Hjälp att rädda en R1 -98 polka!

Jag har lagat mycket kåpor, hör av dig om du vill ha lite tips, har kommet på en bra metod som håller.
 
Då kom det stora paketet man väntat på. Snart klar med den här skiten kanske :)
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    1.6 MB · Visningar: 164
Last edited:
Återkom gärna med passform, lack och dylikt :) ska bli kul att se resultatet :) vem köpte du av? Leveranstid?

Jag kan väl börja med att säga att jag beställde dom här lite i paniken direkt efter dikeskörningen. Nu känns det dock inte lika givet. Jag vill ju köra med hojen som den är gjord och designad från början. Sen kan man ju inte göra mer än att köra försiktigt. Det var bara bakkåpan som blev helt skrot så får köpa en ny helt enkelt.

Kåporna var grymma annars. Otroligt att det går att köpa ett helt kit till priset av en originalkåpa. Men det var ju det där med skillnaderna... Kvaliteten och lacken är jättebra, dock skiljer ju färgerna lite. Det röda saknar den lite blåa tonen som originalen har och det är ingen pärleffekt på det vita. Tror det tog ca 2 veckor att få dom tillverkade men när dom väl hade skickats tog det bara en vecka.

Det fanns lite olika varianter av polka-kåporna på ebay. Jag tog dom jag tyckte såg bäst ut och som hade alla dekaler. Det var också dom som dök upp först när man sökte på "best match".

Jag är alltså lite kluven med hur jag ska göra med dom här nu. Nån som vill köpa?
 
Last edited:
Då är den snart i form igen! Bytt/ordnat följande:

- Registreringsskylt
- Främre kåpstag
- Höger ifyllningskåpa
- Stänkskärm
- Bromsvätskebehållare
- Backspeglar
- Olja och filter
- Stålomspunna bromsslangar
- Kopplingshandtagshållare
- Böjt rätt bakramen

Väntar bara på ny lampa eftersom den sprack så det blir kondens nu, och ny original bakdel. Sprickan i kutsen och frontkåpan hoppas jag en lackerare ordnar lätt.

Någon som vill köpa kinakåporna? :-)
 

Bifogat

  • IMG_1646.JPG
    IMG_1646.JPG
    1.8 MB · Visningar: 193
  • IMG_1647.jpg
    IMG_1647.jpg
    635.3 KB · Visningar: 210
  • IMG_1649.JPG
    IMG_1649.JPG
    1.7 MB · Visningar: 181
  • IMG_1652.JPG
    IMG_1652.JPG
    1.4 MB · Visningar: 175
Last edited:
Då är den snart i form igen! Bytt/ordnat följande:

- Registreringsskylt
- Främre kåpstag
- Höger ifyllningskåpa
- Stänkskärm
- Bromsvätskebehållare
- Backspeglar
- Olja och filter
- Stålomspunna bromsslangar
- Kopplingshandtagshållare
- Böjt rätt bakramen

Väntar bara på ny lampa eftersom den sprack så det blir kondens nu, och ny original bakdel. Sprickan i kutsen och frontkåpan hoppas jag en lackerare ordnar lätt.

Någon som vill köpa kinakåporna? :-)
Jag är lite smått intresserad av dina kinakåpor :) skickade pm till dig!
 
Jag hoppas det inte är så dyrt ja. Ska iväg till R2 här på forumet imorgon som är kung på kåpor. Min toppkåpa fick ju lite repor och ett märke på ca 1 cm i diameter. Borde ju vara lätt ordnat tycker jag. Kutsen fick en ca 3 cm lång spricka, men det borde ju också vara lätt ordnat.

Tror det finns en firma i trollhättan som fixar trasiga kåpor genom plastsvetsning. Ska tydligen bli som nytt. Tyvär minns jag inte vad dom heter men bike i trollhättan hade koll på dom så går ju att fråga där.
 
Jag är lite smått intresserad av dina kinakåpor :) skickade pm till dig!

Tjena! Jag såg att du skickat nåt men det är bara citat från gamla pm och inget nytt. Sen blinkar pm-ikonen hela tiden så det är nog något skumt med det. Du kanske kan maila mig istället. Skickar ett pm med min mail :-)
 
Tror det finns en firma i trollhättan som fixar trasiga kåpor genom plastsvetsning. Ska tydligen bli som nytt. Tyvär minns jag inte vad dom heter men bike i trollhättan hade koll på dom så går ju att fråga där.


Det låter ju bra! Det är lite smårepor i fram som borde kunna fixas så. Kutsens spricka borde vara typiskt en sån grej som går att svetsa ihop i så fall. Tack för tipset, det får jag kolla upp :tummenupp
 
Sådär ja! Även framlampan kom idag så det blir lite mekande i helgen. Bara att fixa dom små skadorna på kuts och framkåpa sen :)
 

Bifogat

  • 11856500_10203364511948632_7095459477682181833_o.jpg
    11856500_10203364511948632_7095459477682181833_o.jpg
    102.8 KB · Visningar: 155
Matar på med lite bilder igen om det fortfarande är någon som är sugen på att se en ur-R1:a som blir räddad :) Nu är det alltså i princip klart! Helt underbar känsla att bara rulla ut den ur garaget och titta på den :yoparty Sista två bilderna är skadorna som fortfarande finns kvar efter dikes-påhälsningen. Hoppas en lackerare kan fixa det.

Följande blev alltså bytt/ordnat:
- Registreringsskylt
- Främre kåpstag
- Höger ifyllningskåpa
- Stänkskärm
- Bromsvätskebehållare
- Backspeglar
- Olja och filter
- Stålomspunna bromsslangar
- Kopplingshandtagshållare
- Böjt rätt bakramen
- Bakkåpa
- Framlampa
- I princip plockat isär hojen totalt och gjort rent allt och vaxat alla kåpor

Edit: Bakramen blev senare riktad på firma.
 

Bifogat

  • IMG_1679 copy.jpg
    IMG_1679 copy.jpg
    1.2 MB · Visningar: 273
  • IMG_1680 copy.jpg
    IMG_1680 copy.jpg
    1.4 MB · Visningar: 159
  • IMG_1682 copy.jpg
    IMG_1682 copy.jpg
    1.1 MB · Visningar: 175
  • IMG_1684 copy.jpg
    IMG_1684 copy.jpg
    1.2 MB · Visningar: 147
  • IMG_1685 copy.jpg
    IMG_1685 copy.jpg
    1.3 MB · Visningar: 148
  • IMG_1686 copy.jpg
    IMG_1686 copy.jpg
    628.3 KB · Visningar: 156
  • IMG_1687 copy.jpg
    IMG_1687 copy.jpg
    547.8 KB · Visningar: 152
  • IMG_1689 copy.jpg
    IMG_1689 copy.jpg
    1 MB · Visningar: 156
Last edited:
Då var det dags! I söndags var det säsongspremiär! Kutsen och toppkåpan har varit inne på lack i vinter så nu är allt klart. Ny ljuddämpare inhandlades också i höstas när man ändå höll på, gillade inte high-pipen. Pricken över i:t blev en hållare från Harris Performance. På förmiddagen plockades alla kåpor på, var naturligtvis avplockade i vinter för rengöring och vaxning. Och hojen gjordes ren i naken form. Innan magkåpan sattes på byttes olja och filter. På eftermiddagen var det alltså dags och hojen går helt underbart, inget att klaga på över huvud taget. Här kommer lite bilder :yoparty Och just det, pappa har bytt upp sig från sin Aprilia Falco...
 

Bifogat

  • IMG_2639.jpg
    IMG_2639.jpg
    1.1 MB · Visningar: 244
  • IMG_2640.jpg
    IMG_2640.jpg
    1.2 MB · Visningar: 206
  • IMG_2643.jpg
    IMG_2643.jpg
    1.2 MB · Visningar: 185
  • IMG_2645.jpg
    IMG_2645.jpg
    1.1 MB · Visningar: 157
  • IMG_2649.jpg
    IMG_2649.jpg
    803.6 KB · Visningar: 177
Sen tycker jag att high-pipe inte passar på en sån fin "blivande" klassiker.:banana

Nej precis, det blir liksom lite för mycket. Jag är perfektionist och designfreak och i mina ögon har jag gjort de perfekta justeringarna på hojen för att få den så bra som möjligt. Naturligtvis är original bäst, särskilt när det gäller polkarettan, och jag har delar så jag kan återställa den helt. Men jag har alltså fulländat den så bra som möjligt enligt mina behov. Roligare ljuddämpare givetvis, hållare istället för fotpinne, korta broms och kopplingshandtag, mindre blinkers med modellanpassade adapterplattor så sladdarna döljs mellan sidokåporna som originalen, kapad skylthållare, fälgstripes, stålomspunna slangar. Tror mycket av det kan sticka i ögonen på en del men jag har gjort ändringarna med omsorg, valt ut delarna noga och jag tycker att helheten är bra. Den skulle liksom nästan kunna ha sett ut så här när den lämnade fabriken.
 
Last edited:
Nej precis, det blir liksom lite för mycket. Jag är perfektionist och designfreak och mina ögon har jag gjort de perfekta justeringarna på hojen för att få den så bra som möjligt. Naturligtvis är original bäst, särskilt när det gäller polkarettan, och jag har delar så jag kan återställa den helt. Men jag har alltså fulländat den så bra som möjligt enligt mina behov. Roligare ljuddämpare givetvis, hållare istället för fotpinne, korta broms och kopplingshandtag, mindre blinkers med modellanpassade adapterplattor så sladdarna döljs mellan sidokåporna som originalen, kapad skylthållare, fälgstripes, stålomspunna slangar. Tror mycket av det kan sticka i ögonen på en del men jag har gjort ändringarna med omsorg, valt ut delarna noga och jag tycker att helheten är bra. Den skulle liksom nästan kunna ha sett ut så här när den lämnade fabriken.

Ja jag tycker du har lyckats absolut med en stilren hoj utan att slänga på en massa onödigt tjafs.

Orginal polka for the win men du är tame fan överlägsen två i sammanhanget :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top