SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
Som alltid så är det lätt att tycka att allt är skit som riskerar att drabba en själv.

Ingen här lär ha något emot att man t ex beslagtar en alkis bil. Att samme alkis inte tycker att att det är särskilt märkligt att köra efter 4-5 starköl, eller iaf lika lite som vi tycker att det är märkligt att köra mer än 30kmh för fort är det ingen som bryr sig om.

Jaså, varför har vi då ingen sådan lag om "ingen har något emot" det? Ett statligt tvångsförverkande är en rätt extrem påföljd jämfört med t.ex. dagsböter och en jämförelsevis rätt rejäl höjning av straffvärdet.

Iaf. jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med förverkning då det finns en hel del problem i rättvisehänseende med det som straff.

Men visst, extremt beteende behöver nog definieras rätt mkt tydligare om det här förslaget ska gå att acceptera.
Kan tänka mig nåt i stil med att 1 gång är ingen gång.. men 10:e gången samma person blir påträffad i 200kmh på slangen mitt inne i city så har jag inget emot att de bara tar hojen.

Sen får var och en bedöma om det är värt risken att bli av med sin mc.

Problemet jag har med det resonemanget, även givet ditt antagande om omfattning, är ändamålsglidning. Det stör mig rätt ordentligt att just SMC vill öppna den dörren. Det är bara att kolla på Storbrittanien hur de beslagtar fordon och mopeder till höger och vänster för ena eller andra anledningen.

Undrar hur var det var med o skillja på mitt o ditt:rolleyes:. Nu har ju dessa lagar funnits länge men tycker dom är lika fel för det.

Jag hade redan bestämt mig för gå ur SMC sen de hävdar att extremt betende är att åka bakhjul och säger att de tar avstånd från förare med ett extremt betende :smasha
Detta låter helt korkat, kan dem inte göra något vettigt istället för o hacka på oss som inte kört av oss det värsta ännu, består SMC endast av folk som åker HD eller Japanska motsvarigheten?

Det är uppenbart att SMC arbetar stort med begreppet "extremt beteende". Det har gått igen i flera skrifter från SMC och trafikverket den senaste tiden. En självständig del av extremt beteende är definierat som "klart över hastighetsgräns", "mycket över hastighetsgräns" och liknande. Det kan tyckas något svävande.

För att få begreppet klart definierat kan man få vägledning i hur olycksstatistik söks ut och presenteras. Ser man till hur man presenterar olycksstatistik så väljer man 30 km/h eller mer för fort när man definierar begreppet mycket för hög hastighet och därmed ett extremt beteende.

Se exempelvis rapporten i första inlägget, sida 24. Där redogör man för olyckor där extremt beteende förekommit. En typ av extremt beteende är mycket för hög hastighet. Och där definieras mycket för hög hastighet som 30 km/h eller mer för fort.

Om motorcyklar kommer beslagtas eller inte är för mig inte den stora frågan. Den stora frågan för mig är att SMC de facto sorterar in mig i kategorin förare med extremt beteende (senast i söndags gick det nog upp mot 110 km/h mellan några kurvor på den tomma landsvägen märkt max 70 km/h). Jag har aldrig sett mig ens som en busig motorcyklist. Jag kör ibland över hastighetsgränsen men ser det som ett ytterst milt lagbrott då jag gör det på väl avvägda avsnitt - ingen trafik, god sikt, ingen bebyggelse osv. Men står polisen och mäter kan det naturligtvis bli fråga om tillbakadraget körkort några månader. Det är nästan med förskräckelse jag inser var SMC tagit vägen och att jag omfattas av kategorin förare som har ett extremt beteende.

Nu är jag för lat för att begära urträde, men det blir ingen betalning nästa gång. Det känns på sätt och vis tråkigt då en organisation för motorcyklister behövs. Men när man sorterar in mig i förare med extremt beteende är det helt enkelt en omöjlighet för mig att vara kvar.

Last edited:
Helt klart ett steg åt rätt håll men som många andra skrivit så måste "extremt beteende" preciseras och göras tydligt. I tättbebyggt område, absolut. Om man kört extremt där det är mycket trafik, absolut. Narkotika, alkohol, inget körkort, absolut! Men det finns några frågetecken och det är om föraren t.ex. inte äger fordonet. Det kan handla om hyrt fordon eller lånat fordon. Om jag lånat ut ett fordon till en polare som vanligtvis sköter sig och han brakar ur fullständigt så känns det inte helt ok om fordonet beslagtas. Men i det stora hela tycker jag att det är bra om fordon beslagtas i extrema fall.

//J

Last edited:
Jaså, varför har vi då ingen sådan lag om "ingen har något emot" det? Ett statligt tvångsförverkande är en rätt extrem påföljd jämfört med t.ex. dagsböter och en jämförelsevis rätt rejäl höjning av straffvärdet.

Iaf. jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med förverkning då det finns en hel del problem i rättvisehänseende med det som straff.
.

Alltså, läste du 1. rapporten 2. vad jag skrev?

För att förtydliga så tycker jag att det låter onödigt dramatiskt att beslagta alla fordon som körts över 30kmh för fort, ingår det i förslaget så kan dom skrota det. Det beror helt på plats och situation. Kör någon 150kmh på en 30-sträcka förbi ett dagis så får dom gärna ta hojen om du frågar mig. Kör samma person 150 på en ödslig 110väg så känns det kanske inte lika aktuellt.

Grejen är bara att det är så jäkla typiskt att alltid se till sina egna intressen och aldrig utanför lådan så att säga, här på forumet så vill majoriteten ha fri fart men grinar över vajerräcken och dåliga vägar.
Men läs rapporten, och fundera på statistiken.

I 1 av 10 ur totala antalet omkomna under perioden som rapporten avser har dött i ett räcke.
I 1 av 10 har olyckan berott på brister i vägbanan.
I 7 av 10 olyckor så har hastigheten varit över skyltad. (4 av 10 mkt över skyltad)

Vilken av ovanstående är det mest logiskt att myndigheterna satsar (läs: bränner dina och mina skattepengar) på om avsikten är att få ner antalet döda? Du skulle satsa på att smälla upp "säkra" räcken runt varenda liten vägstump i hela landet?

Last edited:
Lite underhållande tråd är det iaf. Hursomhelst, att få fordonet beslagtaget innebär väl inte per automatik att det är förverkat, eller?
Det enda det här kan leda till är att vissa (däribland jag själv) plötsligt har ännu mindre anledning att stanna då påföljden blir än värre.
Alternativet att helt sluta köra hoj och börja flyga istället finns ju alltid, har du väl fått ditt flygcert kan bara 2 saker få det återkallat, flyga på fyllan eller att din läkare säger ifrån.
Du kan flyga hur lågt eller fort du vill och du kan få skit, men tex luftfartsverket kan inte ta ditt cert!
Jaja, jag är snart för gammal för att köra som ett svin och då är det iaf en mindre med "extremt beteende" kvar på vägarna...

Fredrik:D

Inte FAN har dom snott knugens bil när han kört 40-50 över, vilket skett ett antal ggr om man skall tro pressen...
Neh, nu står SMC för något jag inte gör...skall följas noggrant! :dummer

Vad händer om man kör på någon annans hoj? Kommer man undan lagen då? Jag vill ju inte bli av med hojen/bilen bara för att en polare lånar den och kör för fort. Jag tycker det låter som ett bra förslag, som Peter skriver, det finns en klick hojförare som inte ska vistas i trafiken, för det är skillnad på att köra fort när omständigheterna tillåter det, och att köra för fort/fort vid fel tillfällen.

Men risken finns ju att dom kommer att gå runt det med målvakter, eller som många gör redan idag, ställer hojen på morsan...

Vad händer om man kör på någon annans hoj? Kommer man undan lagen då? Jag tycker det låter som ett bra förslag, som Peter skriver, det finns en klick hojförare som inte ska vistas i trafiken, för det är skillnad på att köra fort när omständigheterna tillåter det, och att köra för fort/fort vid fel tillfällen.
Just denna lilla klick finns ju redan lagstadgad för, o i dagsläget kvittar det vem som är ägare. Notera dock att det gäller upprepad brottslighet så om du lånar ut din hoj till nån som åker dit om o om igen kan den beslagtas (rattfylla/olovlig/vårdslöshet).

Ett intressant utalande om beslagtagning: – Om vi tar en bil i beslag för över 100 000 kronor kommer beslaget regelmässigt att hävas, säger Mats Berndtzon, biträdande chef för trafikpolisen i Göteborg.
Så se till o ha en ny hoj om ni kör som idioter;)

SMC har jobbat, i många år, för att vi ska kunna fortsätta åka motorcykel, de har jobbat mot effektbegränsningar, regskylt fram och liknande riksdagsförslag som poppar upp lite då och då...

För att politiker ska lyssna på SMC så måste de vara trovärdiga!!!

Är det verkligen någon som förväntar sig att SMC ska försvara busåkande på allmän väg och som inte fattar att en sån organisation skulle ha lika mycket att säga till om, hos politiker, som bandidos!?!
Man börjar ju undra över hur jävla korkade vissa kan vara...

Följande inlägg är inte riktat till någon speciell.
Alla som vill får ta åt sig.....

Vad förvånad jag blir att så många ska gå ur SMC pga detta......eller inte!

Tycker ni att det är ok att körkortslösa, fulla eller påverkade samt tjuvar ska fortsätta som förut?
Köra ihjäl andra, skada sig själva allvarligt och även dö, så tidningarna kan fortsätta sina rubriker?
ALLA ni som åker mc får skulden för detta samt att försäkringspremierna kommer fortsätta vara höga eller tom. höjas ytterligare.
Tror ni på fullaste allvar att SMC tycker att 30+ är ett extremt beteende? (förutom förbi skola o dagis på 30-zon då kanske?)

Det som gäller här är att få de andra, icke-motorcyklisterna, att förstå skillnaden.
De vanliga svenssons som ser hojåkare kryssa fram i trafiken långt över hastighetsbegränsningen eller komma på bakhjulet mellan filerna på ringleden, drar just nu ett likhetstecken mellan dessa och en sporthoj/motard.
De vet ingen skillnad och drar därför alla över en kam.
Vi behöver inte ha detta just nu som motorcyklister.
Som hojåkare slåss vi just nu för vår överlevnad mot myndigheterna, där vissa vill förbjuda/begränsa.

Det är dags att komma ur kokongen och slå sig ihop med resten av hojåkarna.
Det finns bara en chans och det är att försöka förändra.
Det kan man göra inifrån, genom massiva protester eller genom samarbete.
SMC är den enda organistationen som gör och klarar av detta.
Att forsätta på egen hand och klaga lite på diverse forum eller forsätta i samma stil som förut, kommer inte hjälpa tyvärr

[sarkasm on]
Men det är ju klart att ni ska gå ur SMC om ni inte tjänar på det längre.
Inga rabatter som går att använda, ingen billigare försäkring och inget "slipp-ut-ur-fängelse-kort"
Då kan ni ju stå bredvid och klaga istället. (vi har ingen lokal)
Skylla på någon annan är ju också ett alternativ, eller??

Killen som dog efter jakten i somras får skylla sig själv, eller hur?
Han hade ju inget körkort och är ju ingen hojåkare. Därför ska han straffas då han var extrem.
Att sen göra samma sak själva med kameran i högsta hugg, är ju helt ok eftersom ni har körkort.
Det är ju bara lite "bus". Inget extremt i det, eller?
[sarkasm off]

Att beslagta fordon, finns redan i lagen.'
I lagens namn heter det vårdlöshet eller grov vårdslöshet.
Extremt beteende är väl mera ett modeord(kan jag tycka).
Vissa rattfyllon får bilen beslagtagen efter 10:e fyllan eller efter värsta krashen, där fler var inblandade.

Det som behövs är en uppfräschning av lagen och en bättre definition av vad som är "extremt beteende".
För problemet kommer inte lösa sig själv eller försvinna av sig själv.

Och innan ni börjar med peronangreppen och "SMC-custom-fransar-reflexväst"-påhoppen:
Jag är inte laglydig själv. Jag är inte felfri.
Det är inte det inlägget handlar om.
Det handlar om att ta ansvar för sina egna handlingar och att kanske se bortom sitt eget hus ibland.

En fråga till er som slår bakut.

Detta med farten och extremt beteende... hur mycket trovärdighet skulle SMC få om de går ut och säger att extrem fart är si och så mycket över fast inte på den o den vägen?

[Nu gissar jag]
Det jag tror man gjort är att man kollat över diverse olycksrapporter och tagit fram vissa parametrar som även faller inom ramen för vad som är "accepterat" i Sverige, dvs många anser det ok att köra lite för fort men så länge man håller sig inom körkortsgränsen, alltså har det blivit en gräns.
[Gissat klart]

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...