Skriv på mot trängselavgifter.

mb skrev:
Går ju inte att jämföra med en stad som har 10 ggr så stor befolkning.

Nej, de är ju fler som betalar och dessutom mer pengar/bilist och de får inte ihop ekonomin. Självklart kommer det fungera med våra kompetenta politiker bakom styret. :rolleyes:

Markus skrev:
Jag har varit med om samma fenomen, det visar bara att folk är måna om sin integritet i det landet. :hihi

....och att deras 290miljoner enats om att använda begreppet CARPOOL på det sätt jag använder det...

korvgubbe skrev:
Edit1: Jag tolkade alltså bilpool som någon form av "sam-transport"
Jo, det kan det vara. T.ex att några hushåll eller en trappuppgång har en egen pool och planerar användningen efter behoven.

Man skulle på sikt kunna tänka sig en storskalig utbyggnad där det finns en bilpool i varje kvarter eller så. Där skulle vi inte ha de nackdelarna som markus nämner.

korvgubbe skrev:
....och att deras 290miljoner enats om att använda begreppet CARPOOL på det sätt jag använder det...

Jag som trodde vi diskuterade bilpool i Sverige.
Är de inte 270miljoner förresten?

Två fel av två möjliga. :tummenupp

:tungan

Bonusrättning:
Carpool används i väldigt få stater, förmodligen är Kalifornien den enda.

/B.Esserwisser

mb skrev:
Man skulle på sikt kunna tänka sig en storskalig utbyggnad där det finns en bilpool i varje kvarter eller så. Där skulle vi inte ha de nackdelarna som markus nämner.

Precis det fanns i det kommunistområde jag bor i, men som tur är så lades det ner för folk vill ha egen bil och den frihet det innebär trots att det kostar dem pengar. De få kommunister som ville ha kvar det orkar inte gå till den nya bilpoolen som ligger 10 minuter bort, så mycket för den idén...

Markus skrev:
Precis det fanns i det kommunistområde jag bor i, men som tur är så lades det ner för folk vill ha egen bil och den frihet det innebär trots att det kostar dem pengar. De få kommunister som ville ha kvar det orkar inte gå till den nya bilpoolen som ligger 10 minuter bort, så mycket för den idén...
Nu tänkte jag inte en omställning med totalitära metoder, utan att använda ekonomiska styrmedel som på sikt driver på åt det hållet. Dessa styrmedel måste förstås i grunden ha folkligt stöd.

mb skrev:
Nu tänkte jag inte en omställning med totalitära metoder, utan att använda ekonomiska styrmedel som på sikt driver på åt det hållet. Dessa styrmedel måste förstås i grunden ha folkligt stöd.

Hade det funnits folkligt stöd så hade väl folk skaffat sin egen bilpool? Det behövs ingen proffstyckare som ska tala om att jag ska köra en etanoldriven Lupo tillsammans x antal andra människor. Vill folk ha en bilpool? Fine, låt dem skaffa det själva.

Hur många här inne äger en bil med en kompis som ni delar på? Inte många antar jag, i alla fall inte ett bruksfordon. Om det intge fungerar mellan två kompisar, varför skulle det då fungera med tiotals främmande människor?

Personligen undrar jag bara om det finns ett enda sätt att göra en storstadsbo nöjd. Det är ett j-a gnäll för att trafiken kör ihop sig men när politikerna gör något åt det så blir det ett j-a gnäll åt det. Trängselavgifterna är ju ett självklart grepp för att lösa många problem på en gång. Be mig skriva på för bevakade pendlarparkeringar och upprustad kollektivtrafik istället.

Chrille skrev:
Personligen undrar jag bara om det finns ett enda sätt att göra en storstadsbo nöjd. Det är ett j-a gnäll för att trafiken kör ihop sig men när politikerna gör något åt det så blir det ett j-a gnäll åt det. Trängselavgifterna är ju ett självklart grepp för att lösa många problem på en gång. Be mig skriva på för bevakade pendlarparkeringar och upprustad kollektivtrafik istället.

Gnället som du skriver bygger mest på att Billström LOVADE att det inte skulle bli trängselavgifter om (s) fick makten, tvärtom inför hon det nu. Citat av Billström:

"Jag ville inte vara det borgarråd som fällde en socialdemokratisk regering"
"Ja, men jag har gjort något bra av mitt svek"

(Svar på frågan om hon inte svek väljarna)

Egentligen är det två separata diskussioner men det är detta som gör mig mest upprörd. Hade hon sagt att hon ville införa biltullar innan valet och blivit framröstad för att göra så, då hade jag respekterat (om än inte gillat) utgången. Hon har även konsekvent motarbetat, och lyckats, en folkomröstning i frågan i Stockholm. I samtliga kranskommuner där det hölls omröstning så fick förslaget NEJ, men det struntar hon i.

Frågan om själva biltullarna: Ja, jag förstår att det kan komma en tid då det är oundvikligt. Jag menar dock att man innan dess måste rusta upp vägnätet och utveckla kollektivtrafiken så att den fungerar någorlunda bra. För mig tar det 60 minuter dörr till dörr om jag åker kommunalt, och 20 minuter om jag åker bil. Jag bor och arbetar i Stockholms kommun.

mb skrev:
Går ju inte att jämföra med en stad som har 10 ggr så stor befolkning.

Och det var naturligtvis MIN poäng med det hela.

Om trängselavgifter (NÄR trängselavgifter...) införs så kommer systemet KOSTA mer än vad det drar in. Det innebär att vi kommer att betala mer skatt för att finansiera en lösning som skall dra in pengar.

Varför inte börja med att erbjuda en fungerande kollektivtrafik och lägre biljettpriser på SL/Connex?

Antingen piskan eller moroten. I detta fall har politikerna valt piskan. Ena avgiften efter den andra.

Skall man göra detta så skall det finnas ett system i det.
EXEMPEL:
5 första in och ut dagarna per bil och månad blir gratis. kör sällan = kör gratis.
Nästa 5 = 30 kr/dag. lite dyrare
nästa 5 = 60 kr/dag
OSV.
Då skulle folk tänka efter innan de valde bilen. Istället för att få en fast avgift för varje gång.

Markus skrev:
För mig tar det 60 minuter dörr till dörr om jag åker kommunalt, och 20 minuter om jag åker bil. Jag bor och arbetar i Stockholms kommun.

För mig tar det 60 minuter kommunalt, mindre än 20 med bil. Jag arbetar i Sthlm kommun... Har inte bestämt mig om jag är för eller emot än. Kanske hade varit annorlunda om jag drabbats av tullarna..

...jag är för vägtullar som princip men det är fel att införa dem med våld redan nu. Lägg en mandatperiod på att verkligen förbättra kollektivtraffiken så det blir ett bra alternativ och inför därefter vägtullar.

...f.ö. så bör man ju se över skatt på fordon. Högre skatt på bensinslukare och subventioner på bränslesnåla alternativ.

korvgubbe skrev:
...f.ö. så bör man ju se över skatt på fordon. Högre skatt på bensinslukare och subventioner på bränslesnåla alternativ.

Den där debatten tycker jag är konstig, eftersom det redan är exakt så. En tung bränsletörstig bil kommer kosta dig mer än en liten snål i skattepengar, dels pga fordonsskatten och även bensinskatten. (Och även i momspengar i 99 fall av 100).

Markus skrev:
Den där debatten tycker jag är konstig, eftersom det redan är exakt så. En tung bränsletörstig bil kommer kosta dig mer än en liten snål i skattepengar, dels pga fordonsskatten och även bensinskatten. (Och även i momspengar i 99 fall av 100).

...jag menade att man dessutom bör subventionera miljövänligfa alternativ.. För att för en gångs skulle testa att använda morot eftersom de uteslutande använder piska... (ja, miljöklass 1 har lägre fordonsskatt och elbilar å annat slipper tullar.. jag pratar om mer subventioner än så.. typ momssänkning) Miljövänliga alternativ måste vara minst lika billiga eller billigare än bensinslukande alternativ.. Tror farbror staten får öppna plånboken i början för att få det så..

Markus skrev:
Det både stämmer och inte stämmer, beroende på hur man ser det. Här är en artikel som åtminstone kastar ljus över mitt perspektiv på frågan.

http://www.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm?CFID=3541333&CFTOKEN=10971634&id=632

korvgubbe skrev:
Jag tror en bidragande orsak är vår starka SAAB/Volvo-kärlek.. De gör inga småbilar direkt..
Jo, det är väl lite av vad som tas upp i den artikeln också, har jag för mig.

korvgubbe skrev:
....

Det där är så uppenbart att om vi i perspektiv av regelverken i våra grannländer och lite sunt förnuft måste fråga oss om miljöpartisternas föräldrar kokade sin sprit själva när barnen var små. Att hålla på att tjata om grön skatteväxling och höjda bränslepriser som en bärande del av detta är tydliga tecken på att det måste saknas verklighetskontakt nånstans.

Tvinga dom som har råd att köpa nya bilar att köpa bränslesnåla, miljövänliga bilar genom att skatta skiten ur de stora tunga bilarna. Svenne Svensson måste inte ha 200 turbohästar när han fredagshandlar, han kan åka Passat 1.6 precis som Olav Norman.

mb skrev:
Det både stämmer och inte stämmer, beroende på hur man ser det. Här är en artikel som åtminstone kastar ljus över mitt perspektiv på frågan.

http://www.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm?CFID=3541333&CFTOKEN=10971634&id=632

Vilka fler faktafel än detta döljer sig i texten:

Men vem köper de stora och bränsleslukande bilarna? Svaret är de medelålders svenska männen. Det är övervägande högre tjänstemän som får de stora skattesubventionerade leasingbilarna

? ? ? ? ? ?

Nej, det där kategoriserar jag som stenkastartrams. :tungan

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form