Skenförsäkringsfunderingar

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Bingo skrev:
Nä, det där låter knasigt. Om skadekostnaderna finns kvar spelar det ingen roll om det är försäkringsbolaget eller tilverkaren som betalar. De pengar som de betalar med kommer alltid från konsumenten. Jag har svårt att se fördelen med att man bakar in försäkringskostnaden i motorcykelns försäljningspris.
Tanke är nog inte att baka in kostnaden utan att erbjuda kunden ett billig försäkring för att överhuvudtaget få sälja några hojar.
Som skrivits tidigare är priserna för de produkter som skadas mest vid minsta lilla krasch snuskigt dyra och jag är övertygad om att återförsäljarna har bra marginaler att ta av.
Det skulle innebära en inte allt för svettig kostnad för ÅF när en av deras kunder kraschar.

Sen håller jag med om att pengarna alltid kommer från konsumenten, men man kan ju ta in dem på olika sätt :)

sandstream skrev:
Tanke är nog inte att baka in kostnaden utan att erbjuda kunden ett billig försäkring för att överhuvudtaget få sälja några hojar.
Som skrivits tidigare är priserna för de produkter som skadas mest vid minsta lilla krasch snuskigt dyra och jag är övertygad om att återförsäljarna har bra marginaler att ta av.
Det skulle innebära en inte allt för svettig kostnad för ÅF när en av deras kunder kraschar.

Sen håller jag med om att pengarna alltid kommer från konsumenten, men man kan ju ta in dem på olika sätt :)

Om ALLA som kör hoj med början årsskiftet 05/06 betalar rätt försäkringspremie så borde väl premierna sjunka till året därpå eller??

Om inte så ligger problemet nånannanstans!!! :va

Jag skenförsäkrar, min far står som ägare och betalar försäkringen.
Men, i försäkrings papprena står det att familjemedlem under 25 kör hojen.
Detta blev bara nån hundring dyrare i månaden hos Länsförsäkringar.

Alltså så skulle det inte bli något bråk med FB vid olycka.

Egentligen borde FB inte ha några krav på skyddsutrustning, och sänkt premie för att köra utan hjälm. Blir billigare om jag dör direkt istället för att bli rullstolsbunden. :tummenupp

sandstream skrev:
Ja, alla måste kunna matcha Rossis varvtider för att få köra sporthoj :rolleyes:

Vad jag menar är att körkortet inte har någonting med hur bra man framför sitt fordon att göra. Det visar bara att man kan göra det enligt de lagar och regler som gäller.
Det krävs kanske 10-15 år i trafiken innan man är en någorlunda bra förare av en bil eller hoj. Tyärr så inser man inte det förrän man själv kört så länge.

Hmmm... 10-15 år? Jag tror det är väldigt inviduellt. Iofs, statistiken visar ju att folk kring 24 år kör galet.
Men detta beror Endast på omdömet och inte förarskickligheten.
Jag känner flera personer som jag vet hanterar bilar bättre än mig, men ändå kört av vägen, krockat många gånger fler än vad jag själv gjort.
Vid dessa tillfällen kan det inte vara annat än omdömet som sviktar.

Men om förarskicklighet kommer med omdömet så....

Bingo skrev:
Du håller inte på att doktorera i statistik va?

Nej men dom som är "äldre" än mig har väl varit unga och tokgasat nån gång ochså, anledningen till att försäkringarna gick upp från börjar måste ju ha nån orsak.
Det är ju inte så att "våran" (vi yngre) generation har gjort så att de är dyrt o försäkra hojar, det är ju ni som nu börjar komma upp lite i åldern som är mycket av av orsaken.
Sen kanske vi har bättrat på statestiken men det var inte vi som skapade den från början!
//D

pogo skrev:

...tills någon anmäler det dom läst här till ditt försäkringsbolag :D

Hur gick det med den där nissen som jagade kvitto på larm på sporthoj? Han fick bara trafikförsäkra framöver va :D

Om 2 killar i samma ålder med samma förutsättningar köper en likadan båge, skriver den på sig själv, och försäkrar den hos olika bolag. Den ena killen fick en offert på 5K mindre/år än vad den andra killen fick hos något bolag.

Skenförsäkrar den ena killen då?

Om jag får offert ifrån 3 bolag. 10K/år, 15K/år och 40K/år. Om jag då väljer det billigaste bolaget, skenförsäkrar jag då?

Varje bolag har ju sin egna magiska formel för att räkna fram premien. Den formeln är gjord utefter statistik och lite efter vad spågummorna säger. Det har ju inget med skenförsäkring att göra.

HanneZ skrev:
Varje bolag har ju sin egna magiska formel för att räkna fram premien. Den formeln är gjord utefter statistik och lite efter vad spågummorna säger. Det har ju inget med skenförsäkring att göra.
Nej, men skenförsäkrings-gnället bottnar ju i hur mycket man betalar för sin MC i försäkring.

Den ena skryter och blir grattad för sina låga helförsäkringspremie på 4230:-/år på sin ny R1a, medans den andra får skäll för att han skenar till sig 12000:-/år i halvförsäkring.

morlock skrev:
Nej, men skenförsäkrings-gnället bottnar ju i hur mycket man betalar för sin MC i försäkring.

Den ena skryter och blir grattad för sina låga helförsäkringspremie på 4230:-/år på sin ny R1a, medans den andra får skäll för att han skenar till sig 12000:-/år i halvförsäkring.
Den ene är ju värd den låga premien p.g.a. de faktorer som premien grundar sig på. Jag förstår inte vad du tycker är konstigt?

HanneZ skrev:
Den ene är ju värd den låga premien p.g.a. de faktorer som premien grundar sig på. Jag förstår inte vad du tycker är konstigt?
Det är bara gnället jag tycker är överdrivet.

morlock skrev:
Det är bara gnället jag tycker är överdrivet.
Jo, kan hålla med dig, o ändå gnäller jag mycket :). Men i 9 fall av 10 så är det nån nisse som är jävla stolt över sin helförsäkrade gixxer 1000 som står på farsan som drar igång trådarna. Håll dom käft om det hela så är det ingen som klagar.

/ Hannes

pogo skrev:

Man kan ju köpa nåt man har råd med så blir det inget tjafs eller problem med F-bolaget vid kraschen.

Hela försäkringskarusellen är lika skev som Sveriges modell för inkomstbeskattning. Merparten får stoppa in mer pengar än vad de "kostar", för att sedan en mindre grupp skall kunna snylta på de andras insatser.

Den dagen försäkringsbolagen får till en rättvis modell kommer vara samma dag som ALLA personer tar ansvar för sig själva.... yeah.. right...

/F

HanneZ skrev:
...tills någon anmäler det dom läst här till ditt försäkringsbolag :D

Hur gick det med den där nissen som jagade kvitto på larm på sporthoj? Han fick bara trafikförsäkra framöver va :D

Jo, hehe...! iofs, om nu mina personuppgifter etc. finns här... Jaja, ska inte var sån nu! De går ju alltid å luska... :)

Ne men vafan. Skenförsäkring är ju bara en term.
Jag har hojen skriven och försäkrad på min far, Jag FÅR köra hojen och jag FÅR ersättning för eventuella skador.
Vad är det då som egentligen är så fel?
Att deras uträkning på premierna är så vrida är inte mitt fel. De kan lika gärna höja premien med 5 000 kr om någon under 25 ska köra den.

Föresten, vid vilken gräns går skenförsäkring isär med den ärliga försäkringen? 100 mil? 200 mil? Eller vid 100% mer änvändande? Far måste alltså köra 10 mil om året om jag ska köra 1000 mil. Då minsan kom vi upp i 99%. :yoparty

Sen så har jag ingen aning om hur de ska ta reda på ifall hojen är "skenförsäkrad". Vid Olycka? Ne du...
Tänk bara på hur lång tid de tar innan Radio Tjänst vet att jag har TV, och på hur lång tid de kommer ta innan de får pengar för den.

Egentligen, vem bryr sig? För att överleva måste man hitta kryphål. Så är det bara, vem lever 100% lagligt? Vem har råd med det?
Okej, köp du dina biobiljetter, hyr du dina filmer, köp din DVD och CD samling försäkra hojen hos de bolag som passar, även om de billigaste är 5 000 kr i månaden. Men kom fan inte å snacka moral när jag gör tvärt emot dig, jag lyssnar nämligen inte ett ljud på vad du säger.
Det finns gränser på vad man har råd med. Punkt slut.

PS. Jag har inte tänkt kvadda varken mig eller hojen. :arsele

Last edited:
Fenix skrev:
Den dagen försäkringsbolagen får till en rättvis modell kommer vara samma dag som ALLA personer tar ansvar för sig själva.... yeah.. right...
/F
Den dagen har redan varit. Det var dagen innan det första försäkringsbolaget startade.....

pogo skrev:
Jo, hehe...! iofs, om nu mina personuppgifter etc. finns här... Jaja, ska inte var sån nu! De går ju alltid å luska... :)

Ne men vafan. Skenförsäkring är ju bara en term.
Jag har hojen skriven och försäkrad på min far, Jag FÅR köra hojen och jag FÅR ersättning för eventuella skador.
Vad är det då som egentligen är så fel?
Att deras uträkning på premierna är så vrida är inte mitt fel. De kan lika gärna höja premien med 5 000 kr om någon under 25 ska köra den.

Föresten, vid vilken gräns går skenförsäkring isär med den ärliga försäkringen? 100 mil? 200 mil? Eller vid 100% mer änvändande? Far måste alltså köra 10 mil om året om jag ska köra 1000 mil. Då minsan kom vi upp i 99%. :yoparty

Sen så har jag ingen aning om hur de ska ta reda på ifall hojen är "skenförsäkrad". Vid Olycka? Ne du...
Tänk bara på hur lång tid de tar innan Radio Tjänst vet att jag har TV, och på hur lång tid de kommer ta innan de får pengar för den.

Egentligen, vem bryr sig? För att överleva måste man hitta kryphål. Så är det bara, vem lever 100% lagligt? Vem har råd med det?
Okej, köp du dina biobiljetter, hyr du dina filmer, köp din DVD och CD samling försäkra hojen hos de bolag som passar, även om de billigaste är 5 000 kr i månaden. Men kom fan inte å snacka moral när jag gör tvärt emot dig, jag lyssnar nämligen inte ett ljud på vad du säger.
Det finns gränser på vad man har råd med. Punkt slut.

PS. Jag har inte tänkt kvadda varken mig eller hojen. :arsele

Det är ju inte så svårt för ett bolag..I detta fall Länsförsäkringar,räcker med att nån skickar in länken till sidan så dom får läsa vad som står,finns väl inte så många blå 01 rettor i Vara.Om jag inte minns fel så var det väl någon som blev angiven just på detta vis.

denna fråga kan diskuteras hur länge som helst... :tuttar

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...