Skydda sig!

Ska du ha allväderskläder så titta efter kläder gjord i cordura det är det starkaste materialet & annses vara lika bra skydd som skinn . När det står goretex så har det med vatten avvisning att göra inte med säkerheten . Tittar du på Rukkas kläder så är det både cordura & gortex & det är väl inte utan anledning Polisen kör med dessa . Säkert & bekvämt (& kostar mkt pengar)

Ska du ha allväderskläder så titta efter kläder gjord i cordura det är det starkaste materialet & annses vara lika bra skydd som skinn . När det står goretex så har det med vatten avvisning att göra inte med säkerheten . Tittar du på Rukkas kläder så är det både cordura & gortex & det är väl inte utan anledning Polisen kör med dessa . Säkert & bekvämt (& kostar mkt pengar)

Det var just bland annat cordura som fick så dåligt betyg i testet jag läste. Genomslitet efter nån sekund. Skinnet höll i 7-9 sekunder. Jag håller mig till skinn (inte mitt eget då...).

Till vardags när jag kör hoj till och från jobbet (och ibland till kunder) så är det Lindstrands jeans med kevlar och extra skydd för knän samt höft... till det en Alpinestarsjacka med skydd samt deras ryggplatta i jackan.

Annars kör jag ALLTID med skinnställ.

Ja och självklart alltid hjälm, handskar och stövlar.

Tja. Hur man skyddar sig är väl lite upp till var och en. Dom flesta inser att det är vettigt att köra med skydd men alla har lite olika prioriteringar.

Personligen så har jag egentligen två olika alternativ som jag kör på.

Om jag ska ut och köra så har jag alltid mitt Rukka Ställ.
När jag pendlar till och från jobbet så kör jag med Rukka-jackan och ett par Lindstrands förstärkta Jeans. (Dom ska enligt uppgift skydda lika bra som ett ställ men jag tror personligen att det är lite sämre.)
Är det riktigt grisvarmt och jag ska dra något ärende eller mest köra lugnt så tar jag jeansen och en dainese safety jacket.

Jag är ju väl medveten om att dom gånger jag kör med något annat än hela stället så är jag sämre skyddad och då får jag anpassa min körning och min misstänksamhet mot omvärlden till det.

3 Kilo upp och ned ? Nja, Jag har gått upp och ned 20 kilo förut kunde fortfarande ha samma ställ hela tiden.. dock ramla det ned hela tiden när jag kom under 90-sträcket..

jag har fullt touring ställ, skinnhandskar, Hjälm + Extra ( hårt ) Ryggskydd i vissa fall...

Tenninge, Bättre att dö än det där !

Sluta posta sådana bilder utan förvarning! Kunde inte sluta skratta medans jag kräktes. :ajjabajja

Ärligt talat, vad skyddar ställ mot?
Smäll mot stolpe/bil/träd etc? Nej. Inte tillräckligt tyvärr.
Överkörd av annat fordon, inte direkt.
Krosskador i allmänhet? Nja, hårda skydd finns ju i både skinn och textilställ som säkert funkar ok vid mindre smällar oavsett vad som sitter utanpå bara skydden sitter där de ska.

Vad kan man då klä sig mot? Asfaltskrap anser jag, om det vill sig illa i hög hastighet. Då glider jag hellre i läder än tyg. Många förespråkar att textilier med massa olika namn är lika bra som det hederliga skinnstället, speciellt handlare, men det tror jag inte på.

Jag har iofs båda typer av ställ men tygstället använder jag bara på fulhojen när jag härjar grus i moderata hastigheter vid kallare väder.

För det första var noga med vilket typ av objekt du gränslar.
Sen är det alltid bra att dra på ett extra skydd över skinnet när man väl ska köra.

:yoparty

Jag tänkte tanken, du utförde handlingen... :D

Skönt att jag kunde hålla mig. Förvånad att blev så många inlägg innan det kom.

Last edited:
Jag anpassar klädsel efter väder och destination. Ska bara göra något ärende i stan och det är varmt ute så kan jag köra i t-shirt (kanske ryggskydd om det inte är pissevarmt). Ska jag någon längre sträcka, och det är lika varmt så tar jag textiljackan (äger inget skinnställ). Ska jag ut och köra snabbt så har jag full mundering. Handskar försöker jag dock alltid ha på mig, har fått ett par stenskott på fingrarna, inte skönt.

Hursomhelst, SUNT FÖRNUFT som Calle säger .. Du behöver inte ha trygghetsmani .. ta på dig vad du anser är lämpligt för just den färden, och anpassa din körning efter det. Personligen drar jag upp den på bakhjulet även om jag kör i t-shirt, men jag försöker då inte hitta balanspunkten ..

Ska jag >>köra<< kör jag alltid i full mundering.
Har dock transporterat mig till skolan endast iförd jeans och vanlig skinnjacka några gånger men tar det då väldigt lugnt och stirrar misstänksamt på allt och alla.

Det bästa skyddet skulle jag säga är hjälm och sunt förnuft.
Jag funderar på att köpa mo'cyclejeans och en sval textil mc-jacka
att ha då jag kör till skolan. Typ en sån här

DENNA hade ett par stycken i Frankrike där det var extremt varmt ute

Läste ett test för ett tag sen av olika "skyddsplagg". Kommer inte ihåg vilken tidning det var.
Så kallade "MC-jeans" med kevlarförstärkning blev hålslitna efter 0.37 sekunder vid klotning på asfalt i 90 km/h. Eftersom det tar 6-7 sekunder att stanna så åker man de resterande 5.23 sekunderna på sitt eget skinn. Sånna där coola cammo-byxor i cordura/goretex var det hål på efter dryga sekunden. Minns att vissa tunnare skinbyxor tyvärr inte var mycket bättre.

Varför kan man inte ha nåt under skinn? Tom MotoGP-förarna har nåt under, typ funktionsplagg.
Ramlar du så finns det risk att funktionsplagget smälter in i huden (av värmeutvecklingen) om du kasar. Det hände mig att WCT-byxan satt smält och klistrad i såret. Inte så najs kan jag säga ..
Ska du ha funktionsplagg så tror jag att något naturmaterial som merino-ull eller bomull är mer lämpligt. Jag använder underställ när det är kallt (under mina gore-tex grejer)

Last edited:
Tight helställ i skinn av "bästa" modell, stövlar som hjälper kroppen att hålla begränsningar i rörelse, värsting: hjälm + ryggskydd + bröstplatta + handskar...

...varmt, jobbigt, otympligt, tidsödande när man skall åka en varm sommar dag... :brinnerup
...dyrt? Javisst... :gnissla

...men så klarade jag en highsider i 80 blås utan ett enda brutet ben i kroppen. Då, när man flög där, kändes plötsligt investeringen helt rätt !!! :tummenupp

Dyr utrustning är ingen garanti - men en j**la bra start när man skall landa efter en felbedömning.
Så kommer jag att fortsätta åka.

Tight helställ i skinn av "bästa" modell, stövlar som hjälper kroppen att hålla begränsningar i rörelse, värsting: hjälm + ryggskydd + bröstplatta + handskar...

...varmt, jobbigt, otympligt, tidsödande när man skall åka en varm sommar dag... :brinnerup
...dyrt? Javisst... :gnissla

...men så klarade jag en highsider i 80 blås utan ett enda brutet ben i kroppen. Då, när man flög där, kändes plötsligt investeringen helt rätt !!! :tummenupp

Dyr utrustning är ingen garanti - men en j**la bra start när man skall landa efter en felbedömning.
Så kommer jag att fortsätta åka.

För mig som är lite nybörjare.. vad är en highsider?

Jag kör alltid med full utrustning (helställ, ryggplatta, stövlar, handskar och hjälm), utan undantag.

Har man en gång klotat i jeans eller sett vad en brusten o-ringkedja kan göra med en fotled så är det valet rätt enkelt, även om man inte loggar särskilt många mil per säsong.

Cordura är skönt...annars är det bara att sätta igång och träna och fylla ställen igen ..med muskler denna gång ;)...ska iaf jag försöka göra under vintern...

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025