Skydda sig!

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Jag älskar min hoj och att köra den. Jag kör mycket både lugnt och skitfort.

Jag kör i jeans och vanlig jacka, jag kör i full skyddmundering (skinnställ, ryggskydd+ naturligtvis hjälm, handskar och stövlar).

Har tappat lite i vikt (15 kilo, låter mycket men jag hade mycket att ta av så ingen anorexiarisk alltså) så skinnstället skulle väl skada mig mer än hjälpa om jag klota.
Men den eviga frågan som jag alltid krånglat med: vad är det bästa skyddet= lättast att sätta på sig?

Skinnställ är väl bara riktigt bra om det sitter så tajt så man inte kan andas? Går man upp/ner 3 kg i vikt så ska man väl egentligen köpa nytt då eller?

Är säkerhetsjacka med hårda skydd the shit kanske?

Jag vill använda hojen som transportmedel också, kanske plocka svamp eller något men det är ju inte så kul i tajt skinnställ o mc-boots:banana

Hur skyddar ni er?

Last edited:
Jag kör extremt sällan i annat än "allt" (tvådelat skinn, bra handskar o stövlar, ryggskyddsväst). Körningen är nästan uteslutande halvsnabba nöjesturer på 5-15 mil, kör till jobbet nån eller några gånger/år, hojsemester när det finns budget. Inga körningar där jag tycker det är för opraktiskt att ha "allt" på.
Frun kör likadant.

Ska jag >>köra<< kör jag alltid i full mundering.
Har dock transporterat mig till skolan endast iförd jeans och vanlig skinnjacka några gånger men tar det då väldigt lugnt och stirrar misstänksamt på allt och alla.

Det bästa skyddet skulle jag säga är hjälm och sunt förnuft.
Jag funderar på att köpa mo'cyclejeans och en sval textil mc-jacka
att ha då jag kör till skolan. Typ en sån här

Anpassar sig efter situationen. Har jag varit på gymmet så åker jag i träningskläder, hjälm, handskar och ryggskydd. Jobbet = arbetskläder, hjälm, handskar och ryggskydd. Favoritvägen = skinnställ (ev bodyarmor och knäskydd), mcstövlar, ryggskydd och handskar.

Jag tror inte det spelar någon större roll för skinnstället vid viktuppgångar/viktminskningar. Det skall nog mycket till för att skydden vid knät/armbågar/osv skall hamna fel. Det viktigaste är ju skyddet mot att skrapa kroppen mot asfalten.

Dock mina egna vilda gissningar.....

Tar hojen var jag än ska nånstans och tar hellre vatten på krogen än åker tunnelbana :)

Kör alltid med alla skydd, har ett dainese goretex ställ med rejäla skydd men när det är varmare så har jag ett body armour istället för jackan. Använder också ett par rejäla stövlar med hårda skydd. Kommer köpa ett skinnställ när jag skaffar en rejsigare båge. :tummenupp

Huvudanledningen att använda ett bra ställ är att du får behålla köttet på kroppen om du skulle klota och åka asfalt. Du har mycket bättre skydd i ditt skinnställ än med jeans och jacka. Tycker detta inlägg ger lite inspiration: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4402080&postcount=653

Mycket risker med att köra hoj, det minsta investeringen man kan göra är ju att skämma bort sig med bra skydd. :krama

Kör med förstärkta jeans, textiljacka, ryggplatta och hyfsade skor.. alltid, men så är jag ingen racerförare heller.

Börjar det bli risk att skydden flyttar på sig hade jag köpt en väst att ha under med skydd, kanske plocka ur de skydd som sitter i stället och ha skydd som sitter tight på dig istället.

Tror absolut att en jacka och byxa, modell gortex etc, med hårda skydd men där man kan ha normala kläder under skyddar om man bara ser till vad det är för kläder och kör därefter alltså inga bombar repor utan mer laglydig fart.

Kör i skinnjacka och gortexbyxor vill egentligen ha skinnbyxor men det funkar inte riktigt då man inte kan ha nåt under. Under skinnjackan får jag i alla fall plats med en t-shirt. Annars har jag alltid ryggskydd, handskar och riktiga mc-stövlar vet aldrig vart vägen tar mig. Önskar bara att det fanns en bättre lösning för byxor.

//Dafe

Läste ett test för ett tag sen av olika "skyddsplagg". Kommer inte ihåg vilken tidning det var.
Så kallade "MC-jeans" med kevlarförstärkning blev hålslitna efter 0.37 sekunder vid klotning på asfalt i 90 km/h. Eftersom det tar 6-7 sekunder att stanna så åker man de resterande 5.23 sekunderna på sitt eget skinn. Sånna där coola cammo-byxor i cordura/goretex var det hål på efter dryga sekunden. Minns att vissa tunnare skinbyxor tyvärr inte var mycket bättre.

...vill egentligen ha skinnbyxor men det funkar inte riktigt då man inte kan ha nåt under.
//Dafe

Varför kan man inte ha nåt under skinn? Tom MotoGP-förarna har nåt under, typ funktionsplagg.

Ska jag >>köra<< kör jag alltid i full mundering.
Har dock transporterat mig till skolan endast iförd jeans och vanlig skinnjacka några gånger men tar det då väldigt lugnt och stirrar misstänksamt på allt och alla.

Det bästa skyddet skulle jag säga är hjälm och sunt förnuft.
Jag funderar på att köpa mo'cyclejeans och en sval textil mc-jacka
att ha då jag kör till skolan. Typ en sån här

Hemskt ledsen jag råkade rösta minus på dig! Jag menade +! som FAN +!!!

Läste ett test för ett tag sen av olika "skyddsplagg". Kommer inte ihåg vilken tidning det var.
Så kallade "MC-jeans" med kevlarförstärkning blev hålslitna efter 0.37 sekunder vid klotning på asfalt i 90 km/h. Eftersom det tar 6-7 sekunder att stanna så åker man de resterande 5.23 sekunderna på sitt eget skinn. Sånna där coola cammo-byxor i cordura/goretex var det hål på efter dryga sekunden. Minns att vissa tunnare skinbyxor tyvärr inte var mycket bättre.

Varför kan man inte ha nåt under skinn? Tom MotoGP-förarna har nåt under, typ funktionsplagg.

Jo men vill kunna ta av mig skinnbrallorna har då inte lust att gå runt i underställ.

undrar vilken skydd som skyddar mot det här...

1accident87.jpg

Kör varje dag till & från jobbet. Har alltid full mundering på mig. Skinnstället under sommarmånaderna och goretex-stället när temperaturen börjar krypa ner under 10 sträcket.

Kläderna i en ryggsäck och byter om på jobbet!
Funkar skitbra. Men en stor trädstam vetif_n om jag skulle få plats med på jobbet?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025