Skydda sig!

Nja .. min nya Dainese jacka är så jävla stel i armarna och i kragen :/

Har du kört i ett race ställ ? Armarna är sydda stela och för att vara böjda....Cordura är fan så mycket bekvämare..och så har den FICKOR !:tummenupp
 
Har du kört i ett race ställ ? Armarna är sydda stela och för att vara böjda....Cordura är fan så mycket bekvämare..och så har den FICKOR !:tummenupp

Ja, fickor är jävligt bra ... funderar dock på ett par skinnbyxor med knäpuckar så man kan ta något knäskrap här och där .. lite svårt att göra det med Cordura om man inte snickrar ihop skärbrädepuckar med silvertejp
 
Ja, fickor är jävligt bra ... funderar dock på ett par skinnbyxor med knäpuckar så man kan ta något knäskrap här och där .. lite svårt att göra det med Cordura om man inte snickrar ihop skärbrädepuckar med silvertejp

Ett par knäskydd för inlineåkning?? Bara att limma fast kardborre och smeta dit knäpuckarna!! :tummenupp
 
Limma knäpuckar på cordura brallor
 
Jag älskar min hoj och att köra den. Jag kör mycket både lugnt och skitfort.

Jag kör i jeans och vanlig jacka, jag kör i full skyddmundering (skinnställ, ryggskydd+ naturligtvis hjälm, handskar och stövlar).

Har tappat lite i vikt (15 kilo, låter mycket men jag hade mycket att ta av så ingen anorexiarisk alltså) så skinnstället skulle väl skada mig mer än hjälpa om jag klota.
Men den eviga frågan som jag alltid krånglat med: vad är det bästa skyddet= lättast att sätta på sig?

Skinnställ är väl bara riktigt bra om det sitter så tajt så man inte kan andas? Går man upp/ner 3 kg i vikt så ska man väl egentligen köpa nytt då eller?

Är säkerhetsjacka med hårda skydd the shit kanske?

Jag vill använda hojen som transportmedel också, kanske plocka svamp eller något men det är ju inte så kul i tajt skinnställ o mc-boots:banana

Hur skyddar ni er?

Jag gick ner drygt 25 kilo i våras och som present till mig själv köpte jag både hoj(första på 12 år) och personlig utrustning. Stället jag köpte sitter tajt och gör att jag måste hålla vikten för att det ska passa och det är ju bara bra :tummenupp

Förövrigt så kör jag alltid med full utrustning(skinnställ, handskar, hjälm, stövlar och ryggskydd) oavsett väder och vind, antagligen av samma anledning som jag alltid har säkerhetsbältet på mig när jag kör bil. Man vet ju aldrig när olyckan är framme.
 
Kör nästan varje dag till jobbet, å då kör ja i jeans och tröjja, pallar inte att baxa på mig stället på morgonen, e tillräckligt stressad ändå.
Dock har jag alltid ryggskyddet.
Sen när ja kör kvälls/helgturer åker ställ å hela faderullan på.
 
Jag gick ner drygt 25 kilo i våras och som present till mig själv köpte jag både hoj(första på 12 år) och personlig utrustning. Stället jag köpte sitter tajt och gör att jag måste hålla vikten för att det ska passa och det är ju bara bra :tummenupp

Förövrigt så kör jag alltid med full utrustning(skinnställ, handskar, hjälm, stövlar och ryggskydd) oavsett väder och vind, antagligen av samma anledning som jag alltid har säkerhetsbältet på mig när jag kör bil. Man vet ju aldrig när olyckan är framme.


Ja vad säger man det finns alltid någon som är värre, grattis till -25 grymt imponerande!

Bra liknelse med bilbältet, det är en självklarhet för mig, det borde nog vara ännu mer självklart med fullt skydd på hoj:nurse
 
J
Bra liknelse med bilbältet, det är en självklarhet för mig, det borde nog vara ännu mer självklart med fullt skydd på hoj:nurse

Nja vet inte det.

Ett bilbälte lämnar man kvar i bilen.

Vad göra med skinnställ, boots etc om man ska en sväng på stan?:gnissla
Ett bilbälte är inte heller speciellt varmt.
Kul när det är varmt ute att svettas apa med fiina ringar under armarna för att träffa folk.:tungan

menmen..
 
Innan jag tävlade körde jag i jeans och skinnjacka.. Efter fem år racing och några avåkningar kommer jag inte ens på tanken att åka utan skinnställ! Det verkar som folk glömmer hur det kändes att cykla omkull som liten. Lägg därtill 60, 70, 90, 100km/h och hur kul är det att åka kana på asfalten då?

/J
 
Skydd

Jag har inte mycket utöver hjälm och allväderstället med inbyggda skumskydd.
Jag åker 90 väg kanske 5% av min körsträcka, resten mest i stan.

Var idag och skulle köpa ett ryggskydd främst med tanke på ryggmärgskadeskydd, fanns 3 att välja på, testvinnaren Halvorsson bl.a

I mitt yrke arbetar jag en del med biomekanik och jag letade efter ett skydd som också skulle shunta bort kraft som träffade kotpelaren till omkringliggande vävnad.
Alltså att kraften skulle helst träffa flera revben och muskler istället för att en enskild kota hel eller i delar pressades framåt och klämde åt ryggmärgen.
Jag tänkte mig troligaste skaderisken för ryggen som att jag landade på en kant, sten eller isklump.

Det fanns inget riktigt bra shuntare utan det blev ett UFO plastic som åtminstone var hårdare och såg ut som jag tänkt.

Om jag förstår rätt så testar man bara hur mycket energi ryggskydden släpper igenom till en yta med 5cm radie när det träffat av ett kulformat förmål med en radie på 5mm och inte hur kraften fördelas.

Man kan ju ändå glömma allt om skydd som hindrar överrörelse, det är en fysikalisk omöjlighet. Jag väger 4.5 ton redan vid 50km/h och skulle ryggen stanna så fortsätter ju mitt 130 kg huvud i färdriktningen. Då är det bättre med en lägre skada. Det är väl heller inte översträckning av bröstryggen utan överböjning som de flesta ryggmärgskadas av?

Mc-skydd är en mångmiljonindistri men vad vet man egentligen om dess skyddseffekter förutom hjälm och rivskydd?

Nån skrev på ett u.k forum att ryggmärgskador uppkommer oftast indirekt genom att skuldror eller bäcken stoppar upp mot ett hinder och att ryggen då översträcks.
Nån som vet lite mer om vad man ska skydda sig emot? Fabrikanter vill ju bli testvinnare men är testerna adekvata?
Sen är det naturligvis så att alla skydd skyddar mot något, men är det de sannolika skadorna och optimalt?

Kenneth
 
tar du på dig allt det om du ska iväg och posta ett brev ?

Såg att någon redan kommenterat det - mitt svar = JA... alltid...!!!

...sedan kör jag upp minst en hel tank när jag ändå fått motorn i arbetstemp och däcken lagom klibbiga :tungan :D :tummenupp

Det är precis som Kenneth (läraren) sa på den RR-licens kurs som jag gick:
- Det är exakt den utrustningen du har på dig när du startar på hojen som du kraschar i !!!

Precis så enkelt är det ! :mattias :fakta
Jag tänker så varje gång jag skall köra hoj och även andra farkoster med:
- Är jag nöjd med materialvalet om jag krachar nu? (Svaret skall vara obetingat JA !!!)
Är jag inte det, byter jag till något jag är nöjd med eller så struntar jag i det helt och hållet.
 
Mycket väl skrivet Kenneth ! har haft liknande funderingar kring det mjuka skyddet från Halvarssons. Jag tror att det har vunnit tester mest på grund att det är mjukt och skönt (håller värmen när det är lite kyligt) Undrar om inte Dainese hårda ninja turtles skal fördelar kraften lite bättre. Jag har redan skadat ryggen (ett par kotor) en gång, så jag hade nog varit extra känslig om jag hade landat på något litet som en sten till ex. jag ska nog fan gå å köpa ett Dainese skydd ..
 
[ jag ska nog fan gå å köpa ett Dainese skydd ..[/QUOTE]

Du ger mig vatten på kvarn :D Jag såg Dainese på webben och hoppades att hitta det i hyllan. Men man ska ju pröva det på, sittandes på det aktuella organet.

Jag kommer i kontakt med höftskydd mot höftledsfrakturer på äldre. Det är faktiskt inte övertygad bevisat att det fungerar. Det är en omständig historia men man påstår också att shuntskydden är för obekväma och utvecklar mjuka men för att absorbera ett fall från stående måste de vara väldigt tjocka.

För oss handlar det om enormt större krafter.
Om jag fattat rätt så är Halvarssons skydd svalare än mitt UFO. Den senaste jag läst http://www.motorcyclenews.com/upload/Ride Magazine/Product test pdfs/6 JUN08 Back protector test.pdf

Halvarssons 2:a efter ett annat större mjukskydd.

Personligen är jag beredd att ta obehaget att "nöta" in och polstra ett skydd efter min kroppsform. Det är ju inte så många timmar man är i sadeln. Bara det fungerar för min skaderisk.

Iofs skulle jag ju kunna ta ett 70mm bandjärn mellan svanskotan och hjälmen, surra med silvertejp :D
 
Så vad säger du till sist ? Jag tolkar testet som att Dainese skyddet var kasst eftersom skaldelarna roterar när man gör slagtestet på vissa ställen, så trots att man kan tro att det där hårda ytterskalet är bättre så tar mjukskyddet upp stöten bättre. Enligt detta "vetenskapliga" test så har jag rätt grejer (halvarssons bikaka).
Just nu är jag lika konfunderar som innan vi började diskutionen
 
Så vad säger du till sist ?

Till sist säger jag att de skydden som vinner testen är bäst lämpade för standarden och förmodligen tillverkade helt med tanke på hur testen utförs.

Om jag nu efter påläsning förstår standarden riktigt så är det ingen kula utan man simulerar vinkelrät fall mot typ en kantsten. Jag vet inte hur sannolikt det är.
Men är det på det viset finns ju Forcefield Pro Sub , 5cm tjockt.http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Forcefield-TPro-PRO-SUB-4-BACK-PROTECTOR-CE-Level-2+-_W0QQitemZ300340513297QQcmdZViewItemQQimsxZ20090821?IMSfp=TL090821171008r6711

Det verkar som det inte finns någon publicerad forskning om skadescenariot. Är ryggmärgskador ofta orsakade av rotation överförd kraft från skuldra är det ju där man skall vaddera för att absorbera energi.

Det är ett steg i rätt riktning att vara konfunderad. Dainese har tydligen en "lumbar joint" för bekvämligheten. Då försvann det ur shunttänkandet.

Det kan vara så att shunt-skalprincipen inte fungerar vid "high impact" för risken att det orsakar dubbelsidigt pneumothorax och båda lungor faller helt samman är för stor.

Nu har du ju ett skydd som är bevisat väldigt bra för de som landar vinkelrätt mot kantsten.
Jag har ett ryggskydd som är det försäkringsbolaget If säljer, det får duga i vinter. Om det är bra mot ryggmärgskada vet jag inte men det är varmt och skyddar mot nått.

I rest my case.

/Kenneth
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top