Slutat skenförsäkra!

Länsförsäkringar

2fast4hjo skrev:
2221603 :pannkyss Ointressant i dagsläget men jag är nyfiken: uppgifter från Länsförsäkringar :va

Jag har HEL/HEL på min kawasaki ninja 96:a. Den går i klass 7, och är försäkrad i LF. Jag pyntar 99:-/mån har NOLL i självrisk..

Kanske har ngt att göra med att jag jobbar inom Länsförsäkringar? :yoparty :arsele

R1:a årsmodell 02 kostar ohyggliga 129:-/mån :fyllisar

Last edited:
R1Monstret skrev:
2221617 Jag har HEL/HEL på min kawasaki ninja 96:a. Den går i klass 7, och är försäkrad i LF. Jag pyntar 99:-/mån har NOLL i självrisk..

Kanske har ngt att göra med att jag jobbar inom Länsförsäkringar? :yoparty :arsele

Tur att du inte hade en R1, då hade hela din lön!! gått till att betala försäkringen på moppen.

Nu kan du ju festa för 30:- varje mån.. :fyllisar

Dr Love skrev:
2221665 Tur att du inte hade en R1, då hade hela din lön!! gått till att betala försäkringen på moppen.

Nu kan du ju festa för 30:- varje mån.. :fyllisar

Jag har R1:a också.. Så nu ligger jag BACK 129:-/mån :7peta

Ymmot skrev:
2221376 Totale OffTopic
Kom på mig själv med att sitta å beundra din hoj. Den e faktiskt oerhört najs. Eller e man kanske bara GP-skadad :confused:
En GP-skada är bara positivt :tummenupp

R1Monstret skrev:
2221689 Jag har R1:a också.. Så nu ligger jag BACK 129:-/mån :7peta

Om du vill kan jag kolla med min mormor, hon e snäll du kan nog få skriva den på henne. :tummenupp Men hon äger redan en R1 SP, :yoparty

Visst känner man sig stor o mogen :banana

Ska kolla på en hoj i eftermiddag. Den ska bli stående på mig själv. (men drygt 1300.- hel/hel på mig känns okej...) :hihi Gammal men fin...

R1Monstret skrev:
2221617 Jag har HEL/HEL på min kawasaki ninja 96:a. Den går i klass 7, och är försäkrad i LF. Jag pyntar 99:-/mån har NOLL i självrisk..

Inte konstigt att försäkringsbolagen saltar premierna helvete om de och deras anställda slipper betala dem :huvet

Det är snart dags att flytta från det här landet, frågan är bara om det finns några vettiga länder kvar att bo i.

GeFeldz skrev:
2221771 Inte konstigt att försäkringsbolagen saltar premierna helvete om de och deras anställda slipper betala dem :huvet

Det är snart dags att flytta från det här landet, frågan är bara om det finns några vettiga länder kvar att bo i.

Vill inte göra dig ännu mera upprörd, så jag ska försöka hålla mig från att berätta om alla andra förmåner :banana

Du kan få skriva dig som inneboende hos mig, så får du också samtliga förmåner :7peta

Jag har också skenat, i 14 dagar. Hade inte kosing att lägga ut x antal tusen på försäkring när jag "bara" skulle köra hem hojen jag köpt.

2fast4hjo skrev:
2221603

:2cool att man är tjej och kan teckna tjejförsäkring, fan synd om er killar som får betala så mycket :krama

Och människor nationen (världen?) över skriker "lika lön för lika arbete". Varför då? Ni betalar ju mindre i samhället med tjejtaxi, tjejförsäkring, m.m. När allt e betalt blir det väl lika mycket penagar över, jämställt och bra. :tungan

Gottis skrev:
2221589 Och så klagar ni på att försäkringarna är dyra som tur är så innebär det ju att dom som täcknar den här försäkringen ...

Missar poängen. Grundidén med en försäkring är väl ändå att skydda försäkringstagaren från en stor kostnad vid skada.
Dum jämförelse men tar du en försäkring på black-jackbordet står din insats kvar.

Med 25%-ig självrisk är det inte en försäkring längre, det är ett chanstagande eller kalkylerad risk som går ut på att man hoppas på att inte krascha eller få hojen stulen.
Ur det perspektivet kan man isf lika bra köra oförsäkrat dvs endast trafik. Vad betalar man annars premien för?

Upp till var och en bedömma den risken men jag skulle inte kalla det för försäkring per definition.

Att vissa får en premie på 60000:-+ visar bara att f-bolaget i fråga inte vill försäkra objektet.
För att sänka premierna på sikt tror jag f-bolagen behöver städa i egna led. När jag kollade premier i våras fick jag först ett pris på 29' hel/hel. När man kollar 2 dagar senare på samma hoj och samma förutsättningar så var premien helt plötsligt 14'. Hur förklarar f-bolagen det?

Gottis skrev:
2221589 Och så klagar ni på att försäkringarna är dyra som tur är så innebär det ju att dom som täcknar den här försäkringen slipper er andra som är Kraschar och utnyttjar försäkringen till fullo efter som SMC försäkringen bara går på sina medlemmar/kunder så om dom som har SMC håller sig Krach fria så blir det ännu billigare premiä nästa år
:banana
Ja jag tycker det är för dyrt! och vem som helst, även den stora erfarna och grymt erfarna föraren kan krascha!

Står fast vid min åsikt! försäkringen kan nog bli bättre framåt åren och det hoppas vi alla på och den ser ju bra ut tills man ser självrisken :död

//Cel

Mr Helmut skrev:
2221484är det verkligen de :tungan
JA!
:tummenupp

Ja det vore väl konstigt om du inte slutar skenförsäkra när du får billigare försäkring på dig själv. Frågan är väl om du kommer fortsätta att göra det om premierna ändras och det helt plötsligt blir billigare att ha den på far din igen?

Jag planerar också att gå på en Broms- och kurvkurs då jag hört mycket gott om dem. Att bli en bättre och säkrare förare är alltid välinvesterade pengar.

majtii skrev:
2221963 Missar poängen. Grundidén med en försäkring är väl ändå att skydda försäkringstagaren från en stor kostnad vid skada.
Dum jämförelse men tar du en försäkring på black-jackbordet står din insats kvar.

Med 25%-ig självrisk är det inte en försäkring längre, det är ett chanstagande eller kalkylerad risk som går ut på att man hoppas på att inte krascha eller få hojen stulen.
Ur det perspektivet kan man isf lika bra köra oförsäkrat dvs endast trafik. Vad betalar man annars premien för?

Upp till var och en bedömma den risken men jag skulle inte kalla det för försäkring per definition.

Att vissa får en premie på 60000:-+ visar bara att f-bolaget i fråga inte vill försäkra objektet.
För att sänka premierna på sikt tror jag f-bolagen behöver städa i egna led. När jag kollade premier i våras fick jag först ett pris på 29' hel/hel. När man kollar 2 dagar senare på samma hoj och samma förutsättningar så var premien helt plötsligt 14'. Hur förklarar f-bolagen det?

smaken är som baken jag själv har inte ens någon försäkring känns ganska löjligt att försäkra en RR hoj...men när jag har haft mina sporthojar så har jag bara haft halv ändå känns ingen som har råd med Helförsäkring än då ju om man inte är 45 och bor i pietå...

grund Idén med den höga självrisken är ju faktiskt att man ska laga upp hojen själv precis som Bike gjorde med Magnus zx10:a verkstaden skulle ha 88 tusen ..dom fixade fram delarna iställe och gjorde vissa jobb själva och slut notan va väl ca 33 tusen ta nu 25% självrisk på 88 det blir 22 tusen men tar vi 25 % på 33 tusen så blir det 8250 kr i självrisk för din del .

