falco_tuna
Medlem
- Gick med
- 9 Jul 2011
- Hoj
- Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Som alltid så är det lätt att tycka att allt är skit som riskerar att drabba en själv.
Ingen här lär ha något emot att man t ex beslagtar en alkis bil. Att samme alkis inte tycker att att det är särskilt märkligt att köra efter 4-5 starköl, eller iaf lika lite som vi tycker att det är märkligt att köra mer än 30kmh för fort är det ingen som bryr sig om.
Jaså, varför har vi då ingen sådan lag om "ingen har något emot" det? Ett statligt tvångsförverkande är en rätt extrem påföljd jämfört med t.ex. dagsböter och en jämförelsevis rätt rejäl höjning av straffvärdet.
Iaf. jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med förverkning då det finns en hel del problem i rättvisehänseende med det som straff.
Men visst, extremt beteende behöver nog definieras rätt mkt tydligare om det här förslaget ska gå att acceptera.
Kan tänka mig nåt i stil med att 1 gång är ingen gång.. men 10:e gången samma person blir påträffad i 200kmh på slangen mitt inne i city så har jag inget emot att de bara tar hojen.
Sen får var och en bedöma om det är värt risken att bli av med sin mc.
Problemet jag har med det resonemanget, även givet ditt antagande om omfattning, är ändamålsglidning. Det stör mig rätt ordentligt att just SMC vill öppna den dörren. Det är bara att kolla på Storbrittanien hur de beslagtar fordon och mopeder till höger och vänster för ena eller andra anledningen.