Slick50 och andra "universalmedel"

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Fungerar de? Det finns en del olika "hokuspokus" medel typ Slick 50 för behandling av motor och växellåda. Vad jag förstår så ska de lägga ett ytskikt med väldigt låg friktion på metallen. Men som sagt, fungerar det som det är tänkt?

Bandit1200 skrev:
Fungerar de? Det finns en del olika "hokuspokus" medel typ Slick 50 för behandling av motor och växellåda. Vad jag förstår så ska de lägga ett ytskikt med väldigt låg friktion på metallen. Men som sagt, fungerar det som det är tänkt?

Tror knappast det fungerar alls, använde själv slick 50 i en bil en gång i tiden, märkte absolut noll i skillnad på bränsleförbrukningen som skulle föbättras så bra.
Man har ju för övrigt redan ett ytskikt mellan mellan metalliska rörliga delar, oljan.

Jo visst funkar det..
Det ger en yta på ALLT som blir glattare och sitter kvar betydligt längre än den olja du kör på...
Men om man som vanligt dödlig som håller i gasrullen skulle märka någon skillnad tvivlar jag starkt på!

MEN...Åker du hoj med våtkoppling DVS de flesta hojar utom skramlande Ducatis...
Så töm INTE i Slick 50...

Det är mycket stor risk att det kommer slira...
Eller med största sannorlikhet kommer det slira!

(Någon kommer snart skriva att han har en kompis som kört på det och det funkade fin fint!)

Joooo den där kompisen :hihi
Men vad det gäller kopplingen så är det väl en speciell behandling till hojar med just våtkoppling?
Tar man den som är avsedd för bilar så går det nog inget vidare med kopplingen...
Jag körde slick50 i två av mina bilar, vill man att det ska funka så gör det nog det :va för jag märkte ingen större skillnad på mina bilar.
Men däremot en bekant till mig som jag förhörde INNAN jag gjorde min behandling, hade behandlat sin gamla Buik V8.
På den märkte han stor skillnad både i olje och bensinförbrukning.
Men som sagt, jag har då inte märkt ngr positiva effekter på mina vagnar.
//Tobbe

Kamikaze kid skrev:
(Någon kommer snart skriva att han har en kompis som kört på det och det funkade fin fint!)

:D Jag börjar då :lol ........ Ingen kompis men Jag själv! Dock INTE Slick 50 men det är fortfarande en Teflontillsats och jag frestar kopplingen Mycket, inte för att jag har kännt någon skillnad på hojen men därimot på en gamal Manta jag hade, där fick jag skruva ner tomgången ett antal gånger efter behandling.

Men jag har också läst från nått oljebolag att likadana tillsatserna blandas i från början i en bra olja!?

Jag får väl poängtera att jag INTE provat Slick 50 i hojen men däremot teflontillsats (Tuf Oil tror jag min heter men det är teflonet som är hela grejen) och teflon biter inte på kopplingen inte på mina hojar iaf YZF och GSXR

Jag slog Slick50 i en gammal SAAB (jag fick flaskan som då var svindyr av försäljaren som "varuprov")
Jag gjorde precis som det stod att man skulle göra och vad som visade sig var:
För det första fick jag ratta ner tomgången rejält, för det andra blev biljäveln aldrig varm innan jag var på jobbet...

Just den minskade värmeutvecklingen var nog det tydligast tecknet på att det funkade, jag visste "precis" var på väg till jobbet termostaten brukade öppna och värmen i kupén började komma...
Det slutade med att jag bytte termostat (ingen skillnad) och skärmade kylaren för att få värme i bilen, dessutom glömde jag bort skärmningen och körde med den året runt utan problem.

Bränsleförbrukningen som jag då mätte såg jag ingen nämnvärd förändring på.

GuW skrev:
var
Det slutade med att jag bytte termostat (ingen skillnad) och skärmade kylaren för att få värme i bilen, dessutom glömde jag bort skärmningen och körde med den året runt utan problem.

Bränsleförbrukningen som jag då mätte såg jag ingen nämnvärd förändring på.
Det enda som händer när du skärmar kylaren är att termostaten bara öppnar tidigare....

SM 570 RR skrev:
Det enda som händer när du skärmar kylaren är att termostaten bara öppnar tidigare....
Termostaten öppnar vid exakt samma vattentemperatur som tidigare, men man kommer fortare upp i den temperaturen vilket var vad jag ville uppnå....

Jag ville få vattnet varmt fortare, så att jag fortare fick värme inne i bilen

Har häll slick 50 i flera våtkopplingshojar utan nåt problem. Och haft dom kvar länge.

Tyckte dom gick mjukare efter några hundra mil. Skulle nog inte märka om den effekten
sakta avtog efter ett tag..
/u

Mins att slick 50 testades i en gammal mc tidning.
De fick ur några kusar till (de mätte i bromsbänk), men det höll bara några hundra mil så kontentan var att det inte var värt pengarna för den lilla skillnad det gjorde under en så kort tid.

Lite snakeoil över såna här undermedel anser jag.

Rent teoretiskt så borde Slick 50 göra ganska stor skillnad på gamla fordon där kolvringar m.m har börjat bli dåliga då det skapar en beläggning som borde göra att det tätar bättre. Kanske ett bra sätt att få ut några extra tusen mil ur sin gamla bil/hoj.

De tenderar att sätta igen oljefiltret hävdar "trimkungar" jag pratat med.
Annars funkar övriga produkter såsom kedje och viresmörja bra.
Tvåtaktsbehandlingen funkar också men den måste regelbundet upprepas.

Poacher skrev:
De fick ur några kusar till (de mätte i bromsbänk), men det höll bara några hundra mil så kontentan var att det inte var värt pengarna för den lilla skillnad det gjorde under en så kort tid.

Om det var samma jag läste så var det på en maxtrimmad 2-takt 125cc rr hoj, varje extra hk hade kostat många tusen på "mekanisk" väg men med slick 50 så blev det några extra hk på direkten $$$

Men det fungerar säkert bättre på en 2-takt

Poacher skrev:

Sätter inte sig slick 50 på delarna, for ever? Jag har aldrig provat slick 50, men däremot X1R. Funkar kanon och det följer med ut vid oljebyte.

Motulen skrev:
Sätter inte sig slick 50 på delarna, for ever? Jag har aldrig provat slick 50, men däremot X1R. Funkar kanon och det följer med ut vid oljebyte.
De påstod att effekten bara höll några hundra mil på sin höjd, sen var det dax för en ny behandling.
Det är ju inget som byger upp trasiga delar eller liknade.

Alla oljetillsatser som säljs finns redan o oljan.
Så att pyttsa i slick 50 etc gör ingen nytta.

SM 570 RR skrev:
Alla oljetillsatser som säljs finns redan o oljan.
Så att pyttsa i slick 50 etc gör ingen nytta.
Finns en hel del cross folk som tillsätter slick 50 i gaffeln. Dom påstår att det blir bättre/mindre friktion. Jag har inte provat själv dock. Har dock kört en KTM540 med X1R i motorn och det va stor skillnad mot innan. Växel lådan va som smör och varv villigheten va enorm. Hur delarna i motorn såg ut efteråt vet jag inte tyvärr, hade vatt intressant att se. En kompis provade X1R i sin Ducce, 888racing. Den varvade ut som på det glada 90-talet och blev riktigt tyst. Hur tyst nu en gammal race motor kan bli :) En granne till honom rev motorn på sin De Tomaso Pantera efter 30 000 mil, för renovering. Mycket bankörd och alltid körd med tillsats medel. I stort sett bara att plocka ihop igen, såg ut som ny. Jag vet inte vad jag ska tro, huvudsaken kanske är att man tror :confused: Men har du sett ett test när dom kör X1R på en lagerbana, mot olja och utan? Tja, får väl erkänna att jag gått på reklamen...igen :(

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti