SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
Vet vi var man satt ribban? Om det är det jag markerat med fet stil i inlägget på sida 1, inlägg 8 i tråden tror jag att det är en väldigt liten krets förare som känner sig träffade. Jag förutsätter inte att man ska beslagta hojen om man ligger i 160 km/h på en lätt trafikerad motorväg eller om man ligger och kör i 110 km/h på en mindre landsväg med goda siktförhållanden och en bra bit utanför små samhällen med utfarter längst sträckan i fråga. Skulle man göra det kommer polismyndigheterna helt klart att få problem att upprätthålla lagen och den skulle inte vara legitim i allmänhetens ögon.

Jag vet att många sporthojsförare är besvikna på att SMC inte tillgodosåg deras intressen när nya försäkringsavtal slöts och när de då läser den här typer av rubriker utan att sätta sig in i vad det egentligen handlar om väcks ont blod till livs igen. Men vi har bara oss själva att skylla på eller rättare sagt en mindre krets mc-förare (utan körkort, narkotika/alkohol påverkade etc) som skapar dåliga rubriker för alla andra. Skulle man på något sätt försvåra för dem skulle mycket vara vunnet.

I dom pressmeddelanden som SMC här gett ut nu, länk i post#60 ,sida 24 i länken, så står det at SMC anser att du har ett extremt beteende om du kör över körkortsgränsen, och då anser SMC att det är lämpligt att polisen beslagtar din hoj, om du tycker det är rättvist så....

Vad är problemet?? Är inte vi också trafikanter som ska följa både hastighetsbegränsningar och övriga trafikregler??
SMC gör ett mycket gott arbete för mc-kollektivet och även i denna fråga, för att få bort buset från fordonen, så att vi som är "normala" i vår körning slipper ta en massa skit o konsekvenser av de extrema beteendena som en del har.

Jag har inget problem med att stötta kampen mot extremt beteende i trafiken, jag tycker den är viktig, men när SMC klagar på att man inte når fram till målgruppen, typ dom utan körkort, olagliga höjjar, osv. och som nu dom som kanske gör en omkörning av några bilar på en 70 väg, varav en civil polisbil, blir mätt till dryga 100km/t skall riskera att förlora bågen.. Om SMC hade lagt linjen vid grov vårdslöshet i trafik så hade det varit nåt annat...

Jag tror nog att "extremt beteende" säkert hyffsat väl är synonymt med "grov vårdslöshet i trafik" om jag får gissa. Om man kör mot rött och dom som har grönt hunnit börja köra klassas detta ofta som grov vårdslöshet i trafik. Här är ett relevant exempel på vad som vanligtvis klassas som grov vårdslöshet i trafik.....

http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.1438194-domd-for-grov-vardsloshet-i-trafik

Det är väl lite så här som en del på forumet uppträder i trafiken när man läser trådar och kollar på filmer..... ;)

I dom pressmeddelanden som SMC här gett ut nu, post#60 sida 24, så står det at SMC anser att du har ett extremt beteende om du kör över körkortsgränsen, och då anser SMC att det är lämpligt att polisen beslagtar din hoj, om du tycker det är rättvist så....

Givetvis stödjer jag inte ett sådant förslag om man bara tittar på hastigheten utan att ta hänsyn till övriga omständigheter. Jag tror inte du kan läsa utredningen på det viset. Det handlar om en sammanlagd bedömning där det är en kombination av faktorer inblandade för att man ska tala om extremt beteende. Jag tror inte att 140 km/h på motorväg, 120 km/h på 90 eller 100 km/h på 70 väg räcker. Det skulle vara absurt och som jag skrev tidigare och omöjligt att upprätthålla då var och varannan trafikant kör på det viset när tillfälle ges. Vi talar om vanliga Svensson i bil som valt att hålla sig i den hastigheten för att de vill behålla sitt körkort i händelse att de blir stoppad. Inte en chans att det skulle vinna något stöd hos allmänheten om man skulle sätta stämpeln att det rör sig om något extremt beteende i trafiken.

Men jag hade som sagt gärna sett något officiellt från SMC från t ex Galne Dansken där han kommenterar rapporten i fråga.

Last edited:
Jag tror nog att "extremt beteende" säkert hyffsat väl är synonymt med "grov vårdslöshet i trafik" om jag får gissa.
Står ju ganska svart på vitt vad "extremt beteende" är. Olovlig körning, Körning i påverkat tillstånd, Aggressiv körning, Mycket hög hastighet-Föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/tim eller mer för fort.
"grov vårdslöshet" ligger en bra bit upp i dom flesta fall.

Om de inte skrotas som i england

Detberor helt på ägaren om fordonen skrotas eller inte.
När polisen beslagtar ett fordon så får ägaren, tror det är, tio dagar på sig att lösa ut fordonet.
Men det kostar, ALLA kostnader, bärgningsbilen, transporten, hyra för tiden, och en saftig grundavgift.
Om ägaren INTE betalar så skrotas fordonet.

I England har antalet "skrotbilar" minskat nått alldeles enormt, minns inte den exakta siffran för 2010, men det var runt 50 000 fordon som skrotats då. Och det fortsätter.

/KentW

Förutom låsningen vid 30 km/h (ibland är ju 15 o ibland 70 knyck över det tillåtna extremt) tycker jag förslaget är ett stort och sunt framsteg för kollektivet motorcyklister (men förstås oacceptabelt för dem med extrem trafikuppfattning). Att stunta eller leka Rossi på allmän väg är såklart en fara för både föraren och omgivningen på samma sätt som fylla och "smita-från-snuten".

Och inte är det väl så att alla sporthojsförare tillhör 1%-rörelsen och alltså tycker att man själv får välja vilka lagar man har lust att följa???

Står ju ganska svart på vitt vad "extremt beteende" är. Olovlig körning, Körning i påverkat tillstånd, Aggressiv körning, Mycket hög hastighet-Föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/tim eller mer för fort.
"grov vårdslöshet" ligger en bra bit upp i dom flesta fall.

Läste du länken i mitt senaste inlägg?

Har inte hunnit läsa rapporten, men gäller förslaget bara för mc?

Relavant fråga. Den borde i rimlighetens namn gälla ALLA fordonstyper. Även om jag nu inte sett så himla många grävmaskiner köra som idioter..... :rofl :lol

Är detta då extremt beteende eftersom det tydligen är "polisens värsta"?
http://www.youtube.com/watch?v=ACgpuNpLQRs

Jag ser lagen som ett slag i luften mot de extrema eftersom dessa förare ändå inte stannar med mindre än att deras fordon ändå blir till skrot. Det kommer troligen bara drabba div förare som inte förtjänar indraget fordon.

Och förare i gråzonen därimellan kommer kliva över i extremzonen och försöka dra snutten. För vem vill få sitt fordon indraget?

Det är väl inte direkt optimalt att ligga så pass nära framförvarande bil? Men det finns givetvis många fler exempel som är värre. Men något av dom klippen valde du inte...... ;)

Jag ser lagen som ett slag i luften mot de extrema eftersom dessa förare ändå inte stannar med mindre än att deras fordon ändå blir till skrot. Det kommer troligen bara drabba div förare som inte förtjänar indraget fordon.

Och förare i gråzonen därimellan kommer kliva över i extremzonen och försöka dra snutten. För vem vill få sitt fordon indraget?

Exakt!

HMMMM

SMC vet jag inget om men när en paraply organisation som skall värna om mc åkning jobbar imot mc åkare då är något J-ligt fel,, samma med SVEMO som i dag gör allting för att omöjliggöra motorsports tävlan.

Fan när jag prövade kompisens gixer 2010 så räckte det ju att man nös i hjälmen för att farten skulle ha ökar 30km tar dom hojen då??? NJA någon SMC medlem blir jag inte samma med MOTORMÄNNEN bara för pensionärer verkar det som.

mvh

Det är en stor skilnad mellan att "förespråka" och att "inte emotsäga".

Och dom flesta jag kör med skulle i teorin vid något tillfälle kunna få sina hojar beslagtagna om en grinig "Hamren" visar sig.

Jag förstår saken ur ditt perspektiv. I teorin skulle ni antagligen riskera att få hojarna beslagtagna om ni stötte på en nitisk polis vid fel tillfälle om du säger att det är på det viset. Jag har inte varit med på gruppkörningarna, så jag kan inte bedöma den saken. Men jag tror inte att ett utträde ur SMC löser något bara för att de har ett förslag som ogillas.

http://www.youtube.com/watch?v=ACgpuNpLQRs

Haha, vafan, där är ju tio bilar i varje klipp som ligger likadant.

Jösses vilken spännande musik dom spelar upp för att förstärka vansinneskörningen.:rofl

Läste du länken i mitt senaste inlägg?
Japp o inte riktigt relevant eller? Nu vet jag inte mycket om just detta fall och en tingrättsdom är inte mycket att gå på. Men antar farterna varit betydligt högre än 200+ på olämpliga ställen, ett antal rödljuskörningar, kryssande mellan både fotgängare på gångbanor o bilar på vägar i hyfsade farter. Du får gärna rätta mej om jag missuppfattat brotten om du är mera insatt.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey