Smågodis

VRM Roffe skrev:
Robert Ek vet vad han snackar om.

Står man nere i Husqvarna och plågar grästrimmers hela dagarna har man lite koll på läget..... :tungan

Den stora skillnaden mellan handelsbränslen vid pumpen respektive racingsoppa är antalet beståndsdelar och renhet.

Om vi strikt tittar på oktantalet så är det 98 vs 102 oktan..........
Kollar vi innehållet så består vanlig grön soppa av cirka 220 beståndsdelar medans racingsoppa innehåller ca 180 beståndsdelar.

Vad man vinner på det är mindre emmissioner samt att tvåtaktare inte behöver så mycket andra kompensatorer som fyrtaktare.

Om vi strikt håller oss till avgiven effekt på en "standard racermotor"så ger inte racingsoppan något högre toppeffekt än en 98 sommarsoppa.

(Det som skiljer vinter resp sommarsoppa är att bensinbolagen bland annat häller i mera sprit i soppan )

Men om vi däremot ökar belastningen av motorn ,ändrar förbränningsrummets utseende kan vi öka effektuttaget på låg och mellanregistret utan att öka okontrollerade predetornationer.

Om man dessutom använder en mer retarderad tändkurva kan vi även förlänga motorvarvet eftermax vridmoment.

Toppeffekten ökar sällan med standardtändningen utan man erhåller en mera körvänlig motor upp till max vridmoment.
(vilket är en befrielse så att man kan fokusera på sin körning mer istället )

Det är klämspaltens utseende som styr väldigt mycket motorns karekterestik
och väljer man en bred klämspalt så jobbar den bättre i botten eller så svarvar man en smalare klämspalt om man vill ha mer varv i motorn.

Grytans vinkel är likaså viktig då man vill att flamfronten skall hamna så centrerat på kolvdomen.
Det gör att den ökade värmetransfereringen går saktare ut i perferin.

Det finns massor att skriva om det här men jag nöjer mig med det så länge.
Med all vänlighet.
Roffe VRM

Kul att du känner Robert och tack för infon. Jag kommer höra av mig under hösten för ett resonemang om vad som kan vara lämpligt för mina önskemål.

:tummenupp

Nyteknik skrev:
Detta med bränsle väcker verkligen känslor. Det provocerar alla med "koll" när någon som inte har det ifrågasätter deras sanningar. Jag har uppenbarligen haft rätt i att det funkar tillräckligt bra för mina förhållanden att köra på OK´s bensin och olja. Jag har inte haft ett enda kolvnyp, sönderspikad kolv eller något annat haveri under två tävlingshelger, en endagstävling och fyra träningskvällar.

Hur många av er som kör med Aspen och 747 har samma facit?

Tja, det är inte så att någon säger att det inte går, det vet alla. Och det är inget nytt med att det GÅR att köra med vanlig alkylatsoppa från pump, och att det går att köra på vanlig 98 också. Dock med avkall på både tändning och komp.
Det finns en anledning till att din hoj går som en eu-moppe ut ur kurvorna, och det har inte bara att göra med utväxlingen att göra, utan det beror på i huvudsak två grejer, det ena är att du inte åker så fort mitt i kurvan, och det andra (största anledningen)är att du saknar mellanregister. Ja, Yamman har sämre bottendrag, men vanligtvis inte så dåligt som du har.

Sen när det gäller koll, har du ens kollat vad du har för squish? Eller för storlek på topparna? Förmodligen har du stort squishband och ganska stora koppar, därav avsaknaden av spikningar, eller så kör du cykeln extremt fett, vilket också gör att du tappar lite effekt men mest bottendrag.

oFFkeFF skrev:
Det finns en anledning till att din hoj går som en eu-moppe ut ur kurvorna...

...har du ens kollat vad du har för squish? Eller för storlek på topparna?

Nja, jag fick hjälp av Pär Utterström i vintras att mäta squish och välja rätt cylinderfotspackning. Jag har inte kollat det sedan dess.

Topparna har Robert Ek tittat i och snyggat till - men inte mätt. Jag vet faktiskt inte hur många cc de är på.

Watz sade att den hade spikat lite på den främre cylindern. Jag kör inte fett längre. Som Pär Utterström och Pelle Träff. Deras verkar dock gå bättre i mellanregistret.

Last edited:
Nyteknik skrev:
Nja, jag fick hjälp av Pär Utterström i vintras att mäta squish och välja rätt cylinderfotspackning. Jag har inte kollat det sedan dess.

Topparna har Robert Ek tittat i och snyggat till - men inte mätt. Jag vet faktiskt inte hur många cc de är på.

Watz sade att den hade spikat lite på den främre cylindern. Jag kör inte fett längre. Som Pär Utterström och Pelle Träff. Deras verkar dock gå bättre i mellanregistret.

Samma bestyckning? Att fråga andra kan iofs vara en fingervisning, men exemplar skiljer sig åt. Så att en bestyckning funkar på en hoj behöver inte betyda att det funkar på ens egen hoj. Sen beror det lite på hur man själv går på gasen också.
När jag jämfört bestyckning med nordgren har han ofta legat 4-5 steg mindre munstycken, jag vet att om jag kört samma i min cykel så hade den spikat eller skurit.
Därför är det viktigt att kolla själv, eller ha gått om anteckningar från gamla ägare. Det är lätt att sumpa 5-10 hästar, både på mellan och topp om man bestyckar fel.
Sen något steg för mycket brukar inte göra alltför mycket. Däremot kan ett eller två steg för lite kunna orsaka en del problem.

oFFkeFF skrev:
Samma bestyckning? Att fråga andra kan iofs vara en fingervisning, men exemplar skiljer sig åt. Så att en bestyckning funkar på en hoj behöver inte betyda att det funkar på ens egen hoj. Sen beror det lite på hur man själv går på gasen också.
När jag jämfört bestyckning med nordgren har han ofta legat 4-5 steg mindre munstycken, jag vet att om jag kört samma i min cykel så hade den spikat eller skurit.
Därför är det viktigt att kolla själv, eller ha gått om anteckningar från gamla ägare. Det är lätt att sumpa 5-10 hästar, både på mellan och topp om man bestyckar fel.
Sen något steg för mycket brukar inte göra alltför mycket. Däremot kan ett eller två steg för lite kunna orsaka en del problem.

Eftersom den har hållit och inte gett mig några problem har jag inte velat ändra eller skruva i onödan. Att den skulle kunna bli starkare i mellanregistret genom annorlunda bestyckning eller annan squish har inte fallit mig in. Jag har trott att de är sådana (tunna i mitten) och att det handlar om utväxling och kurvhastighet för att få fart ut ur långsamma svängar.

Att kolla om bestyckningen har varit rätt tycker jag har varit svårt. Topparna ser oftast likadana ut trots ändring. Samma sak med kovltopparna. Kanske borde jag har gjort fler och större förändringar för att se någon skillnad - och märka förändringar i hur motorn levererar effekt. Men som sagt: jag har varit nöjd och trott att ett svagt mellanregister är normalt.

Vore intressant att tunna ut den en del och testa. Varken Pelle Träff eller Utterström har samma problem som jag med ett stort hål under 10.000 rpm. Å andra sidan riskerar jag ju då att råka ut för sånt som Goodstuff har stått med krökt rygg för att fixa. Och jag får min nya hoj på lördag. Jag undrar om Hondan är lättare att bestycka och känna skillnad efter förändringar med.

Det är inte särskilt svårt att få till en ok bestyckning om man väl hittar den "perfekta" en dag. Då kan man räkna på RAD. Och oftast inte behöva ändra annat än huvudmunstycke.
Hondan är känsligare på bestyckningen än de nyare yammorna iaf, hur det skiljer mot de äldre vet jag inte riktigt.
Men tror Stellan skrivit upp en del hur han kört sin cykel, så du ska nog kunna få en vettig utgångspunkt.
Väderstation är din vän, eller som i mitt fall, billig barometer, och en billig hygrometer/termometer från biltema, ingen rocketscience, men väldigt behjälpligt när man skruvar förgasare.
Sen ska jag väl säga att efter man kört ett tag, testat lite olika saker, så får man en viss känsla för vad man ska stoppa i.
I början hade man ju ingen pejl alls, utan tyckte cykeln gick helt ok, till man helt plötsligt upptäckte hur jäkla mycket mer som fanns.. Eller som när man trodde man hade ännu mer och det small istället..

Nyteknik skrev:
Eftersom den har hållit och inte gett mig några problem har jag inte velat ändra eller skruva i onödan.

Fast nu har väl din hoj inte funkat pga du inte skruvat utan snarare trots att du inte skruvat.

Nyteknik skrev:
Å andra sidan riskerar jag ju då att råka ut för sånt som Goodstuff har stått med krökt rygg för att fixa.

Mycket av anledningarna till att jag fått skruva har berott på att jag inte har skruvat i ett tidigare skede. Som du fast med skillnaden att jag inte haft samma tur.

Goodstuff skrev:
Fast nu har väl din hoj inte funkat pga du inte skruvat utan snarare trots att du inte skruvat.

Mycket av anledningarna till att jag fått skruva har berott på att jag inte har skruvat i ett tidigare skede. Som du fast med skillnaden att jag inte haft samma tur.

En del vill tro att jag har haft tur. Varför kan det inte vara så att min hoj har varit bestyckad/beskaffad så att motorn inte har tagit stryk?

Nyteknik skrev:
En del vill tro att jag har haft tur. Varför kan det inte vara så att min hoj har varit bestyckad/beskaffad så att motorn inte har tagit stryk?

Visst kan det vara så. Viss information tyder dock på motsatsen.

Nyteknik skrev:

Det är väl snarare tur att cykeln inte trillat i bitar? Hur många gängpaj var det?
Dessutom tur att din hoj inte dragit tjuvluft och nypit på grund av det eftersom 2 skruvar på varje insugsgummi inte satt fast, vilket är det vanliga som händer när de inte sitter ordentligt.
Kör man cykeln fett, så går den ju heller inte ordentligt, men den går ju förhoppningsvis inte sönder heller(förutom att man kan sumpa tändstiften kanske).
Nu vet jag inte hur din cykel gick alls på topp nerför rakan på sviestad.
Men den lilla stund du låg framför mig höll jag mer eller mindre på att köra över dig 3 meter efter apex i alla kurvor för att du hade så dåligt driv ut ur böjarna. Så illa gick den inte på karlskoga, även om du hade lite av samma bekymmer ut ur trösen.

Men som sagt, motorn tar inte stryk av att gå för fett, eller ok-olja eller mack-soppa, däremot går den inte så bra..

Nyteknik skrev:

Det lustiga i det här resonemanget är ju att du utan vidare berättar att du har hittat det magiska konceptet för att få en 250R att gå i en evighet. Du och ingen annan, inte ens VM-förarna...

Jag skulle nog kunna vidareutveckla det hela till att om du INTE har haft tur så är resten av Sveriges 250-förare sopor. ...och det tror inte jag på. Men eftersom du nu ska köra nästa år så får vi ju se. Det kan ju vara så att du har hittat ett vinnande koncept.

Chrille skrev:
Jag skulle nog kunna vidareutveckla det hela till att om du INTE har haft tur så är resten av Sveriges 250-förare sopor. ...och det tror inte jag på.

De är inte bara sopor utan korkade också som betalar för saker som är onödiga.

Goodstuff skrev:
Visst kan det vara så. Viss information tyder dock på motsatsen.

oFFkeFF skrev:
Det är väl snarare tur att cykeln inte trillat i bitar? Hur många gängpaj var det?

Chrille skrev:
Det lustiga i det här resonemanget är ju att du utan vidare berättar att du har hittat det magiska konceptet för att få en 250R att gå i en evighet. Du och ingen annan, inte ens VM-förarna...

Nr:18 skrev:

Trots att ni "been there" och "done that" kan ingen förklara varför ni har/har haft mer problem över en säsong än jag.

:rolleyes:

Nyteknik skrev:
Trots att ni "been there" och "done that" kan ingen förklara varför ni har/har haft mer problem över en säsong än jag.

Jag har själv vattenfyllt en motor så illa på en Audi att det slog bom stopp och det enda som behövdes var ett oljebyte och suga ur vattnet.Jag har även kört stål mot stål på alla belägg fram på Gixxern när jag körde 1,17 på Åsen utan att råka ut för en olycka. Kompisen har kört ett pass på Åsen utan mutter på bakhjulsaxeln. En bekant körde av vägen och körde in bilen så hårt och tajt mellan två träd att sidorutorna på båda sidorna rök.

Det är när man gör fel som man kan räddas av tur och sänkas av otur. Jag och många med mig tror att du har haft tur. Du får väl bevisa att vi har fel...

Vad kul! Detta är en riktigt bra tråd. Olika åsikter som argumenterar utan personangrepp.

Min Honda har nu gått cirka 40 mil på de kolvar/ringar som jag monterades nya i våras och jag har kört den på enbart OKQ8's Alkylatbensin med 93 MON eller Statoils vanliga "Grön 98" pumpbensin med 87,5 MON. Som jämförelse kan nämnas att Aspen's och AG's sk Racefuel har 90 MON. Vidare har jag använt enbart OKQ8's RS Extreme 2-taktsolja. Topparna lyfte jag åter igen i onsdags efter senaste tisdagsträningen och allt ser alltjämt tiptop ut. Jag är fullständigt övertygad om att Hondan som är inställd enligt instruktionsboken, alltså standard, inte skulle må bättre eller gå bättre av något annat smörjmedel. Till dess att någon kan peka på ett vetenskapligt bevis för att OK's 2-taktsoljor smörjer sämre än andra oljor kommer jag fortsätta använda det som enligt min erfarenhet visat sig fungera. Hurvida den skulle gå bättre med något annat drivmedel låter jag vara osagt. Dock är jag övertygad om att skillnaden skulle vara minimal och för en förare med mina resurser (tid, pengar och talang) vara helt försumbar. Det skulle vara intressant att att låta bänka min standardracer med OK's Aklylatsoppa respektive Aspen Racefuel och få svart på vitt skillnaden mellan OK's, relativt sett, högoktaniga miljöbensin och Aspens lågoktaniga racebensin. Jag tror att det inte skulle märkas någon skillnad. Och om det skiljer en eller två hästar motiverar det då prisskillanden?

Edit.
Öh, jo. Hondas rekommenderade bytesintervall för kolvar och ringar ligger på 50 mil så jag ska väl inte ropa hej än, men jag lovar att äta upp något (typ en gammal sko) om motorn går sönder p g a OK's Alkylatbensin eller 2-taktsolja.

Last edited:
Nyteknik skrev:

Över en säsong? Du har kört tre race och ett par träningar.. Det är inte särskilt mycket.
Min första 2050-säsong, var ett under av misär. Hojen nöp på anderstorp på rejset(för mager).
Mantorp blev inställt innan rejset, men hojen hade funkat hela tiden, förutom att jag råkade feta på nålen för mycket ett pass, så hojen vägrade varva över 10000.
Sviestad 2002, den helgen glömmer man inte direkt, hojen nöp, flera ggr, mer eller mindre oförklarligt, munstycken stora som hus i. Körde av en kedja, dålig gasvajer som gav gashäng under warm-up'en, och avslutades med att avgasportsaxeln vibrerade loss, med ett skitdyrt ras till följd, klantmeck eftersom jag inte dragit muttern ordentligt och inte med loctite.
Knutstorp funkade hojen på, men då höll jag på att köra av banan istället.
2003, hade jag inte ett enda motorfel.
2004, tja anderstorp som sagt, materialfel(tändstift som gick sönder), och ett igensatt powerjetmunstycke på rejset. Enda seriösa motorfelet, förutom sviestad-sm när pipan vibrerat loss. Inget av ovanstående har dessutom att göra med att jag kör på racesoppa, eller för den delen att motorn körts särskilt hårt.
Fotpinnen på knutstorp, tja freakaccident precis under fel tillfälle.
Resten av "krånglet" i år för min del har ju vart att jag stått på huvudet för många ggr..

Har dock lärt mig en hel del vad gäller skötsel av hårt trimmade tvåtaktsmotorer, och också lyssnat på folk som kört tvåtaktsrejsing under betydligt längre tid än jag själv, samt tagit åt mig informationen.

Vad jag kan minnas som du haft problem med.. Vad var det, glömt underkåpa, trasig reedventil(där hade du tur, för reedventiler som går av kan paja en hel del), ej startat, 11 gängpaj, avgasrör fastnajat med ståltråd, läckande packboxar, lösa insugsgummin(brukar ge tjuvluft, som i sin tur ger för mager blandning=nypt motor=tur för din del igen), dålig jordning, glapp i tändningen etc. och för övrigt att cykeln gått rätt långsamt..

Teddy skrev:
Vad kul! Detta är en riktigt bra tråd. Olika åsikter som argumenterar utan personangrepp.

Min Honda har nu gått cirka 40 mil på de kolvar/ringar som jag monterades nya i våras och jag har kört den på enbart OKQ8's Alkylatbensin med 93 MON eller Statoils vanliga "Grön 98" pumpbensin med 87,5 MON. Som jämförelse kan nämnas att Aspen's och AG's sk Racefuel har 90 MON. Vidare har jag använt enbart OKQ8's RS Extreme 2-taktsolja. Topparna lyfte jag åter igen i onsdags efter senaste tisdagsträningen och allt ser alltjämt tiptop ut. Jag är fullständigt övertygad om att Hondan som är inställd enligt instruktionsboken, alltså standard, inte skulle må bättre eller gå bättre av något annat smörjmedel. Till dess att någon kan peka på ett vetenskapligt bevis för att OK's 2-taktsoljor smörjer sämre än andra oljor kommer jag fortsätta använda det som enligt min erfarenhet visat sig fungera. Hurvida den skulle gå bättre med något annat drivmedel låter jag vara osagt. Dock är jag övertygad om att skillnaden skulle vara minimal och för en förare med mina resurser (tid, pengar och talang) vara helt försumbar. Det skulle vara intressant att att låta bänka min standardracer med OK's Aklylatsoppa respektive Aspen Racefuel och få svart på vitt skillnaden mellan OK's, relativt sett, högoktaniga miljöbensin och Aspens lågoktaniga racebensin. Jag tror att det inte skulle märkas någon skillnad. Och om det skiljer en eller två hästar motiverar det då prisskillanden?

Edit.
Öh, jo. Hondas rekommenderade bytesintervall för kolvar och ringar ligger på 50 mil så jag ska väl inte ropa hej än, men jag lovar att äta upp något (typ en gammal sko) om motorn går sönder p g a OK's Alkylatbensin eller 2-taktsolja.

RON-talet är inte oviktigt.

Fast vad gäller soppan, är den egentligen relativt ointressant. Utan det är diskussionen om frånvaron av kontroll av hur hojen mår som egentligen är det viktiga(anser jag iaf).
"standard" racer, är inte samma sak som "standard" gathoj(aprilia exempelvis).
Utan det är hårt trimmade maskiner, som kräver viss omvårdnad för att fungera perfekt. Inte vansinnigt mycket, utan mest bara tillsyn, och att man sköter hojen med exempelvis momentnyckel(eftersom det är mycket aluminium).
Är man dessutom ovan, och inte vet hur en perfekt inställd racer går, ja då är det ju ännu svårare att veta om cykeln går för fett eller magert.

För egen del, när det gäller soppan, så kör jag ett mellanting, AG funkar, och kostar inte för mycket(finns andra rejssoppor som kostar etter värre).
Och ja, jag personligen tycker att bottendraget i en 250 är viktigt, och det är värt att åka för 27kr/litern för en så bred effektkurva som möjligt.
Sen dessutom att jag har inställningarna efter just soppan är väl också en stor anledning att jag fortsätter köra på racesoppa.

oFFkeFF skrev:
Över en säsong? Du har kört tre race och ett par träningar.. Det är inte särskilt mycket.

oFFkeFF skrev:
...11 gängpaj, avgasrör fastnajat med ståltråd, läckande packboxar, lösa insugsgummin...

oFFkeFF skrev:
Har dock lärt mig en hel del vad gäller skötsel av hårt trimmade tvåtaktsmotorer, och också lyssnat på folk som kört tvåtaktsrejsing under betydligt längre tid än jag själv, samt tagit åt mig informationen.

Tre race och fyra träningar är tillräckligt mycket för att utesluta tur som skäl till att min motor inte har gått sönder.

11 gängpaj? Trams. Det var gängpaj till en av insugsbultarna.

Men du har ju trots kunskap, en seriös inställning till skruvande och Aspen-bränsle haft mer och framför allt allvarligare problem än jag. Hur förklarar du det?

Nyteknik --> Vänd på resonemanget.
Vad gör du "rätt" och vi "fel"? Jag vill gärna veta vad du fattat som alla andra missat.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back