser (FRÅN 30 och uppåt...) idag är den största enskilda faktorn vid dödsolyckor med MC finns kravet från många myndigheter och organisationer att något görs åt problemet!

SMC har, för att strategin ö h t skulle kunnat komma till stånd, accepterat att fokus läggs på de mest extrema grupperna med de mest notoriska och frekventa överträdelserna.

Alltså - ungefär som Du skrev. Men på något sätt låter det annorlunda...

Skäggot, med vissa nyanseringar - Ja, lagen finns, tillämpas idag till största delen när brotten är missbruksrelaterade.

Då grova hastighetsöverträdelser (FRÅN 30 och uppåt...) idag är den största enskilda faktorn vid dödsolyckor med MC finns kravet från många myndigheter och organisationer att något görs åt problemet!

SMC har, för att strategin ö h t skulle kunnat komma till stånd, accepterat att fokus läggs på de mest extrema grupperna med de mest notoriska och frekventa överträdelserna.

Jag tror inte riktigt på den där enskilt största dödsorsaken förrän jag får se siffran korrelerad med hur stor del av vägarbetet på hoj faktiskt sker i hastigheter som är 30+ över begränsning. Innan dess är det en ganska värdelös siffra som bara talar om att folk på hoj dör.

Är det då så, att i strävan om regeringens gunst, så har smc tagit på sig att lobba för en förändring i tillämpningen av den redan existerande lagen för att möta nollvisionen?

Jag tror inte riktigt på den där enskilt största dödsorsaken förrän jag får se siffran korrelerad med hur stor del av vägarbetet på hoj faktiskt sker i hastigheter som är 30+ över begränsning. Innan dess är det en ganska värdelös siffra som bara talar om att folk på hoj dör.

Vad tror du själv är den enskilt största dödsorsaken då? Att folk följer hastighetsbegränsningarna? Att folk somnar på hojen? Du tror inte på att riskerna ökar med farten? Är det så jag ska tolka det du skriver?

Hur är det tänk att fungera om man kör och blir stoppad på ett fordon som man inte själv äger?

Idag är det väl som så att kriminella sällan står som ägare på dom fordon dom kör just för att inte kunna
bli av med fordonen. Rätta mej gärna om jag har fel.

Det står säkert här någonstans men jag har inte tid att läsa alla inlägg.

Varför ska man ta hojen om straffet endå innebär att man blir av med körkortet :7peta
Ser inte riktigt poängen med SMC förslaget om det finns någon representant från SMC så får ni gärna förklara vad som skulle bli bättre om denna lagen gick igenom?

Extremt beteende bör väll liknas med vårdslös körning antar jag?

Hur är det tänk att fungera om man kör och blir stoppad på ett fordon som man inte själv äger?
Idag är det väl som så att kriminella sällan står som ägare på dom fordon dom kör just för att inte kunna
bli av med fordonen. Rätta mej gärna om jag har fel.
Det står säkert här någonstans men jag har inte tid att läsa alla inlägg.
Fel, anses man som brukare är det samma som "ägare". Lite som försäkringbolagen o skenförsäkringar, fast motvänt då;)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP