Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mort skrev:2642541Inte skrivit på. Tycker nämligen att det är fel att min 96-åriga farmor ska få sämre mat från hemtjänsten för att jag ska kunna utöva min hobby lite billigare.
Jävlar vad gulligt, alla ska hjälpa till att betala. Betala för vad? I rimlighetens namn borde ju alla hjälpas åt att betala din hoj också, det är ju skitdyrt att köpa en sådan själv.mikael n skrev:2644151Min farmor bekymrar sig inte för sämre mat, utan för att maten uteblir helt och hållet med den nya regeringens politik.
I ett samhälle där alla hjälps åt att betala, oavsett om man är hojåkare, skidåkare, hockeyspelare, rökare, eller arbetslös, så behöver ingen teckna försäkringar för att våga gå utanför dörren.
mikael n skrev:2644151Min farmor bekymrar sig inte för sämre mat, utan för att maten uteblir helt och hållet med den nya regeringens politik.
Mort skrev:2644210Jävlar vad gulligt, alla ska hjälpa till att betala. Betala för vad? I rimlighetens namn borde ju alla hjälpas åt att betala din hoj också, det är ju skitdyrt att köpa en sådan själv.
Självklart ska alla hjälpas åt att betala för grundläggande behov som exempelvis åldringsvård, men lyxkonsumsion ska folk betala själva. Och hojåka är lyxkonsumsion (riktigt lyxigt faktiskt).
Sandstrom skrev:2644258Jag har inget emot att vi via privata försäkringar betalar vår sjukvård. Tvärt om snarare. Men jag har väldigt mycket emot att man tar det bitvis då det inte alls blir rättvist. Ska man behålla ett förtroende för vårt förbannat höga (på gränsen till äckligt) skattetryck måste det också finnas en logik bakom vad som finansieras och inte. Man lyfter inte ut en grupp framför en annan utan väldigt rimliga argument.
Trafiken tillför väldigt mycket till samhället. Fetma, rökning, balansering på stegar för privat bruk (sätta upp julbelysning), segling, supande tillför inget till samhället. Varför inte börja i den änden?
Sandstrom skrev:2644258... en massa text om supande och rökning ...
Anderzzon skrev:2644273Sjukvård tycker jag alla har rätt till, oavsett försäkringar, eller? Hur ska en redan sjuk person kunna fixa det annars?
Sen sporthojar vad tillför de samhället? Några personer lycka? Annars är de väl mest ett jävla satyg på vägarna? Rent krasst tillfört till dina textrader..
Mort skrev:2644310Äh, jag kunde åka Nissan Micra om jag bara ville transportera mig. Jag vill ha kul också, därför väljer jag lyxen att transportera mig på en motorcykel istället.
Mort skrev:2644310]Sedan förstår jag inte vad du menar med att dra upp rökning och supande. Ja, det är också lyxkonsumtion som ger samhället kostnader, och just därför är det (sedan länge) höga skatter på det. Helt analogt med vad som nu föreslås för trafikförsäkringen.
Mort skrev:2644310Fordon används ju direkt och/eller indirekt av i princip alla, så för "normalfordon" blir det ingen större skillnad med det nya systemet. Man betalar ungefär lika mycket, fast via försäkringsbolaget istället för skattsedeln. För fordon med högre risker betalar man mer.
Mort skrev:2644310Du får gärna presentera lite siffror på hur mycket en genomsnittlig svensk som sätter upp julgransbelysning kostar samhället i julgransljusrelaterade sjukhuskostnader och invaliditetsersättning. Om det är i närheten av vad en genomsnittlig hojåkare kostar så bör man förstås fundera på hur man ska utforma ett försäkringssystem för det. Om inte kanske det är ett nonsensargument.
Har inte påstått att Micran är lyxkonsumtion. Den lär, precis som jag skrev, inte heller bli dyrare, så vad är din invändning?Sandstrom skrev:2644350Din Micra omfattas också av förslaget. Hur motiverar du att Micran som bara används för transport är en lyxkonsumtion?
Det kan få till följd att en del slutar unna sig lyxen att åka MC, även om jag tror att de farhågorna är väldigt överdrivna. För bilar lär det inte ha någon nämnvärd inverkan alls, bilister är en extremt tålig grupp har det visat sig. Dessutom finns det inget som talar för att det kommer att bli dyrare att åka bil, bara tydligare vilka av de pengar man betalar som går till bilåkandet. Tydlighet är bra.Sandstrom skrev:2644350
Huvudsyftet med ändringen av trafikförsäkringen är att den ska stå för alla vårdkostnader som gruppen orsakar. Detta kan få följdeffekten att flera avstår från att köra bil eller MC.
Någonstans måste man dra gränsen för hur stora och osymmetriska kostnaderna för samhället ska vara för att det ska vara motiverat med en separat försäkring. Vårdkostnader för högriskfordon som motorcyklar, tycker jag känns motiverat, julgransbelysningar är rent trams i sammanhanget. Däremellan finns naturligtvis en glidande skala.Sandstrom skrev:2644350
Det blir en stor principiell skillnad eftersom att en grupp ska stå för alla sina vårdkostnader medan andra grupper helt slipper.
Om det var så att det fanns en negativ korrelation mellan julgransbelysningsolyckor/halkolyckor/osunt levene etc. och hojåkande, dvs att hojåkare skulle löpa mindre risk att råka ut för den typen av olyckor så vore det orättvist att ta med det ena men inte det andra i systemet. Finns ingen sådan korrelation så är frågorna helt orelaterade. Om du som hojåkare ramlar när du sätter upp julbelysningen kommer du också att få vård för det, alldeles oavsett om trafikförsäkringen finansieras via skatt eller försäkring.Sandstrom skrev:2644350
Därför vill jag se argument för att vi ska lyfta ut gruppen trafik ur den offentligt finansierade vården men inte fallolyckor utanför arbetet (julgransbelysningen, benbrott i halkan, cykelolyckor, sjukdomar till följd av onormalt osunt leverne etc.).
Det är väl ingen konstig tanke att man ska kunna precentera mycket goda argument för att lyfta ut en grupp och behandla den helt olika andra grupper?
Mojjje skrev:2644559Kom igen nu!! Vi är drygt 28000 medlemmar på SH men det är fortfarande bara knappt 3000 som skrivit på! SÄTT FART!!![]()
Mojjje skrev:2644559Kom igen nu!! Vi är drygt 28000 medlemmar på SH men det är fortfarande bara knappt 3000 som skrivit på! SÄTT FART!!![]()
Tveksamt, en majoritet verkar ha svalt SMCs kampanj med hull och hår och skriver på för att de tror att de inte ska få köra hoj nästa år annars.ozto skrev:Berätta vad ni/vi protesterar mot, någon opartisk som kan förklara, visa fakta!?
- En ändring av trafikförsäkringen där man utöver ersättning för motpart (som idag) även ska betala en stor del av "sina egna kostnader". Det där sista är det ingen som vet vad det är, allra minst de som lagt förslaget. Lite olika räkneexempel finns, varierar från 40% höjning till kanske 1000% höjning beroende på vem som räknat och vilket fordon man räknat på.ozto skrev:2644562http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=142012
Berätta vad ni/vi protesterar mot, någon opartisk som kan förklara, visa fakta!?
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |