Skvaller om 2006:orna

GuW skrev:
Kan ingen jävel en gång för alla tala om vad som är så jävla bra med desmo-ventiler, och varför ingen annan har det, eller liknande system om det nu är så jävla bra?
Desmo används mera som ett varumärke. Har väl inga större fördelar,
bara högre tillv.kostnad.
Men vilket märke tänker du på när du hör ordet desmo?

Till 2007 blir det iaf inne att köra VFR :D :tummenupp

Angående ZX10an så tycker jag de borde ha gjort om ramen? Som jag förstått det så slänger folk på va specialprylar som helst men den blir ändå aldrig riktigt bra. Att den funkar standard men inte pallar vidare utbyggnad... Fast, då har man ju inte åkt den själv å provat på utan bara hört andra grubbla över det...

Jag e sugen på V5:an.... hoppas på mkt pulver i maskineriet.
Känns som om man skulle behöva en 20-30 häst till i Yamman när man e över 200... :hihi

OlleR skrev:
Till 2007 blir det iaf inne att köra VFR :D :tummenupp

Angående ZX10an så tycker jag de borde ha gjort om ramen? Som jag förstått det så slänger folk på va specialprylar som helst men den blir ändå aldrig riktigt bra. Att den funkar standard men inte pallar vidare utbyggnad... Fast, då har man ju inte åkt den själv å provat på utan bara hört andra grubbla över det...

Ramen är inget problem. För gatbruk har jag inte hört nån klaga på nått. De som rejsar ZX10an brukar har problem att få ordning på baken. Ändringar till längre sving och annat länkage är nog hög prio!

I klassen sporttouring 1100cc och uppåt är jag lite nyfiken på vad Suzuki skall göra åt sin Hayabusa (har varit i stort sett samma sedan 1999), Honda åt sin Blackbird (samma grundkonstruktion sedan 1997) och Kawa åt sin ZX12. Någon som vet något, eller är den här klassen helt död? BMW verkar iaf ha satt ribban rätt högt med sin k1200s. Jag är iaf nyfiken på vad Honda skall göra åt sin Blackbird. V5 ryktas det om....

Don Quixote skrev:
Ramen är inget problem. För gatbruk har jag inte hört nån klaga på nått. De som rejsar ZX10an brukar har problem att få ordning på baken. Ändringar till längre sving och annat länkage är nog hög prio!
I ett amerikanskt test så påstod de att 10:an hade "revised suspension" till i år. Jag trodde den var helt oförändrad förutom färgerna men de påstod detta och att det gjorde "stor" skillnad. De torde dock inte mena några ändringar på sving och länkage utan det avser nog internt i gaffel och bakdämparen, ungefär som man på crossarna ideligen ändrar.

fezt skrev:
...
Vad jag har hört så kommer Honda troligtvis släppa en 5:a med omkring 200hk. "Ryktena" talade om tester med 220hk, men de jobbar nu på att få ner effekten för det ansågs lite väl häftigt.
...

På nått sätt känns det osannolikt att ett företag som Honda skulle bygga en motor på "spekulation" och först när man bänkar den upptäcka att den ger för mycket effekt. Jag misstänker att dom har bättre koll än så.
Nån motorkonstruktör här som vet hur sådant funkar i "verkligheten"? (RG-Johannes?)

Neutral skrev:
I ett amerikanskt test så påstod de att 10:an hade "revised suspension" till i år. Jag trodde den var helt oförändrad förutom färgerna men de påstod detta och att det gjorde "stor" skillnad. De torde dock inte mena några ändringar på sving och länkage utan det avser nog internt i gaffel och bakdämparen, ungefär som man på crossarna ideligen ändrar.

Här finns mer info:

http://www.motorcycledaily.com/28june05_kawasaki2005zx10r.htm

Neutral skrev:
Det var färskt, jag läser där nästan varje dag men hade missat denna betydligt mer utförliga förklaring av ändringarna. Tack, även om jag nu vill ha en -05:a. :gnissla

Sandstream, du bör inte kolla länken.

Får köpa min för 100kkr...

BMW R90s skrev:
Desmo används mera som ett varumärke. Har väl inga större fördelar,
bara högre tillv.kostnad.
Men vilket märke tänker du på när du hör ordet desmo?

Då är det ju som någon tidigare sa att Ducati folket och HD folket har en massa gemensamt, betalar mer för något som inte är bättre, kanske TOM sämre, bara för varumärkets skull...

Fast jag skulle ju gärna ha både Ducce och HD, det är bara det att jag inte vill betala MER för det.

Jag tror inte det finns något hojmärke som jag kategoriskt inte tycker om, BMW har gjort bra hojar, Einfield India är lite charmig, Öststats hojar är udda, det är bara om man räknar GoldWing som eget märke det börjar bli känsligt...

Det finns fan ingenting med dom som är kul/häftigt/charmigt/tilltalande....

sandstream skrev:
Angående Hondas V5 har väl det varit på tapeten hur länge som helst men Honda verkar aldrig komma till skott.
Grymt vore det iaf!
Jag tror det blir för dyrt. Är inte CBR1000RR tyngst av literhojarna i dag? En V4:a väger mer än en R4:a så att göra en V5:a tillräckligt lätt kommer att kosta i form av exotiska material både i motor och resten av hojen. Det finns det nog inte marginaler till.

Funker Vogt skrev:
I klassen sporttouring 1100cc och uppåt är jag lite nyfiken på vad Suzuki skall göra åt sin Hayabusa (har varit i stort sett samma sedan 1999), Honda åt sin Blackbird (samma grundkonstruktion sedan 1997) och Kawa åt sin ZX12. Någon som vet något, eller är den här klassen helt död? BMW verkar iaf ha satt ribban rätt högt med sin k1200s. Jag är iaf nyfiken på vad Honda skall göra åt sin Blackbird. V5 ryktas det om....

Håller med dig och är själv mkt nyfiken på dessa. Hoppas klassen inte försvinner. Väntade (hoppades!) att Blackbird skulle komma med någon efterföljare till iår, men tyvärr. Har funderat på turbo då jag trivs med hojen MEN det är ju så j..a dyrt=knappt 50 kkr o hojen är värd 50-65 kkr.

Provade K1200 S, men det började regna, så får ta en tur till senare. Den kändes dock skön. Tyvärr hade företaget satt på ett Remus slipon, inte bänkat OCH ej kört in den. Den gick inte så rent på tomgång o låga varv.

Blackbird med lite ny design, 20 kg lättare, 15 hk till samt lite kortare hjulbas vore önskvärt. Gärna borrad till ca 1300. Sen kan de gärna få bygga om fotpinnarna så man inte klämmer sönder fötterna i kurvorna när fotpinnarna tar i.

Lite färsk info om Yamahas nya R1:a 2006.
Nytt för året är en lite modifierad ram som ska vara mer "vridstyv". 3-4hk mer och en aning mer vrid.
En SP-version släpps också med Öhlinsframgaffel och bakstudsare. SP-versionen kommer även ha slirkoppling samt lättmetallfälgar som är ca 4hg lättare per fälg än orginal.
SP-versionen görs i begränsad upplaga och omkring 20st kommer till sverige och prislappen är givetvis saftigare än normalt.
:tummenupp

Bifogat

• r12006.jpg
    r12006.jpg
    64 KB · Visningar: 76
fezt skrev:
Är det någon som vet något om de nya sporthojsmodellerna inför 2006. Yamaha, Kawasaki och Honda borde gjort en del uppdateringar !?
Suzuki kom ju med ny i år, och blir nog updateringslös 2006.

Vad jag har hört så kommer Honda troligtvis släppa en 5:a med omkring 200hk. "Ryktena" talade om tester med 220hk, men de jobbar nu på att få ner effekten för det ansågs lite väl häftigt.
Man har inte heller beslutat om det kommer bli en suuuperdyr hoj, eller bara liite dyrare än dagens supersport1000cc.
Någon som har något annat skvaller ?????? Ngt från Yamaha?

När brukar de släppa lite info om vad som komma skall ? :va
introduktionfärger Introduktion
Ninja ZX-10R

Nya Kawasaki Ninja ZX-10R: Kungen av banan

Nya Ninja ZX-10R är mycket annorlunda jämfört mot sin föregångare. Bara målet är detsamma: att vara snabbast på banan!

Alla vet att när det gäller extrema racehojar så är Ninja ZX-10R den ultimata supersportmotorcykeln. Men det är bara för att de inte har sett vad Kawasakis ingenjörer har på gång.
2006 års ZX-10R är byggd för att vara nummer 1 på banan. Chassit har konfigurerats om för att reducera varvtider, motorns effekt är fortfarande fenomenal och aerodynamiken har förbättrats. Det här är en seriös ban-orienterad hoj utvecklad för supersport-förare som söker spänning i 1-litersklassen och som behöver det bästa verktyget till bandagar. Förare som allvarligt överväger att börja tävla kommer att finna att 10R är en utmärkt plattform.

Mer effekt, bättre effekt
Förare som har upplevt 10R:s storslagna motorprestanda fullt ut kommer att få svårt att tro det men våra ingenjörer har funnit sätt att släppa loss ännu mer kraft ut 10R:s motor. Ett genomgripande paket av åtgärder har sett till att reducera friktionen i motorn samt förbättra effektiviteten i förbränningen. Detta har resulterat i mer effekt över hela varvtalsregistret (samtidigt som avgaskraven enligt Euro-III uppfylls) och mjukare mer linjär effektkurva.

Överlägsen kurvtagning
Prestandan vid kurvtagning har också förbättrats. Chassit innehåller en helt ny ram med reviderad geometri, mer centraliserad tyngdpunkt, flyttad swinginfästning, reviderad fjädring samt en rad andra förändringar som de flesta förare inte märker av förrän de tittar på varvtiderna. Och för att ytterligare förbättra 10R:S prestanda på banan sitter en styrdämpare med race-kvalitet monterad från fabrik.

Förbättrad aerodynamik
Vad vore en ny motor och ett nytt chassi utan nya kåpor som visar att hojen är ny? Ja, ZX-10R får helt ny aerodynamik som låter den skära genom luften som ett jetplan. Även från håll kommer det att synas att detta är en tvåhjulig raket från Kawawsaki.

Den nya Ninja ZX-10R – den ultimata Ninjan.
tillgängllig from {: January / February 2006}

Donnie_R6 skrev:
Den här tråden verkar ha spårat ur totalt. Alla har väl olika smak och tycken men ingen kan förneka att alla dom hojarna ni rabblat upp är Grymma på ett eller annat sätt.

Japsarna är nog riktigt grymma, kolla bara på MotoGp och alla som kör Japsare gör väl inte det för att de är Japsare utan för att de är bra maskiner. Ducati har oxå jävligt grymma maskiner. De bara att konstatera, alla är jävligt bra annars hade ingen kört dom....

Life is a Bitch, fuck it before it fucks you, remember that!

fast helt ärligt...
ducati är väl ingen riktig motorcykel... :tungan

NICE skrev:
introduktionfärger Introduktion
Ninja ZX-10R

Nya Kawasaki Ninja ZX-10R: Kungen av banan

Nya Ninja ZX-10R är mycket annorlunda jämfört mot sin föregångare. Bara målet är detsamma: att vara snabbast på banan!

Alla vet att när det gäller extrema racehojar så är Ninja ZX-10R den ultimata supersportmotorcykeln. Men det är bara för att de inte har sett vad Kawasakis ingenjörer har på gång.
2006 års ZX-10R är byggd för att vara nummer 1 på banan. Chassit har konfigurerats om för att reducera varvtider, motorns effekt är fortfarande fenomenal och aerodynamiken har förbättrats. Det här är en seriös ban-orienterad hoj utvecklad för supersport-förare som söker spänning i 1-litersklassen och som behöver det bästa verktyget till bandagar. Förare som allvarligt överväger att börja tävla kommer att finna att 10R är en utmärkt plattform.

Den nya Ninja ZX-10R – den ultimata Ninjan.
tillgängllig from {: January / February 2006}

Jag tycker de är märkligt att ZX-10R i flera större tester vinner men man ser dom inte i resultat-listorna i racing.
Noterade i STK 1000 (std 1000cc paralellt med WSBK) att i ett 20 manna start fält bara fanns 1 kwacker 3 MV augusta och resten yzf-r1 och gsxr-k5.

Suzukis B-King ligger väl också i startgroparna. Ifall man skall tro japansk press. Dom brukar ha rätt ganska ofta.

Dock skulle B-king vara utan kompressor. Den versionen blev för dyr.

Bifogat

• ym0410hyoshi.jpg
    ym0410hyoshi.jpg
    78.7 KB · Visningar: 66
  • ym0510hyoshi.jpg
    ym0510hyoshi.jpg
    84.5 KB · Visningar: 47
2ono skrev:
Jag tycker de är märkligt att ZX-10R i flera större tester vinner men man ser dom inte i resultat-listorna i racing.
Noterade i STK 1000 (std 1000cc paralellt med WSBK) att i ett 20 manna start fält bara fanns 1 kwacker 3 MV augusta och resten yzf-r1 och gsxr-k5.
Ja det undrar jag med! :va

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...