Skenförsäkringsfunderingar

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
HanneZ skrev:
Jag tror inte att sporthojarna kommer att försvinna p.g.a. försäkringen. Nu har min hoj några år på nacken men det är en klass 7 och jag har fått en betydligt lägre premie av samtliga försäkringsbolag till detta år. Om dom nu går så jävla mycket minus på klass 7 hojarna så lär dom väl knappast sänka premien?
Försvinna kommer de nog inte att göra men väldigt få kommer att ha råd att försäkra dem.

Blir inte resultatet av teorin att 55årig klass7 gruppen får högre premier, men 20 åring klass7 gruppens premier kvarstår.
Dvs vi kommer inte spara ngn slant någonstans utan enda skillnaden är att 55åringarnas premier blir dyrare, det är ju inte så att de sänker andra åldersgruppers premier bara för att en åldersgrupp börjar betala mer....

sandstream skrev:
Försvinna kommer de nog inte att göra men väldigt få kommer att ha råd att försäkra dem.
När då? 1 år? 10 år? Om dom nu går så mycket minus hur kan dom då sänka premien? TIill förra året halverades premien och lite till. I år så sjönk den ytterliggare några 100. Så jävla mkt kan ju inte försäkringen sjunka för den blivit ett år äldre. Då är den gratis att äga om 4 år.

Försäkring

Personligen är jag så jävla trött på alla golfare som kastar klubborna efter taskigt utslag och sedan "skenar" detta som garageinbrott. Jag har ju aldrig haft inbrott hemma *ironi* (förutom om du faktiskt spelar golf)...

Grundtanken med försäkring är att kollektivet betalar för individen för att därmed skydda individen från alltför stora kostnader. Den dag "Ragnar" tecknar en försäkring har han redan gått med att betala för andra. "Problemet" är att bolagen snor kunder från varandra genom att övertyga "Ragnar" om att på just deras bolag är det färre problembarn han betalar för. Med denna mentalitet behövs ingen försäkring i slutändan, alla tar sina egna kostnader. För klass 7 har detta mer eller mindre blivit realitet redan och jag tvivlar på att alltför många hojar här är helförsäkrade.

Hur gör ni som köper en ny R1 el. motsvarande? Personligen låter 5.000-10.000 i försäkring ganska avskräckande.

sandstream skrev:

Individuella personliga försäkringar skulle kunna göra det möjligt för personer med låg skaderisk att fortsätta köra sporthoj, men möjligen göra det omöjligt för de med hög skaderisk.
Hela begreppet skenförsäkring skulle dessutom bli ointressant.

sandstream skrev:
Där har du också fel. Vad vill du med denna tråd? Ha bort ynglingarna från gatan och banan? Att alla försäkrar sina egna hojar? Fixa ett nytt system åt FB?

Blåflagg skrev:
Tror det var TH som pekade på att hos dem så stod 7:a för 10% av vagnparken, 30% av premierna men
för 70% av skadorna.
Skadorna i denna grupp var betydligt allvarligare än i övriga grupper så premierna räckte inte till.

Ja, det stämmer. Det var T-H som skrev om detta förra året, kan ha varit i BIKE om jag inte minns fel.

Om man bortser från de personliga skador som kostar en massa pengar så är ju helkaskodelen mycket stor. Den del som lagar hojjen. Jag tycker att just de delar som är utsatta vid ett måttligt nerlägg är oskäligt dyra. Plastkåpor, kopplings- och bromspedaler, fotpinnar m.m. är mycket dyrare än vad de borde vara. Jag tror att detta är en medveten prissättning av MC företagen pga. att det oftast är försäkringsbolag som betalar notan. Detta borde man kunna göra något åt, att det inte ska vara så förbannat dyrt att laga en hoj. Det borde ju dra ner helförsäkringen en hel del.

Tänker jag fel?

ething skrev:
Hur gör ni som köper en ny R1 el. motsvarande? Personligen låter 5.000-10.000 i försäkring ganska avskräckande.
5-10000.. trafik kanske, 20-50000 é närmare verkligheten... :o)

Ja håller med om att det inte borde vara alltför många som helfösäkrar sina nya klass7 hojar. Med så feta premier så lönar det sig mkt sällan. Man får ju linda hojen tre varv runt ett träd för att det ska vara en "lönsam" affär.

Tippar man hojen, eller hasar lite på asfalten så blir det lite repor visst.. men sällan allvarligare än att man kan köpa en ny dekal för 7-800 och så ser hojen hyfsat fräsch ut. Eller så ska man pynta upp 20 000 om året plus när den här lilla incidenten är framme så kostar det en 3-5000 i självrisk.
Själv kör ja halv... det räcker, å så försöker ja hålla mig på hjulen iställe. :banana

ething skrev:
Grundtanken med försäkring är att kollektivet betalar för individen för att därmed skydda individen från alltför stora kostnader. Den dag "Ragnar" tecknar en försäkring har han redan gått med att betala för andra. "Problemet" är att bolagen snor kunder från varandra genom att övertyga "Ragnar" om att på just deras bolag är det färre problembarn han betalar för.

Förutsättningen för att den, förenklade, beskrivningen av försäkringsidén skall fungera är att de försäkrade individerna löper ungefär lika stor risk att råka ut för en skada. Om en delgrupp individer bevisligen löper betydligt större risk att behöva utnyttja försäkringen än en annan grupp gör, så är det ganska självklart att den - i detta fall större - delgrupp som löper lägre skaderisk inte är intresserade av att vara med i samma kollektiv.

Det är, i och med den stora spridningen i skaderisk, inte längre så enkelt att alla motorcyklister kan räknas som ett homogent kollektiv i försäkringshänseende. Skaderiskerna är IMO så differentierade att det inte längre alls är självklart att Ragnar skall ingå i samma kollektiv som 20-åriga R-förare. Det är inte rimligt att blanda meloner och russin i samma fruktkorg, ursäkta den bedrövliga liknelsen. :3freak

ething skrev:
Personligen låter 5.000-10.000 i försäkring ganska avskräckande.

Nja, för de flesta - inklusive mig - är nog en årspremie runt 5.000 fullt acceptabelt.

69:an skrev:
Men så kan du väl inte säga. Alla vet ju att customfolk egentligen inte kan köra motorcykel, att deras undermåliga tekniska hantering av hojen och deras - ofta - höga ålder med tillhörande kroppsliga defekter gör att det egentligen är de som är den största riskgruppen på vägarna och den största belastningen för försäkringsbolag och sjukvård. Allt medan 22-åringar på R-hoj i kraft av sin låga ålder och ypperliga fysiska och mentala status, och sina överlägsna tekniska körkunskaper, är betydligt säkrare trafikanter.

Det ligger nåt i det du säger, men å andra sidan tror jag att 22-åringar utmanar ödet och kör på tok över sin förmåga i många situationer. :crash

Jag är med i en mc-klubb där det både finns glidare och sporthojar, och större klantar när det gäller att hantera en hoj än de som kör glidare finns inte.:rofl Sedan hör man i bland att någon tant är rädd för att bromsa och svänga, hon tycker det är bäst att köra rakt fram. Varför kör man hoj om man är rädd för att köra? :kocko

Försäkringar fungerar som ett kollektiv där en grupp får hjälpa en annan så ser verkligheten ut.
Vi som inte röker får bara ta att våra skattepengar går till deras vård eller att vi gemensamt få betala för behandlingshem för de som valt att nyttja narkotika.
Ska vi hårddra allt och bara betala för det vi själva använder?? :confused:

ola_sandin skrev:
Jag är med i en mc-klubb där det både finns glidare och sporthojar, och större klantar när det gäller att hantera en hoj än de som kör glidare finns inte.:rofl

Detta kommer att inspekteras den 14/5, var så säker... :D

Jag har försäkrat alla fordon jag äger och har ägt på mig själv sen jag var 15år. Allt från moppar, motorcycklar och bilar. Som det ser ut nu så har jag Bladen och M3an på mig själv vilket självklart kostar pengar.

Men det är något jag räknat med när jag köpte dessa fordon, svenksåld bil = billigare än import. Blade 929 billigare än 1000rr i mitt fall.

Varför? För att det känns jäkligt skönt att det inte blir något jidder vid ev. skada.

'Orättvist' höga premier...finns det ngt f-bolag som inte går med ordentlig vinst varje år? (har inga fakta men jag har mycket svårt att tro att ngt bolag går med förlust).

Ähh..det känns som att dem bara 'hittar på' sina premiebelopp och sedan gräver dem fram en del argument för att försöka 'motivera' beloppet. Lade dem lika stora pengar på att försöka hålla en humanare prisbild, som dem lägger på att hitta utvägar för att slippa betala ut ersättning till olycksdrabbade, så skulle troligen premien även för sporthojar hamna lite mer plånboksvänligt.

Varför inte lägga om hela strukturen? => Detta förslag är inte alls genomtänkt utan jag skriver allt eftersom :3freak <=

Ex. man får betala för en ev. olycka/reparation istället. Man betalar en larvigt liten avgift om året för att få tillgång till ett 'direktlån' av försäkringsbolaget vid behov. Därefter bestäms ett månatligt belopp som skall betalas tillbaka inom en bestämd/löpande tidsperiod (som ett vanligt lån)

Knäppt eller bara helsjukt? ..nu är det kaffe

Wounded skrev:
'Orättvist' höga premier...finns det ngt f-bolag som inte går med ordentlig vinst varje år? (har inga fakta men jag har mycket svårt att tro att ngt bolag går med förlust).

Ähh..det känns som att dem bara 'hittar på' sina premiebelopp och sedan gräver dem fram en del argument för att försöka 'motivera' beloppet. Lade dem lika stora pengar på att försöka hålla en humanare prisbild, som dem lägger på att hitta utvägar för att slippa betala ut ersättning till olycksdrabbade, så skulle troligen premien även för sporthojar hamna lite mer plånboksvänligt.

Varför inte lägga om hela strukturen? => Detta förslag är inte alls genomtänkt utan jag skriver allt eftersom :3freak <=

Ex. man får betala för en ev. olycka/reparation istället. Man betalar en larvigt liten avgift om året för att få tillgång till ett 'direktlån' av försäkringsbolaget vid behov. Därefter bestäms ett månatligt belopp som skall betalas tillbaka inom en bestämd/löpande tidsperiod (som ett vanligt lån)

Idén är ju inte helt otänkbar.......fast då är det ju inte frågan om ett försäkringsbolag längre, eller hur?

Men jag har ju lite funderingar själv jag också...... :)

sandstream skrev:
Med andra ord så bär varje grupp sin egen kostnad.........

Men vad händer om 20-åringen INTE utnyttjar sin försäkring då? Då har 20-åringen kört runt på en högt klassad mc utan att betala den summa som rimligtvis skulle behövas för att just bära upp sin egen kostnad , utslaget som en del av den klassen han/hon tillhör. Är det nån som är med på vad jag menar? Blir inte resultatet då (bara en tanke) att de som däremot i försäkringsbolagens papper står kvar i den höga klassen, får betala betydligt mer än den summa som, återigen "bär upp sin egen kostnad", eftersom den 20-åring som inte betalade in rätt premie gjorde att intäkterna inom den höga klassen inte blev tillräckligt höga för att täcka de totala försäkringsutbetalningarna?

sandstream skrev:
.................När 20-åringen i Stockholm då skenförsäkrar sin hoj på 55-åring i Kiruna så drabbas den grupp som 55-åringen tillhör när 20-åring utnyttjar sin försäkring.

Men om detta sker så är det väl inte 55-åringar på custom-hojar som drabbas värst? Det är väl mc-åkare som har den typ av mc som användes vid olyckstillfället som drabbas mest? (För det är väl störst skillnad i premierna mellan olika klasser?) I så fall är det ändå de som åker på den typ av mc som 20-åringen gör (vilket ofta är just 20-åringar) som får ta den största smällen. Med andra ord är det försäkringar relaterade till den här typen av mc som blir högst, vilket i så fall inte skulle bli bättre på något vis för att folk skenförsäkrar.

Bara lite reflektioner och tankar alltså

Har iof skummat igenom en del av inläggen men har ni inte missat att alla 55-åringar med sporthoj från "Kiruna-zoner" kommer att få dela den extra kostnad som skenförsäkrarna orsakar?

Wounded skrev:

Detta finns redan, kallas för trafikförsäkring. Fast det är ändå dyrt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park