Slå frun, tjäna pengar....

Är inte det här en ickenyhet? Det hade väl aldrig inträffat, men är i teorin möjligt om jag inte hörde fel på FM sändningen från SR.

Markus skrev:
Är inte det här en ickenyhet? Det hade väl aldrig inträffat, men är i teorin möjligt om jag inte hörde fel på FM sändningen från SR.

"Det hände Lenas tolvåriga dotter. Lenas man dömdes till fyra års fängelse för att ha förgripit sig sexuellt på sin styvdotter. Han dömdes också att betala ett skadestånd på drygt 200 000 kronor till flickan.

Fick ta över halva skulden
Men vid bodelningen sedan mannen släppts från fängelset krävde han att Lena skulle ta över halva den skuld som han fick till staten när skadeståndet betalades ut."

saxade från sidan... l Jag tolkar det som att det har hänt

korvgubbe skrev:
"Det hände Lenas tolvåriga dotter. Lenas man dömdes till fyra års fängelse för att ha förgripit sig sexuellt på sin styvdotter. Han dömdes också att betala ett skadestånd på drygt 200 000 kronor till flickan.

kan ju vara figurerade personer som egentligen inte exicterar alls,kan vara någon som bara vill göra folk uppmärksamma på detta. Står det inte på sidan om det är figurerade namn eller liknanade så har det säkert hänt, skulle inte bli förvånad!

nja tjäna pengar är väl fel uttryck. Han tjänar ju inte pengar när det är han själv som betalar. Däremot kan man ju kalla det rabatt på skadeståndet. Men sjukt är det ju i vilket fall.

Maxxi skrev:
nja tjäna pengar är väl fel uttryck. Han tjänar ju inte pengar när det är han själv som betalar. Däremot kan man ju kalla det rabatt på skadeståndet. Men sjukt är det ju i vilket fall.

Mjo, det går faktiskt. Om makan får maken fälld för brottet och han inte kan betala skadestånd, kan makan söka pengar hos brottsoffersmyndigheten. Om hon får skadeståndet innan skillsmöässa så har han rätt till hälften av hennes tillgångar (förutsatt att han inte har egna tillgångar)

Så kan det gå om man inte utreder lagar ordentligt, eller för den delen fräshar upp dem.

gladh

korvgubbe skrev:

Fick ta över halva skulden
Men vid bodelningen sedan mannen släppts från fängelset krävde han att Lena skulle ta över halva den skuld som han fick till staten när skadeståndet betalades ut."

Ja, så skulle man kunna tolka det. Hörde det inte på Sveriges Riksdags sändning, via FM bandet alltså.

Miss_Orchidee skrev:
kan ju vara figurerade personer som egentligen inte exicterar alls,kan vara någon som bara vill göra folk uppmärksamma på detta. Står det inte på sidan om det är figurerade namn eller liknanade så har det säkert hänt, skulle inte bli förvånad!

Vad är ett figurerat namn egentligen? Jag har aldrig förstått det.

Ok Jin Chun skrev:
(angående scientologerna har jag för mig att det satt en person från de och läste i bibeln hela tiden om jag inte har fel.)

Jovisst, men han läste inte, för det fick han inte enligt deras tro :rolleyes:
Så varje morgon kvitterade han ut exemplaret och satt med den framför sig till det att kontoret stängde.
De missade dock att myndigheten hade gjort kopior, eftersom flera andra hade begärt ut det för sitt höga nöjes skull :lol

gladh

gladh skrev:
Jovisst, men han läste inte, för det fick han inte enligt deras tro :rolleyes:
Så varje morgon kvitterade han ut exemplaret och satt med den framför sig till det att kontoret stängde.
De missade dock att myndigheten hade gjort kopior, eftersom flera andra hade begärt ut det för sitt höga nöjes skull :lol

gladh

Såg ni när svt intervjuade mannen som läste? Eller försökte intervjua rättare sagt. Kanon.

Markus skrev:

Hmm..om jag inte har läst i syne så står det att det har drivits till domstol och då lär det finnas åtminstone viss del som är offentlig och som finns att begära ut.

Gladh: stackars scientolog... det kan inte ha varit lätt det där :hihi

gladh skrev:
...Har för mig att Scientologerna hade stora problem med den Svenska offentligheten då Xenous Panapolous (?) lämnade in den hemliga scientologbibeln till riksdagen :hihi

gladh

Det var fanta mig humor på riktigt! Som Markus sade, försöket till intervju måste vara en av svensk televisions absoluta höjdpunkter. Uttrycket i mannens ansikte när reportern säger att han kan berätta vad som står på nästa sida....

Har själv bidragit till att en "skummis" fick vad han förtjänade.Gav mig 6 månader påbackning,men det va det värt.Skulle göra det igen,any time. Mvh//jacke

Förjävligt :kocko :kocko :kocko :kocko

Min mamma blev misshandlad av sin X & det sluta med att hon fick betala 90.000:- Det e så snevridet :kocko :kocko

Jag fick 158000 i skadestånd när jag "justerade" en brottsling oxå.

Villee skrev:
Oh my god! En inrikespolitisk diskussion med gladh och korvgubben i farten ! Spare me :skrämd

Det är bara att sluta läsa ungefär här.
Eller är du mot att man försöker ändra lagen i detta avseendet?

gladh

Villee skrev:
Oh my god! En inrikespolitisk diskussion med gladh och korvgubben i farten ! Spare me :skrämd

Ja, just ja.. är man pretentiös nog så ser man till att bara deltaga i mer komplexa och prestigfyllda debatter som de om internationell säkerhetspolitik!?
...Inte vill man väl besudla sitt namn med små och oviktiga frågor som familjepoltik och nationell rätt?!

Ska nog bli HighProfile-debattör jag med. Fr.o.m denna morgon ska jag aldrig mer diskutera frågor som skulle kunna beröras i kommuner och landsting. Lägsta gränsen går vid regeringsfrågor och stora internationella frågor premieras....

....eller vaffan.. just ja.. ironin var ju död.. skit..

Det verkar som om det finns jämkningsregler för det hela. (Jag har faktiskt ingen lagbok, man ska kanske införskaffa en) Men enligt våran justitieminister så är det ett problem om det inte tas hänsyn till det.

"Justitieminister Thomas Bodström säger att det redan i dag finns jämkningsregler i äktenskapsbalken vid bodelning.

- Där står det att är det oskäligt ska man kunna behålla den delen av sin egendom. Den lagstiftningen är redan tillgodosedd, säger han.

Bodström säger att det är ett problem om jämkningsregler inte uppmärksammas eller åberopas vid en rättegång. " (saxat ur DN idag, 18/8)

Mycket tragiskt om våra egna domstolar inte tar hänsyn till varför skulden finns och varför offret har pengarna.

Ok Jin Chun skrev:
Mycket tragiskt om våra egna domstolar inte tar hänsyn till varför skulden finns och varför offret har pengarna.

...finns många andra tillfällen då den äkta hälften blir lidande för den andres skulder.. Min fasters man drog på sig oerhörda spelskulder, drev eget företag i konkurs och saknade livförsäklring när han senare dog i förtid. Detta innebar att hon fick försöka betala igen hans skulder med konsekvensen att hon levt på existensminimum de senaste 8-10 åren..

Ok Jin Chun skrev:

Ännu mera tragiskt om inte någon advokat har yrkat på en sådan jämkningsregel. Tjänstefel tror jag att det heter i så fall.

Jag scannade snabbt igenom äktenskapsbalken och hittade bara referenser till jämkning av underhållsbidrag, kändes inte riktigt som om jag fick ut något av det. Finns det nån familjejurist här inne som kan förklara?

gladh

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back