Smällde bilen nyss... Fasiken... Help?

UrbanTiger skrev:
Kollar man på dina foton med dina hjulspår så ser man hu att han försökt göra en rundpallare tvärs över ditt körfält. Det ska nog mycket till för att du ska hållas vållande. Möjligen kan dom hävda att du varit ouppmärksam och hållit för hög fart. Du har ju bromsat och väjat såpass att du lika gärna kunnat stå still i mötande körfält och han har fortfarande kört på dig. Hävda det stenhårt så borde dom fatta.
Hade du kallat på polisen hade han blivit av med lappen direkct..........

Mmm... Kommer hålla på min story, har inte så mycket att välja på... ;p

Men jag vill ju inte heller att han ska bli av med lappen :huvet Då får vi bara ännu en arbetslös stackare på samhällets axlar...

Men nu är det hög tid att gå ock lägga sig, för att komma till jobbet imorgon måste jag gå upp 80 minuter tidigare än vanligt... Dvs runt 0500... Kul. Verkligen... Samma shit som för två veckor sen när startmotorn gav upp...

2004 KAN DRA ÅT HELVETE!!! VI VILL INTE SE DIG LÄNGRE!!!

Ruttna jävla år-fan! :mad:

Glömde nämna att just den platsen är det väldigt mycket u-pallande på... Snön i mitten av vägen är nästan bortåkt pga allt åkande över mittenlinjerna...

Lär ju vara vanligt med såna här olyckor...

Ska sova på saken, kommer ligga å älta hela förloppet till min död.

Syns imorgon... =)

Zana!Självklart hajar vi ju att det inte va du som var vållande.Det tråkiga är att f-bolagen har en annan möjlighet att skylla på dig tyvärr.Det är just detta som jag försökte upplysa om iaf.Därför det är så viktigt att lösa det på plats.Du lär lära dig det oxå efter ett par näsbrännor.

P.s det är alltid dom snälla som får betala för vad dom dumma gör,därför våra premier ser ut som dom gör t.e.x D.s

P.s2 Taskigt med tanke på din nya fina startmotor o ditt stora behov av kärra i jobbet D.s

Jag blev dömd som "medvållande" när jag körde på en plogbil som utan att använda blinkers vek tvärs över vägen, det lustiga var at jag var snabb som satan ut ur bilen för att kolla fronten på min bil, då backar aset på min bil...
Han hade aldrig sett mig före krocken, aldrig känt att jag körde på honom och dessutom backar han utan att kolla backspegeln.

Jag lagade min bil själv, med begagnade delar från skroten och lämmnade kvitton på vilka delar jag hade köpt till mitt försäkringsbolag.
Snubben på försäkringsbolaget dubblade priset på delarna rakt av eftersom jag hade rätt att få bilen lagad med nya delar, dessutom fick jag bra med pröjs för arbetet och på så sätt tjänade jag faktiskt en liten hacka sedan självrisken var betald.
Dessutom skulle jag drabbas av en premiehöjning eftersom mina skadefria år försvann, men vid sistaa samtalet med snubben på bolaget så sa han "hoppsan vad tiden går, nu har du varit skadefri i sju år igen"

Man tackar! Han fick ett julkort...

PS, Suzukin kan du ge till mig, den är ändå förbannad av någon... DS

Tack Jacke. Jo, kommer ha en skaderapport liggandes i bilen i fortsättningen... Fattar bara inte varför ingen upplyst mig om det innan... Borde vara obligatorisk del av bilens utrustning...

Varför ska man vara så snäll för!?

Och, nej, jag kan inte somna. Det är därför jag sitter här å häckar lite till...

GuW, du skriver att du kört på plogbilen. Det är ju inte samma sak som att plogbilen hade kört på dig... Eller hur...

Å jag har inte tillgång till mekplats... Vill helst snäppa med fingrarna och hamna ett dygn bakåt i tiden...

Good night.

The-PatriX skrev:
Ja men, vägen är dubbelfilig, han passerade ju. Så det där kan inte göra det svårt för han.

Eller har jag fel om att denna väg skulle vara dubbelfilig?

Vägen är dubbelfilig, inget snack om saken... O dubbelt heldraget...

Du kan få 10.000:- av mig för Vitaran. Osedd. :brynad

Man kan ju undra hur motparten egentligen tänkte när han skulle göra en u-sväng från höger körfält efter korsningen.

Själv blev jag påkörd i torsdags av en gubbe som ignorerade utfartsregeln i julstressen. Han körde rakt in i sidan på min bil. Men som tur var begränsade sig skadorna på min bil bara till en dörr.

Så nu har min fina Golf 1.6 -03 en stor buckla i en dörr, plus lite avskavd blå färg från motpartens bil på min i övrigt fina silvergråa metallic. :4skrika

Vi fyllde i skadeanmälan direkt på plats.

Så nu åker man omkring i en bucklig bil till den 17:e januari. Tills dess ska verkstan ha tagit hem en ny dörr och lackat den så att det är "bara" att byta.

Ingen som vill köpa en Golf med ny framdörr i slutet av januari någon gång? 100.000:- är priset. :)

Speed_Love skrev:
Vägen är dubbelfilig, inget snack om saken... O dubbelt heldraget...
Men? Det är fortf. en omkörning. Det står klart och tydligt o trafikförordningen. Och heldragen spelar ju ingen roll för den har den andra bilen aldrig kört över.

HanneZ skrev:
Men? Det är fortf. en omkörning. Det står klart och tydligt o trafikförordningen. Och heldragen spelar ju ingen roll för den har den andra bilen aldrig kört över.

Nej det är inte omkörning när de kom i varsitt körfällt. Det är att passera.

Lite snabb beskrivning på en omkörning.

Hade Zana legat bakom skåpbilen för att sedan vika ut till vänster och köra om och sen tillbaka i filen, det vorre en omkörning.

Det dom gjorde kallas för att passera. Och Man får inte heller köra in sådär framför någon bil heller (det skåpbilen gjorde).

Passera och att köra om är inte samma sak :)

ps. Folk kör som idioter inne i sthlm, hoppas att han i skåpbilen blir av med lappen så att vi får en idiot mindre där inne!

The-PatriX skrev:
ps. Folk kör som idioter inne i sthlm, hoppas att han i skåpbilen blir av med lappen så att vi får en idiot mindre där inne!

Det hoppas jag faktiskt med...

Men dom som tvivlar på att jag bara "passerade"... Jag såg skåpet köra av vägen, som om han ställde sig för att lossa varor. Man kan alltså se det som tre separata filer, varav vi hade en fil ledig mellan oss när jag påbörjade min passering... I ögonvrån ser jag att han påbörjar en full u-sväng, utan att titta. Väjer och bromsar och tutar för fulla muggar. :död

Om jag fortsatt rakt vet jag inte vad som hade hänt. Rakt hade de flesta kärringar åkt, med full panik-broms.

Nu styrde jag upp det hela så vi endast fick skador på egendom.

Jag har nu faxat in allt till bägge försäkringsolagen. Om han inte bestrider fakta simmar jag lugnt...

The-PatriX skrev:
Nej det är inte omkörning när de kom i varsitt körfällt. Det är att passera.

Lite snabb beskrivning på en omkörning.

Hade Zana legat bakom skåpbilen för att sedan vika ut till vänster och köra om och sen tillbaka i filen, det vorre en omkörning.

Det dom gjorde kallas för att passera. Och Man får inte heller köra in sådär framför någon bil heller (det skåpbilen gjorde).

Passera och att köra om är inte samma sak :)

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1090449&postcount=41

Läs det inlägget, det är taget ur trafikförordningen och det står VÄLDIGT tydligt att det kallas omkörning när man passerar en bil i ett annat körfält FÖRUTOM de punkter som finns och Zanas fall är tyvärr inte någon av dessa

HanneZ skrev:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1090449&postcount=41

Läs det inlägget, det är taget ur trafikförordningen och det står VÄLDIGT tydligt att det kallas omkörning när man passerar en bil i ett annat körfält FÖRUTOM de punkter som finns och Zanas fall är tyvärr inte någon av dessa

Ehm, är du säker på att du läste rätt nu ur det du hade citerat?

Det står INTE inte omkörning.

41 § I följande fall anses det
INTE som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält

1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.
Om ett fordon före ett övergångsställe eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, skall det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelöverfarten.

Punkt 2 och 3 ger Zana rätten på sin sida därför att.
Vägen är indelad i 2 olika körfällt.

Nummer 1, det vänstra, för bilar som skall rakt fram eller svänga höger i kommande korsning.

Nummer 2, den högra används i huvudsak för bilar som skall göra högersväng i kommande korsning.

Och punkt 3 citterar jag bara rakt av om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.

Jepp, varsit körfällt i en korsning :), att sen omkörningen kom någon meter efter korsningen spelar ingen roll.

The-PatriX skrev:
Ehm, är du säker på att du läste rätt nu ur det du hade citerat?

Det står INTE inte omkörning.

41 § I följande fall anses det
INTE som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält

1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.
Om ett fordon före ett övergångsställe eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, skall det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelöverfarten.

Punkt 2 och 3 ger Zana rätten på sin sida därför att.
Vägen är indelad i 2 olika körfällt.

Nummer 1, det vänstra, för bilar som skall rakt fram eller svänga höger i kommande korsning.

Nummer 2, den högra används i huvudsak för bilar som skall göra högersväng i kommande korsning.

Och punkt 3 citterar jag bara rakt av om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.

Jepp, varsit körfällt i en korsning :), att sen omkörningen kom någon meter efter korsningen spelar ingen roll.
Inte är ju negation, d.v.s i alla andra fall är det omkörning.

"och det är tät köbildning..." Det fanns inga vittnen alltså faller det inte på punkt 1.

Detta var ju strax efter en korsning, så länge det inte kommit upp nya pilar för vilken fil man ska placera sig inför nästa korsning så faller det heller inte under punkt 2.

Anslutning betyder INNAN en korsning, inte efter. Så inte heller punkt 3 hjälper.

Last edited:
HanneZ skrev:
Inte är ju negation, d.v.s i alla andra fall är det omkörning.

"och det är tät köbildning..." Det fanns inga vittnen alltså faller det inte på punkt 1.

Detta var ju strax efter en korsning, så länge det inte kommit upp nya pilar för vilken fil man ska placera sig inför nästa korsning så faller det heller inte under punkt 2.

Anslutning betyder INNAN en korsning, inte efter. Så inte heller punkt 3 hjälper.

Men det är ju fortfarande ingen omkörning om man ligger i varsitt körfällt.

Om detta nu skulle vara en omkörning.

Vad är då en "passering" (ja det finns det med)?

The-PatriX skrev:
Men det är ju fortfarande ingen omkörning om man ligger i varsitt körfällt.

Om detta nu skulle vara en omkörning.

Vad är då en "passering" (ja det finns det med)?
Passera är det alltid och i vissa fall räknas det som omkörning, precis som paragrafen ovan beskriver. Leta fram i trafikförordningen vad du menar, jag hittar då inget.

Om nån undrar så håller jag på "The-PatriX"... "HanneZ" är elak tycker jag... sådeså!

HanneZ skrev:
Passera är det alltid och i vissa fall räknas det som omkörning, precis som paragrafen ovan beskriver. Leta fram i trafikförordningen vad du menar, jag hittar då inget.

Passera kan alldrig räknas som omkörning då det och omkörning är 2 helt olika saker :). Men jag vill fortfarande veta vad passerning är eftersom du inte ger något riktigt svar :).

Zana skrev:
Om nån undrar så håller jag på "The-PatriX"... "HanneZ" är elak tycker jag... sådeså!

Bra :tummenupp. Du passerade, någon omkörning är det då inte.
Och vid en omkörning får bilen som ska köras om inte gå ut i den omkörande bilens fil. Du har gjort rätt, du gjorde mer än rätt som väjde, bra!

Men i vissa fall är det tyvär bättre att låta olyckan ske, sådant är sverige tyvär.

The-PatriX skrev:
Passera kan alldrig räknas som omkörning då det och omkörning är 2 helt olika saker :). Men jag vill fortfarande veta vad passerning är eftersom du inte ger något riktigt svar :).

Bra :tummenupp. Du passerade, någon omkörning är det då inte.
Och vid en omkörning får bilen som ska köras om inte gå ut i den omkörande bilens fil. Du har gjort rätt, du gjorde mer än rätt som väjde, bra!

Men i vissa fall är det tyvär bättre att låta olyckan ske, sådant är sverige tyvär.

Jag antar att det är dyslexin som hindrar dig att förstå paragrafen i trafikförordningen, därför vill jag inte kalla dig dum. Det står nämligen specifikt när det är omkörning när bilar kör i olika fält. Du babblar om ditt "passera" som om det vore definerat till punkt och pricka i lagen och det bad jag dig att ta fram men du verkar inte ha lyckats.

Jag vill som sagt inte skrämma upp Zana, som jag skrev tidigare är spekuleringar alltid dumt.

/ Hannes

HanneZ skrev:
Jag vill som sagt inte skrämma upp Zana, som jag skrev tidigare är spekuleringar alltid dumt.

Det är lugnt, jag mår redan så dåligt en människa kan må...

HanneZ skrev:
Jag antar att det är dyslexin som hindrar dig att förstå paragrafen i trafikförordningen, därför vill jag inte kalla dig dum. Det står nämligen specifikt när det är omkörning när bilar kör i olika fält. Du babblar om ditt "passera" som om det vore definerat till punkt och pricka i lagen och det bad jag dig att ta fram men du verkar inte ha lyckats.

/ Hannes

Nä har bara inte orkat har bättre saker för mig än att surfa 24/7. Men som sagt var, du får mer än gjärna ta och berätta för mig vad passera är då, för tydligen är omkörning att köra förbi någon. Sweet, har kört om en jävla massa människor på coop forums parkering då om vi ska spinna vidare på ditt argument. :näsblod.

Men som sagt var, passerning eller omkörning. Det får vi se när Zana får hem papprena angående olyckan, kan faktiskt slå vad om att det inte blir ett skit för hans del, skåpbilen var den ende som gjorde fel om Zana´s beskrivning fungerade!

Föresten, varför mår du (Zana) dåligt? Du var inte vållande.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...