Skvaller om 2006:orna

2ono skrev:
Jag tycker de är märkligt att ZX-10R i flera större tester vinner men man ser dom inte i resultat-listorna i racing.
Noterade i STK 1000 (std 1000cc paralellt med WSBK) att i ett 20 manna start fält bara fanns 1 kwacker 3 MV augusta och resten yzf-r1 och gsxr-k5.
Ska jag vara helt ärlig så undrar jag också varför det är så :va

En hoj som vinner Masterbike, som enbart körs på bana, två år på raken borde ju vara en mycket bra hoj i standardklasserna, tex vår egen Nordic Superbike, men icke.
Den körs inte av så många och vinner väl i princip ingenting.

EDIT: Det kan inte vara så att Kawasaki är sämre än andra tillverkare/importörer på att ge bra inköpspriser och spons till förarna?
Bara en tanke...

Det är väl inte konstigare än att Honda (som kommit sist i alla tester jag läst) vinner en hel del med Vermuelen (stavning?). Det är väl en kombination av hoj, förare och team. Det gör också att det blir för många parametrar för att bara plocka ut hojen ur ekvationen så tävlingshojar och standardhojar går inte att jämföra ens i standardklasser.

Om Miinin kan vinna på en -03 Suzuki så bör väl ingen tvivla på att han kan vinna på en -05 ZX-10R? Eller en R1. Är det den gamla vanliga miskrediteringen av Masterbike (och Bike) som smyger sig fram igen?

EDIT: råkade dubbelposta :död

Last edited:
Neutral skrev:
Det är väl inte konstigare än att Honda (som kommit sist i alla tester jag läst) vinner en hel del med Vermuelen (stavning?).
Men det är ju en jäkla skillnad, en WSBK-hoj har ju knappt en mutter gemensamt med en standardhoj.
Och sen är Vermeulen (rättstavat ;) ) grym på att köra!
Neutral skrev:
Det är väl en kombination av hoj, förare och team. Det gör också att det blir för många parametrar för att bara plocka ut hojen ur ekvationen så tävlingshojar och standardhojar går inte att jämföra ens i standardklasser.
NSBK är väl ett bra exempel på en serie där man i princip inte får göra nånting med hojen, iaf inga större saker.

ZX-10R är en kanonhoj, precis som R1, K5 osv men det är som sagt lite konstigt att den inte är med och slåss i toppen så ofta i standardserierna.

sandstream skrev:
NSBK är väl ett bra exempel på en serie där man i princip inte får göra nånting med hojen, iaf inga större saker.
Men du måste väl hålla med om att för att få något som helst vetenskapligt belägg för det hela så måste samma förare köra och redan där faller det, det är det jag menar att det inte spelar någon roll om hojarna så var helt standard. I ett rättvist test vill du väl också ha samma däck, eller hur? Så är det inte heller i tävling, olika hojar går med olika fabrikat, modeller, hårdheter och skick på däcken. Sedan kan teamen ha väldigt olika resurser också. Då skillnaderna är små på hojarna kan ju vilken hoj som helst vinna. Rossi vinner ju på den enligt de flesta (dock ej mig) hopplösa Yamahan. Men han tog också med sig Jeremy Burgess och alla mekaniker.

Om man ska försöka gissa sig på varför inte fler kör just Kawa så kan det väl bero på att de är det minsta märket av de fyra japsarna och att på lite längre sikt har ju Yamaha och Suzuki dominerat literklassen och det finns förmodligen en viss tröghet i kunnande, lojalitet och inte minst avtal med sponsorer. Om Kawa rent hypotetiskt skulle vinna test efter test i åratal så kommer förmodligen fler team att köra Kawa så småningom.

Vad tror du om det? :tomten

Neutral skrev:
Men du måste väl hålla med om att för att få något som helst vetenskapligt belägg för det hela så måste samma förare köra och redan där faller det, det är det jag menar att det inte spelar någon roll om hojarna så var helt standard. I ett rättvist test vill du väl också ha samma däck, eller hur? Så är det inte heller i tävling, olika hojar går med olika fabrikat, modeller, hårdheter och skick på däcken.
Men i Nsb så skiljer det inte mkt mellan olika förare gällande däck,fjädring m.m. Alla kör likvärdiga däck, nästan alla har wilbers eller öhlinare, och nästan alla har helsystem.
Vill du utöver det också ha samma förare så kan jag ge ett klockrent exempel. Kim Jensen som tillhör toppen körde kawasakin förra året. Gick INTE bra, visst han var topp tio, men han kör betydligt snabbare på sukkan i år.
Jan Greven körde också kawasakin, gick inte heller bra. Den var motorstarkare än Hondan han kör i år, men varvtiderna sa sitt, Kawwan=sämre.
Jag förstår inte hur masterbike lyckats ge den topppoäng, men jag tycker inte heller att masterbike är ett bra test, lägger ner en jävla massa smet på att få ihop en kvarts lång dvd-rulle med Randy Mamolas plyte på i 14min och 30sek. Sen råkar en förare sätta snabbast varvtid med kwacksakin å då e den helt plötsligt bäst.
Se på vad man åker i Nsbk, de säger iaf lite. Ang spons på hojar så är nog kawasaki generösare än de flesta andra.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret