Skit Mito

håkanolsson skrev:
"Den stora vita" Om det är en 5-10 cm eller så, luftfylld tingest i plast eller tunn koppar eller liknande(?) som inte väger mer än några gram och flyter högt - så pratar vi samma sak. M a o "flotören". När nivån är låg i huset, öppnas en ventil (några mm stor o sitter vanligen nära flotörens infästningspunkt) Du vill kolla att soppa rinner när flotören är i sitt lägsta läge. Samt att det slutar rinna när den är i sitt högsta. Som en muggstol funkar.

Alltså:

Vatten/eller soppa - på
Låt flotören inta sitt nedre läge. Soppa ska då flöda genom ventilen.
Vicka lite på flotören uppåt. Ventilen skall stänga o soppan ska sluta rinna.

Lätt som en plätt.

(Det här brukar man kolla nästan först)

Jo men jag tänkte så här när jag kör med chocken på så går den ju och den beter sig inte konstigt då för när jag gasar så är väll saken samma med eller utan chocke eller ? då kan det inte vara något med den.
 
håkanolsson skrev:
Eeeeh, jag var inte med där. Förklara.




Citat:
Inskickat av håkanolsson
"Den stora vita" Om det är en 5-10 cm eller så, luftfylld tingest i plast eller tunn koppar eller liknande(?) som inte väger mer än några gram och flyter högt - så pratar vi samma sak. M a o "flotören". När nivån är låg i huset, öppnas en ventil (några mm stor o sitter vanligen nära flotörens infästningspunkt) Du vill kolla att soppa rinner när flotören är i sitt lägsta läge. Samt att det slutar rinna när den är i sitt högsta. Som en muggstol funkar.

Alltså:

Vatten/eller soppa - på
Låt flotören inta sitt nedre läge. Soppa ska då flöda genom ventilen.
Vicka lite på flotören uppåt. Ventilen skall stänga o soppan ska sluta rinna.

Lätt som en plätt.

(Det här brukar man kolla nästan först)




Jo men jag tänkte så här när jag kör med chocken på så går den ju och den beter sig inte konstigt då för när jag gasar så är väll saken samma med eller utan chocke eller ? då kan det inte vara något med den.
 
OK. Så om du kör med choken på, går den OK. Och inte bara OK en stund utan så länge du har choken på? Om det är så, är det inte troligt att flotörnålen eller andra saker hindrar inflödet av soppa. Och då behöver man inte kolla flotörventilen. Om det var så du menade så håller jag fullständigt med?

Rätt avgörande är som sagt, kan man i princip köra 3 mil med chock på/delvis på och den går bra eller ok och att den inte dör. Ja då har man ju felsökt hela vägen från flotörhuset/ventil via slang till tank. Man har t o m fått bekräftat att det finns sås i tanken :D

Berätta allt om choken o hur du gör o hur den går när du gör vad du gör.
 
håkanolsson skrev:
OK. Så om du kör med choken på, går den OK. Och inte bara OK en stund utan så länge du har choken på? Om det är så, är det inte troligt att flotörnålen eller andra saker hindrar inflödet av soppa. Och då behöver man inte kolla flotörventilen. Om det var så du menade så håller jag fullständigt med?

Rätt avgörande är som sagt, kan man i princip köra 3 mil med chock på/delvis på och den går bra eller ok och att den inte dör. Ja då har man ju felsökt hela vägen från flotörhuset/ventil via slang till tank. Man har t o m fått bekräftat att det finns sås i tanken :D

Berätta allt om choken o hur du gör o hur den går när du gör vad du gör.



Japp det stämmer den går med chocke hur länge som hälst eller jag tror det iaf vill ju inte köra med den för länge men typ 15 till 20 min är ju inga problem det är det längsta jag kört med den på OBS den har då blivit riktigt varm. Om jag kör med chocken så går den inte så bra men det är jag van vid för ingen hoj har gått bra med chocke av dom jag haft. Den bluddrar lite och vill inte varva ut men om jag då kör och stänger chocken vid ca5000varv så går den rent och fint tills man ska växla ner = släppa gasen då när man ska gasa upp igen så säger den muuuuuuuu och stannar om man då sätter på chocken igen eller om man är snabb på chocken så stannar den inte.


Hoppas du hängde med blev lite snurrigt där ett tag:hihi
 
Alex.J skrev:
Japp det stämmer den går med chocke hur länge som hälst eller jag tror det iaf vill ju inte köra med den för länge men typ 15 till 20 min är ju inga problem det är det längsta jag kört med den på OBS den har då blivit riktigt varm. Om jag kör med chocken så går den inte så bra men det är jag van vid för ingen hoj har gått bra med chocke av dom jag haft. Den bluddrar lite och vill inte varva ut men om jag då kör och stänger chocken vid ca5000varv så går den rent och fint tills man ska växla ner = släppa gasen då när man ska gasa upp igen så säger den muuuuuuuu och stannar om man då sätter på chocken igen eller om man är snabb på chocken så stannar den inte.


Hoppas du hängde med blev lite snurrigt där ett tag:hihi

OK. Verkar ju jävligt skumt varför den inte ger bränsle utan choke. Kan inte komma på något vettigt just nu. Det låter verkligen som att cylindern suger tjuvluften jätte-nicklas. Man måste vara lite öppen nu(men je fan i bestyckningen bara :D Är det tätt överallt? Mellan förgasare-insug-cylinder. Cylinderfoten? Har du kollat?. Drar den in vatten i cylindern kanske? Skulle kunna vara troligt eftersom den magrar. Vattennivån? Är den konstant? Man kan ju alltid testa att tömma hela systemet på vatten o testköra i 15 sekunder bara för att känna om det gör skilnad. Men inte längre än så. Den tokskär ju när den blir het.
 
håkanolsson skrev:
OK. Verkar ju jävligt skumt varför den inte ger bränsle utan choke. Kan inte komma på något vettigt just nu. Det låter verkligen som att cylindern suger tjuvluften jätte-nicklas. Man måste vara lite öppen nu(men je fan i bestyckningen bara :D Är det tätt överallt? Mellan förgasare-insug-cylinder. Cylinderfoten? Har du kollat?. Drar den in vatten i cylindern kanske? Skulle kunna vara troligt eftersom den magrar. Vattennivån? Är den konstant? Man kan ju alltid testa att tömma hela systemet på vatten o testköra i 15 sekunder bara för att känna om det gör skilnad. Men inte längre än så. Den tokskär ju när den blir het.



Kan ju inte svara för det men jag tror det har inte märkt något. Cylindern har bara gått 50mil iaf. Jag är ju inte jätte haj på den delen med cylindern och det men vad jag kan se så sitter det packnings klister runt topplocket sådant där orange mjukt klibb du vet. Vätskan har aldrig rört sig vad jag kan se. Kan även nämmna att den hade stått ca 1 år när jag köpte den. Jag vill verkligen ine behöva skruva med cylindern och det där:(:( kan möjligtvis tömma kylarsystemt och ta av toppen och kolla men inte cylindern är skit rädd för det där. Den går ju bra på allt över 5000 varv så det känns inte heller riktigt som det heller.
 
Last edited:
Alex.J skrev:
Kan ju inte svara för det men jag tror det har inte märkt något. Cylindern har bara gått 50mil iaf. Jag är ju inte jätte haj på den delen med cylindern och det men vad jag kan se så sitter det packnings klister runt topplocket sådant där orange mjukt klibb du vet. Vätskan har aldrig rört sig vad jag kan se. Kan även nämmna att den hade stått ca 1 år när jag köpte den. Jag vill verkligen ine behöva skruva med cylindern och det där:(:( kan möjligtvis tömma kylarsystemt och ta av toppen och kolla men inte cylindern är skit rädd för det där. Den går ju bra på allt över 5000 varv så det känns inte heller riktigt som det heller.


På miton sitter det ingen toppackning utan bara två oringar. Så vad packningsklistret gör där kan man ju fråga sig..

Testa spruta lite startgas runt förgasaren ökar den i varv så knycker den luft någonstans..
 
Alex.J skrev:
Kan ju inte svara för det men jag tror det har inte märkt något. Cylindern har bara gått 50mil iaf. Jag är ju inte jätte haj på den delen med cylindern och det men vad jag kan se så sitter det packnings klister runt topplocket sådant där orange mjukt klibb du vet. Vätskan har aldrig rört sig vad jag kan se. Kan även nämmna att den hade stått ca 1 år när jag köpte den. Jag vill verkligen ine behöva skruva med cylindern och det där:(:( kan möjligtvis tömma kylarsystemt och ta av toppen och kolla men inte cylindern är skit rädd för det där. Den går ju bra på allt över 5000 varv så det känns inte heller riktigt som det heller.

När du säger att "..den har då blivit riktigt varm..", vad innebär det. Väl varmkörd eller för varm eller? Tempmätare, vad står den på?

Hur var det med cylinderfoten/bultar sitter dem? (känn lite på dem utan att dra sönder)

Hur var det med vattennivån? Måste du fylla på?

(Om det är o-ringar i topen så är det normalt att använda lite tätningsmassa)

Kanske lämna in på en bra verkstad. Skriva ned en lista på det du gjort, lämna över allt och köpa en felsökning på 2 timmar eller så. Har man flyt analyserar de fram vad problemet är på en timme o du kan därifrån bestämma dig om du vill att dem ska åtgärda eller ej. Behöver inte bli dyrt.
 
Ja det sitter sådant där orange klibb vet ej varför då. Mätaren visar 60grader han som jag köpte den av sa att den inte blev varmare. Kan ju kolla upp det där med att dra bultarna lite till har ej känt på dom. HAr inte behövt fylla på vattnet och vad jag kan se så har det inte rört sig. Kan ju kolla upp det där med oringarna och om det behövs tätas något. Har med funderat på att lämmna in den men var:confused: alla säger ju att dom inte vill skruva med Mito för det är svårt med reservdelar mm mm men jag kan ju kolla med fler verkstäder. Läste lite igår i instruktionboken och i en annan bok om förgasare det står något om att chocken är justerbar kanske den är fel inställd. När man chockar så ger man mindre luft men ger man mer eller mindre bränsle med ? det låter som om att den kanske får för mycket luft med för jag provade med att hålla för hålen på luftburkan då dog den och lät muuuuuu detr gör den när den stannar om man kör utan chocke med ju. Allt detta kan ju ha att göra med chocken ? ska kolla upp detta eller så är jag på helt fel väg nu. Ska även kolla så att den tänder ordentligt.
 
Alex.J skrev:
Ja det sitter sådant där orange klibb vet ej varför då. Mätaren visar 60grader han som jag köpte den av sa att den inte blev varmare. Kan ju kolla upp det där med att dra bultarna lite till har ej känt på dom. HAr inte behövt fylla på vattnet och vad jag kan se så har det inte rört sig. Kan ju kolla upp det där med oringarna och om det behövs tätas något. Har med funderat på att lämmna in den men var:confused: alla säger ju att dom inte vill skruva med Mito för det är svårt med reservdelar mm mm men jag kan ju kolla med fler verkstäder. Läste lite igår i instruktionboken och i en annan bok om förgasare det står något om att chocken är justerbar kanske den är fel inställd. När man chockar så ger man mindre luft men ger man mer eller mindre bränsle med ? det låter som om att den kanske får för mycket luft med för jag provade med att hålla för hålen på luftburkan då dog den och lät muuuuuu detr gör den när den stannar om man kör utan chocke med ju. Allt detta kan ju ha att göra med chocken ? ska kolla upp detta eller så är jag på helt fel väg nu. Ska även kolla så att den tänder ordentligt.


Du känner inte någon som har en förgasare du kan låna? vore ju smidigt och veta om det är den som bråkar eller något annat.. :)
 
Edholm skrev:
Du känner inte någon som har en förgasare du kan låna? vore ju smidigt och veta om det är den som bråkar eller något annat.. :)



Tror inte det kaZmur vill nog inte låna ut sin till mig:(
Ska felsöka i helgen och imorgon så får vi se. Ska även sätta på orginal systemt får se hur den går sen.
 
Alex.J skrev:
Tror inte det kaZmur vill nog inte låna ut sin till mig:(
Ska felsöka i helgen och imorgon så får vi se. Ska även sätta på orginal systemt får se hur den går sen.
Gör en rejäl felsökning i helgen och om du inte får ordning på den då så kan vi prova med min förknasare nästa vecka :tummenupp:
 
kaZmur skrev:
Gör en rejäl felsökning i helgen och om du inte får ordning på den då så kan vi prova med min förknasare nästa vecka :tummenupp:




Okej snällt av dig:Bugar jag hör av mig om jag inte får kläm på det.
 
Jippie tändstiftet tände precis som det skulle:banana har även monterat orginal system låter som en elhoj nu:( Men så som den står nu så var den ju när den kom från fabriken så nu vet jag att det inte har med bestyckningen att göra iaf. Ska felsöka på lördag söndag så får vi se vad jag kommer fram till. Det som jag ska göra då är att:

Rengöra förgasaren igen
Kolla alla sladdar så att den inte är något med den biten.
Köpa lite nya slangar och sätta på här och där.
Sen får vi se vad som händer.

Någon som vet hur man ska göra när man byter slangen som går mellan oljebehållaren och pumpen:confused:



ALEX.
 
Last edited:
Alex.J skrev:
Jippie tändstiftet tände precis som det skulle:banana har även monterat orginal system låter som en elhoj nu:( Men så som den står nu så var den ju när den kom från fabriken så nu vet jag att det inte har med bestyckningen att göra iaf. Ska felsöka på lördag söndag så får vi se vad jag kommer fram till. Det som jag ska göra då är att:

Rengöra förgasaren igen
Kolla alla sladdar så att den inte är något med den biten.
Köpa lite nya slangar och sätta på här och där.
Sen får vi se vad som händer.

Någon som vet hur man ska göra när man byter slangen som går mellan oljebehållaren och pumpen:confused:
ALEX.


Japp, du tar bort kåpan så du kommer åt motorns högra sida. sen tar du bort det svarta locket med en elefant på som sitter fram på motorns högra sida. sen skruvar du lös pumpen (två skruvar) sen är det bara att byta slangen.
 
Edholm skrev:
Japp, du tar bort kåpan så du kommer åt motorns högra sida. sen tar du bort det svarta locket med en elefant på som sitter fram på motorns högra sida. sen skruvar du lös pumpen (två skruvar) sen är det bara att byta slangen.



Okej men är det svårt och riskfyllt ? jag vet var den sitter mm mm men bli det inte luft i slangarna sen ?
 
Alex.J skrev:
Okej men är det svårt och riskfyllt ? jag vet var den sitter mm mm men bli det inte luft i slangarna sen ?

Är inte svårare än att tex skruva lös förgasaren. och olja har ju högre densitet än luft så luften kommer ju åka upp till behållaren om den får stå en stund.

Om du menar att det kommer in luft när du tar lös pumpen så gör det inte det. den är helt tät på baksidan, sitter en packbox på utgående axel, är bara en kort axel som går ut på baksidan (runt 10mm)
 
Edholm skrev:
Är inte svårare än att tex skruva lös förgasaren. och olja har ju högre densitet än luft så luften kommer ju åka upp till behållaren om den får stå en stund.

Om du menar att det kommer in luft när du tar lös pumpen så gör det inte det. den är helt tät på baksidan, sitter en packbox på utgående axel, är bara en kort axel som går ut på baksidan (runt 10mm)



Okej så jag skruvar väck locket till pumpen sen skruvar jag väck pumpen eller ?
Sen byter jag bara slangen. Men om man drar runt startmotorn utan tänstift i då går väll pumpen med så då försvinner luften om det är någon där
Ska byta till genomskinliga slangar snyggt och bra:tummenupp
 
Back
Top