Slutat skenförsäkra!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag skickade jag( min far ) in ägarbyte på motorcykeln. (eftersom jag nu blivit den huvudsakliga ägaren :pannkyss )

Efter att ha gått en BKK så sjönk min premie med 22900kr hos folksam (inte en nolla för mycket) från 38000 till 15100 HEL/HEL

Ringde runt lite för att kolla vad dom olika bolagen ville ha (IF gammla uppgifter, va 40 minuter kö å de tänker inte jag vänta :3freak )

Trygghansa (avställningsbar)
27400kr Hel/Hel
12464kr halv/Hel

Bilsport & Mc
Hade inte öppet

IF (avställnningsbar)
60542kr Hel/Hel
27658kr halv/Hel

Folksam (inte avställningsbar) och lite anorlunda självrisk m.m.
15100kr Hel/Hel

Länsförsäkringar
Evtal=30 dom försäkrar bara upp till 25 (denna motorcykel går för fort fick jag till svar) EVtal är effelt,vikt tal

----------------------------------------------------------
På min far(60 år) hos IF (avställningsbar)
19000kr Hel/Hel

Cykeln är en YZF-R6

Är snuskigt mycket pengar men dom menar visst att dom inte tjänar pengar på oss i försäkringklass 7-11 :3freak

Nu har jag tecknat försäkring hos Folksam, hade jag inte denna försäkring kunde man ju fått sig en fin utomlands resa någon vecka:)

Borde man inte få en klapp på axeln för man är duktig nu :pannkyss

Last edited:
Jag har Folksam men aldrig hört talas om denna kurs... Måste kolla upp!!

så förstår jag det här rätt man betalar 800 kr(västmanland) och åker dit lär sig bromsa svänga lite bättre och sen får man en bättre försäkrningskostnad? man behöver inte få något intyg och diplom utan bara att man fölföljt kursen under dagen?

Rift skrev:
2220359 så förstår jag det här rätt man betalar 800 kr(västmanland) och åker dit lär sig bromsa svänga lite bättre och sen får man en bättre försäkrningskostnad? man behöver inte få något intyg och diplom utan bara att man fölföljt kursen under dagen?

Stämmer bra det vi Instruktörer Anmäler till folksam att du har klarat kursen sen får du lov att täckna den nya försäkringen...

och jag LOVAR att du kommer att va en bättre förare efter den kursen

Mr Helmut skrev:
2220362 Aldrig mer din grogg :näsblod :hihi

är bara du som är för klen ännu
:D

Jag skenförsäkrade oxå i början men efter ett par år var det dags att börja försäkra på sig själv. Något jag verkligen var väldans glad för ett halvår senare blev hojen snodd och ärendet hamnade hos försäkringsbolagets utredningsenhet. Dom grävde en hel del och bla berättade de att skenförsäkringar nekas ersättning helt.....

Gottis skrev:
2220367 Stämmer bra det vi Instruktörer Anmäler till folksam att du har klarat kursen sen får du lov att täckna den nya försäkringen...

och jag LOVAR att du kommer att va en bättre förare efter den kursen

Hur vet jag vilka bolag som ger mig billigare försäkring då? Jag ringde runt idag och kollade försäkring på min Monster och det var inget skoj alls. Billigaste stället (susab/tennant) ville ha 10600:- hel/hel men då måste jag ha andra försäkringar där.
Så det lutar åt Länsförsäkringar som "bara" vill ha 1067:-/månad med en självrisk på 3000:-. Aldrig att jag tar en självrisk på 10 000:-, för krascha gör man ju nån gång säkerligen.
Kan man få billigare med Länsförsäkringar eller är det bara Folksam som erbjuder det? De ville ha 16 800:- hel/hel, 10% rabatt om man skaffar SMC-medlemsskap. De nämnde inget om en kurs dock.

Det är en rätt schysst försäkring så länge man inte råkar ut för nånting..
För kan det bli lite dyrt om man har premieklass 7-11 då självrisken är 25 procent av skadekostnaden men lägst 1 200kr(500kr för glas)

Fetvadd skrev:
2220478 eh hur fan kan du ha 10tusen billigare försäkring än vad min farsa har på en årsmodell nyare :argpådato

dels för att han inte bor i sthlm och sen har han gått BKK

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...