Slopas garagevändningen?

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Jag har från två källor fått information om att garagevändningen som moment i uppkörningen skall slopas. Kan mina öron vara skitiga eller stämmer detta?

De två källorna har sagt att beslut om slopningen skulle ha skett i våras och att den skulle försvinna under sensommaren.

Eftersom jag har både A1 och B kort så behöver jag bara göra uppkörning för A begr. och det vore ju ännu skönare att slippa den där onödiga svängen:)

Vad har A1 o B att göra med att du bara behöver göra uppkörning för A begr?

Hannez om du skulle läsa lite bättre och inte bara skriva såna här onödiga inlägg. Svara på cool_addes fråga istället.
Han undrade om man ska ta bort momentet garagevändning i uppkörningen.
Skärpning om ni vill ha ett seriöst forum. :fatta!

Om garagevändningen slopas tror inte jag att den ersätts med nån lättare manöver IAF. Sen är det ju faktiskt bra att kunna vända hojen på trånga platser eller U-sväng på smal väg.

hatade den som fan innan jag lärde mig behärska den. trodde aldrig den dagen skulle komma när det faktiskt var "roligt" att öva på den... men iallafall. den har visat sig vara riktigt användbar! även om man inte alltid vänder 180 grader så kan man ju tillämpa principen. Och efter vad jag har jag hört så kommer den att försvinna och ersättas med någon annan form av styr och balansövning... om det är i höst eller från och med 2005 vet jag inte. Men att kunna krypköra säkert är användbart! kanske svårt i början, men användbart!

HanneZ skrev:
Vad har A1 o B att göra med att du bara behöver göra uppkörning för A begr?

Jag fick just reda på att så är fallet. Eftersom jag också har hört detta om garagevändningen så tänkte jag att jag kanske även skulle slippa denna, som jag gör med teoriprovet.

nosound skrev:
Hannez om du skulle läsa lite bättre och inte bara skriva såna här onödiga inlägg. Svara på cool_addes fråga istället.
Han undrade om man ska ta bort momentet garagevändning i uppkörningen.
Skärpning om ni vill ha ett seriöst forum. :fatta!
Jag försökte höja seriösiteten, men du missa de...

Helt ärligt så använder jag garagevändningen varje gång jag kör hoj, vart? I GARAGET!

Jag använder den varenda gång jag vänder! Dessutom är det inte en övning för en specifik händelse utan en balansövning/kopplingsövning!

HanneZ skrev:
Jag använder den varenda gång jag vänder! Dessutom är det inte en övning för en specifik händelse utan en balansövning/kopplingsövning!
jo det har du rätt i men tycker inte du att det är lite orättvist. svårighetsgraden varierar jättemycket beroende på vilken hoj men har.

Garagevändningen ska slopas frågan är bara när. Troligen nästa till nästa år.

När jag tog kortet förra året så fick jag lära mig i skolan att köra 10m rakt fram på 20 sek. För det var det som de fått reda på är den tänkta utmaning som ska ta efter garagevändningen. Sen får vi se om det blir det som tar över efter vändningen.

cool_adde skrev:
Jag fick just reda på att så är fallet. Eftersom jag också har hört detta om garagevändningen så tänkte jag att jag kanske även skulle slippa denna, som jag gör med teoriprovet.
B-kortet har inget med saken att göra. Men i.o.m. att du har A1 så slipper du mycket riktigt göra om teorin. Dessutom har du ju fördelen att din tvååriga prövotid räknas från den dagen då du körde upp för A1.

Ett nytt förarprov skulle ha tillämpats fr.o.m. 2004. Men p.g.a. klagomål från STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund) så är det ännu inte klart om det kommer att bli det prov som först var framarbetat.

Garagevändningen var mycket riktigt borttagen i det nya provet. Men den skulle ersättas av ett annat manövreringsprov i låg hastighet.

En kompis till mig är körskolelärare och han har testat dom nya varianter på manöverprov som finns som förslag.
Och han tyckte att om man tycker att garage vändningen är jobbig så är det en baggis jämfört med vad som komma skall.

Kay skrev:
Helt ärligt så använder jag garagevändningen varje gång jag kör hoj, vart? I GARAGET!

När ska folk lära sig att tänka lika långt och bra som jag?

Den övningen e inte till för att du skall lära dig vända i garaget.

Det e en bra övning som lär dig få bra koll på pryttlar. Som samspel mellan gas, broms, koppling lut etc etc.

Ett moment som annars borde ingå i själva utbildningen är att man får lära sig hur dumt det är att ha en sporthoj på 1000cc som första hoj.....

Coola Ola skrev:
Ett moment som annars borde ingå i själva utbildningen är att man får lära sig hur dumt det är att ha en sporthoj på 1000cc som första hoj.....

Det kommer inte att hjälpa. Dom kommer bara att vilja ha en sån mer.

Min mormor varnade alltid mig för tjejer och det hjälpte inte det heller.

Last edited:
RoLLER skrev:
Det kommer inte att hjälpa. Dom kommer bara att vilja ha en sån mer.

Min mormor varnade alltid mig för tjejer och det hjälpte inte det heller.

:fakta

Ja, vafan, de går ju att klota med en 650cc motard också. Jag vet :rolleyes:

Coola Ola skrev:
OT: Jag kör 1000cc som första hoj och hittills har jag kört över 1200 mil utan olycka (peppar peppar). Underbar hoj :)

Men till frågan så har jag hört ung. samma som hellbilly. Det nya balansprovet kommer vara svårare än garagevändningen.

sharpedge skrev:
Men till frågan så har jag hört ung. samma som hellbilly. Det nya balansprovet kommer vara svårare än garagevändningen.

Tror någon på fullaste allvar att VV skulle göra de enklare att ta MC kort?

Min övningsledare sade att det varit en debatt om garagevändningen skulle ersättas av 3 krypkörningsdelar. Åtta, slalom och en jag inte minns. Sen skule du få göra en av dessa på uppkörningen men du vet ju inte vilken. Låter jobbigare....

Och viss är det jävla bra att kunna krypköra säkert. Hatade med garagevändningen när jag tog mitt kort men kunskapen skall absolut inte underskattas. Kan ju tex vara bra när du skall provköra din polares sprillans nya R1a och måste få ut den från grusuppfarten innan du kommer till riktig väg. Då vill man kunna krypköra och slippa lägga den :-)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna