Skriv på mot trängselavgifter.

korvgubbe skrev:
En fråga där är ju om man med Stockholm avser storstockholm...!? Avser man hela sthlmsområdet så förstår jag att det inte blir så många stadsjeepar per kapita...

Men utanför stockholms stad så har man ju nytta ev en SUV. Dessutom, de som bor inne i stan är antagligen skrivna där. Bor du på Karlaplan och har en Cayenne så har du förmodligen minst ett sommarställe också. Därmed är du i behov av bilen då alla vet att på landet lägger de grus över asfalten och sedan gör de stora hål i gruset.

Fjantig diskussion egentligen, låt folk köra vad de vill och se till att Peter Eriksson åker spark istället för sin Santa Fe så blir alla nöjda.

Nu tycker jag vi återgår till att fördömma biltullarna.

NoicE skrev:
Men poängen med vägtullen var väll att få mindre bilar i centrum?
Egentligen inte... norge har så länge jag kan minnas haft tullar och avgifter i samband med väg- och tunnelbyggen, färjeleder osv. Tanken är att de som färdas och sliter på vägen ska bekosta den. Därför kostar det heller nästan inget med MC, eftersom de är skapligt skonsamma mot vägarna.

När en bro är betald t.ex. så tas avgiften bort (iaf var det så förr).

mb skrev:
Det var alltså ett massivt fantiserande och läsande mellan raderna som skulle till för komma fram till din slutsats?

Skärp dig, du vet ju att de som har en XC90 som tjänstebil inte bor i Vindeln. Eller gör de det? Inte en chans. De som har XC90 som tjänstebil är personer i chefsställning i privat sektor. Naturkillen har tagit till vara på för mycket av naturens ämnen i form av svamp och andra hemodlade växter.

Markus skrev:
Skärp dig, du vet ju att de som har en XC90 som tjänstebil inte bor i Vindeln. Eller gör de det? Inte en chans. De som har XC90 som tjänstebil är personer i chefsställning i privat sektor. Naturkillen har tagit till vara på för mycket av naturens ämnen i form av svamp och andra hemodlade växter.
Jag förstår ärligt talat inte ditt resonemang. Artikeln som du länkade till handlade inte om tjänstebilar. Den gav över huvud taget inte någon indikation om att påståendet i sveriges natur-artikeln skulle vara fel.

Förresten, klart som fan att det går att hitta inlandsorter i norrland där försäljningen av jeepar under ett visst halvår varit 25 % (räcker väl med några få st) och sedan jämföra detta med hela stockholms kommun. Det säger egentligen inget alls. Och även om bilden är helt korrekt så visar det ändå inget annat än att folk är ute och kör mer i skogen när de bor just i skogen.

mb skrev:
Jag förstår ärligt talat inte ditt resonemang. Artikeln som du länkade till handlade inte om tjänstebilar. Den gav över huvud taget inte någon indikation om att påståendet i sveriges natur-artikeln skulle vara fel.

Miljölallaren mumlade ngt om att det är vanligt med folk som får dessa som tjänstebilar. Jag menar att det är väldigt otroligt att 25% av bilköparna i Vindeln har rätt till tjänstebil över huvud taget och än mindre troligt att 25% skulle ha rätt till en bil i den prisklassen som en SUV oftast befinner sig i.

mb skrev:
Förresten, klart som fan att det går att hitta inlandsorter i norrland där försäljningen av jeepar under ett visst halvår varit 25 % (räcker väl med några få st) och sedan jämföra detta med hela stockholms kommun. Det säger egentligen inget alls. Och även om bilden är helt korrekt så visar det ändå inget annat än att folk är ute och kör mer i skogen när de bor just i skogen.

Ja jag bryr mig då inte vad ni rattar runt med i skogen.

Tänkte bara lite på de där angående bränsleförbrukning på GLT o T5R. Pratade med en gubbe på en körskola om detta för ett tag sedan och de har väldigt hårt koll på hur mycket bilarna drar m.m. Deras T4 drog mindre än både 2.0T och 1.8. Sen går det ju att få en T4 att dra mer men vid normal och blandad körning så drog de övriga mer.

Har även ett exempel till med en kompis som har hade en duktigt trimmad bil som drog exakt lika mycket (som den gjorde orginal) vid lugn körning.

Att vikt och bränsleförbrukning hänger ihop är jag med på, men hur är det egentligen med effekt och bränsleförbrukning?

Nu blev det lite OT men... men ändå...

mb skrev:
Egentligen inte... norge har så länge jag kan minnas haft tullar och avgifter i samband med väg- och tunnelbyggen, färjeleder osv. Tanken är att de som färdas och sliter på vägen ska bekosta den. Därför kostar det heller nästan inget med MC, eftersom de är skapligt skonsamma mot vägarna.

När en bro är betald t.ex. så tas avgiften bort (iaf var det så förr).

Men dom har konstigt skattesystem, varje modul betalar sig självt om du førstår vad jag menar...
Oslos folk betalar oslos vägar osv, knark och potatis.
Dom har även en 3ggr så høg fordonsskatt + att det är princip omøjligt att køpa en ny bil här...

Markus skrev:
Miljölallaren mumlade ngt om att det är vanligt med folk som får dessa som tjänstebilar. Jag menar att det är väldigt otroligt att 25% av bilköparna i Vindeln har rätt till tjänstebil över huvud taget och än mindre troligt att 25% skulle ha rätt till en bil i den prisklassen som en SUV oftast befinner sig i.
Ok, då läste vi texten på helt olika sätt. Jag tolkade det inte alls som att det skulle vara "vanligt med folk som får dessa som tjänstebilar". Bara att just de som får dessa som tjänstebilar ofta är medelålders män. Trodde det var det vi diskuterade.

mb skrev:
Ok, då läste vi texten på helt olika sätt. Jag tolkade det inte alls som att det skulle vara "vanligt med folk som får dessa som tjänstebilar". Bara att just de som får dessa som tjänstebilar ofta är medelålders män. Trodde det var det vi diskuterade.

Läs igen:

Men vem köper de stora och bränsleslukande bilarna?

Svaret är de medelålders svenska männen. Det är övervägande högre tjänstemän som får de stora skattesubventionerade leasingbilarna.
Jag ser inte hur det kan tolkas annorlunda än att det är det högre tjänstemän (oftast onda) som är medelålders (köttberg?) som skaffar flertalet av dessa bilar.

Markus skrev:
Läs igen själv. Frågan som ställs är vilka som köper de stora bilarna. Svaret är "de medelålders svenska männen". Dessutom tas det upp att bland de som får de stora skattesubventionerade leasingbilarna, så dominerar samma nämnda grupp.

Tjänstebilar är absolut inte obetydliga i sammanhanget, men det är klart att kalkylerar man på t.ex. hela stockholms kommun så blir inte andelen skattesubventionerade stadsjeepar av totala antalet bilar någon enorm siffra.

Att jämföra med norrland förstod jag nog inte poängen med alls.

Markus skrev:
Läs igen:

Men vem köper de stora och bränsleslukande bilarna?

Svaret är de medelålders svenska männen. Det är övervägande högre tjänstemän som får de stora skattesubventionerade leasingbilarna.
Jag ser inte hur det kan tolkas annorlunda än att det är det högre tjänstemän (oftast onda) som är medelålders (köttberg?) som skaffar flertalet av dessa bilar.

Tittar jag ut på parkeringen utanför mitt företag stämmer detta till 100%. Alla säljare och chefer har V70/s70 som tjänstebil medan övriga anställda kör blandad kompott...

Bland dessa chefer och säljare är nog 95% medelålders män..

korvgubbe skrev:
Tittar jag ut på parkeringen utanför mitt företag stämmer detta till 100%. Alla säljare och chefer har V70/s70 som tjänstebil medan övriga anställda kör blandad kompott...

Bland dessa chefer och säljare är nog 95% medelålders män..

Stackars satar, kör de S70 fortfarande?? Den är ju antik... :hihi
Ingen av de bilarna har eller kommer någonsin av mig klassificeras som en SUV dock.

mb skrev:
Läs igen själv. Frågan som ställs är vilka som köper de stora bilarna. Svaret är "de medelålders svenska männen". Dessutom tas det upp att bland de som får de stora skattesubventionerade leasingbilarna, så dominerar samma nämnda grupp.

Jag säger nu som Reinfeldt:

Jag tror inte de barnfamiljer som kämpar med skjutsande och mathandlande känner igen sig i den beskrivningen.

Markus skrev:
Stackars satar, kör de S70 fortfarande?? Den är ju antik... :hihi
Ingen av de bilarna har eller kommer någonsin av mig klassificeras som en SUV dock.
Frågan var i så fall om de kan klassas som "stora och bränsleslukande bilar". Där skulle jag svara "ja" iaf.

Markus skrev:
Jag säger nu som Reinfeldt:

Jag tror inte de barnfamiljer som kämpar med skjutsande och mathandlande känner igen sig i den beskrivningen.
XC90 är ju det givna valet för den typiska flerbarnsfamiljen med kärv ekonomi :rolleyes:

mb skrev:
40-50 luftkvalitetsrelaterade dödsfall per år bör kunna undvikas genom trängselavgifterna, enligt forskare från umeå (några månader gammalt pressmeddelande). Sen tillkommar trafikolyckorna och skillnaden i allmän trevnad. Då har vi ändå inte kommit in på miljöfördelarna än.

ja och sen när vi får trängsel avgifter så kommer det bl ca. 50 dödsfall per år.
sl's ledning= 10 dödsfall
klämning på tågen= 40 dödsfall

mb skrev:
XC90 är ju det givna valet för den typiska flerbarnsfamiljen med kärv ekonomi :rolleyes:

Vem har pratat om kärv ekonomi? Är det så jädra lätt med tre ungar och två heltidsarbetande bara för att konto ser ok ut den 25:e?

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet