Hur jag än skriver det här så kommer folk att ta det på fel sätt.
Folk är anala när det gäller sin motorcykel, mekanikerna är tokstressade när det är högsesong.
Det är upplagt för konflikter.
Odragna skruvar och repor i lacken är ju inte bra, men fingeravtryck är ju inte så svårt att torka bort själv, så varför göra en grej av det?
Vet ni med er att ni är putsbög delux, så putsa inte innan ni lämmnar in, utan låt hojen bli så skitig ni bara tål och ladda för en putsning när hojen kommer tillbaka istället.
Ta av kåpor hemma, plasta in tank och sadel med gladpack, dra kondomer över handtagen och fotpinnarna, möjligheterna är oändliga, och är man putsbög så orkar man lägga den tiden på att skydda sin guldklimp, man orkar ju lägg den tiden på att putsa.
Eller så accepterar man det faktum att mekaniker blir smutsiga, om mekanikern ska ta i kåporna så blir det avtryck, dom kan antingen han eller du torka bort, gör inte han det så är det nog för att han anser att det är bättre att du gör det, än att han ska skriva upp extra tid på din service för att göra det.
Feta fingeravtryck på en nyvaxad yta är inte direkt svåra att tvätta bort.
För mig är priset på servicen (hålls nere genom att den görs på kort tid) och att den är ordentligt utförd så oändligt mycket viktigare än fingeravtryck.
Däremot skulle jag aldrig acceptera en skada.
Jag har hittat en kille som skruvar motorcyklar (och numera även bilar) som jag har förtroende för, han är inte märkesbunden, han får gärna lämmna sina skitiga fingeravtryck på hojen, det är bara en kvalitetsstämpel
Tyvärr har man ju oftast inget val om man har nyare hoj, då är man ju bunden till att få sina stämplar hos auktoriserade verkstäder.
Fast min mekanikers skitiga tumme i alla rutor i serviceboken skulle vara värd mer om jag skulle köpa en hoj och kollade serviceboken.