Skillnad R1, GSXR, CBR, Ninja??

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Tjaa ska förmodligen köpa en ny hoj och undrar om nån vet vad som skiljer ovannämda hojar?
Motor, körställning, bromsar m.m.
Har haft en r1:à 99 innan så jag har bara den att referera till. Har tänkt mig nån -05a eller 06:a.
Nån som har pejl?

Kan redan nu säga det alla andra kommer att säga.

PROVKÖR!

Det som är bra för den ena är inte så bra för någon annan, trots samma längd/vikt/tandläkare och skostorlek.

Vad gäller effekt/vikt osv så är det ju enkelt att ta reda på, men egentligen rätt oviktigt. Alla hojar har så bra prestanda att det är svårt att nå deras max.

Ska du ha den brutalaste av av 05 06 årmodellerna är gsxr 1000 05 06 den fetaste och prisvärdaste.

Du kommer inte bli besviken på nån av gixxerns egenskaper, vissa klagar på bromsarna allmän på gixxrar men byter man pumpen gör det stor skillnad, men till gatkörning och till en viss del på bana räcker den gott o väl.

Har alltid gillat r1:orna mest pga av utseendet. Men det står väl igentligen mest mellan en r1 och en gixxer. Men vad är den märkbara skillnaden? Har läst nångång att gixxerns motor ska vara ljuvlig men hur pass då mot en r1:a? Liknande sittställning?

Har alltid gillat r1:orna mest pga av utseendet. Men det står väl igentligen mest mellan en r1 och en gixxer. Men vad är den märkbara skillnaden? Har läst nångång att gixxerns motor ska vara ljuvlig men hur pass då mot en r1:a? Liknande sittställning?
Du har en skarpare knävinkel på gixxern än på R1:an.Om man jämförde polarens R1-07 och min föredetta gixxer 1000-07.Så tycker jag min sitter mer upprätt på yamman,får en vad jag tycker agressivare ställning på gixxern.Men nu passade gixxern mig bättre iom att jag har korta ben.Så jag satt bättre på den.Sen säger jag bara motorn i gixxern.mmm :yoparty

Kört mot k-mans k5a "rakt fram" och nån stor skillnad va det minsann inte... 4-5 hojlängder till 299kmh..... till gixxerns fördel men så väger jag 20kg mer än k-man med iofs....

Du har en skarpare knävinkel på gixxern än på R1:an.Om man jämförde polarens R1-07 och min föredetta gixxer 1000-07.Så tycker jag min sitter mer upprätt på yamman,får en vad jag tycker agressivare ställning på gixxern.Men nu passade gixxern mig bättre iom att jag har korta ben.Så jag satt bättre på den.Sen säger jag bara motorn i gixxern.mmm :yoparty

Aa min känsla av min r1 99 var att körställningen var rätt upprätt. Tycker det ser coolare ut med lite lutande men det kanske e jobbigare. Men det där med motorn vad är det s är så speciellt är det mer vrid genom alla register eller vad är det?.

Aa min känsla av min r1 99 var att körställningen var rätt upprätt. Tycker det ser coolare ut med lite lutande men det kanske e jobbigare. Men det där med motorn vad är det s är så speciellt är det mer vrid genom alla register eller vad är det?.
Jag tyckte den drog jämnare genom hela registret ingen riktig puckel.Polaren testade min samtidigt och han tyckte nästan det blev tråkigt när den var så jämn över hela registret.
Körställningen kan upplevas som jobbig på en gixxer men lär man sig hur man ska använd kroppen på den är den inge jobbigare än på en R1:a.

Edit:Såg nu att min gamla pärla var till salu. http://www.sporthoj.com/annonser/?id=46589

Last edited:
Det va en fin gixxer. Ska vara svart.
Mm fan svårt o bestämma sig. Men cbr el ninja e inget o ha?
Min hoj hade en jäkla ketchup effekt som slog till runt 10 000 rpm typ som om en turbo slog in.

Last edited:
Skumt då r1a 99 hade ett grymt bra bottendrag.

Kanske den hade, jag vet inte vad som räknas som bra bottenvrid. har ingen annan hoj att jämnföra med då det e den enda jag kört.
Men den fick absolut en hästspark i baken runt 10-12000 rpm. Hade dynojet och kn luftfilter.

Köp min K7:a billigt, vet jag. Försvinner annars på söndag.

du kanske hade rätt ang bottenvrid jag vet inte kolla på bänkningsfilen, e ju en rätt oerfaren hojåkare som sagt. tyckte trycket kom runt 8 o sen ännu mer vid 10

Bifogat

• bänkning.jpg
    bänkning.jpg
    65.8 KB · Visningar: 189
just det hur är en gixxer 750 jämnfört med en gixxer 1000?
mycket slöare? andra skillnader?

just det hur är en gixxer 750 jämnfört med en gixxer 1000?
mycket slöare? andra skillnader?

750 är mer som en 600 i "chassie". Den känns betydligt smidigare att hantera än gsx r 1000. På dom flesta svenska banor räcker den mer än väl med sina 150 hk om du inte skall tävla.

Men "potensfaktorn" är större på en 1000 cc hoj.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul