Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Då faller väl motorcyklister och ryttare bort också från vården ?
Är man så korkad
att man sätter sig på en MC / häst
så höjs ju genomsnittsintelligensen om dom här två kategorierna får stilla falla från ? :va

Återkom när du finner en rökare-försäkring så kan vi diskutera vidare. Tills dess ligger du lite back på argument.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Återkom när du finner en rökare-försäkring så kan vi diskutera vidare. Tills dess ligger du lite back på argument.

Rökareförsäkring som täcker vad? Vård får de ju redan idag, likt dig och mig.
Hur går resonemanget som på ett logiskt stringent och konsekvent sätt menar att rökare inte ska få vård men motorcyklister ska få det? Gränsen mellan vård/icke-vård blir ju godtycklig?

Lättast är kanske att beskriva problemet med att rökare skulle få vård?
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Rökareförsäkring som täcker vad? Vård får de ju redan idag, likt dig och mig.
Hur går resonemanget som på ett logiskt stringent och konsekvent sätt menar att rökare inte ska få vård men motorcyklister ska få det? Gränsen mellan vård/icke-vård blir ju godtycklig?

Lättast är kanske att beskriva problemet med att rökare skulle få vård?

De kan ju få vård för problem som inte kommer av självskadebeteendet de ägnar sig åt.
Jag betalar en extra trafikförsäkring för att jag kör motorcykel. Den är såvitt jag vet tänkt att bekosta skador det kan ge.
Då bör väl rökare ha en extra försäkring som ska täcka eventuell lungcancer eller kol som de skaffar sig?
Är det kanske att räkna som "förväntad felanvändning" av kroppen?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De kan ju få vård för problem som inte kommer av självskadebeteendet de ägnar sig åt.
Jag betalar en extra trafikförsäkring för att jag kör motorcykel. Den är såvitt jag vet tänkt att bekosta skador det kan ge.
Då bör väl rökare ha en extra försäkring som ska täcka eventuell lungcancer eller kol som de skaffar sig?
Är det kanske att räkna som "förväntad felanvändning" av kroppen?

Men skador som rökare kan få, lungcancer och kol tex får de vård för redan idag.
Vård får man även om man inte har en trafikförsäkring.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Rökareförsäkring som täcker vad? Vård får de ju redan idag, likt dig och mig.
Hur går resonemanget som på ett logiskt stringent och konsekvent sätt menar att rökare inte ska få vård men motorcyklister ska få det? Gränsen mellan vård/icke-vård blir ju godtycklig?

Lättast är kanske att beskriva problemet med att rökare skulle få vård?

Som täcker personskada, rimligen?

Inlägget är självklart provokativt, men det påvisar också en brist i systemet. Nämligen den eviga, inga skyldigheter, bara rättigheter.

Det funkar ju om 99.99999998% av befolkningen följer riktlinjer och rekommendationer.2020 har i en rad avseende varit en slags (anekdotisk) bevisföring i hur det där systemet inte riktigt är konstruerat eller ens kan vara så, sett till det stora antalet ”andra borde stanna hemma men jag har faktiskt viktiga saker att utföra”-människor. I samma andas barn de som svarar i diverse undersökningar med att ”jag tänker inte ta sprutan” -input valfri fantasilös orsak-.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men skador som rökare kan få, lungcancer och kol tex får de vård för redan idag.
Vård får man även om man inte har en trafikförsäkring.

Näe, ambulaspersonalen kollar först om du kör oförsäkrat, gör du det skrapar dom bara ner dig i diket.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Som täcker personskada, rimligen?

Inlägget är självklart provokativt, men det påvisar också en brist i systemet. Nämligen den eviga, inga skyldigheter, bara rättigheter.

Det funkar ju om 99.99999998% av befolkningen följer riktlinjer och rekommendationer.2020 har i en rad avseende varit en slags (anekdotisk) bevisföring i hur det där systemet inte riktigt är konstruerat eller ens kan vara så, sett till det stora antalet ”andra borde stanna hemma men jag har faktiskt viktiga saker att utföra”-människor. I samma andas barn de som svarar i diverse undersökningar med att ”jag tänker inte ta sprutan” -input valfri fantasilös orsak-.

Ja då gör de en god gärning ändå de krakar som inte vaccinerar sig, om det leder till att frågor likt denna tråd lyfts bland allmänheten.

En helt galen tanke vore ju att folk faktiskt ansvarar för sin egen kropp och tecknar sin egna sjukvårdsförsäkring helt och hållet
Då slipper rökaren betala motorcyklistens vård och vise versa.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Ingen aning om vad de tror. Fattade inte heller om det kanske var nån ironi inblandat (det var en engelsk sajt). Men jag förstod det som att det skulle vara en hämnd för allt ont vårt leverne lett till.

När jag skriver det såhär låter det som handlingen i en film om undergången... :skrämd

:D nja medvetande å hämd låter ju väääldigt mycket som mördar tomaterna anfaller :D:D:D men blir det överpopulation av djur så är det inte ovanligt att det blir sjukdomar som decimerar antalet typ som med rävskabb tex
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja då gör de en god gärning ändå de krakar som inte vaccinerar sig, om det leder till att frågor likt denna tråd lyfts bland allmänheten.

En helt galen tanke vore ju att folk faktiskt ansvarar för sin egen kropp och tecknar sin egna sjukvårdsförsäkring helt och hållet
Då slipper rökaren betala motorcyklistens vård och vise versa.

Helt för att folk får välja, men att fatta fra beslut och samtidigt tro sig ha alla rättigheter är något som jag gärna hade sett på listan över saker att diskutera.

”Gör din plikt, kräv din rätt” behöver ständigt diskuteras.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
fd6.jpg
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
De kan ju få vård för problem som inte kommer av självskadebeteendet de ägnar sig åt.
Jag betalar en extra trafikförsäkring för att jag kör motorcykel. Den är såvitt jag vet tänkt att bekosta skador det kan ge.
Då bör väl rökare ha en extra försäkring som ska täcka eventuell lungcancer eller kol som de skaffar sig?
Är det kanske att räkna som "förväntad felanvändning" av kroppen?

https://sverigesradio.se/artikel/5889528
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De kan ju få vård för problem som inte kommer av självskadebeteendet de ägnar sig åt.
Jag betalar en extra trafikförsäkring för att jag kör motorcykel. Den är såvitt jag vet tänkt att bekosta skador det kan ge.
Då bör väl rökare ha en extra försäkring som ska täcka eventuell lungcancer eller kol som de skaffar sig?
Är det kanske att räkna som "förväntad felanvändning" av kroppen?

Nu är det ju så att livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet.
Så att lungcancer gör det dyrare för samhället är inte självklart.
Tvärtom med de påsar allt hamnar i så
hamnar intäkterna från tobaksskatter och moms hos staten (ju mer vi röker dessto bättre, optimalt med död nära pensioneringen !)
hamnar utgifterna för vård av sjuka hos regioner och kommuner

Regeringen / riksdagens uppgift i Sverige verkar vara att lägga utgifterna hos regioner och kommuner och intäkterna till statskassan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ide'n med särskild behandling av ovaccinerade finns i Tyskland.
https://www.dn.se/varlden/het-debatt-om-privilegier-for-vaccinerade-i-tyskland/
Citat
Ska den som är vaccinerad mot coronaviruset kunna resa obehindrat, gå på konsert och restaurang – medan andra får avstå?
Nej, säger Tysklands hälsominister Jens Spahn. Uttalandet är det senaste i raden av inlägg i en het debatt om särskilda rättigheter för vaccinerade i landet.
....
I början av december väckte ett öppet brev som flera tyska medier uppmärksammade starka reaktioner. Ett utdrag löd:
”Den som vägrar vaccinera sig bör alltid bära med sig ett dokument där följande står skrivet: ”Jag vill inte vaccinera mig. Jag vill överlåta till andra att skydda sig mot sjukdomen. Om jag blir sjuk vill jag att andra ska få min intensivvårdsplats och min respirator.”
Författaren av brevet var inte satiriker, utan professor i genetik och medlem i Tysklands etiska råd.
Utlåtanden från rådet används som underlag för politiska beslut i svåra etiska frågor, som exempelvis den om vaccinationsplikt.
.....
Den enskilda genetikprofessorns brev har inte legat till grund för något politiskt beslut. Det råder inget vaccinationstvång i Tyskland, och den som väljer att avstå har samma rätt till intensivvård som alla andra. Men texten drar en fråga som just nu diskuteras i flera länder till sin spets. Ska olika restriktioner och rättigheter gälla för de som vaccinerat sig, och de som inte gjort det, innan coronapandemin är över?
slut citat
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu är det ju så att livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet.
Så att lungcancer gör det dyrare för samhället är inte självklart.
Tvärtom med de påsar allt hamnar i så
hamnar intäkterna från tobaksskatter och moms hos staten (ju mer vi röker dessto bättre, optimalt med död nära pensioneringen !)
hamnar utgifterna för vård av sjuka hos regioner och kommuner

Regeringen / riksdagens uppgift i Sverige verkar vara att lägga utgifterna hos regioner och kommuner och intäkterna till statskassan.

Det optimala är ju att vi lever ett hälsosamt och produktivt liv, jobbar stenhårt mellan 18 och 70, betalar skatt hela livet och sedan dör plötsligt utan vårdbehov samma dag vi går i pension...

Men vissa jävlar ställer inte upp på det, dom tänker leva i 15 år till och "njuta av livet så gått det går" efter att ha slitit ut sig i arbetslivet...
Det finns ingen jävla solidaritet i det här landet....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det optimala är ju att vi lever ett hälsosamt och produktivt liv, jobbar stenhårt mellan 18 och 70, betalar skatt hela livet och sedan dör plötsligt utan vårdbehov samma dag vi går i pension...

Men vissa jävlar ställer inte upp på det, dom tänker leva i 15 år till och "njuta av livet så gått det går" efter att ha slitit ut sig i arbetslivet...
Det finns ingen jävla solidaritet i det här landet....

Tror jag sett någon riksdagspolitiker uttala:
Det är inte invandrarna som kostar pengar, det är fyrtiotalisterna. (någon som kan hitta citatet och politikern !?)
Och det är ju helt korrekt ! :)
Statskassan belastas av pensionerna till 40-talisterna. :huvet
Invandrarna (=Flyktingarna) belastar statskassan bara i 2 år. Sedan tar ju kommunerna över försörjningsansvaret. :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tror jag sett någon riksdagspolitiker uttala:
Det är inte invandrarna som kostar pengar, det är fyrtiotalisterna. (någon som kan hitta citatet och politikern !?)
Och det är ju helt korrekt ! :)
Statskassan belastas av pensionerna till 40-talisterna. :huvet
Invandrarna (=Flyktingarna) belastar statskassan bara i 2 år. Sedan tar ju kommunerna över försörjningsansvaret. :)

Inte nog med det, dom sa: "Vi måste ha en ökad invandring för att ha råd med pensionerna i framtiden"
Ja, det skulle funka om ALLA dom som kom hit var färdigutbildade och började arbeta på en gång, betala skatt, och konsumerade upp sina pengar i Sverige.

Det fungerar INTE annars, det fungerar INTE om dom också ska ha pengar ur den gemensamma hinken, pengar som dom dessutom ofta skickar utomlands för att konsumeras upp där.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
30 miljoner invandrare är inte omöjligt var det väl nån som sa?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top