Slå frun, tjäna pengar....

Det här eko-inslaget ger inte en korrekt bild av rättsläget. Vid bodelningar kan normalt inte betalningsansvar för ena makens gäld överföras på andra maken, i synnerhet inte om det gäller en skuld som avser skadestånd genom brott där andra maken ej har någon del. Dessutom, som Bodström säger, det finns jämkningsregler för det fall att ena maken saknar tillgångar men har skulder av det aktuella slaget. Genom jämkning kan då andra makens egendom helt eller delvis undandras bodelningen och därmed andra maken. Detta avser dock fördelningen av boets tillgångar och är således något annat än överföring av gäldsansvar.

Det finns problem i dessa äktenskapliga situationer, men knappast riktigt av den art som ekot gör gällande. Det här rättfallet ekot refererar till måste rimligtvis ha haft mycket specialla förutsättningar, vilka med största sannolikhet inte är direkt jämförliga med de flesta andra liknande fall. Skulle tro att det finns ett inslag av journalistisk missuppfattning i det hela.

Ankan skrev:
Det här eko-inslaget ger inte en korrekt bild av rättsläget...

Som vanligt, Ankan gör strålande ifrån sig. Kan man få referens till paragraf och kapitel så blir iallafall jag nöjd. Eller ja, nöjdare.

gladh

Ankan skrev:
Skulle tro att det finns ett inslag av journalistisk missuppfattning i det hela.

...jag hörde aldrig inslaget utan läste bara på SR:s hemsida. Jag hoppas du har rätt och att det som vanligt handlar om journalisters häpnadsväckande förmåga att göra en höna av en fjäder!

Kommunalpolitiker är riktigt dumma i huvudet. Sossarna här i stan gör sitt bästa för att få skolan att gå åt helvete iaf.

Politiker är i många fall = outbildade idioter. Bestämma över skolan när man inte har gått i skolan?

Vem blir politiker då? Det är inte normalt folk skulle jag påstå.

SFB skrev:
Kommunalpolitiker är riktigt dumma i huvudet. Sossarna här i stan gör sitt bästa för att få skolan att gå åt helvete iaf.

Politiker är i många fall = outbildade idioter. Bestämma över skolan när man inte har gått i skolan?

Vem blir politiker då? Det är inte normalt folk skulle jag påstå.

Hur många kommunalpolitiker känner du personligen?
...de flesta politiskt aktiva jag känner är jäkligt hyggligt folk. Även de som står långt ifrån mig i sin politiska åskådning.

Hur mycket engagerar du dig själv?
...eller är du en av alla dessa som sitter och hetsar dig röd över hur förfärligt "sossepacket" driver sverige?

korvgubbe skrev:
Eftersom det trots allt var ett tag sedan regeringen var blå är det inte lönt att disskutera hur stor skillnaden i "lova runt, hålla tunnt" är mellan våra båda block...
Visst är det så.

korvgubbe skrev:
Jag skulle troligen inte rösta på sossarna om det var val idag men för den skulle har jag ändå svårt med stämpeln "lögnpolitik".. Det är trots allt väldigt enkelt för oppositionspartier att lova ännu mer med tanke på att deras skuggbudget inte behöver vara vattentätt...
Så du anser att sossarna är trovärdiga?

I stockholm lovade man att inga biltullar skulle införas. Efter valet blev man sedan tvingade att svika detta löfte. Jag frågar dig: hur många sossar i stockholm avgick i skam? Ingen! Trovärdigt?

Sveriges finansminister är ordförande och ytterst ansvarig för en idrottsklubb som skattefuskat i flera år. Man har inte betalat reklamskatt, en hårt kritiserad skatt som Ringholm själv beskyddat hårt. Resultat? Ringholm gör sig oanträffbar! Trovärdigt?

Börjar undra om man plötsligt monterat svängdörrar i landets fängelser. Tungt kriminella fångar rymmer på löpande band. Landets justitieminister verkar mest intresserad av att kommentera fotboll i TV. Antal rymningar i år: 130+.
Dags för Bodström att avgå kanske? Nä! Trovärdigt?

Listan kan göras hur lång som helst. Det skrämmande faktumet är att dessa pajaser till sossar är proffspolitiker som helt saknar verklighetsförankring.

korvgubbe skrev:
Oj, det var till att vara cynisk. Så länge det finns bidrag och förmåner kommer det finnas folk som fuskar. Men min erfarenhet av bidragsfiffel har trots allt varit att de jag stött på som "fifflat" många gånger varit de som behövt det minst.

Exakt!

korvgubbe skrev:
...däremot är jug nyfiken på hur du tycker man ska göra med socialt utslagna, långtidsjukskrivna och andra som inte har förmågan att försörja sig själva!? Slopa alla bidrag och tro att de då plötsligt får kraften och förmågan att försörja sig?

Dessa människor måste man naturligtvis hjälpa. Vad jag menar är att man måste se till att "svensson" inte fastnar i bidragsfällan!
Det är min övertygelse att arbete alltid måste vara mer lönsamt än bidrag.

korvgubbe skrev:
...de flesta politiskt aktiva jag känner är jäkligt hyggligt folk. Även de som står långt ifrån mig i sin politiska åskådning.

...eller är du en av alla dessa som sitter och hetsar dig röd över hur förfärligt "sossepacket" driver sverige?

Jo, jag tycker oxo att det klagas en hel del faktiskt. Jag tror dock inte att det skulle bli bättre om t.ex. regeringen var sammansatt på nåt annat sätt. Det är knappast något lätt jobb att styra ett land, och ständigt se till att alla grupper i samhället är nöjda.

hmmmmm

Själv blivande jurist, anser att i detta fall så får man ju faktiskt se till fall för fall. Detta kan även jämkas, vilket inte framgår, om man hade yppat på jämkning, så hade det säkerligen kunnat medges delvis, MEN nu går de på att ändra på lagen, vilket inte är rätt taktik.

PacMan skrev:
Jo, jag tycker oxo att det klagas en hel del faktiskt. Jag tror dock inte att det skulle bli bättre om t.ex. regeringen var sammansatt på nåt annat sätt. Det är knappast något lätt jobb att styra ett land, och ständigt se till att alla grupper i samhället är nöjda.

Jag tycker folk får klaga.. men då bör det följa en motivering efter själva klagandet.. och därefter gärna ett förslag på hur saker och ting borde göras..
....ex.
Jag tycker att [åsikt]
+ därför att [motivering]
+ och istället borde det göras såhär [egna förslag]

... allt för många sitter bara och kväker:
sossarna suger bajspung
......sen följer lixom inget mer.. Det är som att deras tankar inte gick längre än så. Där stannar de i sina tankar. De nöjer sig med att konstatera att nått är skit. De vet inte varför, de vet inte hur de hade velat ha det. Det viktigaste är att de får säga att något är skit. PUNKT.

...tycker det är särskillt spännande med alla som har så mycket kött på benen att det kan uttala sig om ALLA politiker... Särskillt som de sällan ens känner EN ENDA politiker..

korvgubbe skrev:
sossarna suger bajspung
......sen följer lixom inget mer.. Det är som att deras tankar inte gick längre än så. Där stannar de i sina tankar. De nöjer sig med att konstatera att nått är skit. De vet inte varför, de vet inte hur de hade velat ha det. Det viktigaste är att de får säga att något är skit. PUNKT.

Väl talat! :rofl

korvgubbe skrev:

Det senare!!! :D

När jag gick på gymnasiet så besöktes skolan av en massa politiker som förespråkade sitt parti. Jag hamnade då i en diskussion med en socialdemokrat som jag verkligen inte förstod hur han tänkte.

Han resonemnang var att det spelade ingen roll om man inte var kvalificerad till utbildningen, bara man ville gå den så skulle man klara av den samt att alla skulle komma in på det dom sökte, plats till alla sökandes alltså!

Vad hände??, jo betygsintagningen försvann till gymnasiet, skolorna kunde inte hålla samma standard på dom dyra och attraktiva utbildningarna för att en massa idioter skulle gå och ta plats där! Idioter som inte en chans i helvete skulle klara av dom högre Matte kurserna. Fråga vilken lärare som helst och den hade fördömt detta på tidigt stadie. Men detta var hans idé och han trodde på den... det är betygsintagning igen på gymnasiet.

Och jag har hört många skruvade historier från ungvänsters medlemmar :kocko Folk som inom något år kanske sitter i en regering nära dig...

Jag hatar politik!

PacMan skrev:

Oja, jag skulle inte vilja coacha ett fotbollslag för jag vet verkligen inte hur jag skulle göra! Jag vet för lite om fotboll!!!

Fast jag skulle självklart kunna coacha laget men det skulle inte gå bra!!

Höga politiker är oftast inte stolpskott men det krävs heller inget från en politiker får att bli politiker...

korvgubbe skrev:
Jag tycker folk får klaga.. men då bör det följa en motivering efter själva klagandet.. och därefter gärna ett förslag på hur saker och ting borde göras..
....ex.
Jag tycker att [åsikt]
+ därför att [motivering]
+ och istället borde det göras såhär [egna förslag]

sossarna suger bajspung

...tycker det är särskillt spännande med alla som har så mycket kött på benen att det kan uttala sig om ALLA politiker... Särskillt som de sällan ens känner EN ENDA politiker..

Dom flesta följer nog upp skitsnacket med att rösta blått!

SFB skrev:
Och jag har hört många skruvade historier från ungvänsters medlemmar :kocko Folk som inom något år kanske sitter i en regering nära dig...

Jag hatar politik!

...utan att fördjupa mig i en sakfråga som jag inte är tillräckligt påläst för att kommentera frågar jag dig såhär:

Hur tror du ditt gnäll kommer innebära förändring?
Om du nu så föräktar alla vänsterungdommar som trots allt aktiverar sig politiskt.... varför försöker du då inte själv bli deras motvikt och ställa upp på andra sidan i debatten?
...om de nu är så infantila och blåsta borde väl din medverkan rätt snabbt innebära att DITT parti får rösterna eftersom vänsterns åsikter är så korkade och dina så genomtänkta och sunda?

gladh skrev:
Som vanligt, Ankan gör strålande ifrån sig. Kan man få referens till paragraf och kapitel så blir iallafall jag nöjd. Eller ja, nöjdare.

gladh

Trevligt att jag kan hjälpa till att förgylla din dag :)
Tillämplig lagstiftning återfinns i äktenskapsbalken kap 7,9, 10 samt 12.

korvgubbe skrev:
...utan att fördjupa mig i en sakfråga som jag inte är tillräckligt påläst för att kommentera frågar jag dig såhär:

Hur tror du ditt gnäll kommer innebära förändring?
Om du nu så föräktar alla vänsterungdommar som trots allt aktiverar sig politiskt.... varför försöker du då inte själv bli deras motvikt och ställa upp på andra sidan i debatten?
...om de nu är så infantila och blåsta borde väl din medverkan rätt snabbt innebära att DITT parti får rösterna eftersom vänsterns åsikter är så korkade och dina så genomtänkta och sunda?

Av egen erfarenhet så går det inte att diskutera politik med vänsteraktivister! Det går heller inte att diskutera politik överhuvudtaget utan att bli ovänner! Och jag hängde med lite MUF folk ett tag fast det var bara deras åsikter som var vettigare än motsvarande vänsterpack!

Det roliga var att det var mer snobbar bland muf och mer femenister och annat skumt bland ungvänster, precis som fördommarna säger! DET FINNS EN VISS NJUTNING I ATT SLIPPA DESSA IDIOTER!!

SFB skrev:
Av egen erfarenhet så går det inte att diskutera politik med vänsteraktivister! Det går heller inte att diskutera politik överhuvudtaget utan att bli ovänner! Och jag hängde med lite MUF folk ett tag fast det var bara deras åsikter som var vettigare än motsvarande vänsterpack!

Det roliga var att det var mer snobbar bland muf och mer femenister och annat skumt bland ungvänster, precis som fördommarna säger! DET FINNS EN VISS NJUTNING I ATT SLIPPA DESSA IDIOTER!!

Kunde var trevligt om folk inte klädde sig så politiskt, kanske en bytesafton mellan ung vänster och muf. Blå kavaj mot en palestinasjal, näsring mot studentring, gatsten mot reservhjul till en BWW. Möjligheterna är många... :rolleyes: :)

SFB skrev:

Du, det finns några andra förbund, både på ungdomssidan och studentföreningar. Allt är inte svart eller vitt, eller ja - mörkblått eller superrött.

Ankan skrev:
Trevligt att jag kan hjälpa till att förgylla din dag

Vi finner alla nöje i olika saker :näsblod

gladh

Sharadkingboy skrev:
Själv blivande jurist, anser att i detta fall så får man ju faktiskt se till fall för fall. Detta kan även jämkas, vilket inte framgår, om man hade yppat på jämkning, så hade det säkerligen kunnat medges delvis, MEN nu går de på att ändra på lagen, vilket inte är rätt taktik.

SKulle du inte bli ekonom förra veckan???

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back