skall jag hel- eller halvförsäkra hojen?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
skall hämta min första skönhet om 63 dagar (alltså 24 mars) och försöker komma fram till vilken försäkring jag skall välja.

Först tänkte jag bara halvförsäkra eftersom det är så mycket billigare (måste ha stöldförsäkring). Men sen så har jag börjat tänka om, kanske det är bäst att köra med helförsäkring istället. Men det blir en ny hoj på 4 år (24000kr/år*4=96000kr). är det värt det?

Jag har inte tänkt köra som en blådåre och anser själv att jag inte är i riskzon för krascher, men man vet ju aldrig. Av de offerter jag fått in så skulle det skilja 12000 kr/år i halv- och helförsäkring.

Hur hade ni gjort/gör ni?

Vad rekommenderar ni?

En Kawasaki ZX-6R 2005 är beställd.

brinckis skrev:
skall hämta min första skönhet om 63 dagar (alltså 24 mars) och försöker komma fram till vilken försäkring jag skall välja.

Först tänkte jag bara halvförsäkra eftersom det är så mycket billigare (måste ha stöldförsäkring). Men sen så har jag börjat tänka om, kanske det är bäst att köra med helförsäkring istället. Men det blir en ny hoj på 4 år (24000kr/år*4=96000kr). är det värt det?

Jag har inte tänkt köra som en blådåre och anser själv att jag inte är i riskzon för krascher, men man vet ju aldrig. Av de offerter jag fått in så skulle det skilja 12000 kr/år i halv- och helförsäkring.

Hur hade ni gjort/gör ni?

Vad rekommenderar ni?

En Kawasaki ZX-6R 2005 är beställd.

Du skriver FÖRSTA hoj...jag resonerade så att eftersom det var mitt första år med hoj ville jag ha helförsäkrat för att sen övergå till halv...dock är min helförsäkring 11000:- så det e ju stor skillnad mot din. Men men det var mitt resonemang iallfall! Lycka till i funderandet! :)

rookie skrev:
Du skriver FÖRSTA hoj...jag resonerade så att eftersom det var mitt första år med hoj ville jag ha helförsäkrat för att sen övergå till halv...
Så har jag också funderat ... man är en riktig amatör/nybörjare så det kanste är klokast att köra med hel första året och sen får man ta upp diskussionen till 2006 igen. Hojen kostar några kronor också, tråkigt att krascha den och inte ha det försäkrad.

Kevorkian skrev:
Det vet du när du klotat
om jag skall krascha så bör jag ha helförsäkring. men kommer jag göra det inom 4 år? 8år? 1mån? det är där problemet ligger. ville höra vad folk i liknande sitts rekommendera.

brinckis skrev:
om jag skall krascha så bör jag ha helförsäkring. men kommer jag göra det inom 4 år? 8år? 1mån? det är där problemet ligger. ville höra vad folk i liknande sitts rekommendera.

Det kan ingen veta, inte ens du. Men du är den enda som kan göra en vettig riskbedömning utifrån dina egna förutsättningar. :)

Kevorkian skrev:
Det kan ingen veta, inte ens du. Men du är den enda som kan göra en vettig riskbedömning utifrån dina egna förutsättningar. :)
Det är ju inte bara premierna, tänk att självriskerna brukar vara förbannat saftiga med...

Köp krashkåpor, krashpuckar och en beg tank och kör halvförsäkrat ........
Kostar ca 4-6000kr och kitta men du sparar de pengarna snabbt ......
Sedan när du ska sälja så kränger du på dina nya fina kåpor som inte är använda så har du höjt priser på hojjen minst 5000kr ......

brinckis skrev:
Så har jag också funderat ... man är en riktig amatör/nybörjare så det kanste är klokast att köra med hel första året och sen får man ta upp diskussionen till 2006 igen. Hojen kostar några kronor också, tråkigt att krascha den och inte ha det försäkrad.

Jupp! Fast Mr K:s resonemang ang. kraschisar är oxå helt rätt! Helt klart ett BRA alternativ, speciellt med såpass dyr premie som du har!

Tänk oxå på att bara för självrisken på vagnskadan får du ett helt set kraschkåpor...

brinckis skrev:

Antagligen så kör du försiktigt första säsongen (hur man nu gör det?), och eftersom du får mersmak till året efter och tycker du är en klippa på att köra så kör du ännu värre och klotar pga det. Vet inte om man kan resonera exakt som du gör, även om jag tänkte på samma sätt.
Även proffsen klotar så varför skulle inte du/jag kunna göra det efter bara 2 säsonger.

Har själv bara kört halvförsäkrat, frånomed denna säsong kör ja bara trafik.
Skulle inte ha råd att lösa självrisken på vagnskada och det är ingen som vill sno min hoj ändå. :hihi (ingen som vill sno en hoj som dom får stå o tvätta i två veckor för att få den någorlunda ren)
Klotar ja nu så blir det en fighterblade :) eller hojlöst ett tag :(

Tänker du köra året runt? Annars kan du väl ställa av den under er korta skånska vinter :)

Mr K skrev:
Köp krashkåpor, krashpuckar och en beg tank och kör halvförsäkrat ........
Kostar ca 4-6000kr och kitta men du sparar de pengarna snabbt ......
Sedan när du ska sälja så kränger du på dina nya fina kåpor som inte är använda så har du höjt priser på hojjen minst 5000kr ......

Praktiskt men kasnke inte det roligaste :)

brinckis skrev:
Men det blir en ny hoj på 4 år (24000kr/år*4=96000kr). är det värt det?

Jag har inte tänkt köra som en blådåre och anser själv att jag inte är i riskzon för krascher, men man vet ju aldrig.
Nu vet du varför man inte ska ha en ny hoj som förstahoj...
Det är lätt att sitta o snacka nu att du inte ska köra som en blådåre. Väl på hojen o kortet är 2 veckor gammalt så kör du som alla andra. Glöm nåt annat.
Dessutom kör farmor Agda ut lika mkt framför folk som kör lugnt som framför blådårar...

Jag hade aldrig lagt 24 papp på en helförsäkring, inte en chans. Men jag hade inte köpt en hoj med den premien heller...

När premierna är såpass höga och det inte går att ställa av den (antar att det är offerter på helårsförsäkringar du fått) skulle jag satsa på halvförsäkring.
Blir det en riktig krasch så är vagnskadan på motorcykeln det minsta problemet.

:nurse

CorbenDallas skrev:
Det är lätt att sitta o snacka nu att du inte ska köra som en blådåre. Väl på hojen o kortet är 2 veckor gammalt så kör du som alla andra.
jo visst är det så. men vad jag menade är att jag inte kommer stunta (därmed högre risker för krascher osv) med hojen. Allt kan hända det är jag medveten om annars hade jag inte ens funderat på att helförsäkra. Med "kortet" förmodar jag att du menar körkortet, det tog jag 98 men pga studier så har hojköp inte varit möjligt förrän nu.

Man kan aldrig säga vad som är mest lönsamt.. I mitt fall så ligger självrisken på vad halva hojen kostar!!. DVS att det är billigare för mig vid en eventuell krash att betala det själv, DVS att jag kör med halvförsäkring.

Man kan aldrig heller veta vad som ryker på hojen när du väl ramlar. Men förhoppningsvis så ramlar du inte på egen hand :rolleyes: . Om det inte är ditt fel så får du ju ersättning för hojen i vicket fall.
Fast jag tror nog ingen av dom som ramlat planerat det heller.. det är en chansning skulle jag vilja säga.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park