Hur mycket hade du i självrisk på din försäkring tillförhållande vad din premie kostar

R1Monstret skrev:

Det är klart man skall ha personalrabatt men.... Nå jag klagar inte, min zx6r -98 är försäkrad hos Länsförsäkringar till en helt överkomlig summa. Faktiskt billigare än bilen....
If ville ha 46000:- Är det inte ärligare att bara säga rent ut att "vi vill inte helförsäkra din mc" ?
Jag funtar på BKK även om det inte ger mig rabatt. Kan ju inte vara fel med lite vidareutbildning.

Jag ser ingen sans i att betala mer i försökring än vad hojen är värd. Farsan äger "min" hoj. En GSXR 1000 2004:a "min" försäkring blev ca 8000:- HEL/HEL Istället för runt 90000:- Klart som fan att folk skenförsäkrar.

Mr Helmut skrev:
2220293 Idag skickade jag( min far ) in ägarbyte på motorcykeln. (eftersom jag nu blivit den huvudsakliga ägaren :pannkyss )

Efter att ha gått en BKK så sjönk min premie med 22900kr hos folksam (inte en nolla för mycket) från 38000 till 15100 HEL/HEL

Ringde runt lite för att kolla vad dom olika bolagen ville ha (IF gammla uppgifter, va 40 minuter kö å de tänker inte jag vänta :3freak )

Trygghansa (avställningsbar)
27400kr Hel/Hel
12464kr halv/Hel

Bilsport & Mc
Hade inte öppet

IF (avställnningsbar)
60542kr Hel/Hel
27658kr halv/Hel

Folksam (inte avställningsbar) och lite anorlunda självrisk m.m.
15100kr Hel/Hel
----------------------------------------------------------
På min far(60 år) hos IF (avställningsbar)
19000kr Hel/Hel

Cykeln är en YZF-R6

Är snuskigt mycket pengar men dom menar visst att dom inte tjänar pengar på oss i försäkringklass 7-11 :3freak

Nu har jag tecknat försäkring hos Folksam, hade jag inte denna försäkring kunde man ju fått sig en fin utomlands resa någon vecka:)

Borde man inte få en klapp på axeln för man är duktig nu :pannkyss

Gottis skrev:

Just det som är grejen, lagar man själv så behövs ingen helförsäkring. Däremot inte alla som har möjligheterna eller kunskapen.

Sen har vi stöldaspekten. Hojar blir uppenbarligen ändå stulna trots att de stått i låsta med flera lås, i garage etc. Man har gjort vad man kunnat men ändå blir hojen stulen.
Man har lagt tid på att gömma hojen kanske en bit från bostaden, köpt dyra lås, betalat garagehyra etc ska man ändå bli straffad med en självrisk på 20-30000?

Fortfarande, vad är försäkringen till för?
---
Självrisken var på 6000:- båda gångerna jag kollade.

majtii skrev:
2222081 Just det som är grejen, lagar man själv så behövs ingen helförsäkring. Däremot inte alla som har möjligheterna eller kunskapen.

Sen har vi stöldaspekten. Hojar blir uppenbarligen ändå stulna trots att de stått i låsta med flera lås, i garage etc. Man har gjort vad man kunnat men ändå blir hojen stulen.
Man har lagt tid på att gömma hojen kanske en bit från bostaden, köpt dyra lås, betalat garagehyra etc ska man ändå bli straffad med en självrisk på 20-30000?

Fortfarande, vad är försäkringen till för?
---
Självrisken var på 6000:- båda gångerna jag kollade.

finns väl ingen som förbjuder dig att ta tag i något själv lr hur jag själv tycker inte det är så svårt att ringa runt och kolla vad folk ska ha för delarna...

som sagt jag är inte så jätte insatt i denna försäkring ta det med Von Vetten nästa gång ni kör han vet lika mycket som jag

angående stölden så håller jag med dig totalt tycker också det rä skit högt

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...