Småflummig fråga, funkar 1 turbo per cylinder?

Ungefär som Golf har nuförtiden då. Den har kompressor och turbo.

Så här står det på volkswagens hemsida:
TSI = en ny teknologi som kännetecknas av en kombination av direktinsprutning och dubbel tryckladdning, som sker med hjälp av en separat kompressor, vilken åtföljs av en turboladdare. Detta resulterar i en kraftfull motor med lägre förbrukning.


Hmmm var väl minst 25 år sen det började köras turbo-kompressor, undrar va golf-killarna druckit.
 
Eftersom XR650R har dubbla utblås,kan man dela på den kraftiga pulsen en stånka ger till två. Genom att göra avgasrören från toppen olika långa, gissningsvis ena röret halva längden av det andra och på så vis få två pulser av en...Kanske blev krångligt förklarat men tror det är tanken.

4 dm, eller? Hur långt efter kommer den pulsen? Det är ljudhastighet man jobbar med va? 4-500m/s
Dubbel puls in i turbon. Nja. Skeptisk!

Mats
 
4 dm, eller? Hur långt efter kommer den pulsen? Det är ljudhastighet man jobbar med va? 4-500m/s
Dubbel puls in i turbon. Nja. Skeptisk!

Mats

4dm? Hur långt efter pulsen kommer borde ju bestämmas av rörlängderna...eller? Är ej expert på detta,funderar bara. Vill du veta,fråga Boost3. Han har ju fått det att fungera,vet ej om han använde sig av detta sätt? Har studerat hans XR och det ser ut som han använder orginal kröken och den har ena röret kortare än det andra,sen om det är hälften eller hur långt det är...ingenaaaning...
 
Last edited:
4 dm, eller? Hur långt efter kommer den pulsen? Det är ljudhastighet man jobbar med va? 4-500m/s
Dubbel puls in i turbon. Nja. Skeptisk!

Mats

Har stor betydelse !! Ljudets hastighet är inte märkvädig Få se nu flygplan går väl igenom ljudvallen runt 1000 knyck? Så om man drar ena kröken 2varv runt cyckeln då funkar det bättre visserligen:D Ärlit talat har jag inte den blekaste aning:confused: Psykist sett känns det bättre med olika längd:)
 
Har stor betydelse !! Ljudets hastighet är inte märkvädig Få se nu flygplan går väl igenom ljudvallen runt 1000 knyck? Så om man drar ena kröken 2varv runt cyckeln då funkar det bättre visserligen:D Ärlit talat har jag inte den blekaste aning:confused: Psykist sett känns det bättre med olika längd:)



Enligt mina bondberäkningar så ca 4 meter längre ska den andra pipan vara för att få dubbel pulls på ca 5000 rpm:D
 
Men twinscrollhus av typen HLB hos mitsu är en annan femma. Det är egentligen två helt separata hus där gaspulserna hålls delade hela vägen fram till turbinbladen. Då blir det en helt annan fördel med "dubbelpuls".

Som ex. detta 15T som jag håller på att skohorna på på min gix 750...
 
Men twinscrollhus av typen HLB hos mitsu är en annan femma. Det är egentligen två helt separata hus där gaspulserna hålls delade hela vägen fram till turbinbladen. Då blir det en helt annan fördel med "dubbelpuls".

Som ex. detta 15T som jag håller på att skohorna på på min gix 750...

En vanlig td04 har ju en skiljevägg.... Vad ska den vara bra för? skulle det vara fördel att sopa i ett rör i varje delning??????
 
Enligt mina bondberäkningar så ca 4 meter längre ska den andra pipan vara för att få dubbel pulls på ca 5000 rpm:D

Eller också utnyttjar man att ljudvågen studsar och bygger en blindtarm på 1m och får 4 pulser.

Om ni räknat rätt! Men jag tror ni missat att ljudhastigheten ändras med temperaturen så blindtarmen blir nog några dm längre än 1m.
 
Eller också utnyttjar man att ljudvågen studsar och bygger en blindtarm på 1m och får 4 pulser.

Om ni räknat rätt! Men jag tror ni missat att ljudhastigheten ändras med temperaturen så blindtarmen blir nog några dm längre än 1m.

Du är faktiskt inte ute och cycklar... jag har kör xrn med blindtarm!! Dvs Från början av bygget hade jag stora problem med att få ut effekt....Laddtryck hade jag men inte pullver till bakhjulet. Då byggde jag en blindtarm strax före turbon... kort rör 45mm = inte så nog men 30cm i detta fall det viktiga var volymen på blindtarmen!! det minsta jag till slut kunde gå ner till var runt 1,5 liter... Då börjadet allt fungera bra ,fullvret letade sig äntligen till bakhjulet och framhjulet startade fara till väders:tummenupp Men vad jag till slut kom fram till var helt enkelt att avgashuset var för trångt för dom våldsamma pullser en stor stonka kräker ur sig.. Men Men tack vare blindtarmen kan man köra med för liten turbo!!! Kan ju vara bra för någon?
 
Har också tänkt på detta, egentligen skulle man ju då kunna ha något liknande en expansionskammare för tvåtaktare så utjämnas tryckpulserna till turbon.
 
Du är faktiskt inte ute och cycklar... jag har kör xrn med blindtarm!! Dvs Från början av bygget hade jag stora problem med att få ut effekt....Laddtryck hade jag men inte pullver till bakhjulet. Då byggde jag en blindtarm strax före turbon... kort rör 45mm = inte så nog men 30cm i detta fall det viktiga var volymen på blindtarmen!! det minsta jag till slut kunde gå ner till var runt 1,5 liter... Då börjadet allt fungera bra ,fullvret letade sig äntligen till bakhjulet och framhjulet startade fara till väders:tummenupp Men vad jag till slut kom fram till var helt enkelt att avgashuset var för trångt för dom våldsamma pullser en stor stonka kräker ur sig.. Men Men tack vare blindtarmen kan man köra med för liten turbo!!! Kan ju vara bra för någon?

Intressant.
Har du bild på hur det ser ut på hojen ?
 
Har också tänkt på detta, egentligen skulle man ju då kunna ha något liknande en expansionskammare för tvåtaktare så utjämnas tryckpulserna till turbon.

Har provat det med:näsblod svett och hemmoröjder Gissa hur less jag var ett tag!!!..... Fungerade inte lika bra....För mycket värme/enerigiförlust. tack vare t-koppling vart som hellst på röret till turbon så tappar man inte lika mycket energi/värme det mesta åker förbi in i turbon:tummenupp

Intressant.
Har du bild på hur det ser ut på hojen ?

Om du menar blindtarmsbygget så ligger det i skrotlådan...kan ju ta en bild på detta om intresse finns
 
Last edited:
Har provat det med:näsblod svett och hemmoröjder Gissa hur less jag var ett tag!!!..... Fungerade inte lika bra....För mycket värme/enerigiförlust. tack vare t-koppling vart som hellst på röret till turbon så tappar man inte lika mycket energi/värme det mesta åker förbi in i turbon:tummenupp



Om du menar blindtarmsbygget så ligger det i skrotlådan...kan ju ta en bild på detta om intresse finns

Jepp blindtarmssystemet. :tummenupp
 
Men vad jag till slut kom fram till var helt enkelt att avgashuset var för trångt för dom våldsamma pullser en stor stonka kräker ur sig..

Var det framför allt detta som var problemet med stånkaturbon? Hade varit intressant att få ditt turboprojekt ordentligt förklarat, säkert många som vill veta. Men vad vet jag, kanske är affärshemligheter fortfarande?
 
Var det framför allt detta som var problemet med stånkaturbon? Hade varit intressant att få ditt turboprojekt ordentligt förklarat, säkert många som vill veta. Men vad vet jag, kanske är affärshemligheter fortfarande?

Det var det första stora problemet...........:näsblod Nää några hemligheter finns inte.. jag har ju släppt det svåra nu... talat om vilken turbo... nu är det bara vanligt bygge, inget speciellt . Tanken var nu att jag skulle bygga framturbo på den för att få snabbast uppspol och högt laddtryck för att nå finare siffror. Tänkte direktsända det här med byggbilder nu i vinter.. Men det får nog vänta lite jag måste tyvär trimma vidare utan turbo lite,,Måste nämligen testa en ny radikal skum portningside jag fick. Om den "fungerar" når jag 80hk på bakhjulet med org ventiler och 1st 40mm förgasare!! (utan turbo) troligast inte men måste prova:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top