Smc´s protestlista....

• Thread starter Thread starter G-L
  • Start date Start date
Mort skrev:
2644857 Du verkar inte ha läst resten av vad jag har skrivit, eller åtminstone inte förstått. Prova igen.

Jag slog tydligen huvudet på spiken, eller hur man brukar säga, av ditt svar att döma.

Faktum är att jag slutade läsa din text när du skrev att samhället sparar pengar på att folk super ihjäl sig och dör för tidigt. Du skrev nåt om att man slipper betala ut pension till dessa stackare.
Jag kan tillägga att beroende på hur man räknar, så kan du läsa i diverse utredningar att alkoholen kostar samhället mellan 20-150 miljarder per år.
Inkluderat alkoholskatten, som du tror betalar kalaset.

Min egna lilla blygsamma åsikt är...

Ska trafikförsäkringen framöver betala för sjukpenning och sjukersättning mm så ska det ju i rättvisans namn vara så att dom försäkringar idrottsklubbar har för sina aktiva, även dom ska ersätta för sjukpenning och sjukersättning mm på ett liknande sätt.

Och givetvis ska alla former av olycksfalls och reseförsäkringar vara utformade/kosta så att det är försäkringen som står för sjukpenning och sjukersättning mm

Skulle vara intressant se vilket ramaskri DET skulle orsaka. Förstår inte varför just trafikförsäkringen ska "drabbas" på det här sättet :gnissla

Utifrån DET så har jag givetvis skrivit på protestlistan, hoppas fler gör så! :tummenupp

/B

Santo skrev:
2644831 Jo det skulle ju iof vara en legitim anledning... å andra sidan kan man ju inte ha ett brinnade intresse för MC i så fall då det kan slå hårt mot en själv.
Kan det inte vara så att för endel spelar inte den ekonomiskafrågan någon roll. De bryr sig inte om trafikförsäkringen kostar 100:- eller 10000:- de betalar och kör utan gnäll bara för att de tycker att deras hobby är värd det oavsett pris?? Bara en tanke... Det finns faktiskt de som är ekonomisktoberoende. Så att man har ett mindre intressen för hojåkning bara för att man inte skriverpå en lista är nog att vara lite trångsynt. Fröken duckie kanske har mycket större mc intresse än du och är beredd att betala för det med eller utan prishöjning och protestlista.

Mvh Fredric

Gustav1 skrev:
2644926 Tja egentligen så..varför ska alla skattebetalare vara med och betala för oss som skadar oss på motorcykel?

Premierna blir säkert inte en krona högre, det är bara det att de som egentligen ska betala, kommer att få betala.

Tja, varför ska man behöva betala till någon som behöver hjälp?
Jag varken spelar fotboll, åker skidor, röker, använder ishallar, eller åker bräda.
Men trots det betalar jag gärna några skattekronor till de stackare som råkar illa ut. Eller som ett bidrag till en ny ishall. Trots att jag aldrig sätter min fot i den.
Jag vet ju att jag får hjälp om jag kraschar med hojen. Åtminstone har jag fått det under sossarnas tid.

Att kunna ägna sig åt valfri aktivitet på fritiden utan att behöva teckna försäkringar handlar om valfrihet, och är något vi måste värna om. Sen kanske vissa aktiviteter orsakar samhället mer kostnader än andra, men under ett liv så hinner man byta intresse så många gånger att det hela blir ett nollsummespel. Och varför bry sig ifall några individer har kostat mer än andra?

benkar skrev:
2644927

Är nog bara början...

Ska trafikförsäkringen framöver betala för sjukpenning och sjukersättning mm så ska det ju i rättvisans namn vara så att dom försäkringar idrottsklubbar har för sina aktiva, även dom ska ersätta för sjukpenning och sjukersättning mm på ett liknande sätt.

Och givetvis ska alla former av olycksfalls och reseförsäkringar vara utformade/kosta så att det är försäkringen som står för sjukpenning och sjukersättning mm

I samband med det så blir det lagstadgat med försäkring på alla idrottsplatser, skidbackar osv.

/B

Javisst, självklart. Fast jag gissar att bowling inte orsakar lika dyra personskador som motorcykelåkning. (Inte skidåkning heller)

mikael n skrev:
2644999 Tja, varför ska man behöva betala till någon som behöver hjälp?
Jag varken spelar fotboll, åker skidor, röker, använder ishallar, eller åker bräda.
Men trots det betalar jag gärna några skattekronor till de stackare som råkar illa ut. Eller som ett bidrag till en ny ishall. Trots att jag aldrig sätter min fot i den.
Jag vet ju att jag får hjälp om jag kraschar med hojen. Åtminstone har jag fått det under sossarnas tid.

Att kunna ägna sig åt valfri aktivitet på fritiden utan att behöva teckna försäkringar handlar om valfrihet, och är något vi måste värna om. Sen kanske vissa aktiviteter orsakar samhället mer kostnader än andra, men under ett liv så hinner man byta intresse så många gånger att det hela blir ett nollsummespel. Och varför bry sig ifall några individer har kostat mer än andra?

Idrott har ju ändå ett visst friskvårdsvärde för samhället eftersom de som idrottar bevisat mår bättre och är friskare i allmänhet än de som inte gör det. På samhällsnivå kanske det alltså är en vinst för samhället om folk idrottar men det är nog inte så enkelt att mäta.

Vår hobby bidrar nog inte med så mycket inkomster till samhället tyvärr förutom moms och skatteintäkter naturligtvis...

Rökare och liknande är ju naturligtvis inte försvarbart.

Last edited:
Andrésen skrev:
2644976 Kan det inte vara så att för endel spelar inte den ekonomiskafrågan någon roll. De bryr sig inte om trafikförsäkringen kostar 100:- eller 10000:- de betalar och kör utan gnäll bara för att de tycker att deras hobby är värd det oavsett pris?? Bara en tanke... Det finns faktiskt de som är ekonomisktoberoende. Så att man har ett mindre intressen för hojåkning bara för att man inte skriverpå en lista är nog att vara lite trångsynt. Fröken duckie kanske har mycket större mc intresse än du och är beredd att betala för det med eller utan prishöjning och protestlista.

Mvh Fredric

Jo det skulle hypotetiskt kunna stämma. Väldigt många accepterar och rättar sig i ledet... Jag ifrågasätter även om jag har råd.

Varför ha försäkring, låt de som skadar sig betala själva. Jag vill inte betala för någon annan än mig själv förutom när jag är sjuk eller dålig då vill jag ha hjälp och det fort. Självklart unnar jag inte någon en hobby jag som jag inte har, tänk om folk gick runt och hade kul med vad de vill?!

Usch hemska tanke.

Tänk även de som röker och lever osunt. De står nog för en stor kostnad i sjukvården, jag tycker vi skall depotera dem till Vitryssland.

De där som pluggar och får STUDIEBIDRAG det är hemskt, jag pluggar inte jag vill inte betala för dem så de kan komma och ta jobben jag vill ha.

Skåningar hör jag inte vad de säger, ändå betalar jag för vägarna och infrastrukturen som går ned dit, nej jag vill bara betala till blekinge. I norrland är jag inte heller, bort med de också..

Edit: Det är helt rätt att de kostnader en grupp anskaffar sig skall till största delen återbetalas av samma grupp om man ska tänka efter rättvisemodellen men varför inte göra det för alla grupper, man får ha en personskadeförsäkring som är egen och alla andra försäkringar täcker enbart materiella ting. Detta skulle ju innebära att vissa riskgrupper inte skulle kunna ägna sig åt vissa saker . Det värsta är nog att särskilja en viss grupp och inte göra det som praxis hur man hanterar alla försäkringar. Skulle vara trevligt om politiker var lite mer konsekventa.

För min del så betalar jag gärna lite extra i skatt för att göra det möjligt för folk att kunna ha lite större valfrihet att leva, ska man börja med att vissa grupper av folk ska explicit betala sina egna kostnader så tycker jag att det skall gälla alla. Det är ju inte mycket pengar i månaden vi pratar om när det gäller personskadeförsäkringen till fordon, dock mer om vi ska räkna in vad alla belastningsgrupper i samhället kostar.

Last edited:
Andrésen skrev:
2645047 Ok.. det är en princip sak för dig alltså ??

Ja jo.. om jag kan påverka mina egna utgifter så ja. Sen tycker jag som sagts åtskilliga gånger på SH i dessa trådar; varför ska vi betala själva för skador som uppstår i vårat egenintresse när andra som mer eller mindre riskerar att skada sig på fritiden ska få "belasta" hela samhällets kostnad. Antingen har vi en fri sjukvård där hela samhället delar på kostnaderna, eller så har vi en privatiserad sjukvård där den enskillde individen betalar för sig själv.

Ja jo.. om jag kan påverka mina egna utgifter så ja. Sen tycker...

Jo förstår precis hur du tänker. Men jag vet inte om jag hållermed helt för i mina ögon handlar inte detta om hurvida du ska få vård eller inte. Utan det handlar om kostnaderna runtomkring, material som och egendom som blir skadat. Kostnader för polis, brandkår och vad det medför det är det som de vill åt med denhär höjningen... För ex när lille Kalle bryter benet i ishallen så blir den enda kostnaden ambulans och sjukvård... Är du med på vad jag menar det blir väldigt olika propotioner.

Andrésen skrev:
2645112 Jo förstår precis hur du tänker. Men jag vet inte om jag hållermed helt för i mina ögon handlar inte detta om hurvida du ska få vård eller inte. Utan det handlar om kostnaderna runtomkring, material som och egendom som blir skadat. Kostnader för polis, brandkår och vad det medför det är det som de vill åt med denhär höjningen... För ex när lille Kalle bryter benet i ishallen så blir den enda kostnaden ambulans och sjukvård... Är du med på vad jag menar det blir väldigt olika propotioner.

Jo jag e med på vad du menar men man ska inte glömma att själva utryckningen och matrialkostnaderna är små kostnader i sammanhanget. Det som kostar mycket är sjukvård och rehabilitering.

Citat:
Inskickat av benkar

Är nog bara början...

I samband med det så blir det lagstadgat med försäkring på alla idrottsplatser, skidbackar osv.

/B

Gustav1 skrev:
2645004 Javisst, självklart. Fast jag gissar att bowling inte orsakar lika dyra personskador som motorcykelåkning. (Inte skidåkning heller)

Skidåkare och dom som dyker (tex hoppar ned från en brygga och bryter nacken när dom slår i botten, och skidåkare som det skiter sig för) är dom som främst ligger sida vid sida med våra hojåkarkompisar på Rehab, där dom ska lära sig leva ett liv som förlamad från midjan och nedåt :död

/B

Santo skrev:
2645120 Jo jag e med på vad du menar men man ska inte glömma att själva utryckningen och matrialkostnaderna är små kostnader i sammanhanget. Det som kostar mycket är sjukvård och rehabilitering.
Ja det är det, men det jag ville pålysa lite är att alla försöker göra detta till någon slags debatt om sjukvårdens vara eller icke vara och det är inte det denhär saken handlarom. Tycker i ärlighetensnamn att hela denhär diskusionen har hamnat helt snett här på SH. hade det varit så att det var sjukvården de ville finansiera så hade de sagt raktut att vill ni ha vård får ni skaffa en sjukförsäkring. Tror inte de är så dumma så de försöker gömma det i en trafikförsäkring.

Mvh Fredric

Andrésen skrev:
2645161 Ja det är det, men det jag ville pålysa lite är att alla försöker göra detta till någon slags debatt om sjukvårdens vara eller icke vara och det är inte det denhär saken handlarom. Tycker i ärlighetensnamn att hela denhär diskusionen har hamnat helt snett här på SH. hade det varit så att det var sjukvården de ville finansiera så hade de sagt raktut att vill ni ha vård får ni skaffa en sjukförsäkring. Tror inte de är så dumma så de försöker gömma det i en trafikförsäkring.

Mvh Fredric

Jo men det är ju de stora kostnaserna man vill åt och de ligger på sjukvården. Var det inte på moderaternas hemsida eller i ngn artickel i ngn tidning man innan valet kunde läsa "... få bort farliga fordom från vägarna (unga motorcyckelförare)..."?

Om det är anledningen, då är det ju ngn med för låga studieskulder som sitter och bestämmer (lägger fram förslag) :D .

Santo skrev:
2645173 Jo men det är ju de stora kostnaserna man vill åt och de ligger på sjukvården. Var det inte på moderaternas hemsida eller i ngn artickel i ngn tidning man innan valet kunde läsa "... få bort farliga fordom från vägarna (unga motorcyckelförare)..."?

Om det är anledningen, då är det ju ngn med för låga studieskulder som sitter och bestämmer (lägger fram förslag) :D .
Haha jo att de som är politiker är de som blev "över" det kan jag skrivaunder på nu om du vill... Men den andra listan får vara för min del, ska en höjd trafikfösäkring vara ett sätt att "dra mitt strå till stacken" för sjukvårdes räkning ja då ställer jag upp och betalar utan krus. Over and out. Mvh Fredric

Santo skrev:
2644821 Ni som inte vill skriva på, varför inte då? Har ni något att förlora på det? Kan ni hamna i trubbel för att ni gör det? Även om det kanske inte hjälper ett skit, vad gör det om ni avvarar 10 sek av erat liv till att skriva under?
Eftersom inget vet vad detta förslag innebär i kronor och ören än så blir det för min del lite fånigt att skriva på en protestlista mot något ingen vet något om.

Tänk om det endast handlar 200 spänn i månaden i höjning skulle inte denna protestlista hamna lite i löjets skimmer?

Matulda skrev:
2645362
Tänk om det endast handlar 200 spänn i månaden i höjning skulle inte denna protestlista hamna lite i löjets skimmer?

Det låter ju vettigt...

... men tänk om (jag vet att jag e skitjobbig ikväll :D ) det blir worst case och en gedigen lista skulle ha kunnat påverka men efterssom den var så tunn så viftades den bort :)

Matulda skrev:
2645362 Eftersom inget vet vad detta förslag innebär i kronor och ören än så blir det för min del lite fånigt att skriva på en protestlista mot något ingen vet något om.

Jag har annat roligt att göra för dom 2400:-/år

DR-Zätare skrev:
2645010 Idrott har ju ändå ett visst friskvårdsvärde för samhället eftersom de som idrottar bevisat mår bättre och är friskare i allmänhet än de som inte gör det. På samhällsnivå kanske det alltså är en vinst för samhället om folk idrottar men det är nog inte så enkelt att mäta.

Vår hobby bidrar nog inte med så mycket inkomster till samhället tyvärr förutom moms och skatteintäkter naturligtvis...

Att ha en tillfredställande och givande hobby är också viktigt för din hälsa, och det är precis det som motorcykelåkning är för många.
Genom att beröva dem på deras "terapi" och nöje gör man så att de mår sämre och därmed producerar mindre till samhället...om man nu anser att produktiviteten är det viktigaste i vårt samhälle så är det inte alls bra...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph