Skriv på mot trängselavgifter.

Chrille skrev:
Tvinga dom som har råd att köpa nya bilar att köpa bränslesnåla, miljövänliga bilar genom att skatta skiten ur de stora tunga bilarna. Svenne Svensson måste inte ha 200 turbohästar när han fredagshandlar, han kan åka Passat 1.6 precis som Olav Norman.

hrm.. Jag har nu läst ditt inlägg ett par gånger men jag lyckades faktiskt inte riktigt greppa hur du såg på saken... Blev lite mycket blandning av ironi och sarkasm på samma gång så jag förstod inte vad du menade med vad..
Vill du ha mer skatt på törstiga bilar eller inte?

Markus skrev:
Vilka fler faktafel än detta döljer sig i texten:

Men vem köper de stora och bränsleslukande bilarna? Svaret är de medelålders svenska männen. Det är övervägande högre tjänstemän som får de stora skattesubventionerade leasingbilarna

? ? ? ? ? ?

Nej, det där kategoriserar jag som stenkastartrams. :tungan
Jo, men stämmer det inte då? Kan vara en klyscha, men rent intuitivt låter det någorlunda korrekt.

korvgubbe skrev:
Träffande slutkläm:
" Det klagas högljutt när bensinskatten går upp, men samtidigt köps det hela tiden fler och större bilar, det går inte ihop."

Njae, alla vill väl ha en kul bil? Att bilarna blir kuligare och kuligare är ju bara en spegling av vad folk vill ha.

Hittade en bild på mig och mb förresten :rofl :

Bifogat

• axles600[1].jpg
    axles600[1].jpg
    139.7 KB · Visningar: 41
mb skrev:
Jo, men stämmer det inte då? Kan vara en klyscha, men rent intuitivt låter det någorlunda korrekt.

Jag vet inte om det stämmer för jag har inte kontrollerat bilregistret kontra deklarationsuppgifter... Läste du DN artikeln? Jag ser dem som mer trovärdiga än en intresseorganisation för att hindra all teknisk utveckling.

korvgubbe skrev:
hrm.. Jag har nu läst ditt inlägg ett par gånger men jag lyckades faktiskt inte riktigt greppa hur du såg på saken... Blev lite mycket blandning av ironi och sarkasm på samma gång så jag förstod inte vad du menade med vad..
Vill du ha mer skatt på törstiga bilar eller inte?

Sorry, jag var inte ironisk för en gång skull. (ska skärpa mig)

"Tvinga dom som har råd att köpa nya bilar att köpa bränslesnåla, miljövänliga bilar genom att skatta skiten ur de stora tunga bilarna."
Fullt allvar. I Norge kostade en 850 GLT med 170hkr 400000Nok i mitten av nittiotalet, i Sverige fick du en T5R (Tgul) för de pengarna. Danmark har ett liknande system där stor motor och hög effekt gör bilen otroligt dyr att KÖPA. De systemen drabbar inte de ekonomist svaga i samhället som inte har råd att välja en säker, bensinsnål, ny bil utan får köpa bensin till sin stora, starka, törstiga, begagnade familjebil.

"Svenne Svensson måste inte ha 200 turbohästar när han fredagshandlar, han kan åka Passat 1.6 precis som Olav Norman."
Också fullt allvar. Ord för ord.

Last edited:
Markus skrev:
Njae, alla vill väl ha en kul bil?

Jag är likadan... Jag sitter själv och kör min 850 med 220hk ensam till jobbet varje dag.. Jäkligt onödigt egentligen och det är därför som jag menar att det kan vara bra med incitament som ändrar folks beteende så det blir mindre prestige och lustfyllt och mer rationellt.

...är ju precis samma sak med rökning. Folk vet att rökning dödar men så jävla många gör det ändå... Enda sättet att komma åt det problemet är skatter och förbud..

En straffskatt på bränsleslukare eller tunga bilar finns ju delvis i de regler som vi har.

Men förvånande nog blir det inget gehör för t.ex. gratis parkering för bilar i Miljöklass 1.

Vad som skulle införas.
Extraskatt på
*Fordon med bränsleförbrukning överstigande 1 l/mil, blandad körning (EU-norm)
*Fordon med tjänstevikt överstigande 1600 Kg.
*Fordon med miljöindex överstigande 120

Skattelättnad på
*Fordon med bränsleförbrukning understigande 0,8 l/mil, blandad körning (EU-norm)
*Fordon i miljöklass 1
*Fordon med alternativa bränslen (Etanol/Metanol/El-hybrid/Gas osv.), oavsett tyngd/bränsleförbrukning. Skattelättnad baserad på miljöindex per modell.

Markus skrev:
Jag vet inte om det stämmer för jag har inte kontrollerat bilregistret kontra deklarationsuppgifter... Läste du DN artikeln? Jag ser dem som mer trovärdiga än en intresseorganisation för att hindra all teknisk utveckling.
Jo, men dn-artikeln handlade inte specifikt om tjänstebilar. Att folk har större bilar i glesbygden beror ju helt enkelt på att det är just där som de faktiskt i viss utsträckning kan behövas. Testa att kör på en oplogad norrländsk grusväg med en VW taro respektive golf. Detta försvarar ändå inte utsträckningen de används, men visar som sagt att världen iaf inte är helt upp och ner-vänd.

mb skrev:
Jo, men dn-artikeln handlade inte specifikt om tjänstebilar. Att folk har större bilar i glesbygden beror ju helt enkelt på att det är just där som de faktiskt i viss utsträckning kan behövas. Testa att kör på en oplogad norrländsk grusväg med en VW taro respektive golf. Detta försvarar ändå inte utsträckningen de används, men visar som sagt att världen iaf inte är helt upp och ner-vänd.

Skrev inte natursnubben att det var flest (läskiga) rika (onda) tjänstemän som fick sådana som tjänstebilar? Enligt DN artikeln så har han fel.

Försök köra en Golf på vilken gata du vill när gatu och fastighetskontoret har sammanträde istället för att skicka ut plogbilarna, då hade man önskat man rattade H2.

Vad är en VW Taro förresten? :confused:

Markus skrev:
Skrev inte natursnubben att det var flest (läskiga) rika (onda) tjänstemän som fick sådana som tjänstebilar? Enligt DN artikeln så har han fel.

Försök köra en Golf på vilken gata du vill när gatu och fastighetskontoret har sammanträde istället för att skicka ut plogbilarna, då hade man önskat man rattade H2.

Vad är en VW Taro förresten? :confused:
Nu får du nog förklara var du utläser detta i dn-artikeln. Den tar ju bara upp skillnaden mellan urbana och rurala kommuner.

VW taro http://images.google.com/images?sourceid=navclient&ie=UTF-8&q=VW+taro
VW golf http://images.google.com/images?sourceid=navclient&ie=UTF-8&q=VW+golf

jag bor i oslo, här kostar det 20kr att åka in till stan med bil, 40kr med lastbil
20kr kostar en biljett på pendeltåget... Sen måste man ju parkera osv...
MC är givetvis befriat från vägtullen :tummenupp
Men poängen med vägtullen var väll att få mindre bilar i centrum?
Här åker alla lika mkt ändå, dom tjurar bara mer...

Men nu ska jag flytta in till "Sentrum" i alla fall, så det gør inget :hej

mb skrev:
Nu får du nog förklara var du utläser detta i dn-artikeln. Den tar ju bara upp skillnaden mellan urbana och rurala kommuner.

Det står så här:
Vindeln i Västerbotten är landets hetaste marknad för stads-jeepar. Under första halvåret i år svarade kommunen för 24,2 procent av den totala nybilsförsäljningen.

Det betyder att var fjärde bil som registrerades i kommunen var en stadsjeep, eller SUV som branschen hellre säger. Förkortningen är amerikansk och står för sports utility vehicle.

I Norsjö (också Västerbotten) var andelen 23,1 procent och i skidorten Åre (Jämtland) 21,5 procent.

I Stockholm däremot, som i miljödebatten ofta utpekats som stadsjeeparnas främsta hemvist, var det andra typer av fordon som lockade. I hela Stockholms län var andelen stadsjeepar 5,8 procent. Det ska jämföras med siffran för landet som helhet, 6,4 procent.

Undersökningen är den första i sitt slag. Den har gjorts på uppdrag av branschföreningen Bil Sweden.

- Det förekommer så många påståenden i miljödebatten om SUV:ar. För att få en klarare bild av hur marknaden ser ut beställde vi den här undersökningen, säger föreningens vice vd Ulf Perbo.

- Vi anade att andelen inte var så hög i Stockholm som det hävdats i debatten, men att skillnaderna var så stora mellan storstad och glesbygd var något överraskande. Siffrorna visar att suvar i huvudsak är glesbygdsbilar och att de är särskilt populära i Norrland, säger han

Jag tror inte det bor så många onda, rika, golfsnubbar med gulddaytona i Vindeln, de som pekas ut som bovarna i dramat. Bovarna är alltså hillbillys som bränner hemma och har flanellskjorta. Förmodligen kan man beställa ett gun-rack till sin SUV i Vindeln, på äkta sydstatsmanér.

Skämt å sido, de som ens har rätt till en så dyr tjänstebil brukar sitta på ganska höga positioner i företag. Eftersom det inte finns några företag kvar i Norrland så faller tesen direkt. :hihi

Markus skrev:
Skämt å sido, de som ens har rätt till en så dyr tjänstebil brukar sitta på ganska höga positioner i företag. Eftersom det inte finns några företag kvar i Norrland så faller tesen direkt. :hihi
Det var alltså ett massivt fantiserande och läsande mellan raderna som skulle till för komma fram till din slutsats?

Kikar man på små, riktigt glesa kommuner med risiga vägnät, så är det egentligen inte konstigt att större bilar är vanliga. Jag försvarar det inte, men det är i alla fall mer förståeligt.

Markus skrev:
I Stockholm däremot, som i miljödebatten ofta utpekats som stadsjeeparnas främsta hemvist, var det andra typer av fordon som lockade. I hela Stockholms län var andelen stadsjeepar 5,8 procent. Det ska jämföras med siffran för landet som helhet, 6,4 procent.

En fråga där är ju om man med Stockholm avser storstockholm...!? Avser man hela sthlmsområdet så förstår jag att det inte blir så många stadsjeepar per kapita...

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet