Skriva över hojen?

Skriver du över hojen på hösten?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Tanken har verkligen slagit mig.. har inte bestämt mig hur jag ska göra dock.. det handlar ju om en del pengar endå..

Håller med Goffen och Wdac,..
Fler antal ägare är heller ej nackdel om man kan understyka "mönstret" av ägarbyten. Har köpt två hojar med 2 "orginal ägare", dock på papper var det 57st (byte mellan far-son och man-fru).
Tidigar betalade även jag året runt men nu (detta år/vinter) så får jag ca 5-6000kr över som jag köper godis till min hoj som T ex ett helsystem till maj månad, inte så tokigt enligt mig.

Last edited:
pga av hutlösa premier är jag tvungen att skriva över hojen på vintern. annars 15k i sjön.. typ.. har orsakat 4 ägarbyten hittills.

From den här månaden betalar jag bara 850pix i mån så jag skiter i det! Jippie! :rolleyes:

Last edited:
Citat från mina försäkringsvillkor:

"Du kan säga upp försäkringen under
försäkringstiden till exempel om
behovet av försäkringen upphör eller
liknande omständighet inträffar. Du
får också säga upp försäkringen vid
skada att upphöra inom 14 dagar, se
punkten 97 i Allmänna bestämmelser."

Känns ju som mitt behov av försäkringen upphör då det blir minusgrader ute då jag inte vill/kan köra? Någon som provat att yrka på liknande och på så sätt brutit sin försäkring utan att sälja hojen?

Citat från mina försäkringsvillkor:

"Du kan säga upp försäkringen under
försäkringstiden till exempel om
behovet av försäkringen upphör eller
liknande omständighet inträffar. Du
får också säga upp försäkringen vid
skada att upphöra inom 14 dagar, se
punkten 97 i Allmänna bestämmelser."

Känns ju som mitt behov av försäkringen upphör då det blir minusgrader ute då jag inte vill/kan köra? Någon som provat att yrka på liknande och på så sätt brutit sin försäkring utan att sälja hojen?

Ska hem och läsa avtalet riktigt noggrant, man kanske har en "lucka" som kan användas till nästa gång. Dock är det någon som har använt sig av liknande så skriv ner, .. allltid bra tips!

Ingen som har tänkt på att bolagen har ungefär samma utgifter oavsett hur mycket pengar dom får in på premier? Dvs, om alla byter ägare på sina hojar på vintern så kommer snart premierna stiga rätt duktigt...
Det här med att tänka bortom sin egen person är inte direkt karaktäristiskt för människan i allmänhet och sporthojsfolket i synnerhet.

Jag kunde inte ställa av min r6:a trots att den inte var i körbart skick. Jag frågade då kundservice vad jag skulle göra, för att betala försäkring på en hoj som inte kan köras är ju struntprat. De talade då om för mig att jag fick "sälja" den till någon och att jag senare får köpa tillbaks den när hojen var fixad igen.

EDIT: Detta var med "Trygghansa"

Last edited:
Jag kunde inte ställa av min r6:a trots att den inte var i körbart skick. Jag frågade då kundservice vad jag skulle göra, för att betala försäkring på en hoj som inte kan köras är ju struntprat. De talade då om för mig att jag fick "sälja" den till någon och att jag senare får köpa tillbaks den när hojen var fixad igen.

EDIT: Detta var med "Trygghansa"

Har också fått det rådet av nån handläggare på IF för längesedan. Att hojen var klotad bortom all räddning var liksom inte skäl att säga upp försäkringen. :huvet

Jag ligger och funderar på hur jag ska göra tog ju kortet denna sommar och har aldrig haft problemet innan. Har inga problem att betala min premie året om heller men min premie ligger på 1600kr/mån halvförsäkring. Då blir det rätt mycket pengar som jag hellre lägger ut på min båge inför nästa säsong.

Har man inte råd att stå för sina kostnader på hojen, så kanske man borde göra nått billigare på fritiden!

eller köpa sig en surhäck som inte kostar något att försäkra..fast alla vill ju inte det..

Annars, självklart ! Jag sparade in drygt 7000 på alla 3 förra säsongen. Det är nog fan värt de där 20 min det tar att fylla i papperna och skriva över på farsan (alltid bra vid försäljningen att han samma efternamn och en gubbe på 65+ som alternativägare...). Det blir en hel del på 3 ordentliga hojar..och med tanke på att jag aldrig använt försäkringen hittills har jag inga samvetskval...jag ser det som en "årsbonus" som jag tar mig för att jag varit duktig och skadefri !

Last edited:
Jag tänker då inte betala 1400/mån i onödan när jag inte kan/vill bruka hojen även om det inte är någon smärtsam summa är det bara onödigt.

4 laxar i månaden på något jag inte kan andvända?.. Yeah right! :rofl

Självklart skrivs bajken över på frugan. Den som hävdar att detta är omoral gentemot försäkringsbolagen är fanemej inte riktig i huvet. :pannkyss

Eftersom frun har egen hoj skulle det se litet dumt ut att sälja hojarna korsvis till varandra två gånger om året. :tungan
För övrigt finns det alldeles för många fina dagar på det kalla halvåret för att ställa av/undan hojen, så jag svarar Nej på pollen.

Det tog inte många veckor för dig att skaffa dig uppfattningar om folk här inte..
Fast killen har en poäng, och han är inte ensam om att se den.
Däremot känns det resonemanget inte aktuellt i just den här tråden.:) Att ställa av på vintern gjorde ju "alla" innan årsförsäkringarna kom, så där ser åtminstone jag inte nåt större moraliskt dilemma.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...