Småflummig fråga, funkar 1 turbo per cylinder?

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
..skulle varit kul.
Tjenna!

Snacka lite hojar med en biltokig kompis här om dagen då han berättade att han sett en utländsk hoj (radfyra) med 4 turbos :confused: . Jag är mycket skeptisk men ändå lite sugen på att veta hur det skulle fungera, om det ens går? Dubbelturbo fungerar ju, så kanske 4 också?

Tänk er en Hayabusa eller liknande med 4 små turbos från Smart bilen.

Smart bilars turbo klarar runt 75hk+ med deras 3-cylindriga 600cc motorer, så man kan säkert pressa ur 300hk med dessa.

Har inget svar på din fråga, men
Smart motorn har 999 cc. 3 cylindrar.
utan turbo, 71 Hk.
med turbo, 84 Hk.
med turbo, BRABUS version, 98 Hk.

Spelar väl ingen roll hur många turbos man har så länge laddtrycket blir så högt man vill ha det till per cylinder..

Har inget svar på din fråga, men
Smart motorn har 999 cc. 3 cylindrar.
utan turbo, 71 Hk.
med turbo, 84 Hk.
med turbo, BRABUS version, 98 Hk.
Tack, 98hk är ju riktigt bra.

Var lite för slarvig när jag googlade fram informationen.

Kan ju bli lite skumma pulser, en puls på varje turbo om jag har förstått det rätt.

Jag tror det blir svårt att få det att lira bra.

En stor turbo för alla 4 burkar är nog häftigare vill jag tro.

Enda fördelen jag kan tänka mig är att dom spinner upp snabbare, men det ger mycket mer minus än plus

jag vill se en med både turbo o kompressor :näsblod

Som hilmerssons Opel Manta, en skruvkompressor laddar på låga varv och turbon på höga.

Ungefär som Golf har nuförtiden då. Den har kompressor och turbo.

Så här står det på volkswagens hemsida:
TSI = en ny teknologi som kännetecknas av en kombination av direktinsprutning och dubbel tryckladdning, som sker med hjälp av en separat kompressor, vilken åtföljs av en turboladdare. Detta resulterar i en kraftfull motor med lägre förbrukning.

Det är som det är skrivit tidigare, det är svårt att få till det med pullserna som turbon kommer att ge.

Det funkar mycket bättre med en turbo per par cylindrar (fan vad jag krånglar till det) 1 turbo på 2 cylindrar, det funkar men en turbo på en cylinder, nej.

kan ju knäcka snurrar med, det är ju inte meningen. Varför skulle man göra det??
Jo, använder man en snurra på en 600 enstånka och mycket ladd skulle det resultera i att turbon snurrar VÄLDIGT fort och med mycket kraft, så när den möter motstånd kan det knäcka axeln eller att vingbladen får stryk.

Det är min uppfattning, någon som kan mer får gärna kommentera, jag är här för att lära mig.

Som hilmerssons Opel Manta, en skruvkompressor laddar på låga varv och turbon på höga.

Det där har jag skissat på till min hoj, men jag kom fram till att det får jävlar i det inte plats innanför mina kåpor... Dessutom ger det mer problem än fördelar på en hoj, tycker jag. Ochycket moment på låga varv knäcker min låda. Iofs börja jag få rutin på att laga växellådan, men så kul är det inte :D

Angående fyra aggregat på en 4:a, hur ska de få plats? :D Det är trångt med ett aggregat.

Jaja. Det har ju byggts en XR650 (stånka...) med turbo, tror det var Boost 2 som byggde och krämade ur ca 105 hk på slangen. Verkar ha varit många bekymmer innan den gick som den skulle eftersom det bara var en cylinder som försåg turbon med avgaser. Så det funkar ju, men där har lagts ner mycket möda på den. Turbon ovanför bakhjulet/på sidan. Grenröret (2-1) kan ha varit något som kanske delar upp de enskilda pulserna mha olika längder på rören så samma puls kommer i två "delar", något förskjutna från varandra. Dvs. dubbelt så många pulser till aggregatet. Bara en tanke! Var det så?
Vissa anser att det som turbon behöver är pulser, andra anser att det är flöde. En turbo till en cylinder (med enkelt grenrör) ger varken många pulser eller högt flöde. Bara en fjärdedel av vad den hade fått om den suttit ensam på en fyrcylindrig motor. Så snabbare spool-up lär du inte få. Även om varje aggregat är mindre än om man skulle kört med singelturbo.

Så ett aggregat röstar jag för! Det får plats, du slipper en jäkla massa rördragning, lättare att få till ic:n, samma tryck i alla rör (4 aggregat som ska ge samma tryck annars) alla rör ska ändå ihop till ett insug och tryckutjämnas mellan aggregaten, då är det onödigt att luften kommer från så många olika håll. Bättre spool-up med ett aggregat, mindre oljetryck som försvinner för motorn (förse 4 aggregat med olja sänker nog oljetrycket en del).

Nu kanske jag lät negativ :D Men skit i det, problem är till för att lösas :tummenupp

Det där har jag skissat på till min hoj, men jag kom fram till att det får jävlar i det inte plats innanför mina kåpor... Dessutom ger det mer problem än fördelar på en hoj, tycker jag. Ochycket moment på låga varv knäcker min låda. Iofs börja jag få rutin på att laga växellådan, men så kul är det inte :D

Angående fyra aggregat på en 4:a, hur ska de få plats? :D Det är trångt med ett aggregat.

Jaja. Det har ju byggts en XR650 (stånka...) med turbo, tror det var Boost 2 som byggde och krämade ur ca 105 hk på slangen. Verkar ha varit många bekymmer innan den gick som den skulle eftersom det bara var en cylinder som försåg turbon med avgaser. Så det funkar ju, men där har lagts ner mycket möda på den. Turbon ovanför bakhjulet/på sidan. Grenröret (2-1) kan ha varit något som kanske delar upp de enskilda pulserna mha olika längder på rören så samma puls kommer i två "delar", något förskjutna från varandra. Dvs. dubbelt så många pulser till aggregatet. Bara en tanke! Var det så?
Vissa anser att det som turbon behöver är pulser, andra anser att det är flöde. En turbo till en cylinder (med enkelt grenrör) ger varken många pulser eller högt flöde. Bara en fjärdedel av vad den hade fått om den suttit ensam på en fyrcylindrig motor. Så snabbare spool-up lär du inte få. Även om varje aggregat är mindre än om man skulle kört med singelturbo.

Så ett aggregat röstar jag för! Det får plats, du slipper en jäkla massa rördragning, lättare att få till ic:n, samma tryck i alla rör (4 aggregat som ska ge samma tryck annars) alla rör ska ändå ihop till ett insug och tryckutjämnas mellan aggregaten, då är det onödigt att luften kommer från så många olika håll. Bättre spool-up med ett aggregat, mindre oljetryck som försvinner för motorn (förse 4 aggregat med olja sänker nog oljetrycket en del).

Nu kanske jag lät negativ :D Men skit i det, problem är till för att lösas :tummenupp

Boost 2 har ju blivit äldre så jag heter 3 nu:D
Jo Ang spolupp så blir den snabbare med ordentliga pulser ... Den laddade omedelbart så fort jag släppte kopplingen och tog sig likt en org motor upp i laddtrycket. trotts att jag hadde agget bak med org krökar som var åt hel...e för trånga. Fick ungefär ut 120-130hk på 1,1 bar tror jag ,gick inte att få upp trycket i bänken mer än 0,75 och då gav den pike 105hk 99nm OBS detta var utan intercooler och 98okt.
Nu Håller jag på uppdatera den till framturbo (inge problem) Men funderar faktisk på att ha olika längd på rören ändå för att skona turbon. Om jag nu blir sponsrad av mx composites så ska jag försöka ta rekord. Iså fall monterar jag ic!! Har som mål 170hk 160nm helt:tummenupp

Det är inte säkert att alla 4 sitter parallellt. Man kan ju ladda turbos i serie också.
Här laddas det både parallellt och i serie:)

MOTOR

Scania DS14 V8, 13mm dieselpump, omslipad kamaxel
vatteninsprutning vid 10st punkter,
6st turbo som laddar i 2 steg.
Ca 1500 Hk

Bifogat

• aterfallet.jpg
    aterfallet.jpg
    41.8 KB · Visningar: 240
Är det ingen som har länken till filmen med v-8an med 8 aggregat??

Helt galen rödglödande skapelse

olika längd på rören?

Boost 2 har ju blivit äldre så jag heter 3 nu:D
Jo Ang spolupp så blir den snabbare med ordentliga pulser ... Den laddade omedelbart så fort jag släppte kopplingen och tog sig likt en org motor upp i laddtrycket. trotts att jag hadde agget bak med org krökar som var åt hel...e för trånga. Fick ungefär ut 120-130hk på 1,1 bar tror jag ,gick inte att få upp trycket i bänken mer än 0,75 och då gav den pike 105hk 99nm OBS detta var utan intercooler och 98okt.
Nu Håller jag på uppdatera den till framturbo (inge problem) Men funderar faktisk på att ha olika längd på rören ändå för att skona turbon. Om jag nu blir sponsrad av mx composites så ska jag försöka ta rekord. Iså fall monterar jag ic!! Har som mål 170hk 160nm helt:tummenupp

Vad menar du med olika längd på rören? och vad skulle syftet vara med det?

Mvh Thomas

Eftersom XR650R har dubbla utblås,kan man dela på den kraftiga pulsen en stånka ger till två. Genom att göra avgasrören från toppen olika långa, gissningsvis ena röret halva längden av det andra och på så vis få två pulser av en...Kanske blev krångligt förklarat men tror det är tanken.

Eftersom XR650R har dubbla utblås,kan man dela på den kraftiga pulsen en stånka ger till två. Genom att göra avgasrören från toppen olika långa, gissningsvis ena röret halva längden av det andra och på så vis få två pulser av en...Kanske blev krångligt förklarat men tror det är tanken.

Bra talat 100% Rätt

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...