Skit Mito

Edholm skrev:
Tror på tändningen ändå jag :) Har du en avdragare så går det ju lätt att kolla.. :)

Hade väck alla bultarna och tog väck den där plattan som startmotorn går emot. Tog sedan väck den stora i mitten vad ska jag göra sen ? den stora bullen sitter som fan kan inte dra ut den.

håkanolsson skrev:
Ja, det är ju ett av dina problem. Du chansar för mycket. Jag trodde du hajade vinken i mitt irroniinlägg med att ta ett lån till ett hekto munstycken. Försök o haja att man löser inte dina problem med att bestycka några promille upp o ned. Om man inte kan hålla liv i den så är det något annat.

Jag tror det blir lättare för alla om du listar ned vad du åtgärdat. Soppafiltret har du ju t ex gjort i ordning. Har du kollat att flotörventilen öppnar o stänger som den skall? Kan det vara dags med en lista på grejer som du gjort + en beskrivning i lite mer detalj vad som händer när den lägger av. Magrar den till döds. Det typiska moooaaaaa, mooooaaaa när man vrider på rullen. Eller dränks den i swimingpooler av bensin Zzzzzzzzzzzr-r-r-r-r-r-r-r-r-r-r-rr--rr--rr--rr--rr. Eller slår Gud av tändningen? Skriv långt och utförligt.

Fina noter?

Okej här kommer en lång berättelse om hur den beter sig.

Precis när jag hade köpt den så var den såhär konstigt. Om man då körde iväg med chocken på så gick den men man var tvungen att ha den på för den stannade om man körde iväg utan precis som om att den inte orkade dra iväg. Men om man körde iväg med chocke och sen stängde den vid ca 5000varv så gick den bra som f*n varvde fin fint och ingen hackade. Men sen när men växlade ner = släppte gasen så sa den maouuuuuuu och stannade om man då drog på chocken igen och startade så gick den igen.

Här kommer en lista med saker som är gjort.

Rengort hela förgasaren tagit väck alla musntycken mm mm
Rengort bensinkransfiltret och fyllt på med ny 95blyfri bensin
Nytt tänstift.
Kollat så att reedventilen är som den ska ser ut som det iaf.
Har provat med att köra med och utan lufburk ingen skillnad. Filtret ser ok ut.
Kollat runt på sladdar allt är ok.
Dragit åt alla bultar som håller insuget och satt på nya klämmor till insug och luftburk.
Har kollat lite inne vid tändplattan och allt det där men kommer inte åt den stora bullen med lindningarna runt sig.

Kommer inte på mera just nu fråga om det är något som jag har gjort så kanske jag har det men glömt det bara.

ALEX

Alex.J skrev:
Hade väck alla bultarna och tog väck den där plattan som startmotorn går emot. Tog sedan väck den stora i mitten vad ska jag göra sen ? den stora bullen sitter som fan kan inte dra ut den.

Du måste få bort svänghjulet för att kunna se något, För att få lös svänghjulet måste man ha en svänghjulsavdragare. den bultar man sedan i dom tre bultarna som kuggkransen satt i. Vevtappen är konisk och svänghjulet blir som fastpressad på den därför det sitter fast även fast man lossat bulten. Svänghjulsavdagare finns att köpa på www.geiwiz.de kostar 350:- Eller så bygger man om en avdragare från nån gammal moped kostar gratis :) Kan ut och knäppa lite kort sen.. =)

Edholm skrev:
Du måste få bort svänghjulet för att kunna se något, För att få lös svänghjulet måste man ha en svänghjulsavdragare. den bultar man sedan i dom tre bultarna som kuggkransen satt i. Vevtappen är konisk och svänghjulet blir som fastpressad på den därför det sitter fast även fast man lossat bulten. Svänghjulsavdagare finns att köpa på www.geiwiz.de kostar 350:- Eller så bygger man om en avdragare från nån gammal moped kostar gratis :) Kan ut och knäppa lite kort sen.. =)

Jag är ju inte super grym på det här med vad alla delar heter i motorn:rodnar
När jag skruvat väck dom 3 bultarna är det där i jag ska sätta svänghjulsavdragaren då ?
Men svänghjulet är inte det som håller kolven eller är jag helt ute och cycklar nu ?

Har ställt nålen och bytt munstycke till orginal igen. Startade den efter det och den gick ganska bra stängde chocken och den går om man håller den över 4000varv men så fort man gasar på så får man avgasknallar och precis samtidigt som man får avgasknallar så säger den typ muuupangpang

Alex.J skrev:
Jag är ju inte super grym på det här med vad alla delar heter i motorn:rodnar
När jag skruvat väck dom 3 bultarna är det där i jag ska sätta svänghjulsavdragaren då ?
Men svänghjulet är inte det som håller kolven eller är jag helt ute och cycklar nu ?

Japp, nu är du ute och cyklar :) Kolven hålls fast av vevstaken. vevstaken sitter fast i vevpartiet och på vevpartiet ena sida sitter svänghjulet, ska ut och knäppa kort nu.=)

Avdragaren tillverkade jag klockan 3 på natten stressad som få, uppkörning klockan 9.. :D Därför den inte är så seriös.. :)

Bifogat

• avdragare.JPG
    avdragare.JPG
    35 KB · Visningar: 47
  • Tändplatta.JPG
    Tändplatta.JPG
    53.5 KB · Visningar: 45
  • veven.JPG
    veven.JPG
    51.6 KB · Visningar: 43
Last edited:
Edholm skrev:
Japp, nu är du ute och cyklar :) Kolven hålls fast av vevstaken. vevstaken sitter fast i vevpartiet och på vevpartiet ena sida sitter svänghjulet, ska ut och knäppa kort nu.=)

Okej känner mig som en idiot nu :( så om jag nu får väck den så händer det inget mera än att den kommer ut eller ?

Edholm skrev:
Exakt.. Kika på bilderna ovan och dina PM ;)

Okej fattar:tummenupp tack så hemskt mycke :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar men det som sitter på dom där 3muttrana är det den så kallade avdragaren på din bild alltså.

Kommer svar på dit PM

Alex.J skrev:
Okej fattar:tummenupp tack så hemskt mycke :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar men det som sitter på dom där 3muttrana är det den så kallade avdragaren på din bild alltså.

Kommer svar på dit PM

Precis.. Finns att köpa en något snyggare, men principen är densamma :)

Edholm skrev:
Precis.. Finns att köpa en något snyggare, men principen är densamma :)

Men det kvittar hur den ser ut mm mm bara man fäster den i dom 3 hålen och drar den utåt ? för isf kan jag svetsa ihopa något själv. Men sen när jag ska sätta tillbaka den då är det bara till att trycka på den då ?och fästa alla bultar igen ?

Alex.J skrev:
Okej här kommer en lång berättelse om hur den beter sig.

Precis när jag hade köpt den så var den såhär konstigt. Om man då körde iväg med chocken på så gick den men man var tvungen att ha den på för den stannade om man körde iväg utan precis som om att den inte orkade dra iväg. Men om man körde iväg med chocke och sen stängde den vid ca 5000varv så gick den bra som f*n varvde fin fint och ingen hackade. Men sen när men växlade ner = släppte gasen så sa den maouuuuuuu och stannade om man då drog på chocken igen och startade så gick den igen.

Här kommer en lista med saker som är gjort.

Rengort hela förgasaren tagit väck alla musntycken mm mm
Rengort bensinkransfiltret och fyllt på med ny 95blyfri bensin
Nytt tänstift.
Kollat så att reedventilen är som den ska ser ut som det iaf.
Har provat med att köra med och utan lufburk ingen skillnad. Filtret ser ok ut.
Kollat runt på sladdar allt är ok.
Dragit åt alla bultar som håller insuget och satt på nya klämmor till insug och luftburk.
Har kollat lite inne vid tändplattan och allt det där men kommer inte åt den stora bullen med lindningarna runt sig.

Kommer inte på mera just nu fråga om det är något som jag har gjort så kanske jag har det men glömt det bara.

ALEX

Det låter som att den får åt h för lite bränsle. Kollade du att flotörventilen öppnar ok? Lätta att kolla. Spola soppa (eller vattenkran om du testar med gasaren avmonterad) förgasarens in-ledning. Av med flotörlocket o lyft flotören växlande upp/ned så den stänger/öppnar. Det skall flöda bra där. Det kan mycket väl vara att du kör slut på soppa i flotörhuset när den lägger av. Den går ju igång igen senare. Kolla det!

Sammtidigt, kan det vara på plats med ett nytt stift. De brukar pajja ibland med konstiga resultat som man inte blir klok på. Om du dränkt den med choken så låter det rimligt. (Synd och jobba ihjäl sig i onödan liksom, ifall att)

edit: Känn även på bultarna till cylindern när du ändå är igång.

Last edited:
håkanolsson skrev:
Det låter som att den får åt h för lite bränsle. Kollade du att flotörventilen öppnar ok? Lätta att kolla. Spola soppa (eller vattenkran om du testar med gasaren avmonterad) förgasarens in-ledning. Av med flotörlocket o lyft flotören växlande upp/ned så den stänger/öppnar. Det skall flöda bra där. Det kan mycket väl vara att du kör slut på soppa i flotörhuset när den lägger av. Den går ju igång igen senare. Kolla det!

Sammtidigt, kan det vara på plats med ett nytt stift. De brukar pajja ibland med konstiga resultat som man inte blir klok på. Om du dränkt den med choken så låter det rimligt. (Synd och jobba ihjäl sig i onödan liksom, ifall att)

edit: Känn även på bultarna till cylindern när du ändå är igång.

Okej ska kolla upp detta med flotörventilen.
Bytte stift för typ en vecka sedan.
Ska kolla upp detta med cylindern.

Det låter ju rimligt det där med flotörventilen men flotörventilen är den stora vita saken som lyft och sänks i förgasaren.

Alex.J skrev:
Okej ska kolla upp detta med flotörventilen.
Bytte stift för typ en vecka sedan.
Ska kolla upp detta med cylindern.

Det låter ju rimligt det där med flotörventilen men flotörventilen är den stora vita saken som lyft och sänks i förgasaren.

Ja vist. Den som flyter på soppan. Sitter längst ned som i ett tråg liksom.

håkanolsson skrev:
Ja vist. Den som flyter på soppan. Sitter längst ned som i ett tråg liksom.

okej den sitter ju fast i någon liten sak som flyttas hela tiden av den stora vita. Ska jag kolla så att den rör sig och att det kommer soppa genom den ?

Alex.J skrev:
Köpte ny soppa för 2veckor sedan 95blyfri eller ska det vara 98 ?

det går med vilket som, jag brukar köra 98blyfri.
om jag inte har fått det helt om bakfoten så är 98 är lite mer explosivt än 95 = lite(väldigt lite)mer kraft, sedan ger det renare förbränning.

98 är även mer resistant mot spikningar (detonerar tidigare än det ska under högt komp. ) fast det är lär ju inte hända på våra hojar utan på en turbohoj kanske.

Larco skrev:
det går med vilket som, jag brukar köra 98blyfri.
om jag inte har fått det helt om bakfoten så är 98 är lite mer explosivt än 95 = lite(väldigt lite)mer kraft, sedan ger det renare förbränning.

98 är även mer resistant mot spikningar (detonerar tidigare än det ska under högt komp. ) fast det är lär ju inte hända på våra hojar utan på en turbohoj kanske.

Tack då vet jag det

Alex.J skrev:
okej den sitter ju fast i någon liten sak som flyttas hela tiden av den stora vita. Ska jag kolla så att den rör sig och att det kommer soppa genom den ?

"Den stora vita" Om det är en 5-10 cm eller så, luftfylld tingest i plast eller tunn koppar eller liknande(?) som inte väger mer än några gram och flyter högt - så pratar vi samma sak. M a o "flotören". När nivån är låg i huset, öppnas en ventil (några mm stor o sitter vanligen nära flotörens infästningspunkt) Du vill kolla att soppa rinner när flotören är i sitt lägsta läge. Samt att det slutar rinna när den är i sitt högsta. Som en muggstol funkar.

Alltså:

Vatten/eller soppa - på
Låt flotören inta sitt nedre läge. Soppa ska då flöda genom ventilen.
Vicka lite på flotören uppåt. Ventilen skall stänga o soppan ska sluta rinna.

Lätt som en plätt.

(Det här brukar man kolla nästan först)

Back