Om man får komma med ett inlägg i debatten--!
Orsaken till varför motorcyklar av sporthojmodell är så dyra att försäkra är mycket enkel, svaret är de skador de ger upphov till hos föraren av fordonet.
Sporthojar körs ju i allmänhet hårdare än touring alt. customhojar med åtföljande skaderisker.
Hos försäkringsbolagen beräknas risken i försäkringsobjektet av de skador som kan uppkomma hos försäkringstagaren. Personskador är ALLTID dyrare än fordonsskador, rehabilitering samt inkomstförsäkringar och annat ger summor som kan överstiga försäkringsobjektet ett tiotal ggr. För att nu inte tala om ett eventuellt dödsfall alternativt handikapp....
Försäkringsbolag är vinstdrivande, motorförsäkringar är de försäkringar ett bolag går minus på

Resultat? Högre premier på fordon med större risk t.e.x Yamaha R1 -07....
För att återgå till tråden

att sälja hojen till en annan för att få en lägre försäkring tycker jag låter som en dålig affär då detta kommer att se konstigt ut vid en vidare försäljning. Jag skulle tveka att köpa en MC med ett antal fordonsbyten på som inte låter sig verifieras helt lätt. Bättre att söka en annan försäkringslösning då!
Mitt öre till stacken, tack och bock!