Skulle behöva lite stöd/hjälp säga upp sig fr jobbet

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Hoj
GSX-R 1000 -05
Har jobbat i närmare 2 år på min firma nu, och har hittat ett annat jobb.

Vi är 2 personer som jobbar tillsammans i ett typ team, och är ute och utför div. jobb på olika ställen som entrepenörer. Det är en ganska stor firma, men just den delen som vi pysslar med är vi just nu bara 6 personer som jobbar dvs. 3 team.

Firman är hårt belastad just nu och det finns nästan mer jobb än personal, nya personer skall anställas snarast, men det tar ett tag att lära sig jobbet. Vidare är problemet att det är både jag och min teamkompis som fått ett nytt jobb, så vi kommer ju att sluta nästan samtidigt.

Värst av allt vi skall böjra på en konkurrerande firma.

Anledningar till att byta jobb:
Bättre betalt + andra förmåner
Bättre utrustning nyare.. våran firma har inte köpt in nått på länge samt vi har typ grejer för 1 team i stället för de 3 som vi har.
Det har inte hänt något med min lön på 2år fast mycket större ansvar.

Känns som om jag lämnar firman lite i sticket nu när de har mycket att göra samt skall ta in nya som skall läras upp m.m.
Skulle verkligen behöva lite stöd/hjälp. Hade inte varit så hemskt ändå om det bara var jag, men när jag även drar med mig min kollega som jag för övrigt tog till firman för 1 årsen. Skall vi nu gå in och säga upp oss samtidigt eller först 1 av oss och sen den andre nästa dag? HJÄLLPPPP

Vill helst inte gå in på vilken firma jag pratar om osv. då inget är 100% klart än.

Tack på förhand. PS: någon som vet skillnade mellan timlön och månadslön?

säg som det är, bättre pröjs utrustning mm kan dom inte erbjuda samma grejer och lön förstår dom att du byter...

när du går på timlön får du pröjs därefter

månadslön = du får samma pengar varje månad även fast du kanske jobbade 176H ena månaden och 166 andra, det är bra när det kommer röda dagar mm, det finns bara fördelar med månadslön (om du får betalt för övertid)

hmm det lät läskigt, har ju inte skrivit på papprerna än, får man inte pröjs för röda dagar? finns det månader som är 166h? samt kan man få en dipp där då? Vidare undrar jag hur man då räknar ut sin netto lön? går efter skattetabell 33. Min ekonomi klarar inte en dipp nästan just nu på den ingångslön som jag kommer få...
Är jag ärlig, så kommer de säga, men vi är ju på gång att höja lönen nu, samt att investera osv.. men har hört det förr är törtt på detta nu. är sugen på att byta nu, samt tycker de behandlat mig rätt dåligt de senaste.

i timlönen får du semesterlönen utbetald varje månad.

Om du har månadslön idag så antar jag att du är fastanställd och du har då minst en månads uppsägningstid, vilket gör att din arbetsgivare har tid på sig att anställa/lära upp en ny på arbetet.

Just do it!
B

i timlönen får du semesterlönen utbetald varje månad.

Om du har månadslön idag så antar jag att du är fastanställd och du har då minst en månads uppsägningstid, vilket gör att din arbetsgivare har tid på sig att anställa/lära upp en ny på arbetet.

Just do it!
B

du behöver inte alls få semesterlönen varje månad den kan man spara...

om du har timlön får du inte betalt röda dagar(Om man inte jobbar)...min månadslön e baserad på 176timmar, så e det en röd dag så e jag nere på 164timmar...(jobbar 12 timmars dagar)

Är jag ärlig, så kommer de säga, men vi är ju på gång att höja lönen nu, samt att investera osv.. men har hört det förr är törtt på detta nu. är sugen på att byta nu, samt tycker de behandlat mig rätt dåligt de senaste.

Var ärlig. Om de menar allvar med att höja din lön för att få dig att stanna så kan de höja den samma dag. Detta och andra villkor som ni isf kommer överens om skriver ni ner på papper så det inte blir någon diskussion senare.

Däremot låter det som om du redan har bestämt dig och då är det lika bra att sats på det nya, tycker jag. Bränn dock inga broar, man vet aldrig vilka referenser man kan behöva i framtiden. :)

ahh man tackar. .. =)

Blir lite orolig för det här med timmlön dock... är ju tex. för jävligt om man inte får betalt röda dagar... skall dessuom bli fastanställd dirket på nya jobbet. Tror man får skilja på timlön för typ extra arbetare och timlön fastanställda.

Har inte riktigt fått klarhet om ni tycker att vi skall gå in och säga det båda 2 sammtidigt? man får ju typ boka möte med chefen och lämna över en skriftlig avskedsansökan.. Jag har väl mer eller mindre bestämt mig, men försöker hitta alla fallgroppar innan så jag inte gör någon miss.

Vill ju inte göra min livs miss om jag inte måste =):yoparty

Du måste skilja på timlön och att vara timanställd. Är du fast anställd med timlön så har du givetvis betalt även röda dagar, som timanställd har du inte betalt röda dagar, undantag förekommer givetvis om man blir timanställd i tex 3månader. Fast anställd med timlön=lönen varierar beroende på hur många timmar det är varje månad, februari är inte så rolig. Fast anställd med månadslön=du har samma lön varje månad oberoende av hur många arbetstimmarna är.

Du måste skilja på timlön och att vara timanställd. Är du fast anställd med timlön så har du givetvis betalt även röda dagar, som timanställd har du inte betalt röda dagar, undantag förekommer givetvis om man blir timanställd i tex 3månader. Fast anställd med timlön=lönen varierar beroende på hur många timmar det är varje månad, februari är inte så rolig. Fast anställd med månadslön=du har samma lön varje månad oberoende av hur många arbetstimmarna är.

Nu hänger jag inte med här. Om man har månadslön så får man väl ut övertidsersättning om man jobbar utöver ordinarie arbetstid? Så vart det för mig iaf.

Nu hänger jag inte med här. Om man har månadslön så får man väl ut övertidsersättning om man jobbar utöver ordinarie arbetstid? Så vart det för mig iaf.

månadslön : en och samma lön oavsett antal timmar.
därtill kommer ju dock frågan om hur gärna arbetsgivaren vill ha några anställda..
så det brukar tillkomma lite granna ändå.

Timlön: betalt per arbetad timme.
däremot så gäller ju samma sak här, så röda dagar brukar ingå, brukar vara sällsynt med övertid på sådana arbeten dock.

* Mina erfarenheter av saken iaf

Edit: @ OP
eftersom det verkar finnas bättre framtidsutsikter på det nya jobbet så tycker jag att du ska ta det.

Ingen mening att stå och stampa på samma ställe pga "lojalitet"
Jobba Uppåt och framåt!

Last edited:
Tänk på DIN framtid. Inte fan ska man jobba ihjäl sig och inte få tillräckligt tillbaka. Sedan ska man ju trivas med kollegorna och sina uppgifter också. Gör det du vill och efter det jag läst vill du till det andra jobbet, då gör du så också.

månadslön=lönen betalas ut samma månad alltså ingen lön innestående övertid och ob betalas ut månaden efter
fast anställd med timlön=en månadslön innestående övertid och ob betalas efter en månad där med och då får betalt för röda dagar

sen tycker jag att om firman behandlat dig/er som skit ska du inte känna nån moral att börja jobba för en konkurrent det är en fri värld vi lever i :)

Har du pratat med din arbetsgivare om hur du upplever situationen?
Jag tycker att man alltid skall se till att prata med sin arbetsgivare och hjälpa honom/henne att hålla rätt löne, förmånsnivå särskilt om man jobbar på ett mindre företag där möjligheterna att påverka oftast är större.

BananBosse i timlönen får du semesterlönen utbetald varje månad.

Just do it!
B
En månad räcker nästan aldrig för att hitta ersättare och att dessutom hinna utbilda denna person på denna tid är rena utopin.

nu har vi rett ut en hel del här =) känns bra.. Fortfarande ingen som dock gett lite tips för hur själva uppsägningen skall gå till. Skall vi knalla in sammtidigt? Alla gör väl lite grann på sitt sätt, men med lite mer erfarenhet / tips, så kommer det åtminsone kännas lite bättre! Har googlat runt på det hela, men inte hittat så mycket.

Fortfarande ingen som dock gett lite tips för hur själva uppsägningen skall gå till.

gå in var för sig, ha avskedsansökan påskriven och klar, säg bara som det är, typ. jag har fått ett nytt jobb, dags för mig att dra vidare, blir det frågor på det så svara kort, de har värvat mig.

vill de behålla dig med högre lön osv. så får du väga för/nack-delar men det är en senare fråga, har du bestämt dig så är det inget att fundera över.

Ja det får man. Jag skriver så här istället. Fast anställd med månadslön=du har samma lön varje månad oberoende av hur många de ordinarie arbetstimmarna är.

Tänk på dig själv istället för jobbet.

Frågan är ju inte vad firman tycker utan vad du mår/får bäst möjligheter.

Lojalitet mot sin arbetsgivare är nödvändigt ,dock behöver den inte sträcka sig till graven,man har sina egna gränser för vad man tycker är nog.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti