SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
Och att mycket hög hastighet, definerat enligt ditt urklipp, TO, är klassat som ett ""Extremt beteende har i
detta sammanhang definierats som: förare som klart
överskrider hastighetsgränsen
"".

Kan bara konstatera att då är jag en person i den kategorin. Funderar på om jag någonsin lyckats med att aldrig varit trettio plus över vid något tillfälle på mina turer..

Ser mig dock inte som en person med "extremt beteende" som vi som samhälle bör skyddas ifrån.

Är jag den enda som inser möjligheterna?

Jäklar va billiga fynd man kommer kunna göra när polisen auktionerar ut alla hojar de beslagtagit. :) :tummenupp

Först kände jag en viss tvekan eftersom det troligen skulle bli så godtycklig vart det där "extrema beteende" börjar men sen slog det mig att om detta även skulle gälla samtliga fordon alltså även "vanliga" cyklister här i huvudstaden. Ja då f-n, minst indraget körkort och beslagtaget fordon eller varför inte slå på stort och lägg till livstidsfängelse :hihi.

Samtidigt lite fascinerande att vissa här verkar tycka att det är en rättighet att få köra på tok för fort på allmän väg....

Ingen som sagt att det är rätt. Jag tar boten, men ge f-n i hojen :mad:

Vad hade du sagt om vi likt vissa av våra grannländer haft böter baserad på inkomst och fängelsestraff om man nu inte kan betala eller vill?

Att dra körkortet för vissa har ingen som helst betydelse. Själva sporten ligger inte där. Däremot tror jag att många skulle dra öronen åt sig om vi hade böter baserad på inkomst och förmögenhet. Men det är ingen utveckling jag själv vill se. Det skulle kunna få absurda konsekvenser beroende på hur man skulle sätta ribban. Beslagta ett fordon för extremt beteende tycker jag dock är helt ok om man nu sätter ribban vid just det och en tolkning som majoriteten av befolkningen accepterar.

Ni som säger att ni är för detta, ni tror då fan inte att någon bitter polis kommer missbruka detta då?

Ni som säger att ni är för detta, ni tror då fan inte att någon bitter polis kommer missbruka detta då?

Jo förhoppningsvis. ;) Men då har man väl som vanligt rätten att överklaga. Fortsätt filma era fartöverträdelser så får ni ju bra motbevis så att ni kan påvisa hur ansvarskännande ni är när ni kör.....

Last edited:
Gränsen för extremt beteende lär alltid vara en flytande sådan. Utgångspunkt måste bli lagen. Vi har redan vårdslöshet i trafik, som är en bedömning i mångt och mycket.

Precis som fyllona på ålandsbåten inte kastas i cellen direkt lär det här inte rendera i något rekordbeslag av fordon. Poliser är knappast sugna på att ordna transporter, skriva rapporter etc. Att de får rätten att göra så betyder ju inte i praktiken att de kommer följa det slaviskt.

Tycker det finns rätt många här som beskrivit att de sluppit böter alt fått dom nedskrivna av kommisarien. Varför skulle dom helt plötsligt bli rabiata av det här?

Gränsen för extremt beteende lär alltid vara en flytande sådan. Utgångspunkt måste bli lagen. Vi har redan vårdslöshet i trafik, som är en bedömning i mångt och mycket.

Precis som fyllona på ålandsbåten inte kastas i cellen direkt lär det här inte rendera i något rekordbeslag av fordon. Poliser är knappast sugna på att ordna transporter, skriva rapporter etc. Att de får rätten att göra så betyder ju inte i praktiken att de kommer följa det slaviskt.

Tycker det finns rätt många här som beskrivit att de sluppit böter alt fått dom nedskrivna av kommisarien. Varför skulle dom helt plötsligt bli rabiata av det här?

Mmm säkert, kan dom skriva ut P-böter på Skogskyrkogården på onsdagar trots att det inte är parkeringsförbud så lär dom nog inte tveka att använda en sån möljighet maximalt.

Vad hade du sagt om vi likt vissa av våra grannländer haft böter baserad på inkomst och fängelsestraff om man nu inte kan betala eller vill?

Att dra körkortet för vissa har ingen som helst betydelse. Själva sporten ligger inte där. Däremot tror jag att många skulle dra öronen åt sig om vi hade böter baserad på inkomst och förmögenhet. Men det är ingen utveckling jag själv vill se. Det skulle kunna få absurda konsekvenser beroende på hur man skulle sätta ribban. Beslagta ett fordon för extremt beteende tycker jag dock är helt ok om man nu sätter ribban vid just det och en tolkning som majoriteten av befolkningen accepterar.

