Bränslen och förbränningsrum
Robert Ek vet vad han snackar om.
Står man nere i Husqvarna och plågar grästrimmers hela dagarna har man lite koll på läget.....
Den stora skillnaden mellan handelsbränslen vid pumpen respektive racingsoppa är antalet beståndsdelar och renhet.
Om vi strikt tittar på oktantalet så är det 98 vs 102 oktan..........
Kollar vi innehållet så består vanlig grön soppa av cirka 220 beståndsdelar medans racingsoppa innehåller ca 180 beståndsdelar.
Vad man vinner på det är mindre emmissioner samt att tvåtaktare inte behöver så mycket andra kompensatorer som fyrtaktare.
Om vi strikt håller oss till avgiven effekt på en "standard racermotor"så ger inte racingsoppan något högre toppeffekt än en 98 sommarsoppa.
(Det som skiljer vinter resp sommarsoppa är att bensinbolagen bland annat häller i mera sprit i soppan )
Men om vi däremot ökar belastningen av motorn ,ändrar förbränningsrummets utseende kan vi öka effektuttaget på låg och mellanregistret utan att öka okontrollerade predetornationer.
Om man dessutom använder en mer retarderad tändkurva kan vi även förlänga motorvarvet eftermax vridmoment.
Toppeffekten ökar sällan med standardtändningen utan man erhåller en mera körvänlig motor upp till max vridmoment.
(vilket är en befrielse så att man kan fokusera på sin körning mer istället )
Det är klämspaltens utseende som styr väldigt mycket motorns karekterestik
och väljer man en bred klämspalt så jobbar den bättre i botten eller så svarvar man en smalare klämspalt om man vill ha mer varv i motorn.
Grytans vinkel är likaså viktig då man vill att flamfronten skall hamna så centrerat på kolvdomen.
Det gör att den ökade värmetransfereringen går saktare ut i perferin.
Det finns massor att skriva om det här men jag nöjer mig med det så länge.
Med all vänlighet.
Roffe VRM