Smällde bilen nyss... Fasiken... Help?

HanneZ skrev:
Härligt!

Är saken polisanmäld? Har glömt att tillägga att polisen alltid är mer intresserade i de fallen då allvarliga personskador har skett.

Iochmed att det hela gick så fort så kan du ge dig på att den andre skrev att han var skyldig!

Mvh. Hannes

Har ingen aning ang. polisen. Eller menar du att jag skulle ta det till snuten? Näe, det skulle jag inte göra...

Jepp, antagligen stämde våra berättelser mot varandra...

UrbanTiger skrev:
Det där med snuten kan du nog glömma nu. Du har fått rätt och det är det viktigaste för dig.
Som jag försökte förklara så har ditt försäkringsbolag vidarebefordrat din anmälan till hans FB och han har sedan fått chansen att ändra i den om det finns några sakfel. Problemet är att han ligger steget efter och har svårt att vara övertygande/trovärdig då han borde varit med och skrivit under från början.
Har råkat ut för en själv som gjorde så. Pajade lyktan på en bil och han sa att han var nöjd med en ny lykta. Jag raggade upp en bättre begagnad och meddelade honom var han kunde hämta. Skulle skicka räkning på 600:- Damp ner en skadeanmälan istället och han reparerade sin bil för 27.000:-
Kul, NOT :död

Ahrgh... Fan fixade han då? Du fick väl inte betala, eller vad? Självrisk kanske...

Men iallafall, tror du att det är rimligt att dom går med på att lacka resten av bilen också om jag lägger till en slant. I en helt annan kulör än rött, eller kommer jag göra bort mig totalt...? Dom måste ju ändå lacka halva sidan lixom...

UrbanTiger skrev:
Jag åkte på självrisken plus en miljon i bonusförlust, typ. På 7 år skulle det kostat en 40 papp så FB rekomenderade mig att betala kalaset, jooo tjena :finger
Dom fick sina 1500:- och sen var det tack och goodbajs :hej

Om du vill att dom ska lacka hela bilen så blir det nog ganska saftigt om dom går efter sina listor när dom räknar på jobbet. Att lacka en bakskärm på min Audi skulle gå på runt 3000:- och att lägga om huven 6000:-, metallic och klarlack. Ville inte diskutera rostfria jobb då dom ändå hade tre veckors kö på FB-jobb med massor av betalt. Alla ställen var likadant. Varierar väl med säsonen kan jag tänka. Stenskott och en liten bula kan man leva med för dom pengarna.

Det skadar ju inte att fråga...

Jobbigt läge...

Hehe, går efter sina listor... Dom har väl en lista som dom använder i försäkringsärenden och en annan i vanliga fall... hehe...

Men iallafall, ska prova...

Och nu anser jag att tråden har gjort sitt, kunde jag låsa den skulle jag göra det nu.

TRÅDEN AVSLUTAD

Gräva fram gamla trådar är ok, om det är ens egna tråd!! Hehe

Esquire skrev:
Du kan få 10.000:- av mig för Vitaran. Osedd. :brynad

Ok, kom och köp...

Har fått en bra deal av IF, får behålla bilen samt erhåller en summa cash.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra med den, hur fan ska jag fixa den utan mekutrymme. Gör-det-själv hallen blir nog i dyraste laget...

- Fan skulle ni gjort?

Vad är den värd? Gått 16.000 nu...

Zana skrev:
Har fått en bra deal av IF, får behålla bilen samt erhåller en summa cash.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra med den, hur fan ska jag fixa den utan mekutrymme. Gör-det-själv hallen blir nog i dyraste laget...

- Fan skulle ni gjort?

Vad är den värd? Gått 16.000 nu...
Exakt hur skadad är den? (kommer inte ihåg och har inte läst igenom tråden igen)

Är det bara plåt, eller är har hjulupphängning och någon bärande del av chassiet också fått stryk?

Edit:
Ska man gå efter vad folk på blocket begär så är den värd va 20-40.000:-
Men ca 30.000:- kanske om den är i hyfsat skick.

Hittade även en reservdelsbil om du skulle få för dig att laga den.
http://www.blocket.se/view/4293482.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0

Last edited:
Ok, skadorna ser ut som följande...

Repa på motorhuven = bara i lacken.
Bucklad flygel fram
Dörren lite uppfläkt
kofångaren bak, lite sprucken, samt lossnat lite från fästet
Servostyrningen känns lite cp, går ganska trögt och tjuter.
Ser ut som oljan läckt ut typ.

Klart att det går att fixa lätt som en plätt, om man hade tillgång till verkstad eller garage...

Den går ju att köra som den är...

Jag har gått och börjat fundera på att köpa en höjd wrangler med 33tummare istället...

Esquire skrev:
Exakt hur skadad är den? (kommer inte ihåg och har inte läst igenom tråden igen)

Är det bara plåt, eller är har hjulupphängning och någon bärande del av chassiet också fått stryk?

Edit:
Ska man gå efter vad folk på blocket begär så är den värd va 20-40.000:-
Men ca 30.000:- kanske om den är i hyfsat skick.

Hittade även en reservdelsbil om du skulle få för dig att laga den.
http://www.blocket.se/view/4293482.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0

Zana skrev:
Ok, skadorna ser ut som följande...

Bucklad flygel fram
Dörren lite uppfläkt

Klart att det går att fixa lätt som en plätt, om man hade tillgång till verkstad eller garage...

Jag har gått och börjat fundera på att köpa en höjd wrangler med 33tummare istället...

:tummenupp sen fixar du FETA stötfångare fram o bak :) :yoparty

Zana skrev:
Bucklad flygel fram
Dörren lite uppfläkt

Hmm... Man blir ju nästan sugen på att köpa den och sedan ge sig ut på skroten. Har för mig att det står någon Vitara på en av skrotarna här i stan... *drömmer* :drool

ktmjacke skrev:
Skriv ALLTID skadeanmälan på plats,helst med vittnesunderskrifter.Har man inga papper skulle jag ta dit snuten iaf.
Har inte läst genom hela tråden ännu...
Men vill bara kommentera detta...
Att kalla på polisen för en liten olycka finns det ingen orsak alls till om det inte är personskador med.
Polis har inget att göra med ansvarsfrågan. Det är enbart försäkringsbolaget som gör sin bedömning...
Kallas polis till platsen så kommer det kunna leda till en brottsundersökning typ... Och har man riktig otur så kan det bli vårslöshet mm... och någon kan förlora körkortet,,, Vilket kan vara lite onödigt för lite plåtskador...

Bättre då att ta två vanliga papper och skriva upp händelsen på... som båda får underteckna...
Samt om möjligt ta vittnesuppgifter...

Zana skrev:
Men han står inte som ägare, och kommer inte betala nån självrisk. Men faktum är ju att han tänkte köra över dubbeldragenlinje = körkortet hänger antagligen löst... Det är det som oroar mig.
QUOTE]
Försäkringsbolaget utreder bara skuldfrågan och betalar ut ersättning...
De har inget att göra med körkortet...
Hade du däremot kallat på polis så hade det mycket väl kunnat bidra till körkortsingripande...

SENSEI skrev:
Har inte läst genom hela tråden ännu...
Men vill bara kommentera detta...
Att kalla på polisen för en liten olycka finns det ingen orsak alls till om det inte är personskador med.
Polis har inget att göra med ansvarsfrågan. Det är enbart försäkringsbolaget som gör sin bedömning...
Kallas polis till platsen så kommer det kunna leda till en brottsundersökning typ... Och har man riktig otur så kan det bli vårslöshet mm... och någon kan förlora körkortet,,, Vilket kan vara lite onödigt för lite plåtskador...

Bättre då att ta två vanliga papper och skriva upp händelsen på... som båda får underteckna...
Samt om möjligt ta vittnesuppgifter...
Exakt. Var med om en gång att det var en tant som bröt mot högerregeln. Men hon skulle definitivt ha dit polis trots att det inte var några personskador. Då polisen kom fick hon 1000kr i böter och såg en smula förvånad ut.

Btw, det hela är uppklarat och zana har fått besked om hur det blev med skuldfrågan. :)

Esquire skrev:
Exakt. Var med om en gång att det var en tant som bröt mot högerregeln. Men hon skulle definitivt ha dit polis trots att det inte var några personskador. Då polisen kom fick hon 1000kr i böter och såg en smula förvånad ut.

Btw, det hela är uppklarat och zana har fått besked om hur det blev med skuldfrågan. :)

Kan tro att hon stod där med lång näsa...
Nä en good regel är att aldrig blanda in polisen om det inte är nödvändigt....

Såg det just att det var en gammal tråd... som kommit upp...
Började fundera när de började snacka om jul och julkort...
Höjde på ögonbrynet och fick syn på datumet :kocko

Last edited:
SENSEI skrev:
Kan tro att hon stod där med lång näsa...
Nä en good regel är att aldrig blanda in polisen om det inte är nödvändigt....

Såg det just att det var en gammal tråd... som kommit upp...
Började fundera när de började snacka om jul och julkort...
Höjde på ögonbrynet och fick syn på datumet :kocko

Hehe, smaaaaaaaaaaaaaaaarto!!

Nä, men 10 tusen kronor så är den såld!!

Zana skrev:
Hehe, smaaaaaaaaaaaaaaaarto!!
Gör som vanligt... skyller på alkoholen...

Eller så tycker jag om att alltid ha rätt,,,, och därför så svarar jag sent på ett inlägg för att visa att jag har rätt.. När jag redan läst hur det gått :arsele

Fan bara byta flygeln och banka till dörren egentligen.. Hade tillägnat en helg på åbäket och sedan sålt skrotet för 25-30 tusen utan tvekan...

Lite spackel och röd lack så är den fixad...

SENSEI skrev:
Gör som vanligt... skyller på alkoholen...

Eller så tycker jag om att alltid ha rätt,,,, och därför så svarar jag sent på ett inlägg för att visa att jag har rätt.. När jag redan läst hur det gått :arsele

Hehe....

Zana skrev:
Hade man tänkt skicka pm till dig, men du hade tydligen så många på lager att det inte gick att skicka något... :rolleyes:

Men gästboksinlägg fungerade... :tummenupp

Esquire skrev:
Hade man tänkt skicka pm till dig, men du hade tydligen så många på lager att det inte gick att skicka något... :rolleyes:

Men gästboksinlägg fungerade... :tummenupp

Så det nu, din nattuggla!! :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey