Slå frun, tjäna pengar....

Varför är jag inte förvånad....med denna jävla regering kan ju vadsomhelst hända.. :kocko

nickname skrev:
Varför är jag inte förvånad....med denna jävla regering kan ju vadsomhelst hända.. :kocko

...och du är övertygad om att det är regeringens avsikt att ha det så?.. Eller att en mörkblå regering skulle ha ändrat varenda regel/lag som slår fel från dag ett vid makten?

Fenomenet är väl snarare en konsekvens p.g.a. lagar som kanske är tänkta med god avsikt:
- Gifta par delar skulder och tillgångar.
- Detta gör att de har lättare att t.ex. låna pengar från banker vilket är bra...
.... de som tänkte ut en sådan lag funderade nog inte så mycket kring hur pengar skulle plockas om den ena slog den andre och blev skadeståndsskyldig?!

Fast det är nog som du säger.. "vår djävla sossepacksregering" hade nog för avsikt att reglerna skulle tillämpsas såhär.
...och en ny regering skulle per automatik innebära att ingen lag/regel skulle kunna slå fel eftersom de med all säkerhet kommer att tänka på alla tänkbara och otänkbara situationer!!?

Har inte funderat på detta innan, men det är ju helt uppåt väggarna.
Dagens familjejuridiktips blir alltså - ni som gifter er eller är gifta, skriv äktenskapsförord. Man kan dela allt lika men det behöver inte ske per automatik.

Usch, nu blev jag på dåligt humör.

gladh

Edit:tips skall det va inte pris

Last edited:
gladh skrev:
Har inte funderat på detta innan, men det är ju helt uppåt väggarna.
Dagens familjejuridikpris blir alltså - ni som gifter er eller är gifta, skriv äktenskapsförord. Man kan dela allt lika men det behöver inte ske per automatik.

Usch, nu blev jag på dåligt humör.

gladh

Jag håller med du. Länge sedan jag hörde talas om en så uppåt väggarna skev regel och lagstiftning.. Men det är nog trots allt nytt rekord på hur kort tid det tar innan kommentaren:
"..denna djävla regering" ....dumpas i trådar som har sammhällsanknytning.
Edit 1: 2minuter tog det!

ni kan ju klaga på varandras regeringar bäst ni vill, för varken den ena eller den andra är bättre.... alla politiker är lögnare rakt igenom, tyvärr! vad dom än säger så tro inte på det! :(
jag kan bli så jävla arg på dessa politiker som inte tänker längre än näsan räcker! :4skrika

alltid skall alla beslut och sånt ta så himla lång tid att det nästan är meningslöst att ens bry sig om att göra något åt sakerna, och när dom väl får den långa tiden så blir det ALLTID bara skit av det ändå! :4skrika :4skrika

DUMHUVEN i REGERINGEN säger jag bara :mad: :4skrika

korvgubbe skrev:
Tydligen så går det. Riktigt skadat. T.o.m. så jag blir irriterad.
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=458256

...och bara för att jag stör mig på något sådant innebär det inte att jag orkar lyssna på den vanligaste kommentaren från vissa:
"- ja, men så är det ju när det där djävla sosse-packet får bestämma!"..

Håller med dig, det mesta är sossarnas fel... :lol Tror nog iofs att det här är en juridisk blunder utan politisk hemvist. :gnissla

Det jävligaste är ju ändå att någon som har misshandlat eller förgripit sig sexuellt på sina närmaste har mage att kräva pengar i efterhand. Ja, det jävligaste är väl iofs att de begår brottet från början men, ja.... Man kan bara hoppas att en lagändring sker omgående.

Miss_Orchidee skrev:
DUMHUVEN i REGERINGEN säger jag bara :mad: :4skrika

Jag blir lite bestört unga dam när du så kategoriskt sågar folk som till 99% av fallen trots allt försöker göra någon nytta och förändra saker till det bättre och enligt deras fasta övertygelse.

Jag håller med om att förändring ofta tar för lång tid. MEN tid är ofta nödvändigt för att inte fatta förhastade beslut som med större sannolikhet slår ännu mer fel.

Politiker ljuger? Ja, vissa. Andra är populistiska och säger det folk vill höra även om det är lögn. Vissa andra glider helt enkelt konstant undan och pratar om annat än det som frågats.
MEN politiker som skulle ha som taktik att konstant ljuga skulle nog inte bli långlivade eftersom vår demokrati trots allt är helt beroende på förtroende.

von reisen skrev:
Håller med dig, det mesta är sossarnas fel... :lol Tror nog iofs att det här är en juridisk blunder utan politisk hemvist. :gnissla

Det är min gissning med. Däremot sticker det i ögonen när lagarna tillämpas som beskrivits..

korvgubbe skrev:
Det är min gissning med. Däremot sticker det i ögonen när lagarna tillämpas som beskrivits..

Resterna av patriarkala och familjekonservativa lagar.
Ändra med en gång, eller åtminstone snabbutred en förändring.
Borde gå ganska enkelt att bifoga en skrivelse att "skulder som åsamkats av brottslig handling samt tillgång som erhållits som kompensation av brottslig handling mellan makar, ej skall vara gemensam tillgång vid skilsmässa".

Den korrekta formuleringen får justitiedepartementet klara av.

gladh

korvgubbe skrev:
Jag blir lite bestört unga dam när du så kategoriskt sågar folk som till 99% av fallen trots allt försöker göra någon nytta och förändra saker till det bättre och enligt deras fasta övertygelse.

Jag håller med om att förändring ofta tar för lång tid. MEN tid är ofta nödvändigt för att inte fatta förhastade beslut som med större sannolikhet slår ännu mer fel.

Politiker ljuger? Ja, vissa. Andra är populistiska och säger det folk vill höra även om det är lögn. Vissa andra glider helt enkelt konstant undan och pratar om annat än det som frågats.
MEN politiker som skulle ha som taktik att konstant ljuga skulle nog inte bli långlivade eftersom vår demokrati trots allt är helt beroende på förtroende.

bli bestört över mig?? oj då...

nej men ok jag kanske var lite hård men jag blev så himla arg när jag läste artikeln...men du kan inte på några omständigheter hävda att dom flästa topp politikerna i detta land inte fifflar, och gör saker för att gynna sig själva mm.
Och dom aldra flesta i rixdagen är lögnare faktisk! tyvärr är det så, jag må vara liten och ung men jag är inte helt dum även om man kan tro det..... :7peta

demokrati är som sagt beroende av förtroende men finns det något förtroende för politikerna i detta land? jag kan ju inte säga att jag litar på någon av dom! först vill jag se lite resultat!

och med dom LÅNGA tiderna som du nu påstår är nödvändiga, så kan jag ju inrätta min åsikt i detta med att säga att det nästan alltid onödigt långtid pågrund av väntande och lathet bland politikerna! och dom beslut som fattas står jag fast vid att iallafall 50 % inte är speciellt genomtänkta alls, så man kan ju undra vart den nödvändiga betänketiden tog vägen!

korvgubbe skrev:
...folk som till 99% av fallen trots allt försöker göra någon nytta och förändra saker till det bättre och enligt deras fasta övertygelse.
:rofl :rofl :rofl :rofl

korvgubbe skrev:
Nähä? Vet inte vad du räknar som långlivade, men sossarna har ju lyckats överleva i regeringsställning sisådär en 70 bast med en ren lögn- och parasitpolitik som bas....

Miss_Orchidee skrev:

men du kan inte på några omständigheter hävda att dom flästa topp politikerna i detta land inte fifflar, och gör saker för att gynna sig själva mm

För att aftonbladet skriver artiklar med jämna mellanrum och en och annan politiker är inte det detsamma som att ALLA fifflar.
Det sitter 349 personer i riksdagen som trots allt fått väljarnas förtroende i resp. valområde...
- Innan detta har de ofta fått sina kommuners förtroende.
- ..och innan detta det lokala områdets förtroende...
...och innan detta har de ofta varit engagerade på annat sätt i ungdomsförbund och annat...

....skulle de enbart vara självcentrerade, egoistiska fifflare så tror jag faktiskt inte de hade klarat sig så länge.

Miss_Orchidee skrev:
...först vill jag se lite resultat!
...och var letar du efter resultaten? Dagstidningarna? Eller lyssnar på partiernas pajkastning varje valår?
...På riksdagens sida finns ALLA beslut som fattats beskrivna.. ÄR rätt mycket som beslutas varje or. Om väldigt mycket olika saker. Alkoholskatter, vägtullar och annat som det tramsas om konstant är ju bara en bråkdel av allt som faktiskt beslutas om..

Miss_Orchidee skrev:
och med dom LÅNGA tiderna som du nu påstår är nödvändiga, så kan jag ju inrätta min åsikt i detta med att säga att det nästan alltid onödigt långtid pågrund av väntande och lathet bland politikerna!
...Lathet? Du tycker inte man ska skicka ut förslag på remiss t.ex. Politker kan inte veta ALLT. Därför låter man berörda instannser vara med och uttala sig. Förutom detta måste alla formuleringar i lagförslag och annat vara väl genomtänkta eftersom en felkonstruerad mening kan få en lag att bli helt meningslös...
...jag tycker det är bra att barnomsorg som exempel får uttala sig då regeringen ska fatta beslut om omsorgen. osv.

nickname skrev:

Håller med korvgubben, snacka om att bli less på pundiga kommentarer.
Är det Göran Perssons fel om skithuspapperet är slut på muggen också? Det mesta är ju hans personliga fel står det i var och varannan tråd

Miss_Orchidee skrev:

nej men ok jag kanske var lite hård men jag blev så himla arg när jag läste artikeln...men du kan inte på några omständigheter hävda att dom flästa topp politikerna i detta land inte fifflar, och gör saker för att gynna sig själva mm.
Och dom aldra flesta i rixdagen är lögnare faktisk! tyvärr är det så, jag må vara liten och ung men jag är inte helt dum även om man kan tro det..... :7peta

demokrati är som sagt beroende av förtroende men finns det något förtroende för politikerna i detta land? jag kan ju inte säga att jag litar på någon av dom! först vill jag se lite resultat!

och med dom LÅNGA tiderna som du nu påstår är nödvändiga, så kan jag ju inrätta min åsikt i detta med att säga att det nästan alltid onödigt långtid pågrund av väntande och lathet bland politikerna! och dom beslut som fattas står jag fast vid att iallafall 50 % inte är speciellt genomtänkta alls, så man kan ju undra vart den nödvändiga betänketiden tog vägen!

Du känner förstås många politiker som har berättat allt om sitt fifflande för dig eller? Jag vet inte riktigt vad du får påståendet att de flesta i riksdagen är lögnare ifrån, har du gjort en egen undersökning om detta? Likaså de inte så genomtänkta besluten, har du något exempel? Det kanske är Aftonbladet som är källan för dina bergfasta argument, vad vet jag?

Jag kan iofs hålla med dig om att det många gånger är svårt att ha fullt förtroende för politiker men att säga att det mesta de gör är fel och att de får betalt för att sitta och ljuga dagarna i ända utan att ha någon annan grund för påståendena än att "det vet ju alla att det är så" känns lite löjligt.

Iofs, jag var väl rätt kategorisk när jag var 17 bast också så jag ska inte tjata mer på dig ;)

Gixxer-Anders skrev:
:rofl :rofl :rofl :rofl

Nähä? Vet inte vad du räknar som långlivade, men sossarna har ju lyckats överleva i regeringsställning sisådär en 70 bast med en ren lögn- och parasitpolitik som bas....

Är lite nyfiken på vad du menar med lögn och parasit-politik...

Hör ofta mycket starka uttryck som "Sossepack" "kommunistvänstern".. "betongsossarnas monopolsverige" .... Många av de som sitter och kväker ur sig sådan har sällan en enda vettig förklaring eller argument för sina så käckt formulerade, spydiga kommentarer.

gladh skrev:
Resterna av patriarkala och familjekonservativa lagar.
Ändra med en gång, eller åtminstone snabbutred en förändring.
Borde gå ganska enkelt att bifoga en skrivelse att "skulder som åsamkats av brottslig handling samt tillgång som erhållits som kompensation av brottslig handling mellan makar, ej skall vara gemensam tillgång vid skilsmässa".

Den korrekta formuleringen får justitiedepartementet klara av.

gladh

....håller återigen med du. Varför lagen är som den är har jag ingen aning om. menj ag är rätt övertygad om att det inte handlar om att "män" ska få pröjs för att de klår frugan. Däremot är det skit att det inte blivit ändrat ännu. Och som du säger, det är en liten förändring som krävs även om det lär ta tid att få alla formuleringar och deffinitioner klara...

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back