Smågodis

Nyteknik skrev:
Tre race och fyra träningar är tillräckligt mycket för att utesluta tur som skäl till att min motor inte har gått sönder.

11 gängpaj? Trams. Det var gängpaj till en av insugsbultarna.

Men du har ju trots kunskap, en seriös inställning till skruvande och Aspen-bränsle haft mer och framför allt allvarligare problem än jag. Hur förklarar du det?

Skit i powerjeten, trots rengöring i vintras, är tyvärr inget annat än otur.
Ungefär som fransson flödande förgasare på karlskoga i år. D.v.s hojarna är rätt känsliga för att få i sig skit, och de är relativt öppna utåt.

Det var mestadels SBS mitt första racerår som skapade de flesta problemen.
Och det HAR inget med bränslet att göra, förutom att rasen kanske kommit tidigare om jag kört på sämre soppa. Jag hade iofs inte särskilt mycket detonationsproblem alls första året, en del av nypen var faktiskt oförklarliga(många är det), en kolv på anderstorp är jag iofs säker på att det var för magert, var rätt mycket fuktigare i luften på eftermiddagen, samt att tempen sjönk några grader.

Din motor HAR ju gått sönder, även om just dina kolvar är hela..
Sköter du inte din cykel så kommer du att få problem, så enkelt är det.
Kollar du inte din motor lär du dig inte heller något, utan får förlita dig på andra, eller bara hoppas din motor håller. Man behöver som sagt inte överdriva skruvandet, eller köra på värstingprylar, det har ju som sagt gått rätt ok för dig i år.
Men, de fel du haft på din hoj i år, hade som sagt lika gärna kunnat komma under rejs, och de felen du haft har berott på antingen SBS, eller bristen på kontroll..

oFFkeFF skrev:
Skit i powerjeten, trots rengöring i vintras, är tyvärr inget annat än otur.
Ungefär som fransson flödande förgasare på karlskoga i år. D.v.s hojarna är rätt känsliga för att få i sig skit, och de är relativt öppna utåt.

Det var mestadels SBS mitt första racerår som skapade de flesta problemen.
Och det HAR inget med bränslet att göra, förutom att rasen kanske kommit tidigare om jag kört på sämre soppa. Jag hade iofs inte särskilt mycket detonationsproblem alls första året, en del av nypen var faktiskt oförklarliga(många är det), en kolv på anderstorp är jag iofs säker på att det var för magert, var rätt mycket fuktigare i luften på eftermiddagen, samt att tempen sjönk några grader.

Din motor HAR ju gått sönder, även om just dina kolvar är hela..
Sköter du inte din cykel så kommer du att få problem, så enkelt är det.
Kollar du inte din motor lär du dig inte heller något, utan får förlita dig på andra, eller bara hoppas din motor håller. Man behöver som sagt inte överdriva skruvandet, eller köra på värstingprylar, det har ju som sagt gått rätt ok för dig i år.
Men, de fel du haft på din hoj i år, hade som sagt lika gärna kunnat komma under rejs, och de felen du haft har berott på antingen SBS, eller bristen på kontroll..

Jag ska bättra mig och har faktiskt lärt mig ett och annat. Ser fram emot nästa säsong. Det ska verkligen bli kul. Satsar på ett par träningsläger i Spanien i vinter!

:tummenupp

Nyteknik skrev:
Jag ska bättra mig och har faktiskt lärt mig ett och annat. Ser fram emot nästa säsong. Det ska verkligen bli kul. Satsar på ett par träningsläger i Spanien i vinter!

:tummenupp

AppApp, det där är tokfuskande, det är ju sånt där man kan bli snabb av.
Fast träning är ju för talanglösa som Håkan brukar uttrycka det :D

Nästa år kommer fanken bli ännu hårdare än i år..

oFFkeFF skrev:
AppApp, det där är tokfuskande, det är ju sånt där man kan bli snabb av.
Fast träning är ju för talanglösa som Håkan brukar uttrycka det :D

Nästa år kommer fanken bli ännu hårdare än i år..

Spanskt träningsläger var ett skämt. Men visst är det så man tar reda på hur snabb man verkligen kan bli och det är ju en lockande tanke. Men i praktiken svår att genomföra. Det blir för min del mental träning och sökande efter sponsorer så att jag kan träna så mycket som möjligt här hemma. Fan, det är ju snart dags för nästa års Webbes!

Nyteknik skrev:
Spanskt träningsläger var ett skämt. Men visst är det så man tar reda på hur snabb man verkligen kan bli och det är ju en lockande tanke. Men i praktiken svår att genomföra. Det blir för min del mental träning och sökande efter sponsorer så att jag kan träna så mycket som möjligt här hemma. Fan, det är ju snart dags för nästa års Webbes!

Mycket körning är ju det som ger mest, men både tid och pengar är inte helt oöverstigliga problem.
Efter ett visst motivationsproblem efter karlskoga och knutstorp börjar man skevt nog redan längta till nästa år...

oFFkeFF skrev:
Mycket körning är ju det som ger mest, men både tid och pengar är inte helt oöverstigliga problem.
Efter ett visst motivationsproblem efter karlskoga och knutstorp börjar man skevt nog redan längta till nästa år...

Längta till nästa år? Fan också, den här vintern kommer att bli min död. Jag vill att det ska vara nästa säsong NU !!!! :huvet

racerskalman skrev:
Längta till nästa år? Fan också, den här vintern kommer att bli min död. Jag vill att det ska vara nästa säsong NU !!!! :huvet

Jag förstår dig. Själv tycker jag det vore lagom med ett uppehåll på några månader för att bli riktigt sugen igen och för att se över mitt nya material.

Men att ta sig igenom september, oktober, november, nu är det kolmörkt när man går till jobbet och lika mörkt när man kommer hem, december, jannuari, snöslask överallt, februari, influensa, mars och halva april...det liknar tortyr.

:(

racerskalman skrev:

Se till att låna en tank till helgen då och var med ;)

oFFkeFF skrev:
Se till att låna en tank till helgen då och var med ;)

Om det vore så enkelt så skulle jag. Får inte ledigt från jobbet och mitt förhandlingsutrymme hemma är obefintligt.. :hihi
Kul att se att Du fått tillbaka inspirationen, dock...
Skall hämta hojen i Kga på lördag em, så vi ses då!

Goodstuff skrev:
Nyteknik --> Vänd på resonemanget.
Vad gör du "rätt" och vi "fel"? Jag vill gärna veta vad du fattat som alla andra missat.

Jag ska bjussa på lite av min visdom:

Jag, Pelle Träff, Teddy, Pär Utterström och Stellan har haft få problem med våra racers. Våra sammanlagda problem motsvarar troligen de du har haft under hela säsongen. Vad som skiljer våra racers från din är deras utförande. De är otrimmade och saknar i princip delar som inte kommer från Yamaha eller Honda. Detta är enligt min uppfattning och erfarenhet att göra "rätt" om man vill slippa problem.

Nyteknik skrev:
Jag ska bjussa på lite av min visdom:

Jag, Pelle Träff, Teddy, Pär Utterström och Stellan har haft få problem med våra racers. Våra sammanlagda problem motsvarar troligen de du har haft under hela säsongen. Vad som skiljer våra racers från din är deras utförande. De är otrimmade och saknar i princip delar som inte kommer från Yamaha eller Honda. Detta är enligt min uppfattning och erfarenhet att göra "rätt" om man vill slippa problem.

När du drar slutsatser av visdom borde du väl veta orsakerna till problemen eller hur?
De problem jag har haft har i inget fall varit orsakat av trim, som maskinellt är litet på min hoj och sträcker sig till Jolly Moto pipor och något filade cylindrar.

* På Sviestad skar en kolv på grund av trasig powerjet vilket inte har med trim att göra. Snarare dålig kontroll av materialet/oerfarenhet från min sida.
* Under BikeWeek hade jag problem med en trasig wire till avgasporten - slitage.
* På Knutstorp fick jag byta cylindrar/kolvar eftersom det dragits in tjuvluft vid ena luftburken pga för lång skruv till insugningsgummit samt felställd tänding. Återigen okunskap och eftersatt underhåll under BikeWeek från min sida. Hade jag skruvat/kontrollerat noggrannare där hade jag sluppit problemet på Knutstorp.
* På Sviestad gick en o-ring till topplocket sönder vilket inte inneburit mer än att jag behövde blöja ut ur Esset pga vatten på bakdäcket. Orsak inte klarlagd men högst troligen slitage.

Övriga gånger som jag har fått skruva har det varit pga krascher eller trams som avstängd soppakran etc..

Du har ju själv haft problem med din hoj, avgasport, avgassystem, reed-ventiler, avgasport igen etc, skillnaden är att din hoj inte skurit ngn kolv.
Tycker inte skillnaden är så gigantisk som du verkar tycka.

En skillnad mellan dig och de andra du räknar upp är att de vet vilken kondition deras hojar är i, de kontrollerar sina hojar regelbundet vilket jag har fått intrycket att du inte gjort i lika stor grad.

Last edited:
Goodstuff skrev:
De problem jag har haft har i inget fall varit orsakat av trim, som maskinellt är litet på min hoj och sträcker sig till Jolly Moto pipor och något filade cylindrar.

Det är möjligt att man kan kalla din hoj för måttligt trimmad. Men man ser snabbt att det är mycket som inte är original. Den ser "stökig" ut om du förstår hur jag menar. Kan det vara så att tidigare ägare har varit dåliga med att ersätta slitna delar med originaldito och duktiga på att återanvända grejer som inte borde återanvändas? För av något skäl har den ju trots allt krånglat betydligt mer än min. Jag försöker inte mästra dig utan nå en rimlig slutsats.

Bifogat

• IMG_0051.jpg
    IMG_0051.jpg
    60 KB · Visningar: 48
  • IMG_0052.jpg
    IMG_0052.jpg
    68.9 KB · Visningar: 39
  • IMG_0054.jpg
    IMG_0054.jpg
    41.3 KB · Visningar: 45
Last edited:
Nyteknik skrev:
Det är möjligt att man kan kalla din hoj för måttligt trimmad. Men man ser snabbt att det är mycket som inte är original. Den ser "stökig" ut om du förstår hur jag menar. Kan det vara så att tidigare ägare har varit dåliga med att ersätta slitna delar med originaldito och duktiga på att återanvända grejer som inte borde återanvändas? För av något skäl har den ju trots allt krånglat betydligt mer än min. Jag försöker inte mästra dig utan nå en rimlig slutsats.

Vad är inte orginal? ISR, Öhlins och JollyMoto grejerna är inte orginal medan resten är det, i vissa fall modifierade saker.
Stökig ut? Det är bökigare luftburkar men det är det som skiljer och gör den krångligare att meka med än din.
Min hoj har säkert skruvats med och experimenterats mycket mer med än din, speciellt tändningen har danskarna varit sugna på att skruva på, så den var väl på vissa områden mer sliten än din.

Anledningen till att det har strulat har varit en kombination av slitage ( Powerjet, o-ring, och wires), okunskap ( tändningen, powerjet ) och klanterier/dåligt underhåll ( luftburk ).
Så mycket mer än din har den inte strulat, tycker jag, men det har haft större följder med cylinder- och kolvbyten istället för nya reedventiler.
Den blir dock i bättre och bättre skick hela tiden så nästa år kommer den gå som ett skott, rakt fram i varje fall. ;)

Last edited:
Goodstuff skrev:
Vad är inte orginal? ISR, Öhlins och JollyMoto grejerna är inte orginal medan resten är det, i vissa fall modifierade saker.
Stökig ut? Det är bökigare luftburkar men det är det som skiljer och gör den krångligare att meka med än din.
Min hoj har säkert skruvats med och experimenterats mycket mer med än din, speciellt tändningen har danskarna varit sugna på att skruva på, så den var väl på vissa områden mer sliten än din.

Anledningen till att det har strulat har varit en kombination av slitage ( Powerjet, o-ring, och wires), okunskap ( tändningen, powerjet ) och klanterier/dåligt underhåll ( luftburk ).
Så mycket mer än din har den inte strulat, tycker jag, men det har haft större följder med cylinder- och kolvbyten istället för nya reedventiler.
Den blir dock i bättre och bättre skick hela tiden så nästa år kommer den gå som ett skott, rakt fram i varje fall. ;)

Vore intressant att köra din vid tillfälle för att se hur den känns med "alla" modifieringar. Om de har gjort den bättre eller bara värre. Och samma sak för dig: är min mer lättkörd "trots" avsaknaden av modifieringar.

Hojta till när du planerar att träna på Sviestad!

Ninjaboy skrev:
Can't we all just get along..? :krama
Nej, usch, sluta upp med det där. Den här tråden är den bästa på länge. Vi borde stödja de som vågar argumentera istället för att försöka tysta dem. Mer skilda åsikter!

Förresten tycker jag att Tobias bild från hans inlägg ovan är fullkomligen underbar. En klar kandidat till årets bästa bild här på Sporthoj. I sin gröna tröja ser Anders Khilander (AKO här på forumet) ut som en kirurg som håller på att förlösa ett barn med kejsarsnitt eller kanske genomför en hjärttransplantation. Något lyfts försiktigt med varsamma händer. De närmast anhöriga står och ser på.

Bifogat

• IMG_0054.jpg
    IMG_0054.jpg
    41.3 KB · Visningar: 480
Man skulle kunna beskriva det så här.

1. Den erfarne överläkaren, Kjell Watz.
2. Den noggranna kirurgen, Ako
3. Den nervösa fadern, undertecknad
4. Den vetgirige kamraten, Utterström
5. Den närvarande släktingen, min bror.
6. Den blodtörstige åskådaren, okänd.

Bifogat

• IMG_0054.jpg
    IMG_0054.jpg
    42 KB · Visningar: 42
Teddy skrev:
I sin gröna tröja ser Anders Khilander (AKO här på forumet) ut som en kirurg som håller på att förlösa ett barn med kejsarsnitt eller kanske genomför en hjärttransplantation. Något lyfts försiktigt med varsamma händer. De närmast anhöriga står och ser på.

:rofl :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back