Jag är tilldels enig i det du säger, men när den största organisationen innan ämnet, i det här fallet SMC, väljer att lägga ribban på en så låg nivå att väldigt många hojåkare (medlemmar?) blir sett på som extrema så har dom ett internt problem, och när dom också väljer att förespråka ett så hårt straff för vad som många anser inte är ett så grovt brott på den allmänna uppfattning av lovar och regler så vill det skapa en konflikt på om du vill vara med å supporta en organisation som tycker du är en grovt kriminell...

Last edited:
Mmm säkert, kan dom skriva ut P-böter på Skogskyrkogården på onsdagar trots att det inte är parkeringsförbud så lär dom nog inte tveka att använda en sån möljighet maximalt.

Ja, så blir det nog. Och sen slår dom skiten ur oss med batongerna då vi försökte slita oss vid gripandet.

Jag är tilldels enig i det du säger, men när den största organisationen innan ämnet, i det här fallet SMC,
väljer att lägga ribban på en så låg nivå att väldigt många hojåkare (medlemmar?) blir sett på som extrema så har dom ett internt problem, och när dom väljer att förespråka ett så hårt straff för vad som många anser inte är ett så hårt brott på den allmänna uppfattning av lovar och regler så vill det skapa en konflikt på om du vill vara med å supporta en organisation som tycker du är en grovt kriminell...

Nu är det ju så att det är en minoritet av alla hojåkare som faktiskt kör på tok för fort mest hela tiden och inte kan uppvisa ett vettigt trafikbeteende på allmän väg så det är nog ett mindre problem än vad du låter påskina. Att så pass många av dom verkar hänga här är väl mer tankeväckande än något...... ;)

Tror faktiskt att en majoritet av SMC´s medlemmar inte har ett problem med detta utan snarare tvärt om stödjer det hela.

Jag är tilldels enig i det du säger, men när den största organisationen innan ämnet, i det här fallet SMC,
väljer att lägga ribban på en så låg nivå att väldigt många hojåkare (medlemmar?) blir sett på som extrema så har dom ett internt problem, och när dom väljer att förespråka ett så hårt straff för vad som många anser inte är ett så hårt brott på den allmänna uppfattning av lovar och regler så vill det skapa en konflikt på om du vill vara med å supporta en organisation som tycker du är en grovt kriminell...

Vet vi var man satt ribban? Om det är det jag markerat med fet stil i inlägget på sida 1, inlägg 8 i tråden tror jag att det är en väldigt liten krets förare som känner sig träffade. Jag förutsätter inte att man ska beslagta hojen om man ligger i 160 km/h på en lätt trafikerad motorväg eller om man ligger och kör i 110 km/h på en mindre landsväg med goda siktförhållanden och en bra bit utanför små samhällen med utfarter längst sträckan i fråga. Skulle man göra det kommer polismyndigheterna helt klart att få problem att upprätthålla lagen och den skulle inte vara legitim i allmänhetens ögon.

Jag vet att många sporthojsförare är besvikna på att SMC inte tillgodosåg deras intressen när nya försäkringsavtal slöts och när de då läser den här typer av rubriker utan att sätta sig in i vad det egentligen handlar om väcks ont blod till livs igen. Men vi har bara oss själva att skylla på eller rättare sagt en mindre krets mc-förare (utan körkort, narkotika/alkohol påverkade etc) som skapar dåliga rubriker för alla andra. Skulle man på något sätt försvåra för dem skulle mycket vara vunnet.

Nu är det ju så att det är en minoritet av alla hojåkare som faktiskt kör på tok för fort mest hela tiden och inte kan uppvisa ett vettigt trafikbeteende på allmän väg så det är nog ett mindre problem än vad du låter påskina. Att så pass många av dom verkar hänga här är väl mer tankeväckande än något...... ;)

Tror faktiskt att en majoritet av SMC´s medlemmar inte har ett problem med detta utan snarare tvärt om stödjer det hela.

Jag har inget problem med att stötta kampen mot extremt beteende i trafiken, jag tycker den är viktig, men när SMC klagar på att man inte når fram till målgruppen, typ dom utan körkort, olagliga höjjar, osv. och som nu dom som kanske gör en omkörning av några bilar på en 70 väg, varav en civil polisbil, blir mätt till dryga 100km/t skall riskera att förlora bågen.. Om SMC hade lagt linjen vid grov vårdslöshet i trafik så hade det varit nåt annat...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP