mb skrev:Går ju inte att jämföra med en stad som har 10 ggr så stor befolkning.
Nej, de är ju fler som betalar och dessutom mer pengar/bilist och de får inte ihop ekonomin. Självklart kommer det fungera med våra kompetenta politiker bakom styret.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Markus skrev:Jag har varit med om samma fenomen, det visar bara att folk är måna om sin integritet i det landet.![]()
Jo, det kan det vara. T.ex att några hushåll eller en trappuppgång har en egen pool och planerar användningen efter behoven.korvgubbe skrev:Edit1: Jag tolkade alltså bilpool som någon form av "sam-transport"
korvgubbe skrev:....och att deras 290miljoner enats om att använda begreppet CARPOOL på det sätt jag använder det...
mb skrev:Man skulle på sikt kunna tänka sig en storskalig utbyggnad där det finns en bilpool i varje kvarter eller så. Där skulle vi inte ha de nackdelarna som markus nämner.
Nu tänkte jag inte en omställning med totalitära metoder, utan att använda ekonomiska styrmedel som på sikt driver på åt det hållet. Dessa styrmedel måste förstås i grunden ha folkligt stöd.Markus skrev:Precis det fanns i det kommunistområde jag bor i, men som tur är så lades det ner för folk vill ha egen bil och den frihet det innebär trots att det kostar dem pengar. De få kommunister som ville ha kvar det orkar inte gå till den nya bilpoolen som ligger 10 minuter bort, så mycket för den idén...
mb skrev:Nu tänkte jag inte en omställning med totalitära metoder, utan att använda ekonomiska styrmedel som på sikt driver på åt det hållet. Dessa styrmedel måste förstås i grunden ha folkligt stöd.
http://www.susning.nu/USA 290miljMarkus skrev:Är de inte 270miljoner förresten?
Chrille skrev:Personligen undrar jag bara om det finns ett enda sätt att göra en storstadsbo nöjd. Det är ett j-a gnäll för att trafiken kör ihop sig men när politikerna gör något åt det så blir det ett j-a gnäll åt det. Trängselavgifterna är ju ett självklart grepp för att lösa många problem på en gång. Be mig skriva på för bevakade pendlarparkeringar och upprustad kollektivtrafik istället.
korvgubbe skrev:http://www.susning.nu/USA 290milj
Edit1:
Antal invånare i USA
294 976 726
Enligt amerikanska folkräkningsbyråns befolkningsklocka.
Markus skrev:För mig tar det 60 minuter dörr till dörr om jag åker kommunalt, och 20 minuter om jag åker bil. Jag bor och arbetar i Stockholms kommun.
korvgubbe skrev:...f.ö. så bör man ju se över skatt på fordon. Högre skatt på bensinslukare och subventioner på bränslesnåla alternativ.
Markus skrev:Den där debatten tycker jag är konstig, eftersom det redan är exakt så. En tung bränsletörstig bil kommer kosta dig mer än en liten snål i skattepengar, dels pga fordonsskatten och även bensinskatten. (Och även i momspengar i 99 fall av 100).
Det både stämmer och inte stämmer, beroende på hur man ser det. Här är en artikel som åtminstone kastar ljus över mitt perspektiv på frågan.Markus skrev:Den där debatten tycker jag är konstig, eftersom det redan är exakt så. En tung bränsletörstig bil kommer kosta dig mer än en liten snål i skattepengar, dels pga fordonsskatten och även bensinskatten. (Och även i momspengar i 99 fall av 100).
Jo, det är väl lite av vad som tas upp i den artikeln också, har jag för mig.korvgubbe skrev:Jag tror en bidragande orsak är vår starka SAAB/Volvo-kärlek.. De gör inga småbilar direkt..
korvgubbe skrev:....
...f.ö. så bör man ju se över skatt på fordon. Högre skatt på bensinslukare och subventioner på bränslesnåla alternativ.
mb skrev:Det både stämmer och inte stämmer, beroende på hur man ser det. Här är en artikel som åtminstone kastar ljus över mitt perspektiv på frågan.
http://www.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm?CFID=3541333&CFTOKEN=10971634&id=632
mb skrev:Det både stämmer och inte stämmer, beroende på hur man ser det. Här är en artikel som åtminstone kastar ljus över mitt perspektiv på frågan.
http://www.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm?CFID=3541333&CFTOKEN=10971634&id=632

|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |