Smågodis

Nyteknik skrev:
Någon måtta får det vara. Hondan kommer lära sig att älska OK´s olja och bensin. Men igår körde jag faktiskt på vanlig 98-oktanig Statoilbensin eftersom det är så jobbigt att köra från Sollentuna till Vällingby.

:tummenupp

Låter smart att kitta med de förutsättningarna.....
 
Nyteknik skrev:
Du menar att den extra effekten skulle utebli om det inte står Aspen och Castrol på burkarna?

Oljan gör skillnad, fast du behöver ju kanske inte köra castrol..
Både jag och janne fick problem med klämda ringar när vi testade och körde billigare oljor.
Kit-tändning och högt komp, på lågoktanig/ojämn soppa, aldrig i livet..
Nu hade du ju riktigt dåligt driv ut ur böjarna på sviestad, där ditt låga komp har en del av förklaringen. Högre komp så får du mer i botten.
På karlskoga, där man inte har lika hårt acc från låg fart ut på rakan, gick våra cyklar faktiskt inte särskilt ojämnt, vare sig i acc eller toppfart. På sviestad hade du inte en suck..
 
oFFkeFF skrev:
Kit-tändning och högt komp, på lågoktanig/ojämn soppa, aldrig i livet..
Vad händer då?


oFFkeFF skrev:
På karlskoga, där man inte har lika hårt acc från låg fart ut på rakan, gick våra cyklar faktiskt inte särskilt ojämnt, vare sig i acc eller toppfart. På sviestad hade du inte en suck..
Så uppfattade jag det också. Det var kul som fan när du studdsade om mig efter rakan på Gelleråsen - och att bromsa tillbaks igen. Synd att du hade skadat din fot och fick avbryta.
 
Nyteknik skrev:
Vad händer då?

Nu har jag ju iofs ingen kit-tändning. Men mycket förtändning och högt komp=detonerade kolvar. Jag har ett par om du vill se hur det kan se ut..

Dessutom, köpa svindyra kit-delar, för att sedan köra det på bensin som gör att du inte kan ta ut effekten=extremt dåligt investering..

Brett register är trevligt, med hög effekt över hela registret, det gör det så mycket enklare att köra.
 
Nyteknik skrev:
Men någon skrev ju nyligen att trimgrejor inte försämrar tillförlitligheten. Vem var det nu igen...?

:7peta

snälla du....
om du skall köpa kit-delar kan du väll först byta ut bensinen som vanlig folk använder när dom kör till jobbet
 
obruT skrev:
snälla du....
om du skall köpa kit-delar kan du väll först byta ut bensinen som vanlig folk använder när dom kör till jobbet

En viss Robert Ek som körde EM för lite mer än några år sedan rådde mig att köra på 98-oktanig "sommarbensin". Jag lär inte köpa "racingbränsle" för 30 kr litern förrän jag kör en så hårt trimmad hoj att jag måste. Och det lär nog aldrig inträffa.
 
Nyteknik skrev:
En viss Robert Ek som körde EM för lite mer än några år sedan rådde mig att köra på 98-oktanig "sommarbensin". Jag lär inte köpa "racingbränsle" för 30 kr litern förrän jag kör en så hårt trimmad hoj att jag måste. Och det lär nog aldrig inträffa.

Lyssna med lite annat folk som också kör EM..
Din cykel ÄR hårt trimmad, även om den kanske inte är värst trimmad i depån..

edit: Annars är ett annat tips att läsa instruktionsboken.
 
i boken till min gamla honda 97 står det att man helst inte ska gå under 100 oktan... med orginal grejer...

om du vill lägga ut 55k på trim varför kan du inte bara köra med race soppa för att utnytja pengarna du investerat

eller är det bara en prestige grej nu att du måste åka med macksoppa bara för att?? :kocko
 
titum skrev:
i boken till min gamla honda 97 står det att man helst inte ska gå under 100 oktan... med orginal grejer...

om du vill lägga ut 55k på trim varför kan du inte bara köra med race soppa för att utnytja pengarna du investerat

eller är det bara en prestige grej nu att du måste åka med macksoppa bara för att?? :kocko

Enligt min manual ska man köpa nya cylindrar och vev efter ca 200 mil.

Och använda en speciell sort Castrol i växellådan. Inget annat.

Manualen används givetvis som en guide och instruktionsbok. Vill man vara bokstavstrogen fanatiker går det förstås bra och kommer knappast att skada motorcykeln. Men det blir dyrare och mer arbetssamt.

Jag kommer givetvis inte köpa två cylindrar, två avgasrör, lite packningar och en elektronikbox för 55.000 kr. :lol

Däremot kanske jag låter någon med koll fila på cylindrarna om det ger mer än det kostar. Kanske letar jag efter vassare "pipor" till en rimlig peng.

Detta med bränsle väcker verkligen känslor. Det provocerar alla med "koll" när någon som inte har det ifrågasätter deras sanningar. Jag har uppenbarligen haft rätt i att det funkar tillräckligt bra för mina förhållanden att köra på OK´s bensin och olja. Jag har inte haft ett enda kolvnyp, sönderspikad kolv eller något annat haveri under två tävlingshelger, en endagstävling och fyra träningskvällar.

Hur många av er som kör med Aspen och 747 har samma facit?
 
Bränslen och förbränningsrum

Robert Ek vet vad han snackar om.

Står man nere i Husqvarna och plågar grästrimmers hela dagarna har man lite koll på läget..... :tungan

Den stora skillnaden mellan handelsbränslen vid pumpen respektive racingsoppa är antalet beståndsdelar och renhet.

Om vi strikt tittar på oktantalet så är det 98 vs 102 oktan..........
Kollar vi innehållet så består vanlig grön soppa av cirka 220 beståndsdelar medans racingsoppa innehåller ca 180 beståndsdelar.

Vad man vinner på det är mindre emmissioner samt att tvåtaktare inte behöver så mycket andra kompensatorer som fyrtaktare.

Om vi strikt håller oss till avgiven effekt på en "standard racermotor"så ger inte racingsoppan något högre toppeffekt än en 98 sommarsoppa.

(Det som skiljer vinter resp sommarsoppa är att bensinbolagen bland annat häller i mera sprit i soppan )

Men om vi däremot ökar belastningen av motorn ,ändrar förbränningsrummets utseende kan vi öka effektuttaget på låg och mellanregistret utan att öka okontrollerade predetornationer.

Om man dessutom använder en mer retarderad tändkurva kan vi även förlänga motorvarvet eftermax vridmoment.

Toppeffekten ökar sällan med standardtändningen utan man erhåller en mera körvänlig motor upp till max vridmoment.
(vilket är en befrielse så att man kan fokusera på sin körning mer istället )

Det är klämspaltens utseende som styr väldigt mycket motorns karekterestik
och väljer man en bred klämspalt så jobbar den bättre i botten eller så svarvar man en smalare klämspalt om man vill ha mer varv i motorn.

Grytans vinkel är likaså viktig då man vill att flamfronten skall hamna så centrerat på kolvdomen.
Det gör att den ökade värmetransfereringen går saktare ut i perferin.

Det finns massor att skriva om det här men jag nöjer mig med det så länge.
Med all vänlighet.
Roffe VRM
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top