Ska typbesiktiga hojen

Jag hittade ett VFX Pivot kit från http://www.vfxkits.com/ liggandes.. och jag testade montera min regskylt på den och det blev najs. Man kan vinkla skylten som man vill, typ. Men den stannar fint i position när det behövs.. så jag undrar, kan jag använda denna vid besiktning?

Pivot_Kit_R1_Sweep.gif
Pivot_Kit_R1_Features.gif

Och som det synes på bilden, så har den BLÅA lysdioter. Är det godkänt? (har fått nej som svar av vissa redan, men fler Nej övertyger mig) Dessa dioder lyser starkt!

Nej!!! endast vitt ljus är tillåtet. Ja! du kan nog använda hållaren utan de blåa dioderna(endast vitt ljus)

Hur är det med.... baklyset? Måste det ha ett plasthölje över sig? Mitt är trasigt, minst sagt. Det saknar helt plasthöljet.

Och för att fråga även detta, går det besiktiga med minimalt använda racedäck? De har allt kött kvar i mitten.. t.o.m. nån linje kvar tydligen (skall köpa snart).

Oxå! Gör det nått om hojen är sänkt genom styrkronan 2 cm?

Swedie skrev:
Hur är det med.... baklyset? Måste det ha ett plasthölje över sig? Mitt är trasigt, minst sagt. Det saknar helt plasthöljet.

Och för att fråga även detta, går det besiktiga med minimalt använda racedäck? De har allt kött kvar i mitten.. t.o.m. nån linje kvar tydligen (skall köpa snart).

Oxå! Gör det nått om hojen är sänkt genom styrkronan 2 cm?

Ang plasthöljet så klarar du utan det. Vad menas med racedäck?(Not for highway use) Det låter jag vara osagt då jag inte vet riktigt hur regkillen kommer ställa sig till det. Ang sänkningen så ska det nog inte vara några problem eftersom antagligen inte kommer provköra när det är snö och slask ute nu! Bara det går att göra fulla styrutslag utan att nåt tar i och att framskärmen inte tar i kåpan så borde den klara sig.
Ang skyltbelysningen i bak! Inget vitt ljus får riktas bakåt, se till att det riktas PÅ regskylten (Vid ev regskylt)

Dessa däck är godkända för gata och är omönstrade på sidorna från början. Det är Rennsport däck.

Vet du varför General Agenten Yamaha är så fuckade i huvet? Jag ringde igår å fråga efter Intyg att hojen är godkänd för registrering, då var personen sjuk och personen i fråga som skulle ersätta hade gått hem för dagen. Fick besked att ringa idag igen, så jag ringde först kl11:45, då fick jag meddelande att de har lunch. Jahopp! Ringer igen kl12:35 (lunchen slutade 12:30) så jag får nu flickan på telen igen och nu säger hon att jag endast kan ringa mellan 10:30 och 11:45 för frågor angående typintyg. Jahåå!! Kunde väl i den heliga kossans namn sagt det redan igår! Nu har 3 dagar gått förlorade och jag ska besiktiga på Måndag!

För jag kan nämligen inte besiktiga om jag inte får ett typintyg från Yamaha! Då måste jag ju som du sa, bullertesta den i strängnäs, och det gör de ju inte förrän början på April!

Nu puttrar fläsket! Om de inte grejer mig ett BRA svar imorgon får de se på tusan faderullan!

Swedie skrev:
Vet du varför General Agenten Yamaha är så fuckade i huvet? Jag ringde igår å fråga efter Intyg att hojen är godkänd för registrering, då var personen sjuk och personen i fråga som skulle ersätta hade gått hem för dagen. Fick besked att ringa idag igen, så jag ringde först kl11:45, då fick jag meddelande att de har lunch. Jahopp! Ringer igen kl12:35 (lunchen slutade 12:30) så jag får nu flickan på telen igen och nu säger hon att jag endast kan ringa mellan 10:30 och 11:45 för frågor angående typintyg. Jahåå!! Kunde väl i den heliga kossans namn sagt det redan igår! Nu har 3 dagar gått förlorade och jag ska besiktiga på Måndag!

För jag kan nämligen inte besiktiga om jag inte får ett typintyg från Yamaha! Då måste jag ju som du sa, bullertesta den i strängnäs, och det gör de ju inte förrän början på April!

Nu puttrar fläsket! Om de inte grejer mig ett BRA svar imorgon får de se på tusan faderullan!

Varför kan du inte vänta tills våren kommer om du nu inte ska sälja hojen förstås.??? Det är tydligen rätt olika regler mellan USA och Europa. Bara en massa pappersarbeten som ställer till det tycker jag. Om jag ska vara ärlig så tror jag inte att yamaha kommer skriva ut nåt intyg tyvärr! :(
Det är ju :huvet svårt för än själv att förstå alla dessa paragrafer som man ska söka vidare på och sen inte fatta vad de menar. Hade lite funderingar på att skaffa en ny Honda XR400 och göra en LV reg men det hoppar jag nog nu när man inser hur mkt skit som ska fixas till. I de flesta fall så är det lättare att ta in ett fordon som flyttsak pga alla regler mm. Mitt råd är att vänta till våren om du kan.

Swedie skrev:

Ett tips är att inte hetsa upp sig när du får tag på dom. För om yamaha skriver ut intyg så gör dom det inte gratis. Räkna med ca 2000-4000:- . Så var det förut iaf.

Swedie skrev:
2-4000? najs då...

skiter i det då? Kör ändå

Ibland så kan det gå bra att bara åka in och testa att besiktiga. :tummenupp
Dock har jag råkat ut för "Jasså du har inte med dig det pappret, då är det bara att åka hem" när jag har typat en bil. :huvet

Själv försöker jag lista ut vad som krävs för att regga om min TLS från strypta 25kw till full effekt. Fattar inte ett skit vad man ska göra och om det krävs papper eller nått???? :va

WestW skrev:
Själv försöker jag lista ut vad som krävs för att regga om min TLS från strypta 25kw till full effekt. Fattar inte ett skit vad man ska göra och om det krävs papper eller nått???? :va

Hehe...sitter i samma sits, jag har iofs 34kw reggat, men så ska det inte vara. :huvet

Det ni två ska göra är att låta eran autoriserade motorcykelverkstad plocka ur strypningarna ur eran hojar, sedan får ni papper från dessa verkstäder på att strypningen är urplockad. Efter det åker ni ner för att göra en typbesiktning med intyget i hand att era hojar är i originalskick vad gäller effekt.

Ylle skrev:
Ett tips är att inte hetsa upp sig när du får tag på dom. För om yamaha skriver ut intyg så gör dom det inte gratis. Räkna med ca 2000-4000:- . Så var det förut iaf.

Fel! Jag fick ett intyg faxat till mig alldeles gratis! :yoparty

Av just Yamaha!

/ Hannes

Vem kan förresten tänkas ha Vita Lysdioder? Jag har en skyltbehållare från det stora landet i väst, men den har blåa lysdioder. Flashigt värre, men ej godkänt.

Jag vet Elfa har i stockholm, men har de nån öppen butik dit jag kan gå och köpa det jag behöver?

Och det behövs inget papper från nån verkstad för att typ-regga till full effekt. Precis som det inte krävs papper från någon verkstad för att typa till strypt effekt. Vem som helst kan skriva på ett papper om att strypningarna är bort tagna precis som att vem som helst kan skriva på ett papper och intyga att färdig gjorda och godkända strypningar e monterade! :D

/ Hannes

Swedie skrev:
Vem kan förresten tänkas ha Vita Lysdioder? Jag har en skyltbehållare från det stora landet i väst, men den har blåa lysdioder. Flashigt värre, men ej godkänt.

Jag vet Elfa har i stockholm, men har de nån öppen butik dit jag kan gå och köpa det jag behöver?
[font=verdana, geneva, helvetica, arial]STOCKHOLM[/font]
Industrivägen 23
171 48 Solna
Telefon: 08-580 941 10
Telefax: 08-730 35 57
08.00-18.00 måndag-fredag

Beställningar
Telefon: 020-75 80 00
Telefax: 020-75 80 10

där har du elfa i stockholm

Det är ju fuckat vad Yamaha ska skicka runt en...

Måndag: sjuk, och ersättaren gått hem
Tisdag: ringde försent
Onsdag: sjuk, och ersättare på kurs
....

nu ska jag ringa imorgon Torsdag.. och planerad besiktning är på Måndag.

Hur mång dagar innan måste man vara för att slippa straffavgift om man avbokar en besiktningstid?

Swedie skrev:

Oftast finns det lokala småbutiker i din stad som kan ta hem allt ELFA har. Du slipper frakten på det viset.

Börja inte krångla med sånt mindre än en vecka innan bes. Köp en rejäl godkännd belysning till bes, sen plockar du bort skiten när det är klart.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park