Skriva över hojen?

Skriver du över hojen på hösten?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
måste hojen vara avställd om man "säljer"den för att sedan ta garageförsäkring??köparen kanske inte har körkort

Jag köpte en hoj när jag inte hade körkort och då var den påställd, spelar ingen roll. Jag hade den att övningsköra på. Men en fördel är nog om den är avställd eftersom det kan vara svårt att skaffa garageförsäkring annars..

måste hojen vara avställd om man "säljer"den för att sedan ta garageförsäkring??köparen kanske inte har körkort

Denna säsong ska jag skriva över på min son, han är 10 år och har inget körkort. Bäst att ställa av först, du måste ju ändå göra det.:tummenupp
En vecka eller så senare skriver jag tbx på mig och tecknar garage...och varför inte hel i förväg.

När jag(vi) ringde och letade försäkring så berättade killen på andra sidan linjen att det var en åretruntförsäkring men om man ville avbryta den så var det bara att "sälja" hojen till någon släkting eller liknande, och sedan "köpa" tillbaka den till våren. Så det vore ju konstigt att FB föreslår detta om dom inte vill att man ska göra så:va :)

Denna säsong ska jag skriva över på min son, han är 10 år och har inget körkort. Bäst att ställa av först, du måste ju ändå göra det.:tummenupp
En vecka eller så senare skriver jag tbx på mig och tecknar garage...och varför inte hel i förväg.

Går det?

Ägare av registrerat fordon (gäller från 1 oktober 2006)

Ett barn får inte längre stå som ensam registrerad ägare till ett fordon som hon eller han inte har förarbevis eller körkort för.

"Vårdnadshavaren ska också registreras i vägtrafikregistret och är den som ansvarar för skatter, avgifter och trafikförsäkring. Denna ändring i lagen genomförs eftersom många barn har skulder hos kronofogden för obetald fordonsskatt eller parkeringsböter som egentligen är föräldrarnas. Vårdnadshavaren ska i fortsättningen ansvara för de skatter och avgifter som en registrerad fordonsägare ska betala."

källa: vägverket

Går det?

Ägare av registrerat fordon (gäller från 1 oktober 2006)

Ett barn får inte längre stå som ensam registrerad ägare till ett fordon som hon eller han inte har förarbevis eller körkort för.

"Vårdnadshavaren ska också registreras i vägtrafikregistret och är den som ansvarar för skatter, avgifter och trafikförsäkring. Denna ändring i lagen genomförs eftersom många barn har skulder hos kronofogden för obetald fordonsskatt eller parkeringsböter som egentligen är föräldrarnas. Vårdnadshavaren ska i fortsättningen ansvara för de skatter och avgifter som en registrerad fordonsägare ska betala."

källa: vägverket

Ajdå, då får det bli far eller mor igen ! Skulle annars vara en kul grej...fast jag testar ! Frågan är om det ändå inte är ägarbyte...jag ska betala och det gör jag ju ändå. Min son kan ju fortfarande vara ägare även om jag står som ansvarig...Japp, så är det nog om man läser sista meningen...

Vad man vill åt är ju bara ägarbyta. Kuriosa...jag bröt försäkringen pga ägarbyte, tecknade garage åt farsan för mina hojar samma dag...och bad försäkringsboladet att även i fortsättnigen autogirera från mitt konto. Det var så genomskinnligt att tom Steve Wonder skulle ha sett det, men det var inga sura miner alls. Farsan blev lycklig ägare till 3 st Duccar, jag tecknade garage "åt honom" och det drogs från mitt konto. Tidsåtg 30 min. Senare nrä säsongen började, tecknade jag hel / hel samma datum som ägarbyte tbx till mig och ...de skulle fortsätta att autogirera från mitt konto. Inga kontobyten, inget tjafs med autogiroblanketter...Tidsåtg ännu 30 min. Besparing BARA på 1098:an 10tkr.

Last edited:
När jag(vi) ringde och letade försäkring så berättade killen på andra sidan linjen att det var en åretruntförsäkring men om man ville avbryta den så var det bara att "sälja" hojen till någon släkting eller liknande, och sedan "köpa" tillbaka den till våren. Så det vore ju konstigt att FB föreslår detta om dom inte vill att man ska göra så:va :)

Förmodligen vill de ha dig som kund.. men faktum kvarstår ju att de är de som betalar försäkringen ÅRET OM som får betala för dom som INTE gör de (gällande åretruntförsäkringar)
EDIT: och självklart får man ju betala lite själv också (inte fullt så mkt som "moraltanterna") när man väl har den påställd, men de kanske inte har gått genom tankarna :va

sen hurvida de är vinstdrivande eller inte har ju egentligen ingen betydelse, de tillhandahåller ju en tjänst att laga kropp och maskin för en fjuttig självrisk.

Hur många är de som har försäkring på sin nyinköpta tv för 20000:- ?
jag tror ja ska "råka" tappa den i trapphuset så alla andra som inte "råkat" tappa den, får betala den..

Last edited:
De där jävla elektronikförsäkringar de prackar på folk tjänar de något brutalt på, så tappa du din TV och njut av pengarna alltså ! Här handlar det dessutom om att det du gör kan vara olagligt (om vi nu pratar ehmmm "tappa TV´n ") och att försäkringskollektivet står för din "skada" ..dvs lite annat läge. Här håller vi oss inom lagens ramar...förståss !:mattias

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...